О раби Аллага! Для вас у Посланці Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає) чудовий приклад, яким було його ставлення до дружин, його поводження з ними. Він (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
خَيرُكم خَيرُكم لأهلِه، وأنا خَيرُكم لأهلي
«Найкращий із вас той, хто краще ставиться до своєї сім’ї. Я ж краще, ніж ви всі, ставлюся до своєї сім’ї».
[Хадис передали ат-Тірмізі (3895), ад-Дарімі (2260) та Ібн Абі Дунья в “Мударату н-нас” (154), шейх аль-Альбані назвав його достовірним]
З моральних якостей Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає) було ось це постійне прекрасне ставлення до його дружин, постійна привітність. Він не був похмурим, він не був суворим. Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) жартував з дружинами, пестив їх, сміявся разом з ними і навіть бігав з ними наввипередки. Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) зважав на те, що ‘Аїша (хай буде задоволений нею Всевишній Аллаг) ще молода, вона потребує таких розваг, що вона потребує жартів, і Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) змагався з нею в бігу, бігав з нею наввипередки. Ось так ось виявляв любов до неї, до ‘Аїші (хай буде задоволений нею Всевишній Аллаг), за допомогою цього. ‘Аїша (хай буде задоволений нею Всевишній Аллаг) розповідає, каже: “Я разом із Пророком (хай благословить його Аллаг і вітає) була якось у подорожі ( дорозі). Я тоді ще була молодою дівчиною, і ще тому на мені не наросло м’ясо [ще я не погладшала, була зовсім худою, якою буває молода дівчина], і сказав Пророк (хай благословить його Аллаг і привітає) тоді людям:
تَقَدَّموا
«Ідіть уперед (ступайте вперед)».
Люди пішли вперед, і Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) тоді сказав ‘Аїші (хай буде задоволений нею Всевишній Аллаг):
تَعَالَيْ حَتَّى أُسَابِقَكِ
«Давай побігаємо наввипередки [тобто я хочу побігати з тобою наввипередки]».
І ‘Аїша каже: “І ми стали бігти (змагатися) з ним, і я обігнала його. А потім, коли я вже погладшала (наросло м’ясо, стала повнішою) і вже забула про цей випадок, що стався, якось іншим разом я теж опинилася разом із Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає) в одній із [його] мандрівок, і він [також] сказав людям:
تَقَدَّموا
«Ступайте вперед».
Коли люди пішли, [знову] Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
تَعَالَيْ حَتَّى أُسَابِقَك
«Давай будемо змагатися (бігати наввипередки)».
І ми стали змагатися, і [тепер цього разу] він обігнав мене і почав сміятися (хай благословить його Аллаг і вітає) та говорити:
هَذِهِ بِتِلْكَ
«Ось цей раз за той».
[Хадис передали ан-Насаі в “ас-Сунану ль-Кубра” (7709-7711), Ахмад (26320) і аль-Байхакі в “ас-Сунану ль-Кубра” (18142, 18143), шейх аль-Альбані назвав його достовірним]
Він (хай благословить його Аллаг і вітає) збирав своїх дружин у будинку тієї дружини, чия була ніч, чий був день, чия була черга. Бувало, що вони вечеряли разом, потім дружини розходилися кожна до себе додому. Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) спав на одному ложі зі своїми дружинами, під однією ковдрою, під одним покривалом, хай благословить його Аллаг і вітає. Усе це – прояв любові до дружини. Коли повертався Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає) після нічного намазу (‘іша), він певний час міг побесідувати, поговорити зі своєю дружиною, щоб якось розважити її.
А що робив удома Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає)? Не так, як роблять деякі чоловіки, кажуть: “Ми горді, ми вдома нічого не робимо і не допомагаємо дружинам” – і вважають, що це ознака мужності. Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає) допомагав своїй дружині, він займався хатньою роботою. Запитує один чоловік ‘Аїшу (хай буде задоволений нею Всевишній Аллаг): “Що робив Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) вдома?” Вона каже:
كانَ يَكونُ في مِهْنَةِ أهْلِهِ – تَعْنِي خِدْمَةَ أهْلِهِ – فَإِذَا حَضَرَتِ الصَّلَاةُ خَرَجَ إلى الصَّلَاةِ
«Він займався домашньою роботою, допомагаючи своїй сім’ї [доглядав за своєю сім’єю]. А коли, наставав час намазу, він вирушав на намаз».
[Хадис передав аль-Бухарі (676)]
Ви бачите, яка скромність від кращого з людей: відсутність будь-якої зарозумілості, вказівка на те, що людина допомагає своїй сім’ї і допомагає своїй дружині.
‘Аїшу (хай буде задоволений нею Всевишній Аллаг) запитали іншим разом, що робив Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) вдома. Вона сказала: «Він був людиною, такою ж людиною. Він вичищав свій одяг, він доїв вівцю, він обслуговував самого себе». Хадис передав Ібн Хіббан (5675), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.
Одна людина також запитала ‘Аїшу (хай буде вдоволений нею Всевишній Аллага), чи робив узагалі Пророк (хай благословить його Аллага і привітає) щось удома чи не робив. ‘Аїша сказала: «Робив. Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає) лагодив своє взуття, він зашивав свій одяг, він робив удома те, що робить один із вас». Хадис передали Ахмад, ат-Тірмізі в “аш-Шамаіль” та Ібн Са’д, Ібн Хіббан назвав його достовірним.
Коли подавали їжу Пророкові (хай благословить його Аллаг і вітає), він ніколи не критикував цю їжу. Не як роблять деякі люди: коли подають їжу, починає паплюжити, знаходити в цій їжі якісь недоробки, якісь недоліки. Передає Абу Хурейра (хай буде задоволений ним Всевишній Аллаг):
ما عَابَ النبيُّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ طَعَامًا قَطُّ؛ إنِ اشْتَهَاهُ أكَلَهُ، وإلَّا تَرَكَهُ
«Ніколи (жодного разу) не було такого, щоб Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) зневажив би їжу якусь. Подобалася йому – їв, не подобалася – не їв [але щоб паплюжити їжу, засуджувати якось, ні]».
[Хадис передали аль-Бухарі (3563) і Муслім (2064)]
Ще, о раб Аллага, що означає добре ставитися до дружини? Це означає милосердя до неї, враховуючи, що вона слабка, оберігай її тому. Дивіться, Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає), коли вони були в дорозі (а ви знаєте, що раніше їхали на верблюдах, це зараз є різні швидкості в машині, різні педалі, а верблюд міг їхати швидко й міг їхати повільно, залежно від погоничів, ці погоничі або швидко говорили якусь промовину, й верблюд швидко йшов, або вони повільно говорили, й верблюд починав повільно йти), під’їхав до своїх дружин і побачив, що погонич надто швидко жене цих верблюдів. Погонича звали Анджаша, і він (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
ويْحَكَ يا أنْجَشَةُ، رُوَيْدَكَ سَوْقًا بالقَوَارِيرِ
رُوَيْدًا يَا أَنْجَشَةُ، لا تَكْسِرِ الْقَوَارِير َ
«Анджаша, обережніше, це ж скляні пляшечки. Ти ж розіб’єш їх, не розбий їх [тобто це жінки, будь обережний]».
[Хадис передали аль-Бухарі (6149) і Муслім (2323)]
Ще, о раб Аллага, послухай це: не відчувай до своєї дружини ненависть, таку ненависть, яка веде потім до розлуки, до розставання. Будь поблажливим, прощай. Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
لاَ يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقاً رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ
«Нехай не буде так, що віруючий ненавидить віруючу. Якщо йому не подобається якась її риса, то нехай задовольниться іншою її рисою».
[Хадис передав Муслім (1469)]
Ось це ось правило поведінки в сім’ї, о раб Аллага. Ти не дивись на її недоліки: дивиться на недоліки і ненавидить її. Ти дивись на її позитивні сторони. Можливо, так, у чомусь у неї складний характер. Але ти дивись на те, що вона релігійна. Ти думаєш, так легко знайти зараз релігійну дружину? Якщо ти втратиш її, ти думаєш, так легко? Можливо, вона релігійна, вона чиста, вона цнотлива, вона піклується про тебе, про твоїх дітей тощо. Якщо не буде такого ставлення, то тоді це буде таляк. А що таке розлучення (“таляк”)? Розлучення – це означає розкидані діти, це означає травма для дітей і багато інших усіляких негативних наслідків у розлучення. Тому тексти Корану і Сунни, хадиси Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає) спонукають нас до того, щоб терпіти якісь недоліки, які є в подружжя, не поспішати розлучатися, о рабе Аллага.
Чоловік зобов’язаний боятися Аллага (пречистий Він і піднесений), він увесь час повинен пам’ятати про контроль Аллага (пречистий Він і піднесений), ставитися до дружини по-доброму, з благим словом і не бити її, не ображати її, не принижувати її. У деяких людей бити дружин – це щось звичайне, мало не професія у людини, бити дружину. Аїша (хай буде задоволений нею Всевишній Аллаг) сказала:
ما ضَرَبَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ شيئًا قَطُّ بيَدِهِ، وَلَا امْرَأَةً، وَلَا خَادِمًا، إلَّا أَنْ يُجَاهِدَ في سَبيلِ اللهِ
«Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає) ніколи не бив своєю рукою когось: ні жінку, ні слугу, якщо тільки це не джихад на шляху Аллага [(пречистий Він і піднесений)]».
[Хадис передав Муслім (2328)]
Хтось скаже: “Адже ось це побиття дружин згадується в Корані, згадується в хадисах”. О раб Аллага, зрозумій це питання раз і назавжди: побиття – це крайній захід. Він застосовується чоловіком суто як виховний засіб, а не як засіб зганяння гніву: розлютився, понервував і вдарив. Ні. Це просто виховний засіб, він застосовується за якихось серйозних, обумовлених шаріатом порушень поведінки дружини. І то, тільки після того, як умовляє людина і не приносить користі умовляння, і після цього відвертається від неї на сімейному ложі, але це не приносить користі. І навіть якщо доводиться застосувати цей захід виховання, то для чого? Тільки щоб показати своє невдоволення, показати їй, що її непокірність, що її погана поведінка дійшла до такої міри, що він, який ніколи не піднімає руки, змушений ось так ось покарати її як виховання, але не як бажання заподіяти фізичне страждання, не для заподіяння фізичного страждання, не для каліцтва, о раб Аллага, не для приниження. Не думайте, що чоловік має необмежене право над дружиною, що ось він коли заманеться, тоді й може бити свою дружину. Ні, це не так. Коли хочеш, тоді б’єш – Аллаг тобі такого права не дав, о раб Аллага. Побиття дозволено тільки як захід виховання, тоді, коли це в інтересах того, кого б’ють, на користь того, кого б’ють тільки. Не коли тобі приємно, хочеш ти вимістити свій гнів, а в інтересах того, кого виховують. Бити через гнів, через помсту – це заборонено (харам), навіть якщо батько б’є свого сина, побиває свого сина, теж харам. Хто у світі в цьому б’є когось несправедливо, з того буде стягнення в Судний день. Так, це перша умова, о раб Аллага: побиття має бути в інтересах, на користь того, кого б’ють. Це перша умова.
Друга умова, о раб Аллага. Той, хто б’є, повинен мати вагому підставу для цього, вагому підставу вважати, що цей захід дійсно принесе якусь користь. Якщо сумніваєшся, принесе це користь чи ні, тоді в жодному разі не можна.
По-третє, о раб Аллага, побиття не повинне завдавати каліцтв, не повинне завдавати рани, як фізичні рани, так душевні рани. Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) тому в прощальній проповіді своїй нагадав людям, що не можна бити дружину так, щоб це їй завдавало якогось фізичного страждання, чи якихось забитих місць, рани, синців, чи каліцтва, якихось тілесних ушкоджень. Сам Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) не піднімав руки на жінок. Це означає, що, якщо це і дозволено в деяких випадках, обумовлених шаріатом, краще все-таки цього не робити. Одного разу Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
لقد أطافَ بآلِ محمَّدٍ نساءٌ كثيرٌ يشكونَ أزواجَهُنَّ ، ليسَ أولئِكَ بخيارِكُم
«Стали приходити до сім’ї Мухаммада багато жінок, які скаржаться на своїх чоловіків [що вони б’ють їх]. Ось ці ось не найкращі з вас».
[Хадис передали Абу Дауд (2146), ан-Насаі в “ас-Сунану ль-Кубра” (9167) та Ібн Маджах (1985)]
Попередники (саляф) якщо доводилося їм побивати дружину, то як вони це робили? Вони робили це місваком, цією паличкою для чищення зубів або робили це подолом одягу, тобто не сильно, не так, що це травмує шкіру або травмує душу. Тому не користуйся своєю фізичною перевагою і слабкістю жінки. Завтра вона спитає в тебе перед Аллагом (пречистий Він і піднесений) за це.
А ще деякі люди бойкотують своїх дружин, ігнорують їх, оголошують їм бойкот з будь-якого приводу. Найменша якась помилка – все, не розмовляє він із дружиною, у сварці зі своєю дружиною з будь-якого, найменшого приводу. Буває так, що дехто місяцями не розмовляє зі своїми дружинами, ігнорує їх, не їсть разом із ними, не спить разом із ними. А ще, якщо ця жінка живе десь далеко від своєї сім’ї, не може спілкуватися зі своєю сім’єю, а якщо вона ще молода, якщо в неї ще тендітна психіка, це для неї стрес буде, це може зламати цю жінку.
Що ще поширене дуже сильно, о раби Аллага? Це лихослів’я в сім’ях, ображати і лаяти. Жінку ображають за її зовнішній вигляд, або ображають за її моральність, або виявляють невдоволення з приводу її сім’ї, її родичів, кажуть дружині: “Ось твої родичі такі, той такий-то, цей такий-то”, лають якось її родину, її родичів або її називають якимись кличками, якимись прізвиськами, показують їй свою відразу, свою холодність, свою дратівливість. Бійся Аллага, о раб Аллага. Що з тобою? Це амана в твоїх руках. А ще деякі невігласи починають хвалити інших жінок, і розписувати чесноти інших жінок, і говорити: “Ось така-то така, у неї така-то чеснота. І інші кращі, досконаліші, солодші і красивіші” і так далі. Навіщо ти робиш це, навіщо ти раниш душу твоєї дружини, змушуючи її чути те, що, взагалі-то, не в її руках, насправді вона над цим не владна?
О раби Аллага! Підсумовуючи, я скажу вам, що шлюб – це з головних речей, найголовніших речей у цьому житті, не ставтеся до нього легковажно. Якщо Аллаг (пречистий Він і піднесений) дарував тобі цю милість, цю праведну дружину, завдяки якій ти можеш дотримуватися своєї цноти, вона бере на себе турботу про тебе, про твоїх дітей, вона є для тебе заспокоєнням – ось це ось, запам’ятай, з найвидатніших милостей Аллага (пречистий Він і піднесений) після віри (іману), що Аллаг дарував тобі таку дружину, на яку ти дивишся, а вона тебе тішить, якщо тебе немає, то вона береже твою честь.
О мусульмани, ось такий світогляд, такий погляд ісламської релігії на ставлення до жінок. А загалом все це можна підсумувати правилом, про яке сказав нам наш Господь:
عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
«І поводьтеся з ними по-доброму (найкращим чином). І, можливо, вам не подобаються вони, а може бути так, що вам не подобається щось, але Аллаг влаштував у цьому велике благо»
(Коран, сура «Жінки», 19:4)
І пишайтеся своєю релігією. Подивіться, яка це прекрасна релігія – релігія справедливості, релігія милосердя, релігія турботи і співчуття, релігія досконалості.
1 Response
[…] І поводьтеся з ними благим чином. Частина друга […]