Умови свідчення “Ля іляга ілля Ллаг”. Частина перша

Share

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Воістину, вся хвала належить Аллагові, Його ми вихваляємо, Його просимо про допомогу і Його просимо про прощення. І ми вдаємося до Нього від зла наших душ і гидоти наших діянь. Кого Аллаг направить на прямий шлях, того ніхто не зіб’є, а кого введе в оману, того ніхто не наставить на прямий шлях. І я свідчу, що немає божества, гідного поклоніння, крім Аллага Єдиного, немає в Нього співтовариша.

І я свідчу, що Мухаммад – Його раб і посланець.

О віруючі раби Аллага, нехай змилується над вами Аллаг, знайте, що найбільшими, найдосконалішими, найкориснішими, найголовнішими, найліпшими зі слів є слова

“لا إله إلاَّ الله (ля іляга ілля Ллаг)”.

“Ля іляга ілля Ллаг” – це те слово, заради якого зведено небеса й землю, заради якого створено всі творіння; те слово, через яке розділені люди на віруючих і невірних, на праведників і грішників; те слово, що є джерелом або нагороди, або покарання; те слово, про яке запитають перші й останні покоління людського роду в Судний день; те слово, що є шляхом до набуття Раю, до набуття щастя.

Заради “ля іляга ілля Ллаг” Всевишній створив джинів і людей. Це слово є основа релігії, це фундамент релігії. Це слово – найміцніше рукоять (аль-‘урватуль-вуск’а). Це слово свідчення (калімату-ш-шахада). Це слово богобоязливості (калімату-т-такуа). Це глава всього!

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

“Свідчить Аллаг, що немає істинного Бога, крім Нього, і ангели, і володарі знання. Аллаг дотримується справедливості. Немає істинного бога, крім Нього, Могутнього, Мудрого”.

Коран, сура “Сімейство Імрана”, 3: 18.

У Корані та Сунні величезна кількість доводів, релігійних текстів, які вказують нам на переваги цього слова, на його важливість, на висоту його положення. Чеснот у цього слова і відмінних благородних особливостей стільки, що неможливо осягнути їх, неможливо все вивчити, тому великий вчений Шейхуль-Іслам ібн Теймійя (хай помилує його Аллаг) сказав: “Переваги цього слова, істини, що містяться в ньому, його положення в релігії вищі за те, що могли б описати це ті, хто описує, або пізнати ті, хто знає. Воно – початок і кінець усього. Воно – глава всього”.

І знайте, о раби Аллага, нехай змилується над вами Аллаг, що “ля іляга ілля Ллаг” не приймається Аллагом (пречистий Він і піднесений) від раба, якщо він просто вимовляє “ля іляга ілля Ллаг” своїм язиком. Не принесе це йому користі, якщо він не дотримується права “ля іляга ілля Ллаг”, не виконує ті обов’язки, які накладає на людину “ля іляга ілля Ллаг”, не виконує тих умов, що наведені в Корані та Сунні.

Для “ля іляга ілля Ллаг” цих умов сім. Кожен мусульманин повинен знати ці сім умов і виконувати їх. Але не мається на увазі, що ти маєш просто вивчити назви цих умов напам’ять, уміти перераховувати ці назви. Скільки є простих людей, у яких немає багато знань, але в них поєднані всі ці сім умов. Вони втілюють у життя ці сім умов, а якщо попросиш їх перерахувати ці сім умов, то, можливо, вони навіть не зможуть цього зробити, як слід. І скільки є тих, які напам’ять вивчили назви цих умов, вони злітають у них з рота, вилітають як стріли, але вони роблять те, що суперечить цим семи умовам. Тому обов’язково мають бути знання і діяння, виконання їх разом. Тоді людина буде насправді з людей “ля іляга ілля ілля Ллаг”, тоді вона буде по-справжньому з людей таухіда. А допомога від Аллага (пречистий Він і піднесений)!

Наші праведні попередники, наші імами вказували на важливість цих умов і на їх дотримання. Усім вам відомий великий імам з-поміж послідовників сподвижників (табіінів) Аль-Хасан аль-Басрі (хай помилує його Аллаг). Якось запитали його: “Люди кажуть, що якщо людина скаже “ля іляга ілля Ллаг”, то увійде до Раю”. Він сказав: “Хто скаже “ля іляга ілля Ллаг” і дотримуватиметься права “ля іляга ілля Ллаг” і виконуватиме пов’язані з ним обов’язки, той увійде до Раю”. Не просто сказав: “ля іляга ілля Ллаг”.

Одного разу Хасан аль-Басрі був на похороні. Відомий поет аль-Фараздак (الفرزدق) ховав свою дружину. Хасан аль-Басрі сказав:

ما أعددت لهذا اليوم؟

“Ти що приготував для цього дня, коли тебе будуть ось так ховати?” Він сказав: ” Свідчення “ля іляга ілля Ллаг”, яке я сповідую вже 70 років”. Хасан аль-Басрі сказав йому: “Прекрасне спорядження ти приготував. Але у “ля іляга ілля Ллаг” є свої умови. Тому не звинувачуй у розпусті цнотливих жінок, роблячи це у своїх віршах. Не порушуй таким чином “ля іляга ілля Ллаг”.

Відомого імама з числа табіінів Вахба ібн Мунаббіха запитали одного разу: “Чи правда, що “ля іляга ілля Ллаг” – це ключ до Раю?” Він сказав: “Так, звісно. Але в кожного ключа є зубчики. Якщо є у ключа ці зубці, тоді відчиняться двері. А якщо немає зубців, то не відчиняться двері”. Він мав на увазі умови “ля іляга ілля Ллаг”, яких має дотримуватися кожна людина.

Учені (хай змилується над ними Аллаг) глибоко вивчили Коран і Сунну, і з’ясувалося для них, що умов у “ля іляга ілля Ллаг” сім. І ці умови такі:

1. Знання, яке виключає невігластво.

2. Переконаність, яка виключає сумнів.

3. Щирість, яка виключає багатобожжя (ширк).

4. Правдивість, яка виключає брехливість (неправду).

5. Любов, яка виключає ненависть.

6. Підкорення, яке виключає відмову.

7. Прийняття, яке виключає відкидання.

Ось це сім великих умов, на які вказує це велике слово, і на кожну з цих умов є десятки й десятки доводів з Корану та Сунни.

Давайте поговоримо про ці умови, і нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробить корисним для нас те, що ми почули.

Перша умова – це знання (аль-‘ільм), яке виключає невігластво. О раби Аллага, “ля іляга ілля Ллаг” має найбільший сенс. І вчені всі одностайні в тому, що немає жодної користі людині від того, що вона говорить “ля іляга ілля Ллаг” і при цьому не розуміє сенсу цих слів. Деякі люди хваляться, кажучи: “Я тисячу разів вимовив “ля іляга ілля Ллаг”. Інший каже: “Я сімдесят тисяч разів вимовив “ля іляга ілля Ллаг”. Але якщо ти не розумієш, що означає “ля іляга ілля Ллаг”, то немає жодного сенсу у вимові тобою цих слів.

“Ля іляга ілля Ллаг” означає (لَا مَعْبُود بِحَقٍّ إِلَّا اَللَّه) “ля ма’буда бі хаккін ілля Ллаг” (немає бога, гідного поклоніння, окрім Аллага – Творця небес і землі). Той, Хто створив, Той, Хто є Господом і Наділювачем, тільки Він заслуговує на поклоніння.

“Аль-Іляг” означає “ма’буд”. Ма’буд – цей той, кому поклоняються з любов’ю і звеличенням, прив’язують до нього серця.

Ви скажете, що немає іляхів, крім Аллага. Однак люди роблять собі тисячі різних іляхів: хтось прив’язується до грошей, поклоняється майну, хтось поклоняється джинам, хтось поклоняється пророкам, хтось поклоняється святим, хтось – могилам, хтось – гробницям, хтось – зіркам, хтось – сонцю, хтось – місяцю. Роблять собі тисячі різних божеств. Так ось, усі ці божества неправдиві.

Істинний Бог, Який заслуговує на поклоніння, – тільки Той, Хто створив небеса і землю, Хто створив нас із вами. Це і є “ля іляга ілля Ллаг”.

Багатьох людей запитуєш: “Що таке “ля іляга ілля Ллаг”, вони кажуть: “Це означає, що немає творця, окрім Аллага”. Те, що немає творця, окрім Аллага, визнавали й ті невіруючі (кяфіри), багатобожники (мушріки), з якими боровся Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає). Не в цьому сенс “ля іляга ілля Ллаг”. І не для цього приходили пророки.

“Ля іляга ілля Ллаг” означає: немає того, кому можна поклонятися, хто заслуговував би на поклоніння, крім Аллага (пречистий Він і піднесений).

Якщо ви хочете доказів, то говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى كُلِّ أُمَّةٍۢ رَّسُولًا أَنِ ٱعْبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجْتَنِبُواْ ٱلطَّغُوتَ

“У кожну громаду ми відправили посланця зі словами: “Поклоняйтеся Аллагові й оминайте тагута (лжебога)”.

Коран, сура “Бджоли”, 16: 36.

Ось це і є сенс “ля іляга ілля Ллаг”. Усі пророки приходили зі словами “ля іляга ілля Ллаг”, які означають, як сказано в аяті: “Поклоняйтеся Аллагові й цурайтеся (відмовтеся) від лжебогів”.

Чисте поклоніння тільки своєму Творцеві, відмова від поклоніння різним псевдобогам – ось це і є сенс.

Тому, коли Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав багатобожникам-курейшитам:

قولوا لا إله إلا الله

“Скажіть “ля іляга ілля Ллаг”, вони відмовилися. Якби “ля іляга ілля Ллаг” означало б “немає творця, окрім Аллага”, то вони вірили в те, що немає творця, окрім Аллага, і немає господа, окрім Аллага. Але коли він сказав їм: “Скажіть “ля іляга ілля Ллаг”, то що вони відповіли? Вони сказали:

أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَهًا وَاحِدًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عُجَابٌ

“Що, він усіх богів (усі об’єкти поклоніння) звів до Одного Бога? Воістину, це – річ дивовижна!”

Коран, сура “Сад”, 38:5.

І відмовилися.

Подивіться, коли Худ (мир йому) – пророк Аллага – прийшов до свого народу і сказав: “Скажіть “ля іляга ілля Ллаг”, то що відповіли вони? Вони відповіли:

أَجِئْتَنَا لِنَعْبُدَ اللَّهَ وَحْدَهُ وَنَذَرَ مَا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا

“Ти прийшов до нас (Худ), щоб ми поклонялися одному Аллагові й відмовилися від того, чому поклонялися наші батьки?”

Коран, сура “Перепони” 7: 70.

Подивіться, як вони прекрасно зрозуміли, що від них вимагається. Не вимагається від них те, щоб визнати, що в цього всесвіту Єдиний Творець. Вони й так це визнавали. Вони зрозуміли, що потрібна відмова, потрібне заперечення і твердження:

  • заперечення всіх божеств, усіх об’єктів поклоніння, крім Аллага (пречистий Він і піднесений),
  • і утвердження поклоніння тільки Аллагові, обожнювання тільки одного Аллага (пречистий Він і піднесений).

Хто б не був: ангели, пророки – ніхто не заслуговує на поклоніння. Тим паче не заслуговують на поклоніння ті, що нижчі, ніж ангели і пророки. Тому раб повинен звеличувати тільки свого Творця. Обожнювати, робити з Нього іляха собі, тобто прив’язатися тільки до Нього своїм серцем, присвячуючи всі види поклоніння тільки Йому: благання (ду’а), звернення з благанням – тільки до Нього, різання жертовної тварини (курбан) – тільки для Нього, обітниці (назр) – тільки для Нього, а також всі інші види поклоніння.

Умови свідчення “Ля іляга ілля Ллаг”. Частина друга