Переваги місяця Шаабан. Нововведення 15-го Шаабана

Share

О віруючі раби Аллага! Воістину, у всьому, що робить і встановлює Всевишній Аллаг, є велика, нескінченна мудрість. І Всевишній Аллаг за Своєю мудрістю обирає щось зі створеного, наділяючи це особливими якостями й особливою перевагою. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ

«І Господь твій створює, що забажає, і обирає, що забажає, з того, що створює».

Коран, сура “Розповідь”, 28:68.

Аллаг (пречистий Він і піднесений) обирає людей, часи й місця.

Одним з обраних творінь Аллага є той місяць, у якому ми зараз з вами перебуваємо, – це місяць Шаабан. Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг вітає) проводив більшу частину цього місяця в пості, вказуючи на те, що багато людей нехтують цим місяцем. Повідомляється в обох Сахіхах, що ‘Аїша (хай буде задоволений нею Аллаг) сказала:

فَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ إِلاَّ رَمَضَانَ، وَمَا رَأَيْتُهُ أَكْثَرَ صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَانَ

«Я не бачила, щоб Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає) постився якийсь місяць повністю, крім Рамадану. І я не бачила, щоб він так багато постив у якомусь місяці, як у місяці Шаабан».

Хадис передали аль-Бухарі (1969) і Муслім (1156).

І передається в достовірному хадисі, що одного разу Усама ібн Зейд (хай буде вдоволений ним Аллаг) запитав Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає): «О Посланець Аллага, я не бачив, щоб ти постив у якийсь із місяців так само багато, як у місяці Шаабан». І тоді відповів йому Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає):

ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ، وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ؛ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ

«Це місяць між Раджабом і Рамаданом, яким багато людей нехтують. Це місяць, у якому діяння підносяться до Господа світів, і я хочу, щоб мої діяння підносилися в той час, коли я пощуся».

Хадис передали Ан-Насаі (2357), Ахмад (21753). Див. “Сільсіля ас-Сахіха” (1898).

У цьому хадисі повідомляється про таку річ, як піднесення наших із вами діянь до Аллага (пречистий Він і піднесений). Діяння підносяться і подаються Всевишньому Господу.

Піднесення діянь буває щоденним, щотижневим і щорічним. Щоденне піднесення діянь відбувається під час ранкового намазу (фаджр) і передвечірнього намазу (‘аср), коли ангели змінюють один одного, і ті ангели, що залишають нас під час цих намазів, піднімаються до Аллага (пречистий Він і піднесений) і підносять Йому наші діяння. Це щоденне піднесення діянь. І є піднесення діянь на рівні тижня: у понеділок і четвер, як про це повідомляє Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає). І є піднесення до Аллага (пречистий Він і піднесений) діянь за рік, і це відбувається в місяць Шаабан, як про це повідомляє обраний Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає). Говорить він: «Це місяць (Шаабан) між Раджабом і Рамаданом, яким багато людей нехтують».

І ось та причина, через яку нехтують: люди знають про Раджаб, і люди знають про Рамадан, що йде після Шаабана. Раджаб відомий більшості людей, як один із заборонених і священних місяців Аллага, і він буде священним і забороненим до Судного дня, так Аллаг це встановив у Своїй Книзі. І навіть за часів невігластва (джахілії), іще до Ісламу, араби шанобливо ставилися до цього місяця, і мусульмани тим більше повинні шанувати місяць Раджаб. Рамадан – це місяць поминання Аллага, місяць поклоніння, місяць посту, це місяць, коли був спущений Священний Коран. А між цими двома відомими місяцями – місяць Шаабан, який залишається непоміченим багатьма людьми. І Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) вказав на це і потім сказав: «Це місяць, у якому діяння підносяться до Господа світів, і я хочу, щоб мої діяння підносилися в той час, коли я пощуся».

Чому саме тим, хто поститься?! Чому саме з цим видом поклоніння пов’язав Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) підношення його діянь Аллагові? Тому що коли віруючий дотримується посту по-справжньому, коли постять не тільки органи, а й постить серце, коли постяться думки людини, помисли її, коли людина віддаляється від усього гріховного, тоді душа перебуває в особливому положенні, в особливо піднесеному, чистому, благородному стані. У душі під час справжнього посту особливий зв’язок з Аллагом (пречистий Він і піднесений), адже людина відмовляється від мирських задоволень, від насолод, через які по жилах гуляють і бігають пристрасті. Вона робить це, прагнучи наблизитися до Аллага (пречистий Він і піднесений). І тому Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) хотів, щоб під час піднесення його діянь він був тим, хто поститься. Подивіться, він найкращий з людей – той, у кого найдосконаліші, найповніші та найпрекрасніші діяння, якими пишається людство. І він при цьому, незважаючи на досконалість своїх діянь, хоче, щоб вони підносилися до Господа світів, коли він дотримується посту.

Що тоді говорити нам з вами, о раби Аллага?! Нам, чиї діяння порівняно з діяннями Пророка (хай благословить його Аллагьахі вітає), як піщинка в безмежній пустелі, як краплина води або навіть менше порівняно з морем. Хіба нам не слід бажати цього ще сильніше, щоб у момент піднесення наших діянь ми б були тими, хто поститься?!

Нововведення, пов’язані з 15 числом місяця Ша’бан

О раби Аллага! Далі дуже важливе питання. Коли мусульманин чує про щось із настанов Мухаммада (хай благословить його Аллаг і вітає), чує про його Сунну, то в нього в серці виникає прагнення до цього. Віруючий хоче робити ці діяння, щоб здобути вдоволення і нагороду Аллага (пречистий Він і піднесений). Навіть якщо йдеться про додаткові діяння, мусульманин хоче робити їх. Так, у нього не завжди виходить з тих чи інших причин. Якщо не виходить, то немає на ньому гріха, але він позбавляється цієї великої нагороди за додаткові діяння.

Але горе і вся біда в чому?! У тому, коли серце людини відвертається від Сунни, коли серце не любить Сунну, нехтує Сунною й натомість хапається за якісь вигадки, за якісь привнесені в релігію нововведення (бід’ати), за те, на що немає жодного доказу ані в Корані, ані в Сунні, ані в практиці сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), на що немає жодного підґрунтя в Шаріаті. Нехай же замислиться той, хто перебуває в подібному становищі, тому що над ним нависла серйозна загроза. До достовірно переданої Сунни він ставиться прохолодно, а за якісь нововведення він хапається і тримається за них.

Одними з таких нововведень є нововведення, що здійснюються в місяць Шаабан, а саме в ніч середини Шаабана – 15-те Шаабана. Дехто цю ніч називає «ніч бараат». Люди вітають один одного з цією ніччю, розсилають один одному листівки, привітання в інтернеті та здійснюють у цю ніч різні поклоніння, які, як вони вважають, наближають їх до Аллага (пречистий Він і піднесений). Але насправді на ці діяння немає жодного доказу в пречистому Шаріаті Аллага (пречистий Він і піднесений).

Шейх Ібн Баз (хай помилує його Аллаг) – відомий, видатний учений нашої епохи, сказав: «З нововведень, вигаданих людьми, – це відзначення ночі середини Шаабана, присвячення цієї ночі спеціальним намазам і виділення дня після неї для посту. Усі хадиси з цього приводу, що стосуються якогось спеціального намазу ночі бараат, є вигаданими, як на це вказують багато вчених. Більшість учених одностайні (іджма’) в тому, що відзначати ніч середини Шаабана – це єресь (бід’а), тому що ця річ з’явилася серед мусульман тільки після закінчення епохи сподвижників (хай помилує їх Аллаг). Достатньо людині, яка прагне істини, просто згадати слова Аллага (пречистий Він і піднесений):

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ 
وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

«Сьогодні Я довів до повноти вашу релігію і до досконалості довів милість Свою до вас і задовольнився для вас Ісламом як релігією».

Коран, сура “Трапеза”, 5:3.

Усе! Іслам – він повний! Нічого туди вже додати не можна! Ні відняти, ні додати! Усе, що в нього додають, – це нововведення (бід’а).

А подивіться тепер на положення людей, на становище своїх співвітчизників, на становище оточуючих. Багато хто з них цієї ночі вчиняє різноманітні діяння, що не мають жодного підґрунтя. Чи є якийсь доказ (даліль) на це в Корані та в Сунні, у практиці сподвижників (сахабів)?! Немає жодного доводу на це! І це велике нещастя! Це велике горе! Не всі усвідомлюють, що нововведення (бід’а), спотворення релігії – це велике лихо, це горе й нещастя. Але це насправді так.

О раби Аллага, я хочу, щоб після цієї хутби всі запам’ятали одну річ: цієї ночі – ночі середини Шаабана – немає якогось спеціального поклоніння Аллагу, якихось спеціальних намазів, а після цього – спеціальних постів. Ця ніч у плані поклоніння нічим не відрізняється від інших ночей. Ви запитаєте: “Чому?” Та тому що немає доводу на це ні в Корані, ні в Сунні, ні в практиці сподвижників. У поклонінні ніщо не повинно відрізняти цю ніч від інших ночей Шаабана.

О раби Аллага, давайте вкажемо на низку нововведень у цю ніч. Я чув своїми вухами, і про це говорять деякі вчителі в мечетях, що ніч середини Шаабана – це нібито та сама ніч, коли вирішуються долі, коли визначається на рік життєвий термін людей або прожиток (ризк) людей тощо. І вони говорять про аят:

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ (٣) فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ  (٤)

«Ми послали його в ніч благословенну, і Ми застерігаємо. Цієї ночі прописується (визначається) кожне мудре повеління».

Коран, сура “Дим”, 44: 3-4.

Ці люди кажуть, що в цьому аяті йдеться про ніч середини Шаабана, що цієї ночі відбувається призначення долі, прожитку (різка), терміну життя на рік людині. Це велика помилка! На це вказує Ібн Касир (хай помилує його Аллаг) у своєму тафсирі: «А ті, що кажуть, що це нібито ніч середини Шаабана, то вони сильно заблукали. Це велика помилка, тому що Коран вказує на те, що ніч, коли був посланий Коран і коли визначені долі людей на рік, – це Ніч могутності (Ляйлятуль-кадр), що буває в місяці Рамадан».

І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ

«Місяць Рамадан, у якому був посланий Коран».

Коран, сура “Корова”, 2:185.

О раби Аллага! Також до нововведень цієї ночі середини Шаабана відноситься те, що в цей час деякі люди роблять те, чого не роблять в інші ночі, а саме: збираються в мечетях, відзначають цю ніч, подовгу здійснюють намази, усю ніч не сплять, роблячи зікри та звертаючись до Аллага (Пречистий Він та піднесений) з благаннями (ду’а). Усе це вигадки! Немає ніякого спеціального намазу, що відрізняє цю ніч від інших, тому що немає про це ніяких достовірних повідомлень, а значить це відкинуто. А це означає, що це все даремно. Уявіть собі, людина старається, мучиться даремно. Ви запитаєте: “Чому даремно?” Та тому що Пророк (хай благословить його і вітає) сказав:

مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

«Хто вчинить якесь діяння, на яке немає нашої вказівки, то це відкидається».

Хадис передали аль-Бухарі (2697) і Муслім (1718).

А що стосується посту в середині Шаабана, то багато людей постяться і кажуть, що піст цього дня має особливу нагороду в Аллага. Це неправда! Немає на це доказу! Спеціально виділяти середину Шаабана для посту – це теж нововведення (бід’а). Якщо ж людина завжди дотримується посту, і вона поститься як завжди, наприклад, щопонеділка й щочетверга або три дні в середині місяця (13, 14, 15-ий день повного місяця), тобто це її звичний піст, то в такому разі немає на ній гріха, навіть якщо її звичний піст припав на середину Шаабана.

Говорити про гріх можна тоді, коли людина спеціально виділяє саме цей день, вважаючи, що піст у середину Шаабана є особливим.

Хтось каже, що є хадис, де сказано: «Моліться в ніч на Шаабан, постіть удень у Шаабан». Цей хадис, який, як кажуть, передано від ‘Алі (хай буде задоволений ним Аллаг), – це вигаданий хадис. Це брехня, яку вигадали й звели на Посланця Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає). Він не говорив цього. Цей хадис вигаданий!

Ще одне нововведення – люди спеціально готують цієї ночі їжу і роздають її, думаючи, що це має якусь особливу нагороду. Це теж вигадка!

О раби Аллага! Кожен мусульманин, якщо він справжній мусульманин, повинен дбати про те, щоб дотримуватися Сунни нашого Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає). Повинен прагнути до його Сунни й відвернутися від усіх нововведень. Залиште всі нововведення, хоч би як вам прикрашали ці діяння, хоч би як вам казали, що за них велика нагорода. Залиште їх, тому що це не буде прийнято Аллагом (пречистий Він і піднесений). Тому ми й говоримо або намагаємося говорити на кожній джум’а, під час кожної проповіді (хутби) те, що говорив кожну проповідь Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає):

إِنَّ خَيْرَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ وَخَيْرَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَشَرُّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَكُلُّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالٌ وَكُلُّ ضَلَالَةٍ فِي النَّارِ

«Воістину, найправдивіша промова – це Книга Аллага, і найкращий шлях – це шлях Мухаммада (хай благословить його Аллаг і вітає). А найгірша зі справ – це нововведення в релігії, а кожне нововведення в релігії – це єретичне нововведення, а кожне єретичне нововведення – це омана, а кожна омана веде в пекельний Вогонь».

Ми просимо в Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він направив нас до Сунни Його Посланця (хай благословить його Аллаг і вітає), щоб Він уберіг нас із вами та наше потомство від усіх нововведень і єресі в релігії. Воістину, Він приймаючий благання (ду’а).

Друга хутба: Переваги ночі середини Шаабана