Помилки тих, хто постить, у питаннях іфтару та сухуру

Share

Багато людей під час посту роблять три серйозні помилки:

1. Вони відкладають іфтар. Вважають, що якщо відкласти іфтар на якийсь час, то буде більша нагорода. Тобто після заходу сонця вони чекають якийсь час і потім тільки починають їсти і пити.

2. Люди раніше роблять сухур. За годину, за пів години, за 20 хвилин до настання ранкової зорі вже перестають їсти й пити: думають, що так правильніше, надійніше.

3. Деякі люди взагалі не встають, щоб поїсти їжу перед ранковою зорею (сухур). А насправді від Пророка (нехай благословить його Аллаг і привітає) передано дуже багато хадисів, які наказують їсти сухур, передсвітанкову їжу.

Багато хадисів, що спонукають раніше розговлятися, тобто здійснювати іфтар раніше – одразу після заходу сонця. І є хадиси, що спонукають пізніше здійснювати сухур. Тобто, коли справді вже з’явилася ранкова зоря, коли відрізнилася біла нитка зорі від чорної нитки ночі на сході.

Не як роблять деякі люди, які чекають і не розговляються, не здійснюють іфтар, доки не з’являться зірки на небі. А сухур припиняють їсти ще задовго до народження зорі.

З відомих хадисів, що сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

إِذَا أقْبَلَ اللَّيْلُ مِن هَا هُنَا، وأَدْبَرَ النَّهَارُ مِن هَا هُنَا، وغَرَبَتِ الشَّمْسُ فقَدْ أفْطَرَ الصَّائِمُ

“Якщо ніч іде звідти (зі сходу), а день іде туди (на захід), і сіло сонце, то настало розговіння для того, хто поститься”.
Приводить аль-Бухарі (1954).

Анас (нехай буде задоволений ним Аллаг) каже, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) здійснював розговіння (іфтар) за допомогою кількох свіжих фініків перед тим, як здійснював намаз магриб. Якщо не було свіжих фініків, тоді їв сухі фініки, а якщо не було сухих фініків, тоді пив кілька ковтків води.

У хадисі від Сахля ібн Са’да (нехай буде задоволений ним Аллаг) говориться, що Посланець Аллага (ﷺ) сказав:

يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ

“Моя община перебуватиме в добрі, благу, доти, допоки, будуть поспішати з розговінням”.
Приводить аль-Бухарі (1957) і Муслім (1098).

І сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

عَلَيْكُمْ بِغَدَاءِ السُّحُورِ فَإِنَّهُ هُوَ الْغَدَاءُ الْمُبَارَكُ

“Ви повинні їсти їжу сухура, тому що це трапеза благословенна”.
Приводить ан-Насаї (2166), імам Ахмад (17126)

Також Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

السَّحُورُ أَكْلُهُ بَرَكَةٌ فَلَا تَدَعُوهُ وَلَوْ أَنْ يَجْرَعَ أَحَدُكُمْ جُرْعَةً مِنْ مَاءٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى الْمُتَسَحِّرِينَ

“Сухур – це їжа благословенна, тож не відмовляйтеся від нього, хоча б нехай один із вас вип’є ковток води. Тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) і ангели Його благословляють тих, які роблять сухур”.
Приводить імам Ахмад (11334).

Порада і наказ від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), який сказав:

مَنْ أَرَادَ أَنْ يَصُومَ فَلْيَتَسَحَّرْ بِشَيْءٍ

“Той, хто збирається постити, нехай поїсть щось у якості сухура”.
Приводить імам Ахмад у Муснаді (14991)

Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

عَجَّلُوا الإِفْطَارَ، وَأَخَّرُوا السُّحُورَ

“Швидше здійснюйте іфтар і пізніше здійснюйте сухур”.
Приводить ат-Табарані (21513).

І сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

إِنَّا مَعْشَرَ الأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُعَجِّلَ إِفْطَارَنَا وَنُؤَخِّرَ سَحُورَنَا ، وَنَضَعَ أيمَانِنَا عَلَى شمائِلِنا فِي الصَّلاةِ

“Нам, пророкам, наказано було швидше здійснювати іфтар, пізніше здійснювати сухур і під час намазу класти праву руку на ліву”.
Приводить ат-Таялісі (2654), ат-Табарані (11323), Ібн Хіббан (1770)

Ці та багато інших хадисів, які вказують на те, що потрібно здійснювати сухур, і що він здійснюється пізно, і що іфтар потрібно здійснювати раніше.

Раз так багато хадисів і стільки наказів від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), то це вказує на те, що це дуже важливо.

А багато людей не надають значення цим речам. Можливо, вони просто не знають про важливість цього, не знають яка мудрість тут прихована, яка користь полягає в тому, щоб пізніше здійснювати сухур і раніше здійснювати іфтар.

Якщо в цьому не було ніякої іншої користі, крім того, що це є слідування за Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає) (мутаба’а) і підпорядкування його наказу, відповідь на його наказ. Якби тільки була ця користь, то цього вже було б достатньо. Тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) любить тих, які йдуть за Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає). А не тих, які вигадують чогось від себе, вважаючи, що вони богобоязливіші за Пророка та сподвижників.

Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Корані сказав:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ

“Скажи: “Якщо ви любите Аллага, то йдіть за мною і тоді полюбить вас Аллаг””.
Коран, сура “Сімейство Імрана”, 3: 31.

Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав, як Пророк (нехай благословить його і вітає) передав у священному хадисі:

قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ أَحَبُّ عِبَادِي إِلَيَّ أَعْجَلُهُمْ فِطْرً

“Сказав Аллаг: “Найулюбленіші раби для Мене ті, які раніше здійснюють іфтар””.
Приводить ат-Тірмізі (700).

Чому “найулюбленіші”?! Тому що вони слідують за Посланцем Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) і відповідають на заклик.

Як сказано у вищенаведених хадисах: одна з важливих користей у сухурі – це благодать (барака).

Справді, благодать (барака) оточує сухур, і сама ця їжа благословенна, корисна для людини. І час, коли відбувається сухур, – це благодатний час і сама дія теж барака. Тому як же той, хто постить, може відмовитися від сухуру?! Як він може відмовитися від того, щоб пізніше здійснювати сухур?!

Як кажуть і радять вчені, що найкращий сухур це їсти фініки з водою. Тому що фініки теж благословенна і корисна їжа.

А що таке “барака”? Барака – це, коли сходить від Аллага (пречистий Він і піднесений) на щось постійна благодать і вона збільшується, і багато користі та нагороди приносить.

Тому подивіться, наскільки важливо здійснювати сухур. А багато людей нехтують цим або через своє невігластво, або через те, що не знають, наскільки важливим є сухур, або через те, що вони надають перевагу чомусь швидкоплинному перед вічним, тому що вони думають, що вже краще поспати.

Цей час сухуру – це з найкращих часів доби взагалі. Тому що в цей час, коли Аллаг (пречистий Він і піднесений) приймає покаяння особливо.

Аллаг (пречистий Він і піднесений) хвалить людей, які в цей час роблять істігфар – просять в Аллага (пречистий Він і піднесений) прощення. Бо це час, коли Всевишній Господь сходить на найближче небо і Він відповідає на благання: Він дає тим, хто просить, дає прощення тим, хто просить про прощення, дає нагороду людям за їхні благі діяння.

Тож, як людина може себе взяти і позбавити себе цього блага в цей великий місяць?! Місяць прощення і звільнення від пекельного Вогню.

Як сказано у вищенаведених хадисах, що Сам Всевишній Аллаг благословляє тих, хто робить сухур і ангели благословляють.

Що значить Аллаг благословляє?! “Соля” від Аллага – це значить, що Аллаг поминає цю людину серед вищих ангелів, хвалить її.

Якщо когось із вас похвалить, якась значуща людина згадає про вас, або про вас напишуть десь чи згадають у газетах, для вас буде це теж приємно. А тут не в газетах і не хтось із людей: Всевишній Аллаг, який вас хвалить, Він, який згадує ваше ім’я серед найвищого сонму ангелів.

А що означає благословення від ангелів?! Це означає, що ангели моляться за людину, яка здійснює сухур.

Чому сухур дуже важливий?! Тому що людина, коли поїсть сухур, то потім вона протягом дня буває бадьорою, це додає їй сил, активності. Це її захищає від лінощів протягом дня і якоїсь слабкості та апатії.

Ще один дуже важливий аспект – Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) нам наказав раніше їсти іфтар і пізніше їсти сухур, тому що це наша відмінність від людей писання (ахлюль-кітаб).

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

فَصْلُ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ أَكْلَةُ السَّحَرِ

“Перша відмінність нас від людей писання – це їжа, яку поїдають у досвітній час”.
Приводить Муслім (1096).

В іншому хадисі він (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

لَا يَزَالُ الدِّينُ ظَاهِرًا مَا عَجَّلَ النَّاسُ الْفِطْرَ ، لِأَنَّ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى يُؤَخِّرُونَ

“Ця релігія залишатиметься переможною доти, доки люди поспішатимуть з розговінням (іфтаром), бо юдеї та християни відкладають іфтар”.
Приводить Абу Дауд (2353) і Хакім (1573).

Таким чином, о раби Аллага, ми бачимо з вами, що один із важливих заповітів Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і цілей його приходу було те, щоб ми з вами відрізнялися від людей писання (ахлюль-кітаб) і невіруючих.

Хтось скаже, що сухур – річ незначна. Але ні, значна річ! Але якщо тобі здається незначною, подивися, навіть у цій речі Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказав відрізнятися від людей писання (ахлюль-кітаб). Тим паче що казати про речі, які важливіші та величніші речі.

Але, на жаль, ця хвороба умми, як багато людей сьогодні наслідують невіруючих, захоплюються їхніми переконаннями, їхніми непридатними промовами, непридатними висловлюваннями, неспроможними поглядами, захоплюються їхнім одягом, їхнім розпусним зовнішнім виглядом.

Ця хвороба страшна насправді і це одна з причин чому ця умма перебуває в такому приниженому стані. А раніше за всіх ось цій хворобі піддаються такі верстви населення, як молодь і жінки.

Тому, о раби Аллага, треба використати цей час посту для всіх нас, щоб виконати і ось цю мету також – навчитися відрізнятися від немусульман. Бо інакше це причина псування в цій уммі, як для людей окремих, так і для всієї громади.

Велич і перемога цієї релігії цієї умми залежить від дотримання цього принципу – відрізнятися від людей писання (ахлюль-кітаб), зокрема й у питанні сухура та іфтару.

О, раби Аллага, ми з вами повинні використовувати цей благословенний час, повинні кожну мить, що нам відпущена протягом місяця Рамадан, використовувати для того, щоб підійматися вище. Підійматися на сходинки, щоб отримувати порятунок від Аллага (пречистий Він і піднесений) і отримувати нагороду.

Тому давайте прагнути до того, щоб робити все те, що до вподоби нашому Творцеві, і щоб віддалятися від усього, що гнівить Його.

І пам’ятайте про одну річ, що сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

ثَلَاثُ دَعَوَاتٍ لَا تُرَدُّ: دَعْوَةُ الْوَالِدِ لِوَلَدِهِ ، وَدَعْوَةُ الصَّائِمِ ، وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ

“Є три благання, що не відкидаються Аллагом: благання батька за свою дитину, це благання того, хто постить, і благання мандрівника”.
Приводить шейх аль-Албані в “Сахіх Джамі'” (3032).

Тому використовуйте цю можливість, щоб побільше просити Аллага (пречистий Він і піднесений) про благо в цьому й вічному світі, звертайтеся до Нього з благаннями та з проханнями, воістину Він чує ду’а.

Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він допоміг усім нам дотриматись цього посту в місяць Рамадан якнайкраще, здійснити намази цього місяця якнайкраще, та наблизитись до Нього (пречистий Він і піднесений), щоб Він захистив нас із вами від усіх огидних моральних якостей, пристрастей, вчинків і хвороб.

Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він розвіяв печаль, щоб Він допоміг слабким рабам Його (пречистий Він і піднесений) і надав підтримку.

Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він допоміг розрахуватися з боргами тим людям, які перебувають у боргах.

Просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він зцілив наших хворих братів мусульман, щоб Аллаг (пречистий Він і піднесений) помилував наших померлих.