Рамадан – час замислитися

Share

О раби Аллага!

فَإِنَّ أَصْدَقَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللهِ، وَخَيْرَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ، وَشَرَّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا، وَكُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ، وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ، وَكُلَّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّارِ

“Воістину, найправдивіше слово – це Книга Аллага, найкращий шлях – це шлях Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає), найогидніше зі справ – це нововведення (релігійні), кожне (релігійне) нововведення – це єресь (бід’а), кожна єресь (бід’а) – це омана, а кожна омана веде в (пекельний) Вогонь”. Цей хадис передали Ахмад (3/310), Муслім (867), ад-Дарімі (212), Абу Дауд (2954), ан-Насаї (3/188), у “Сунан аль-Кубра” (1786, 5892), Ібн Хузайма (1785) та Ібн Маджах (45 і 2416)

О мусульмани! У цей благословенний місяць блага численні й шляхи наближення до Аллага (пречистий Він і піднесений) різноманітні. Душа цього місяця піднімається до висот чистоти і світла, серця цього місяця оживають, розум людини стає чистим, душі щасливі, бо спрямовані до покірності Аллагу (пречистий Він і піднесений) і знаходять у цій покірності насолоду і блаженство.

О раби Аллага! Цього місяця є один вид поклоніння, про який забувають або навіть не знають багато хто. Тим часом правильний піст (сиям) сприяє цьому виду поклоніння, створюючи сприятливі умови для нього. Тому що цей вид поклоніння, про який ми говоритимемо, якраз потребує того, щоб людина не була захоплена мирськими насолодами та мирськими турботами, щоб розум людини був вільний від того, що його затуманює і того, що стає перешкодою між нею та цим видом поклоніння, про який ми говоритимемо.

Сучасне життя будується в основному на матеріальному. І це сучасне життя з його різноманітними видами розваг, з тим, що відволікає людей, з його турботами та проблемами тисне, здійснює натиск на людину і робить людину полоненим. Людина опиняється посеред океану, посеред моря безтурботності (г’афля), і хвилі її кидають з одного місця в інше, з однієї форми безтурботності до іншої. Людина весь час упродовж цього матеріального життя зайнята або тим, що її відволікає: різними насолодами, розвагами, задоволеннями, або проблемами, які змушують її забути.

А цей вид поклоніння, про який ми будемо з вами говорити, потребує того, щоб людина зупинилася, залучила свій розум, своє серце і свій дух. І поза всяким сумнівом, цей місяць, – Рамадан – якщо людина проводить його правильно, то це найкращий час і найкращі умови для ось цього благородного виду поклоніння. Що це за поклоніння, о раби Аллага? Це роздуми (тафаккур). О ті, хто постить, Коран – Книга Аллага (пречистий Він і піднесений) – кличе людину до роздумів (тафаккур), до того, щоб вона розглядала, міркувала, думала, тому що це дає великі плоди, благу користь. Учені (‘уляма) (нехай змилується над ними Аллаг) кажуть: “У Книзі Аллага дуже багато спонукань до того, щоб людина міркувала, замислювалася, бо, поза всяким сумнівом, міркування – це ключ для світла, початки для осмислення, бо міркування – це як сітка, якою людина ловить знання і розуміння”. Багато людей знають чесноти роздумів і їхній високий рівень, але дуже мало людей знають справжню суть роздумів і їхні плоди.

Чому піст (сіям), у якому ми з вами перебуваємо, сприяє цьому виду поклоніння – тафаккуру? Тому що людина мало їсть, мало п’є, віддаляється від земних насолод і пристрастей, спрямовується до читання Книги Аллага (пречистий Він і піднесений), займається намазом, поминанням Аллага (зікром) та іншими видами поклоніння, що полірують серце, очищують і витончують дух, роблять розум людини ясним, очищають її серце. Якщо людина перебуває в такому стані чистоти, то тоді її думка отримує свободу й оживає її розум, і вона вже починає розглядати осмисленим поглядом, роздумувати над тим, що бачить, над тим, що чує, над тим, що читає з аятів Книги Аллага чи хадисів Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), потім пожинає плоди осмислення й повчання.

О той, хто поститься! По-перше, той боїться Аллага (пречистий Він і піднесений), хто знає Аллага (пречистий Він і піднесений). Тому розмірковуй над тим, хто твій Господь, над Його найпрекраснішими Іменами і Його піднесеними Атрибутами, Якостями (Сифатами). Вдумуйся і міркуй, як проявляються ці Імена і Якості в творіннях і створеному. Подивися на такий Атрибут Аллага, як Стриманість (аль-Хільм), Його Милосердя, Доброту до рабів і замислися про це. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:

وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَابَّةٍ وَلَكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

“Якби Аллаг схоплював людей за їхні гріхи (зульм) (карав би за їхнє беззаконня), не залишив би на Землі жодної живої істоти, але Він відкладає їм до певного терміну. А коли прийде їхній термін, то вони не зможуть ні віддалити, ні наблизити його навіть на годину”.
Коран, сура “Бджоли”, 16:61.

Потім задумайся про всеосяжне і всеохопне Знання Всевишнього Аллага і Його Вседержительство (Каййюмійя). Усе тримає Він, усьому існування забезпечує Він, Він охоплює все.

وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

“У Нього ключі потаємного, знає їх тільки Він. Він знає все, що є на суші й на морі. Жоден лист не впаде без того, щоб Він не знав про це, і немає жодного зернятка в темряві землі, нічого вологого і нічого сухого, щоб цього б не було записано в Ясній Книзі”.
Коран, сура “Худоба”, 6:59.

Задумайся: маленьке, крихітне зернятко, яке знаходиться в товщі мулу під товщею океану. Тільки задумайся: зернятко! На дні морок мулу, над мороком мулу – морок морської води. Над цим мороком – морок ночі, над мороком ночі – морок хмар і дощу. І Аллаг (пречистий Він і підносить) знає про це зернятко. Воістину, Він Всезнаючий. Задумайся про Силу і Могутність твого Творця.

فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

“Усіх Ми схопили за їхній гріх, – каже Аллаг (пречистий Він і піднесений) про ослушників. – Серед них були ті, на кого Ми наслали бурю (ураган) з каменів, серед них були ті, яких схопив крик, серед них були ті, кого Ми провалили під землю, серед них були ті, кого Ми втопили. Але Аллаг не чинив з ними несправедливо, це вони самі чинили несправедливо щодо себе”.
Коран, сура “Павук”, 29:40.

Задумайся про Велич Аллага (пречистий Він і піднесений). Коли ти розумітимеш Велич Аллага (пречистий Він і піднесений), це виховає у твоєму серці побожність перед Творцем і страх перед Ним і змусить по-справжньому поклонятися Йому.

وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ

“Не цінували вони Аллага належною ціною, а вся Земля в Його пригорщі в Судний день, і небеса згорнуті Його правою рукою (правицею). Пресвятий Він і піднесений над тим, що вони надають Йому в співтовариші”.
Коран, сура “Натовп”, 39:67.

Бішр ібн Харіс (нехай змилується над ним Всевишній Аллаг) сказав такі слова: “Якби люди замислювалися (здійснювали тафаккур) про Велич Аллага, то вони не нехтували б Аллага”.

Далі, о раби Аллага: замисліться про шаріат Аллага (пречистий Він і піднесений), про те, що Він послав нам зі Своїх законів і Своїх встановлень. Які це прекрасні, які це досконалі закони! Як Аллаг полегшив для нас релігію, не зробив для нас складнощів у цій релігії! Як Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Своєму шаріаті подбав про наші потреби, про наші проблеми! Шаріат, який робить людину щасливою в усі часи і в усіх місцях. Який подбав про все, що нас хвилює. Задумайтеся, що цей шаріат залишається ось таким великим, піднесеним, міцним, незважаючи на те, що ведеться з ним така війна, всупереч тому, що йде змова проти його небесних встановлень.

وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ

“Він для вас не зробив у релігії труднощів”.

Коран, сура “Паломництво”, 22:78.

І каже (Аллаг, пречистий Він і піднесений):

وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ

“І Ми послали тобі Писання як роз’яснення для всього, пряме керівництво, милість і радість для мусульман (для тих, хто віддався)”.
Коран, сура “Бджоли”, 16:89.

Далі задумайся, о раб Аллага, о той, хто поститься, це важливий вид поклоніння зараз, адже піст не полягає в тому, щоб просто не їсти і не пити, як багато хто думає і просто поміняли день і ніч: вдень вони сплять, а вночі вони роблять те, що раніше робили вдень, їдять, розважаються, п’ють, сміються і проводять цей час у бесідах. Піст не для цього, о раб Аллага! Задумайся про створення, як Аллаг (пречистий Він і піднесений) усе створив, влаштував і здійснив.

صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ

“Таким є творіння Аллага, Який виконав усе досконало. Воістину, Він відає про все, що ви робите”.
Коран, сура “Мурахи”, 27:98.

Подивися на цю Землю, як Аллаг її розпростер і як Аллаг її вирівняв. Подивися на ці небеса, як Аллаг підніс і спорудив їх. Подивися на ці гори, якими міцними зробив їх Всевишній. Подивися на ці річки, як Аллаг вивів цю воду з товщі землі і змусив текти. Подивися на ці моря й океани, які розлив Всевишній. Подивися на судна, які пливуть цими океанами, і Аллаг дозволяє зберігати їх і допливати їм до їхніх гаваней. Подивися на цю безплідну землю, як Аллаг оживляє її, як виводить Він різні рослини, як виводить різні плоди: різні за виглядом, за смаком, за кольором.

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ

“Воістину, у створенні небес і землі та зміні ночі й дня знамення для тих, хто має розум”.
Коран, сура “Сімейство Імрана”, 3:190.

Ібн Умейр розповідає, що він сказав Аїші (нехай буде задоволений нею Аллаг), нашій матері: “Повідом (розкажи) мені про найдивовижніше, що ти бачила від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає)”. Аїша спочатку помовчала якийсь час, а потім сказала: “Однієї з ночей сказав мені Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає): “Дозволь, Аїшо, мені провести цю ніч у поклонінні моєму Господу”, і я сказала: “Клянуся Аллагом, я люблю бути поруч із тобою і я люблю те, що радує тебе”. І він встав, зробив обмивання, потім встав молитися (здійснювати намаз), почав плакати і плакав так, що замочив поли свого одягу. Потім продовжував плакати так, що намокла його борода. Потім продовжував плакати так, що намокла земля. Прийшов Біляль (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) для того, щоб читати азан на ранковий намаз, і коли він побачив, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) плаче, він сказав: “О Посланець Аллага, чому ти плачеш, адже Аллаг пробачив тобі попередні й майбутні гріхи?”

أفلا أكونُ عبدًا شكورًا لقد نزَلَتْ علَيَّ اللَّيلةَ آيةٌ، ويلٌ لِمَن قرَأها ولم يتفكَّرْ فيها إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ

Як не бути мені вдячним рабом? Сьогодні вночі зісланий мені був аят. Горе тим, які прочитали цей аят і не задумалися про нього! “Воістину, у створенні небес і Землі та зміні ночі й дня знамення для людей тих, хто розмірковує””. Цей хадис передав Ібн Хіббан (620), шейх аль-Албані назвав його достовірним. Хіба ти не читаєш у Корані:

أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ * وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ

“Хіба не подивляться вони на верблюдів, як вони створені? І на небеса, як вони підняті? І на гори, як вони встановлені? І на Землю, як вона розпростерта?”
Коран, сура “Покриває”, 88:17-20.

Подивіться на бджолу, як Аллаг направляє її. Подивіться на мураху, як Аллаг навчає її. Подивіться на птахів, як Аллаг зберігає їх і дає їм їжу.

وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ

“І вселив твій Господь бджолі: “Обирай собі домівками (бери собі домівки) в горах, в деревах і (в тих) будівлях (які будують люди)””.
Коран, сура “Бджоли”, 16:68.

І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений):

أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

“Хіба не побачать (не подивляться) вони на птахів, які покірно літають у небесному повітрі? Ніхто не тримає їх, крім Аллага. Воістину, у цьому знамення для людей віруючих”.
Коран, сура “Бджоли”, 16:79.

У цьому знамення для людей віруючих! Якщо немає для тебе в цьому знамень, задумайся!

О той, хто поститься, задумайся про милості Аллага до тебе, про Його незліченні дари. У тобі самому скільки знамень, скільки дарів від Нього! А найголовніший Його дар і подарунок тобі – те, що Він тебе обрав і дав тобі Іслам, те, що Він дав тобі Єдинобожжя (Таухід), те, що Він дав тобі Сунну. Подивися, як Він наділив тебе, як підпорядкував Він нам усе, що є у всесвіті.

يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ * فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاءَ رَكَّبَكَ

“О людино! Що змушує тебе обманюватися щодо твого Великодушного Господа, Який створив тебе, вирівняв і влаштував, влаштував тебе в такому образі, в якому побажав?” Коран, сура “Розколювання”, 82:6-8.

О раби Аллага! Якщо ми зупинимося хоча б на якийсь час і замислимося… Повинні ми замислитися про мирське життя (дунья). Зараз, у Рамадан, саме час замислитися про дунья. Наскільки нікчемне це мирське життя, наскільки воно низинне порівняно з Останнім життям (ахіра). І наскільки швидкоплинне це земне життя! Тут усі задоволення недовгі й змінюються сумом, смутком і проблемами. Той, хто входить у цей світ, кожен, хто увійшов у нього, коли виходить із нього, не може взяти з нього нічого. Так ось, хіба не настав час для сп’янілих – адже багато хто з нас сп’янілий, самі (того) не розуміючи. Хіба не настав час для сп’янілих, тих, які сп’яніли від мирських пристрастей, бажань, розваг, гонитви за наживою, прокинутися по-справжньому, щоб зрозуміти істину? Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані, що це земне життя схоже на дощ, який зійшов із небес, змішалися з цією водою земні рослини (тобто виросли рослини), з яких їдять люди і тварини, ця земля набула оздоблення і прикрасилася так, що люди – власники цієї землі вже подумали, що вони владні над нею (що вони зберуть зараз урожай), але приходить веління Аллага (стихія від Аллага, пречистий Він і піднесений), і Аллага робить усі ці посіви (усе це оздоблення землі) як скошену ниву (скошене поле), كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ — наче нічого не було вчора. كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ — ось так Мы роз’яснюємо докладно знамення для людей, що розмірковують. Сура “Йунус”, 10:24.

Ібн Аббас (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) розповідає, що Умар ібн аль-Хаттаб (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) зайшов одного разу до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), що лежав на рогожі (хас’їрі) (плетений килимок із соломи) і на боках якого були сліди від цієї рогожі. Він сказав із жалю до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і любові до нього: “О Посланець Аллага, якби ти взяв собі ліжко м’якше, ніж це”. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) відповів:

يا عُمرُ ما لي وللدُّنيا وما للدُّنيا ولي والَّذي نفسي بيدِه ما مَثَلي ومَثَلُ الدُّنيا إلَّا كراكبٍ سار في يومٍ صائفٍ فاستظَلَّ تحتَ شجرةٍ ساعةً مِن نهارٍ ثمَّ راح وترَكها

О Умар, що мені до цього земного світу і що земному світу до мене? Воістину (клянуся Тим, у Чиїй Руці моя душа), мене й це земне життя (цей земний світ) можна порівняти з мандрівником (вершником), що рухається в спекотний день, зупинився під тінню дерева на якийсь короткий час дня, а потім залишив це дерево і продовжив свій шлях”. Цей хадис передав Ібн Хіббан у своєму “Сахіху” (6352). Ось так ми. Ми всього лише подорожні, а цей світ – це дерево, де ми тимчасово зупинилися, о раби Аллага.

А навпроти цього – вічність, Вічне життя (ахіра). Задумайся про його вічність, про те, що його краса, блага й насолоди не минущі, що там немає смутку, немає печалі, немає турбот. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про людей, які увійшли до Раю… Що вони говорять?

وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ

“Хвала Аллагові, Який позбавив нас від печалей (тих печалей, які були в земному житті). Воістину, наш Господь Прощаючий, Вдячний”.
Коран, сура “Творець”, 35:34.

Блага там безперервні, життя там стабільне. Кожна душа хоче стабільного, щасливого життя постійно.

فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

“Там є все, що бажають душі і що тішать очі, і ви там перебуватимете вічно”.
Коран, сура “Прикраси”, 43:71.

وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

“Воістину, Вічне життя є життя істинне (аль-хайауан). О, якби вони знали!”
Коран, сура “Павук”, 29:64.

А коли ти подумав про земне життя (дунья) і подумав про вічне життя (ахіра), подумай тепер, о раб Аллага: а що ти приготував? Який товар ти приготував, з яким ти з’явишся до твого Творця?

وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ

“Запасайтеся провізією, але найкраща провізія – це богобоязливість”.
Коран, сура “Корова”, 2:197.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ

“О ті, що увірували! Бійтеся Аллага і нехай подивиться душа, що вона приготувала для себе на завтра”.
Коран, сура “Збір”, 59:18.

Того дня, коли не допоможе тобі ні майно, ні сім’я, ні діти, а тільки ті, які з’явилися до Аллага з чистим серцем.

Ось це поклоніння – міркування (тафаккур), о раби Аллага, змушує людину рухатися до Раю, бо коли людина міркує, коли вона набуває осмислення, тоді вона починає шукати шляхи порятунку й починає чинити благі справи.

Хасан аль-Басрі (нехай змилується над ним Всевишній Аллаг) написав листа праведному правителеві, халіфу Умару ібн Абдуль-Азізу. “Знай, що роздуми (тафаккур) ведуть людину до блага і здійснення блага, а жаль про скоєне зло веде людину до залишення цього зла”. А потім він сказав такі чудові слова:

وليس ما يفنى وإن كان كثيرًا يعدل ما يبقى

“Воістину, те, що тлінне (тлінне, скороминуще і невічне), навіть якщо його багато, не може зрівнятися з вічним, хоч цього вічного нелегко домагатися”. А далі він сказав: “Потерпіти (витримати) тимчасові тяготи, на зміну яким прийде вічна насолода, краще, ніж отримати тимчасові насолоди, на зміну яким прийдуть вічні тяготи”.

Хай помилує Аллаг людину, яка розмірковує перед тим, як її закопають. Який розмірковував, і це змушувало його чинити благим чином, якого це змушувало виправляти свої помилки і свої гріхи до того, як прийде до нього смертний час.

Нехай помилує Аллаг людину, яка замислилася про мирське життя і не схилилася до нього, і яка замислилася про ахіра і спрямувала своє серце до нього. Так, вона чужа в цьому матеріальному світі, тому що її радість не тут, тому що її радість в оселі миру (дару с-салям), в оселі порятунку в Господа ас-Саляма (Раббу с-Салям) – Аллага, Господа світів.