О люди! Бійтеся Аллага (пречистий Він і піднесений) і знайте, що цей великий, сповнений чеснот місяць, що його вшанував Всевишній Аллаг, почав стрімко зменшуватися, а це означає, що ви повинні додати. Додайте благих діянь зараз, поки ще можна надолужити. Робіть побільше праведних діянь, – можливо, ви будете щасливі, бо Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), як сказано в хадисі,
كَانَ يَجْتَهِدُ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مَا لَا يَجْتَهِدُ فِي غَيْرِه
“старався в останні десять (днів, ночей Рамадану) так, як не старався в інший час”.
Цей хадис передав Муслім (1175).
І передано від матері правовірних Аїші (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг), що вона сказала:
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْعَشْرُ، شَدَّ مِئْزَرَهُ، وَأَحْيَا لَيْلَهُ، وَأَيْقَظَ أَهْلَه
“Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), коли наставали (останні) десять (ночей Рамадану), туго зав’язував свій ізар (починав присвячувати більше старанності поклонінню Аллага, чистий Він і піднесений, та відсторонився від жінок), пожвавлював свою ніч (не спав, проводячи її в поклонінні, богоугодних вчинках) та будив свою сім’ю”.
Цей хадис передали аль-Бухарі (2024) і Муслім (1174).
Відсторонявся від жінок не тому, що не можна в ночі Рамадану й останні десять ночей мати стосунки з жінками, а, тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) в ці останні ночі насолоджувався спілкуванням зі своїм Творцем, своїм Господом, наближаючись до Нього. Будив свою сім’ю, своїх домочадців, щоб вони молилися, здійснювали намази, поклонялися цими ночами, і це турбота про сім’ю і виконання обов’язків перед Аллагом (пречистий Він і піднесений) за твою паству, за тих, кого доручив тобі Аллаг (пречистий Він і піднесений).
О раби Аллага! Ми повинні брати приклад з Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і приділяти багато уваги вихованню наших домочадців, наших дітей, особливо зараз, цього місяця, спонукаючи їх поспішати до поклоніння Аллага (пречистий Він і піднесений), до покірності Йому, слідкуючи за тим, як вони поклоняються, пояснюючи їм і наставляючи їх.
О раби Аллага! З великих особливостей цього місяця, місяця Рамадан, що це не тільки місяць посту (шахру с-сиям), що це місяць нічних намазів (кияма) (шахру ль-киям). Ці нічні намази – це намази тарауіх у мечетях. Я говорю про це, бо дуже багато людей, які нехтують цим. Дивовижно, о раби Аллага, але нам потрібно прагнути до вистоювання намазів у Рамадан (кияму Рамадан), вистоювання намазів тарауїх у мечетях. Звісно, це після виконання обов’язкових (фардів) намазів, дбайливого ставлення до них, до виконання їх з колективом (у джама’аті). Бо є люди, які здійснюють намаз тарауіх, але при цьому нехтують обов’язковими намазами: просипають їх, полишають колективний намаз (у джама’аті), якщо мають для цього можливість, не здійснюють намази вчасно або здійснюють їх, тільки коли прокинуться. І це – велика небезпека, о раби Аллага! Чому? Тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) приймає додаткові діяння (науафіль), тільки якщо людина виконує обов’язкові (фарди). Нічні намази (кияму л-лейль) завжди бажані. Аллаг (пречистий Він і піднесений) хвалить Своїх рабів, які моляться вночі, кажучи:
وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا
“…які проводять свої ночі, (поклоняючись) своєму Господу, здійснюючи земні поклони і (молитовні) стояння”.
Коран, сура “Розрізнення”, 25:64.
І каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
أَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلاَةُ اللَّيْل
“Найкращий намаз після обов’язкового – це нічний намаз”.
Цей хадис передав Муслім (1163).
Отже, він завжди бажаний, але в Рамадан він має особливе становище, в Рамадан він особливо бажаний, тому що цей місяць – місяць, як ми сказали, не тільки посту (сияма), а й місяць нічних намазів (кияма). І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) же підкреслив для нас і сказав:
مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِه
“Хто вистоюватиме нічні намази в Рамадан з вірою (в Аллага, пречистий Він і піднесений) і надією (на те, що Аллаг, пречистий Він і піднесений, неодмінно дасть нагороду), тому будуть прощені всі його попередні гріхи”.
Цей хадис передали аль-Бухарі (38) і Муслім (759, 760).
О раби Аллага! Людині слід, якщо вона здійснює намаз тарауіх, здійснювати його до кінця разом з імамом (поки не закінчить імам). Неправильно, коли люди кажуть: “Я зроблю з ним вісім (рака’атів), а потім піду додому й удома дороблю уітр”. Ні, до кінця (молися) з імамом, бо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَة
“Якщо людина стоятиме (вистоюватиме намаз) разом з імамом, доки він не закінчить (намаз), то їй буде записано стояння всієї ночі (ніби ти всю ніч провів у намазі)”.
Цей хадис передали Абу Дауд (1375) і ан-Насаї (1364), шейх аль-Албані назвав його достовірним.
О раби Аллага! Нічні намази в Рамадан (кияму Рамадан) бажано для чоловіків проводити в мечетях. Чому? Тому що це явний обряд Ісламу. О раби Аллага! Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) робив це, він разом зі своїми сподвижниками здійснював намаз тарауіх у мечеті. Вони молилися разом з ним, за ним. Він це робив дві чи три ночі, а потім Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) перестав робити разом з ними. Чому? Тому що він боявся, що Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробить тарауіх, ці нічні намази обов’язковими (фардом), тому припинив робити їх разом з ними, проводити їх. Але сподвижники продовжували робити в мечетях намаз тарауіх, нічні намази, робили їх групами, робили окремо, і так тривало за життя Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та після смерті Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) аж до часів Умара ібн Хаттаба (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг). Він подивився і побачив, що люди здійснюють намази групами, по мечетях, окремо, вирішив відродити цю сунну Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), об’єднавши всіх разом, щоб вони здійснювали намаз одним колективом (джама’атом) за одним імамом, і поставив Убаййя ібн Кааба (أبي بن كعب) (нехай буде вдоволений ним Всевишній Аллаг) проводити намаз тарауіх, і всі разом почали здійснювати його в Мечеті Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).
Чи можна відвідувати намаз тарауіх жінкам? Так, можна, але за умови, що не буде спокуси (фітни) як з їхнього боку, так і для них, бо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
لا تَمْنَعُوا إِمَاءَ الله مَسَاجِدَ الله
“Не перешкоджайте (не забороняйте) рабам (з числа жінок) Аллага мечеті Аллага”.
Цей хадис передали Абу Дауд (567) та ібн Хузайма (1592), шейх аль-Албані назвав його достовірним.
І це було з діянь праведних попередників. Але жінки та їхні чоловіки, їхні опікуни мають пам’ятати, що жінка повинна приходити на намаз, до мечеті, як годиться: у хіджабі, вкрита, щоб вона не була умащена духами, пахощами, щоб вона не була розчепурена, щоб вона не виставляла напоказ свої прикраси. І сунною є, о раби Аллага, що жінки йдуть з намазу одразу, щойно імам дає привітання (салям), а чоловіки ще якийсь час перебувають у мечеті.
Умм Саляма (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг) каже: “Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), коли давав привітання (салям) (завершував намаз), жінки вставали одразу, щойно він завершував салям, а він якийсь час іще перебував (сидів, не вставав, перебував на молитовному місці), і ми розуміли (вважали), а Аллаг знає краще (ВаЛлагу а’лям), що він робить це для того, аби жінки встигли піти (аби їх не наздогнали чоловіки, щоб не було цього змішання чоловіків і жінок)”. Цей хадис передав аль-Бухарі (866).
О раби Аллага! Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) перші двадцять ночей Рамадану молився вночі та спав, але коли наставали останні десять ночей Рамадану, ось тоді він засукував свої рукави, туго зав’язував свій ізар, будив свою сім’ю і проводив ночі в поклонінні, і сподвижники слідували цьому прикладу Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та довго здійснювали нічні намази в останні десять ночей Рамадану в джама’аті, разом. Це були довгі намази, імами читали намаз довго, так, що ті, хто молився (ма’муни), спиралися на палиці, спиралися на ціпки, бо намаз був довгим, і закінчували намаз уже напередодні приймання їжі перед світанком (сухура), напередодні закінчення часу ночі, так, що залишалося зовсім трішки часу, щоб встигнути здійснити сухур. Чому? Тому що це лічені дні, це всього кілька ночей, таких великих, з такою гідністю. Буде в тебе ще ця можливість отримати їх чи не буде?
Ці десять ночей, серед яких Ніч приречення або Ніч могутності (Ляйлятуль-кадр), про яку сказано:
مَنْ قَامَهَا إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِه
“Хто цю ніч (Ляйлятуль-кадр) проведе з вірою і надією (на нагороду Аллага), тому будуть прощені всі попередні його гріхи”.
Цей хадис передали аль-Бухарі (1901) і Муслім (759).
Ну послухайте! Ви скажете: “Я чув це багато разів”, але серце нехай почує і згадає. Аллаг, твій Господь, говорить про неї:
خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر
“…краще, ніж тисяча місяців”.
Коран, сура “Приречення”, 97:3.
Уяви: діяння, які ти робиш цієї ночі, кращі, ніж діяння, які робить людина протягом тисячі місяців! Одна ніч краща, ніж тисяча місяців! Тисяча місяців – це 30 тисяч ночей. Одна ніч більша, ніж 30 тисяч ночей! Одна ніч більша, ніж 83 роки поклоніння Аллагові (пречистий Він і піднесений)! Уявіть: людина проводить 83 роки повністю це довге-довге життя в поклонінні Аллагові (пречистий Він і піднесений)! Ось ціна цієї ночі – Лейлятуль-кадр.
Коли ця ніч? Поза всяким сумнівом, вона в місяць Рамадан. Тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآن
“Місяць Рамадан, у який послано Коран”.
Коран, сура “Корова”, 2:185.
Отже, Коран посланий у Рамадан, і про Коран сказано:
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر
“Ми зіслали його (Коран) у Ніч могутності (кадра)”.
Коран, сура “Приречення”, 97:1.
Отже, Лейлятуль-кадр у Рамадані, поза всяким сумнівом. Більш імовірно (Пророк, нехай благословить його Аллаг і вітає, вказав на це), що вона ось у цих, останніх десяти ночах Рамадану. Говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
تَحَرُّوْا لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَان
“Шукайте Ніч кадра в останніх десяти (ночах) Рамадану”.
Цей хадис передали аль-Бухарі (2020) і Муслім (1169).
А особливо ймовірно, що вона в непарних ночах, і сказано Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає):
الْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ، وَالْتَمَسُوهَا فِي كُلِّ وِتْر
“Шукайте її в останніх десяти (ночах Рамадану) і шукайте її в кожній непарній ночі”.
Цей хадис передали аль-Бухарі (2018) і Муслім (1167).
Отже, достеменно невідомо, коли вона. Вона серед цих десяти ночей. Найімовірніше, що це непарна ніч, але це може бути будь-яка з цих десяти ночей.
Аллаг приховав від нас, коли саме. Чому? Учені кажуть, що в цьому є велика мудрість: щоб ти старався протягом усіх десяти ночей, а не лише в одну ніч, бо якщо люди знатимуть точно, яка з цих ночей, то багато хто з них проявить лінощі та поклонятиметься лише в цю ніч, а це випробування. Шукай її, цю велику ніч серед цих десяти ночей.
О раби Аллага! Рамадан – це великий час. О раби Аллага! Використовуй цей час, здійснюй іще одне поклоніння – і я бачу, що ми нехтуємо цим поклонінням, дивовижно, – читання Корану (тіляуату ль-Къуран). Читання Корану в цей місяць має особливе становище, бо послання Корану почалося саме в цей місяць, місяць Рамадан. Скільки спонукань читати Коран у Книзі Аллага та Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) для нас! Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُور
“Воістину, ті, які читають Книгу Аллага, вистоюють намаз і витрачають з того, чим Ми їх наділили таємно і явно, сподіваються на торгівлю, що не буде збитковою, щоб віддати їм повністю їхню винагороду і ще додати від Своїх щедрот. Воістину, Він Прощаючий, Вдячний”.
Коран, сура “Творець”, 35:29-30.
Аллаг обов’язково дасть тобі за це велику нагороду. Ця торгівля аж ніяк не збиткова!
І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
قْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لأَصْحَابِه
“Читайте Коран, тому що він (твоє діяння, твоє читання) з’явиться в Судний день як заступник за тих, хто читав його”.
Цей хадис передав Муслім (804).
Тому читайте багато Корану, особливо зараз, у цей місяць, коли він був посланий. Джібріль (мир йому) з’являвся до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) кожного Рамадану і разом з ним, зустрічаючись, проходив Коран від початку до кінця, а в останній рік життя Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) двічі вони разом пройшли Коран, від початку до кінця, для укріплення, для закріплення, для уточнення.
О раби Аллага! Наші праведні попередники дуже багато уваги приділяли читанню Корану в місяць Рамадан, усередині намазу й поза намазом. Аз-Зухрі, великий імам прихильників Сунни та єдиної громади (ахлю с-Сунна уаль джама’а), каже: “Коли настає Рамадан, то це читання Корану (тіляуату ль-К’ур’ан) та годування їжею (годування тих, хто дотримується посту, іфтаром) (іт’аму т-т’ам)”. Були попередники, які за Рамадан закінчували Коран (здійснював хатм) кілька разів, багато разів. Тож беріть з них приклад, о раби Аллага, спрямувавшись до читання Корану в цей місяць, і знайте, що читання Корану має свої правила (адаби).
По-перше, запам’ятайте – це дуже важливо, робіть це щиро, тільки заради Аллага (пречистий Він і піднесений). Говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
اقْرَءُوا الْقُرْآنَ وَابْتَغُوا بِهِ وَجْهَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ قَوْمٌ يُقِيمُونَهُ إِقَامَةَ القِدْحِ يَتَعَجَّلُونَهُ وَلَا يَتَأَجَّلُونَه
“Читайте Коран і прагніть за допомогою цього до Лику Аллага, поки не настане такий час, коли з’являться люди, що читатимуть його правильно, як випрямляють стріли, але хочуть швидких (земних) (благ) за це, але не хочуть вічних”.
Цей хадис передали Абу Дауд і Ахмад, шейх аль-Албані назвав його добрим.
Так, і таджуід, і краса читання – все правильно, все гарно, але або грошей за це хочуть, або слави, щоб про нього сказали, як він гарно читає, який він читець тощо.
З норм, правил читання Корану, о раби Аллага, що ти, коли читаєш Коран, розмірковуй над тим, що читаєш. Він посланий для роздумів, для розуміння, а не просто для читання. Нехай твоє серце буде сповнене благоговіння і смирення, коли ти читаєш Коран. Коли ти читаєш Коран, згадуй, що Аллаг звертається до тебе, тому що ця Книга – це звернення до тебе твого Творця, тому що це Слово Аллага (пречистий Він і піднесений) (Каляму Ллаг).
Ще з норм читання Корану, що читати його слід у стані ритуальної чистоти (тахара), бо це повага до Книги Аллага, це звеличення Книги Аллага.
Перед тим як почати читати, потрібно вдаватися до Аллага (пречистий Він і піднесений) від шайтана (вимовити істіазу), тому що говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم
“Коли ти читаєш Коран, то вдавайся до Аллага від проганяємого шайтана”.
Коран, сура “Бджоли”, 16:98.
І сунна Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорити:
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ مِنْ هَمْزِهِ وَنَفْخِهِ وَنَفْثِه
“Прибігаю до Аллага від шайтана, якого проганяю, від його намовлянь, його зарозумілості та його чаклунства”.
/А’узу бі-Ллягі міна ш-шайтан р-раджим: мін гамзі-гі, ва нафхі-гі, ва нафсі-гі/.
Цей хадис передали ібн Маджах (808) і Ахмад (3830), шейх аль-Албані назвав його достовірним.
А чи казати “Бісмі-Ллягі р-Рахмані р-Рахім”? Якщо це початки сури, тоді говори, окрім однієї сури – сури “Покаяння” (ат-Тауба), там немає “Бісмі-Ллягі р-Рахмані р-Рахім” на початку цієї сури.
Ще з норм, з правил читання Корану, що треба намагатися читати його гарним голосом, бо каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): “Ні до чого так Аллаг не дослухається, як дослухається до читання Пророка, який красивим голосом читає голосно Коран”. Але, о рабе Аллага, якщо ти читаєш Коран, а біля тебе інші люди моляться чи читають Коран, тоді не підвищуй свого голосу так, щоб заважати іншим, бо говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
لَا يَجْهَرُ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْقُرْآن
“Нехай одні з вас не читають голосно Коран при інших (так, що це заважає)”.
Цей хадис передав ан-Насаї (8091).
Ще з норм читання Корану – читати його розмірено, не читати його з великою швидкістю, наче ти декламуєш або тараториш вірші. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا
“Читайте Коран розмірено”.
Коран, сура “Той, хто закутався”, 73:4.
Тому що так ти будеш розуміти сенси, правильно вимовляти букви. І подивіться, що сказав ібн Масуд (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг):
لَا تَهُذُّوا الْقُرْآنَ، كَهَذِّ الشِّعْرِ، وَلَا تَنْثُرُوهُ نَثْرَ الدَّقَلِ، وَقِفُوا عِنْدَ عَجَائِبِهِ، وَحَرِّكُوا بِهِ الْقُلُوبَ.
وفي رواية: لا تنثروه نثر الدقل، ولا تهذوه هذ الشعر، قفوا عند عجائبه، وحركوا به القلوب، ولا يكن هم أحدكم آخر السورة.
“Не сипте його (Коран), подібно до піску, і не тараторте його, як тараторять вірші. Зупиняйтеся (коли чуєте, читаєте) дивовижні речі (які там є), приводьте в рух за допомогою нього (Корану) свої серця, і нехай не буде вашою турботою (завданням) закінчити суру швидше”. Читати швидко можна, гріха немає, якщо тільки ти не порушуєш вимовляння слів. Але якщо ти вже порушуєш, то це заборонено (харам), тому що це спотворення Книги Аллага (пречистий Він і піднесений).
Ми просимо в Аллага (пречистий Він і піднесений) прийняти від нас наші поклоніння.