Підготовка до святкового намазу і напуття в останні дні Рамадану. Частина друга

Share


الحمد لله ربِّ العالمين حمدًا كثيرًا طيِّبًا مباركًا فيه
وأصلي وأسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله

О раби Аллага! Щодо святкового намазу (с’аляту ль-‘ід), то Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказував виходити для здійснення святкового намазу і чоловікам, і жінкам, і навіть молодим дівчатам, що зазвичай не виходять з дому. І навіть жінкам, які мають менструацію, наказано, тобто навіть тим, хто зазвичай не виходить: щоб були присутні всі мусульмани під час цієї благодаті, під час цієї молитви, під час цих звернень із благанням (ду’а) до Аллага (пречистий Він і піднесений).

Що стосується жінки, у якої місячні, то вона перебуває віддалік, тобто не на тому місці, де звершується намаз, але все одно присутня при цьому поклонінні. Подивіться, як Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наполегливо наказував вирушати на святковий намаз. Якщо навіть тим людям, які зазвичай не виходять з дому – маленьким, юним дівчатам, яких ховають удома, за перегородкою, які здебільшого не виходять з дому, – наказано цього дня виходити.

Усе це вказує на обов’язковість святкового намазу. Так, багато хто каже, що це бажано (сунна), але правильна думка, що це обов’язково (уаджиб). Умм Атийя запитала Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає): “О Посланець Аллага! А буває так, що в когось із жінок немає покривала (джильбаба), щоб вирушити на святковий намаз”. Що сказав їй Пророк (нехай благословить його Аллаг і привітає? “Добре, нехай сидить удома, це необов’язково”? Ні, він сказав:

لِتُلْبِسْهَا أُخْتُهَا مِن جِلْبَابِهَا

“Нехай її сестра дасть їй свій джильбаб”.
Цей хадис передали аль-Бухарі (324) і Муслім (890).

Свій джильбаб, якщо в неї є запасний, нехай дасть їй, щоб вона вдягнула його і вирушила на святковий намаз.

О раби Аллага! Тому самим собі та своїм родинам вкажіть на необхідність виходу на святковий намаз. Нехай це будуть молоді та дорослі для поклоніння Аллагові (пречистий Він і піднесений), для виконання наказу Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і для отримання цього блага, бо в це місце сходить благо, тут приймають благання мусульман.

Що стосується встановлень (хукма), пов’язаних зі святковим намазом.

Віруючій людині бажано зробити повне обмивання (гъусль) для святкового намазу. Чоловіки вирушають на святковий намаз чистими, вдягнувши на себе найкращий одяг, умастившись пахощами, умастившись приємними запахами. Але мусульманину не можна в жодному разі прикрашати себе цього дня (як, зрештою, і в інші дні) якимось шовковим одягом (бо чоловікам заборонено одяг із шовку) чи одягом, що нижче щиколоток, нижче кісточок, бо це заборонено, одягати такий одяг, що є специфічним одягом нечестивців та невіруючих, або одягати на себе одяг, що просвічує або облягає сороміцькі органи.

Далі, о раби Аллага. Деякі кажуть: “На свято мені треба гарно поголитися і відправитися на намаз голеним”. Це заборонено (харам), о раби Аллага. Правильна думка, що голити бороду харам. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) заборонив це, він наказав віруючим відрізнятися від багатобожників і відпускати бороди. Не можна прикрашатися тим, що суперечить наказу Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).

Щодо жінок, то будьте уважні: жінка не повинна вирушати на намаз в особливо ошатному вбранні, що привертає увагу, або виставляючи напоказ свою красу й частини тіла, заборонені для споглядання сторонніх. Жінці не можна, вирушаючи на святковий намаз, умащуватися парфумами, пахощами. Сестра йде зараз для поклоніння Аллагові (пречистий Він і піднесений). Як вона при цьому буде здійснювати такі гріхи?

О раби Аллага! Сунною Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) є перед виходом з дому на святковий намаз (не забудьте практикувати цю Сунну!) поїсти кілька фініків (бажано непарна кількість). Так робив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): перед тим, як вирушити до місця для здійснення святкового намазу (мус’аллю), їв фініки.

Бажано, якщо для цього є можливість, іти й повертатися на святковий намаз пішки. І бажано йти на святковий намаз однією дорогою, а повертатися іншою.

Далі, о раби Аллага. Немає додаткових намазів (сунни) ні перед святковим намазом, ні після святкового намазу. Пророк (нехай благословить його Аллаг і привітає) приходив, здійснював 2 рака’ата святкового намазу, і все. Немає намазу ні до, ні після. Якщо, звісно, намаз не проводиться в мечеті: тоді людина робить 2 ракаати вітання мечеті, як вона це робить у звичайний час.

О раби Аллага! Для святкового намазу (намазу ‘ід) немає азану, не читається ікама, не виголошуються такі слова, як “Ас-с’аляту джамі’а, ас-с’аляту джамі’а!”. Ми чуємо, як у деяких мечетях люди перед намазом кажуть: “Ас-с’аляту джамі’а, ас-с’аляту джамі’а!” Немає цього. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) приходив до місця здійснення святкового намазу (мус’аллю) й одразу починав з намазу. Як сказано в хадисах, без іками, без азана. Цей хадис передали аль-Бухарі (2/451), Муслім (2/604). Це сунна Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).

Як відбувається святковий намаз? Він складається з двох звичайних рака’атів. Коран у цих рака’атах імам читає голосно. Особливістю цих двох рака’атів є те, що в них є додаткові такбіри. Передано від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), що додаткових такбірів у першому рака’аті сім, а в другому рака’аті п’ять. Цей хадис передали Ахмад (2/180), Абу Дауд (1151), ібн Маджах (1278), шейх аль-Албані назвав його достовірним.

Ці додаткові такбіри не є обов’язковими (уаджибом), тобто якщо людина забула щось вимовити з цих додаткових такбірів або упустила щось, її намаз дійсний, і вона продовжує молитися. Чи вимовляти щось між додатковими такбірами? Від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) нічого не передано, щоб він вимовляв щось між такбірами. Передано від ібн Масуда, що він казав: “Між кожними двома такбірами вимовляти вихваляння Аллага (пречистий Він і піднесений) (хамд і сана)”.

Після святкового намазу люди сиділи рядами, а Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) звертався до них із проповіддю (хутбою), у якій він вмовляв, наставляв, нагадував і наказував. Хутба святкового намазу вельми бажана. Чи обов’язково для людини сидіти і слухати її? Ні, не обов’язково. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

إِنَّا نَخْطُبُ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَجْلِسَ لِلْخُطْبَةِ فَلْيَجْلِسْ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ يَذْهَبَ فَلْيَذْهَبْ

“Ми будемо виголошувати проповідь (хутбу). Хто хоче сидіти, нехай сидить, хто хоче йти, нехай іде”.
Цей хадис передали Абу Дауд (1155), ан-Насаї (1570), ібн Хузейма (462), шейх аль-Албані назвав його достовірним.

Але, звісно, людині не слід упускати цю милість почути нагадування про релігію Аллага (пречистий Він і піднесений).

І, о раби Аллага, помилка: багато людей приходять впритул до початку намазу. Бажаним (сунною) є вирушати рано, сидіти й чекати імама, бути близько до імама в намазі. Поки людина чекає на намаз, вона перебуває в намазі; їй записується, ніби вона робить намаз.

Цього дня не потрібно зранку займатися якимись справами. Хадиси вказують на те, що цього дня не робляться якісь справи до намазу. Твоя справа цього ранку – підготуватися до намазу і вирушити на святковий намаз.

Постарайтеся компенсувати згаяне

О раби Аллаха! Отже, можливість ще є. Ще залишилося кілька днів. Сьогодні буде 27-а ніч. Тому ще раз закликаю себе і вас якнайкраще спрямуватися до Аллага (пречистий Він і піднесений), до Його щедрот. Якщо ви були з тих, хто виявляв недбалість і упущення протягом попередніх днів, то хоча б зараз постарайтеся хоч якось компенсувати, надолужити згаяне. Якщо людина з милості Аллага була старанною цього місяця, нехай вона продовжує бути старанною, зберігає своє поклоніння, бо, о раби Аллага, діяння оцінюються за їхнім закінченням. Запам’ятайте! Тому не будьте з тих, хто подібний до жінки, яка сховала пряжу, а потім взяла й розпустила її на нитки.

І обов’язково не забувайте, що залишилося ще кілька важливих ночей, які належать до останніх десяти ночей (аль-‘ашру ль-‘ауахір). У ці ночі ми з вами шукаємо Ніч приречення. Це благодатна ніч, це ніч, яка сповнена благословення (баракі), милості. “Вона мир (салям) до сходу зорі” (Коран, сура Аль-Кадр (Величність), 97:5). Цієї ночі сходять ангели, цієї ночі був початок ниспослання Корану. Не забувайте, що сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

“Тому, хто проводитиме цю ніч у поклонінні (у вистоюванні намазу) з вірою і надією (на нагороду Аллага, пречистий Він і піднесений), будуть прощені всі його попередні гріхи”.
Аль-Бухарі (38) і Муслім (760).

 

І не забувайте, що потрібно багато звертатися до Аллага з благанням (ду’а). І не забувайте про ду’а, якого навчив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

اللهمَّ إنك عفوٌّ تُحبُّ العفوَ فاعفُ عَنَّا

“О Аллаг, Ти Прощаючий (Милуючий), любиш прощати (і милувати), тож прости нас (помилуй нас)

/Аллагумма іннака ‘афуун, тухіббуль-‘афуа фа’фу’анна/”.

Цей хадис передали ат-Тірмізі (3513) та ібн Маджах (3850), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.

О раби Аллага! Цей місяць минає. Деякі з нас не доживуть до наступного Рамадану. Яке це щастя, якщо людина отримала прибуток цього місяця, і яка це втрата, якщо людина упустила цей місяць! На що вона сподівається? Сподівається дожити до наступного Рамадану? Можливо, ця можливість уже не буде їй надана. Тому, о безтурботний! О недбайливий! Прокинься, прокинься від цього сну безтурботності, закінчи благим чином цей місяць! Як це сумно, коли людина дивиться на людей віри (іману), людей переконаності, як вони поспішають до свого Господа, як вони здобули вдоволення, як вони наблизилися до Аллага в цьому місяці, а він залишився далеко! Він бачить, як іде караван успішних, а він серед тих, що залишилися.

Поспішай до Аллага (пречистий Він і піднесений), бо смертний час (аджаль) прийде несподівано. А ти все відкладаєш і відкладаєш. Ти що, сподіваєшся на вічність? Скільки буде людей, які дуже сильно пошкодують, коли прийде день свята! Скільки буде людей, які пошкодують, коли отримають свої сувої з діяннями в Аллага (пречистий Він і піднесений) у Судний день.

Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб дозволив нам закінчити цей благословенний місяць, отримавши його вдоволення, щоб не було нашою часткою від цього місяця тільки те, що ми не їли й не пили, тільки голод і спрага. Нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) пробачить нам наші гріхи.

Попрощайтеся з Рамаданом як годиться. Частина перша