الحمدُ للهِ وحدَهُ، والصَّلاةُ والسَّلامُ على مَن لا نَبِيَّ بعدَهُ
أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله
О раби Аллага! Ні для кого з вас не є секретом, яку перевагу має це поклоніння Аллагу (пречистий Він і піднесений) – піст (с’іям). Ви знаєте про це, чули про чесноти посту під час попередніх хутб цього року та в попередні роки. Такі чесноти й нагороди містить у собі це поклоніння – с’іям, що віруюча людина, якщо вона справжня віруюча, хоче постити весь час, щодня, цілий рік і все життя. Але Аллаг (пречистий Він і піднесений) заборонив нам це. Аллаг заборонив поститися постійно (щодня).
Заборонив, але Він Всемилостивий і за добротою, щедрістю Своєю зробив так, що ми можемо постити деякі дні, небагато днів, але водночас отримувати таку винагороду, начебто ми постимо постійно, цілий рік. Наприклад, Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробив так, що якщо людина щомісяця поститиме три дні, то начебто вона постить увесь рік. Таку нагороду вона отримує. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
صَوْمُ ثلاثةِ أيامٍ من كُلِّ شهرٍ صَومُ الدَّهرِ
“Хто щомісяця поститься по три дні, начебто поститься весь час”.
Цей хадис передав ан-Насаї (2420), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.
І сюди ж відноситься, о раби Аллага, дотримання шести днів посту в місяці Шавваль після Рамадану, бо сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أتْبَعَهُ سِتّاً مِنْ شَوَّالٍ ، كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ
“Той, хто пропоститься місяць Рамадан, а потім слідом за цим постом пропоститься шість днів місяця Шавваль, то це буде так, нібито він постився увесь час (увесь рік)”.
Цей хадис передав Муслім (1164).
Чому? Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) пояснив:
صيام شهر رمضان بعشرة أمثالها وصيام ستة أيام بشهرين
“Піст у Рамадан – за десять місяців. А піст шести днів Шавваля – за два місяці”…
Бо нагорода збільшується десятикратно: місяць за 10 місяців, шість днів як 60 днів, два місяці. “فذلك صيام السنة – це і є піст року”, – каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Цей хадис передали ібн Маджах (1715), ан-Насаї (2391), ібн Хузейма (2115), хафіз аль-Мунзарі назвав його достовірним.
А тепер питання: якщо так, що шість у десять разів – це шістдесят і Рамадан – це десять місяців, чому саме Шавваль? Чому так само не можна постити, наприклад, у Мухаррам, або в Зу ль-к’ада, або в С’афар, або в якийсь інший місяць? О раби Аллага, не просто так. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає)
وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
“не говорить від себе. Це лише одкровення, яке йому відкривається від Аллага (пречистий Він і піднесений)”
Коран, сура Ан-Наджм (Зоря), 53:3-4.
Невипадково: у цього місяця є така особливість, якої немає в інших місяців, і тому така нагорода. А в чому полягає ця особливість? І вчені (‘уляма) пояснюють, кажуть:
По-перше, цей місяць Шавваль є ніби прикордонною, прикордонною територією, прикордонням (хімою). Як відомо, прикордоння отримує, має деякі переваги, які є в основної території. І місяць Шавваль, будучи прикордонням Рамадану, отримує деякі переваги, які є в Рамадані.
По-друге, о раби Аллага, коли ви робите магриб або намаз ‘іша, потім ви робите додаткові намази (сунну, рауатіб). Ось так само і піст у місяці Шавваль слідом за Рамаданом є такою сунною.
По-третє, звісно ж, людина знає, що в її пості є недоліки в місяці Рамадан, що в її поклонінні є недоліки. І ці шість днів посту в Шавваль допомагають заповнити ці недоліки, щоб зробити піст повним, до вподоби Аллагові (пречистий Він і піднесений).
По-четверте, те, що людина постить шість днів у Шавваль, вказує на її віру (іман), на те, що вона справді постить заради Аллага (пречистий Він і піднесений), що вона любить це поклоніння Аллага (пречистий Він і піднесений). Він цілий місяць постився (цілий місяць посту! А якщо це ще був складний піст по вісімнадцять, двадцять годин на добу…) і після цього він готовий постити ще шість днів. Хіба це не вказує на її віру, на те, що, значить, вона постить заради Аллага (пречистий Він і піднесений) і любить це поклоніння Аллагу (пречистий Він і піднесений)?
Тому прагніть до цього посту, о раби Аллага.
Деякі люди запитують: чи обов’язково постити шість днів поспіль? О раби Аллага, ні, це не є обов’язковим. Якщо людина поститиме врозкид ці шість днів – на початку, в середині та наприкінці місяця Шавваль, – це теж можна. Звісно, краще, якщо людина намагатиметься якнайшвидше виконати цей піст, бо людина не знає, доживе вона до кінця Шавваля чи ні. Поспішати до благих діянь – це краще, але якщо вона поститиметься врозкид, то це теж можна і за це теж буде їй така нагорода, яку обіцяє Аллаг (пречистий Він і піднесений), якщо забажає Аллаг (ін шаа’а Ллаг).
І питання, яке часто запитують (це часто стосується більше жінок): якщо в людини є борги за місяць Рамадан (вона пропустила деякі дні посту місяця Рамадан), з чого їй починати? Чи може вона постити ці додаткові дні посту місяця Шавваль, перш ніж вона компенсує пропущені дні в Рамадані (здійснить к’ад’ау)? Є розбіжності й різні думки з цього приводу серед учених (ахлю ль-‘ільм). Але правильна думка, яка найближча до істини, що спершу треба компенсувати обов’язковий піст, бо це твій обов’язок (фард”’), бо це найулюбленіше для Аллага (пречистий Він і піднесений). А піст місяця Шавваль – це додаткове діяння. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
“مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أتْبَعَهُ سِتّاً مِنْ شَوَّالٍ ، كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ — хто пропоститься в Рамадан, а потім додасть шість днів посту Шавваль, то це буде йому, наче він поститься весь рік”. Тобто спочатку треба пропоститися. Якщо ти ще не відшкодував пропущені дні, тебе не можна назвати таким, що пропостився в Рамадан. Тому спочатку відшкодуй пропущені дні (к’ад’ау), а потім шість днів місяця Шавваль.
А деякі люди кажуть: “Я можу не встигнути” або “Може, мені складно і відшкодування посту (к’ад’ау), і ще шість днів Шавваля. А можна я поєднаю два наміри: це буде фард”’, я поститиму як відшкодування днів Рамадану, але водночас маючи намір, що це буде й шість днів Шавваля?” Відповідь: ні, о раби Аллага, не можна, бо обов’язковий піст (фард’) не допускає поєднання наміру. Не можна до його наміру приєднати ще якийсь намір іншого поклоніння.
Нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) буде задоволений сподвижниками (с’ахаба) Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), буде задоволений нами з усіма сподвижниками Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), усіма віруючими. Нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробить нас із числа тих, чиїми діяннями, чиїми словами Він задоволений. Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) Рай (Джанна) і вдоволення (рід’уан) Його, просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) прийняти від нас поклоніння.