Мечеті – це будинки Аллага (пречистий Він і піднесений) на землі, а ми – гості Аллага. Коли людина буває в гостях, як вона має поводитися? Людина, звісно ж, виявляє благопристойність, спокій, повагу до чужого дому. А якщо ти перебуваєш у домі Аллага (пречистий Він і піднесений), то тим паче маєш дотримуватися важливих правил і поводитися благопристойно. Але, на жаль, багато людей не роблять цього.
Почнемо з того, як людина йде в мечеть. Коли ти йдеш до когось у гості, а якщо це тим паче якась шановна людина, високопоставлена особа, то ти вдягаєш гарний одяг, вмащуєшся пахощами, приємними запахами, йдеш туди чистий і красивий. А Аллаг (пречистий Він і піднесений) гідний цього ще більше, особливо якщо це п’ятничний намаз (джум’а), святковий намаз і взагалі намази. Про прихід до мечеті Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав у Корані:
خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ
“Прикрашайтеся під час кожної молитви [коли приходите в мечеть]”.
Коран, сура Аль-А’раф (Загорожі), 7:31
Учені (‘уляма) кажуть, що це не тільки закрити аурат, як думають дехто, а це одягнути гарний, красивий одяг. Багато людей приходять до мечеті в чому завгодно: найчастіше в брудному або порваному одязі, в якому виконували якусь нечисту роботу; найчастіше, в одязі, від якого пахне потом, або в одязі, на якому є якісь написи з поганим змістом, що суперечить Ісламу; або ж в одязі, що суперечить нормам шаріату (якісь вузькі штани, що виділяють сороміцькі місця людини, або такі короткі футболки, що, коли людина здійснює намаз, оголюється спина і те, що нижче спини, тим самим людина ризикує втратити взагалі свій намаз) – все це неповага до домів Аллага (пречистий Він і піднесений). У них є можливість переодягнутися, але вони нехтують цим.
Що ще відбувається? Відбувається те, що люди недбало, неакуратно ставляться до того, що є в мечеті: чи то килими, чи крани, чи вікна, чи двері. Але якби вдома в них хтось так вчинив із майном, вони неодмінно б обурилися. Найчастіше вони дозволяють своїм дітям робити в мечетях те, що псує мечеть: псують книжки або катаються на дверях, або ламають крани тощо. Удома вони нізащо б не дозволили своїм дітям робити подібне, то чому ж у домівках Аллага це дозволено?
Те ж саме стосується запахів: не йди в мечеть із запахом часнику або цибулі, або сигарет, або нечистих шкарпеток – ти йдеш у дім Аллага (пречистий Він і піднесений).
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав: “Мечеть – це місце для намазу, для поминання Аллага (пречистий Він і піднесений) і для зікру”. Це потрібно врахувати неодмінно, коли йдеш у дім Аллага (пречистий Він і піднесений), у мечеть. Це основне призначення мечеті, а на все інше потрібен доказ.
Що роблять люди в мечетях? Хай врятує Аллаг (пречистий Він і піднесений), це крики, шум, вони заважають тим, хто молиться, і тим, хто читає Коран.
Одного разу Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) увійшов до мечеті й побачив, що люди здійснюють намаз (додатковий) і читають голосно Коран у намазі. І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав їм, що “один не повинен заважати своїм читанням іншому”, тобто ти не можеш голосно читати Коран у намазі, щоб не заважати іншому молитися. А що тоді казати, якщо це розмови про мирське або, більше того, це розмови про заборонене, якщо це гіба, наміма, плітки тощо.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) застеріг від цього, сказавши:
سَيَكونُ في آخرِ الزمَانِ قَومٌ يَجلِسونَ في المَساجِدِ حِلَقًا حِلَقًا، إِمامُهم الدُّنيَا فَلَا تُجالِسُوهُم، فَإنهُ لَيسَ للهِ فِيهِم حَاجَة
“Наприкінці часів будуть такі люди, які сидітимуть у мечеті кружками, а їхній імам – це мирське життя (дунья). Не сидіть з ними, тому що в Аллага немає в таких людях потреби”.
Див. “ас-Сахіха” (1163)
Тобто такі люди багато й голосно розмовляють про мирське, кричать тощо.
Це не означає, що в мечеті не можна говорити про щось мирське, якщо в цьому є потреба, але людина не повинна кричати, заважати тим, хто молиться. І це не має стати звичкою, бо мечеть не для цього.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) після ранкового намазу сидів у мечеті аж до сходу сонця, і сподвижники сиділи, говорили про щось, згадували й сміялися, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) теж усміхався. Так, можна поговорити про щось мирське, але тільки за умови, що це неголосно й не заважає людям, і не стає постійною звичкою, бо мечеть – для поминання Аллага (пречистий Він і піднесений).
Хочеться привітати людей, які оживляють мечеті Аллага (пречистий Він і піднесений) фізично й духовно. Наприкінці хутби хотілося застерегти від того, щоб зробити найстрашніше зло в мечеті – це поширювати в домівках Аллага, що зведені для поклоніння Аллага, багатобожжя та різні релігійні нововведення.
Відбувається те, що в мечетях роблять могили праведних людей, когось ховають або на могилах зводять мечеті – це заборонено. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) в останні дні та години свого життя говорив:
لَعَنَ اللهُ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى، اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ
“Хай прокляне Аллаг юдеїв і християн, які зробили з могил своїх пророків мечеті (тобто місця для поклонінь, звівши там мечеті)“.
аль-Бухарі (4441) і Муслім (529)
Сьогодні в багатьох місцях мусульманського світу можна побачити в мечетях могили, або де кібла, там теж могили. Це веде до того, що люди починають шукати барака, здійснювати табаррук або здійснювати обхід (тава́ф) навколо цих могил, або, ще гірше, починають звертатися до цих померлих, просячи в них чогось і таким чином вчиняють найстрашніший із гріхів, що його не пробачає Аллаг (пречистий Він і піднесений), – це багатобожжя (ширк), поклоніння комусь, окрім Аллага (пречистий Він і піднесений).
Ще з порушень у мечетях – це прикрашати мечеті різними розписами, фресками, мозаїками тощо. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَا أُمِرْتُ بِتَشْيِيدِ الْمَسَاجِدِ
“Мені не було наказано прикрашати мечеті”.
аль-Бухарі (446) та Абу Дауд (448)
Ібн Аббас, коментуючи цей хадис, сказав: “Ви будете прикрашати їх (мечеті), як це робили юдеї та християни”.
Це не Іслам, це не шлях мусульман – прикрашати мечеті розписами і всілякими речами, які відволікають людей від поминання Аллага. Людина, замість того, щоб поминати Аллага, дивиться на різні розписи, фрески тощо, і її серце не до Аллага прямує, а до перегляду цих творів мистецтва, наче це музей, а не місце поминання Всевишнього Творця.
Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) зробити нас вдячними рабами, тому що те, що є на нашій землі мечеті, де ми можемо збиратися й згадувати Ім’я Його та вивчати Релігію Його, – це благо, яке, напевно, багато хто з нас не оцінює належним чином. Тому що ще кілька десятиліть тому ніхто навіть помислити собі не міг, що тут, на нашій землі, ми сидітимемо в домівках Аллага (пречистий Він і піднесений) і поминатимемо Ім’я Його.
Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) не позбавляти нас цієї великої милості. А ця милість буде в нас, якщо ми міцно триматимемося за Його релігію, за Коран і Сунну та шлях сподвижників, не відходитимемо від цього ні на п’ядь, не відволікатимемось на мирське.
Звертаюся ще раз до братів: не йдіть, не поглинайтеся цілком у мирське життя, коли всі наші розмови про мирське, про ціни, про торгівлю, про бізнеси тощо. Поминайте Аллага багато, нехай язик ваш буде вологим від поминання Всевишнього.
Нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) пробачить усіх віруючих чоловіків і віруючих жінок, живих і мертвих! Нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) благословить нашого Посланця Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає) і сім’ю його, і всіх його сподвижників, його праведних дружин! Нехай благословить і буде задоволений праведними халіфами: Абу Бакром, Умаром, Усманом і Алі! Амін!