О раби Аллага! До смерті Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) залишалося 5 днів. Всього п’ять днів залишалося до відходу з цього світу останнього пророка, останнього посланця Всевишнього Творця до людства. Після його смерті більше ніколи не буде пророків. Після нього до людей ніколи не прийде посланець, який передає їм волю і писання їхнього Творця. Ці двері назавжди закриються через п’ять днів. Найбільший Учитель, той, хто завершує собою ланцюг учителів نوح Нуха (Ноя), إبراهيم Ібрагіма (Авраама), موسى Муси (Мойсея), عيسى Іси (Ісуса) та інших посланців, що передавали людям волю їхнього Творця, небесні послання, найвидатніший з усіх посланців, вчителів і вихователів роду людського محمد Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) покине цей тлінний світ через 5 днів. Це означає, що він скаже зараз те, що вкрай важливо. Те, що він зараз скаже – це останні настанови, за які треба схопитися зубами. Це застереження, до якого потрібно прислухатися, яке потрібно почути. Так от, за 5 днів до своєї смерті Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає), як про це сказано в “Сахіху Мусліма” та інших збірках, звертається до своїх сподвижників, звертається до своєї умми, до своєї громади, і каже:
ألا وإنَّ من كان قبلَكم كانوا يتَّخذونَ قبورَ أنبيائِهم وصالِحِيهم مساجدَ ، ألا فلا تتَّخذوا القبورَ مساجدَ إني أنهاكُم عن ذلك
“О, воістину ті, які були до вас, вони робили з могил своїх пророків і своїх праведників мечеті, місця для поклоніння. О, не беріть з могил мечеті, не робіть з могил мечеті, я забороняю вам це”.
Передав Муслім.
Потім, коли Посланцеві Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) стало зовсім зле, коли настала передсмертна агонія, коли він уже перебував на смертному одрі, він повторив ці слова. Його дружина, благочестива Аїша, мати правовірних, і син його дядька Абдуллах Ібн Аббас, вони повідомили, як це наводиться в “Сахіх аль-Бухарі”, що коли до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) прийшла смерть, він почав закривати своє обличчя краями свого одягу, коли йому стало важко дихати, він прибрав одяг зі свого обличчя та вимовив такі слова:
لَعْنَةُ اللَّهِ علَى اليَهُودِ والنَّصارَى؛ اتَّخَذُوا قُبُورَ أنْبِيائِهِمْ مَساجِدَ
“Нехай впаде прокляття Аллага на тих юдеїв і християн, які зробили з могил своїх пророків мечеті”.
І Аїша каже: “Він сказав це, щоб застерегти від того, що зробили вони, попередні громади”.
Ви знаєте Абу Убейда Ібн Джаррах. Він – з видатних сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). З тих, кого ще за життя Всевишній Аллаг потішив тим, що він буде з мешканців Раю. Так от, Абу Убейда Ібн Джаррах каже, що з останніх слів, які він почув від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), з останніх промов, виголошених Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає) були слова:
واعلَموا أنَّ شِرارَ النَّاسِ الذين اتَّخَذوا قبورَ أنبيائِهم مساجِدَ
“Знайте, що найгірші люди – це ті, які зробили з могил своїх пророків мечеті, місця для поклоніння”.
Передав Ахмад і ад-Дарамі, Албані сказав, що хадис сахіх (достовірний).
О мусульмани, горе нам! Горе нам і немає в нас блага, якщо ми не дослухаємося до цих слів, якщо ми не послухаємо цього заповіту, це застереження Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає).
Подумайте, а чому? Чому Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) так турбувало це питання? Чому він так наполегливо застерігав свою умму, свою громаду, нас із вами застерігав від цієї речі – влаштовувати мечеті на могилах, робити могили місцями паломництва, місцями хаджу, місцями для здійснення намазів, місцями для поклоніння. Ховати якихось шанованих людей, тих, кого ми вважаємо праведними, ховати їх у мечетях. Чому це неприпустимо? Чому це так страшно? А ось чому.
Людина створена Всевишнім для Таухіда. Людина створена для Єдинобожжя. Тобто, Всевишній створив людський рід з однією тільки метою – це служити і поклонятися Йому Одному і більше нікому і нічому поряд з Ним. “Я створив джинів і людей тільки для того, щоб вони поклонялися Мені одному”, – говорить наш Творець у Своєму писанні. І ось коли людина відступає від цієї головної заповіді й починає своє поклоніння присвячувати не тому, Хто її створив, починає звертатися з молитвами, зі своїми благаннями не до Аллага, а до ангелів, або пророків, або святих. Коли вона починає приносити жертвоприношення не Аллагові, коли вона починає боятися так, як належить боятися Бога, когось окрім Аллага, любити, як люблять Бога, когось окрім Аллага, надіятися на когось окрім Творця, присвячувати будь-який інший вид поклоніння, явний чи прихований, комусь іншому окрім Аллага – це називається “ширк”, це називається “багатобожжя”. І це – найстрашніший гріх! Немає гріха страшнішого за цей!
Абдуллах Ібн Масуд каже: “Я запитав Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає),
أي الذنب أعظم عند الله
який гріх найжахливіший, найстрашніший перед Аллагом”
أن تجعلَ للهِ نِدًّا وهو خلقكَ
“Це надати Аллагові рівню (рівних) у поклонінні (тобто поклонятися комусь окрім Нього), у той час, як Він створив тебе” – відповів Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає).
Передав Муслім.
В іншій версії цього хадису:
أنْ تَدْعُوَ لِلَّهِ نِدًّا وهو خَلَقَكَ
“Коли ти закликаєш до когось окрім Аллага в той час, як Він створив тебе”.
Ібн Масуд почув ці слова, він каже:
“І я сказав Пророкові:
إنّ ذلك لعظيم
“Воістину, це страшно, воістину, це жахливо”.
Передав Бухарі та Муслім.
Аллаг говорить:
لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Не надавай Аллагові співтоваришів (не поклоняйся нікому крім Нього). Воістину ширк – це найбільша несправедливість”.
Коран, сура Лукман 31:13.
Ось тому, той, хто зробить ширк, втрачає все те хороше, що він зробив до цього. Тобто, Аллаг усі його благодіяння робить недійсними. Усі твої молитви, які ти робив, усі твої намази, хаджі, хоч ти сім разів робив Хадж до Мекки, усі твої садака, усі твої милостині, усі твої пожертви – усе разом перекреслюється. Все перетворюється на ніщо, все зникає.
Якщо ти зробиш ширк, ти перестанеш бути віруючим. Ти перестанеш бути мусульманином. Якщо ти зробиш ширк і помреш без покаяння, не покаявшись, значить, ти ніколи не будеш прощений. Значить, ти будеш страждати в Пеклі, ти будеш страждати в Пеклі вічно, без найменших шансів на вихід з Вогню. Немає злочину страшнішого, ніж ширк. Немає несправедливості більшої, ніж ширк. І немає страшніших наслідків, ніж ті наслідки, до яких призводить ширк. І немає ворога страшнішого, ніж шайтан. Немає страшнішої речі, ніж ширк, і наслідків гірших, ніж від ширку, немає ворога страшнішого в людини, ніж шайтан. Тому він, шайтан, Ібліс, знаючи, що найстрашніше для людей, ні в чому він не докладає таких зусиль, як у прагненні заманити людей у ширк. Він усе робить для того, щоб заманити нас із вами в ширк. І для цього в нього є методи. Він – фахівець із заманювання людей у тенета ширку. У нього є старі перевірені методи і тенета. І ось найстаріша і найнебезпечніша пастка, за допомогою якої шайтан ловить людей і затягує їх у багатобожжя, – це звеличення мертвих, це поклоніння мертвим, це звернення до померлих з благаннями, як до посередників між людьми й Аллагом. Звеличення їхніх могил, влаштування на цих могилах місць поклоніння, влаштування на цих могилах мечетей, поховання мертвих у мечетях, пошук баракату біля цих гробниць.
Ось це – найхитріший, – о раби Аллага, почуйте, – це – найхитріший, найпоширеніший, найдавніший метод шайтана з того, як заманювати людей у багатобожжя, в ідолопоклонство الوَثَنِيّة.
Як ви думаєте, як з’явився перший ширк на землі, перше багатобожжя?
Він, якраз, з’явився через те, що люди стали надміру звеличувати померлих праведників (аулія), звеличувати їхні могили, перетворювати ці могили на місця скупчення, паломництва, місця поклоніння, з переконаністю, що ось через них, через цих померлих, можна особливо наблизитися до Аллага. А потім ці могили перетворилися на ідолів.
Ви знаєте, що після Адама (мир йому), між Адамом і Нухом було 10 поколінь. 10 поколінь людство не знало ширк. 10 поколінь люди поклонялися тільки Всевишньому Аллагу, не надаючи йому нічого співтовариша.
Але Ібліс – фахівець із ширку. Він зрозумів, що ширк просто так не впровадити, за один раз його не впровадиш. Що це – поступовий процес. Потрібно підійти до людей уміло, щоб вони в підсумку стали поклонятися ідолам.
Ви читали Коран, ви знаєте, що в сурі “Нух” Аллаг (пречистий Він і піднесений) перераховує ідолів, яким поклонявся народ Нуха. Вадд, Сува, Яг’ус, Яук, Наср – це ідоли, яким поклонявся народ Нуха. Так ось ібн Аббас, син дядька пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), видатний знавець релігії, та інші попередники – вони пояснили нам з вами, як це сказано в “Сахіх Аль-Бухарі”, як це сказано в Ібн Джарір Ат-Табарі. Запам’ятовуйте це, о раби Аллага, це повинні знати всі. Так от, Ібн Аббас та інші попередники – вони розповіли, що ось ці ідоли, яким поклонявся народ Нуха насправді це були спочатку праведні люди, праведні, благочестиві люди, а потім вони померли. І що стали робити люди? Вони почали збиратися на їхніх могилах, почали туди приходити, думаючи, що там можна звертатися до Аллага, що якщо на цих могилах здійснювати якесь особливе поклоніння, то можна так наблизитися до Аллага. А потім стали поклонятися цим могилам і перетворили їх на ідолів. Ці праведні люди перетворилися на ідолів. سُبحَانَ الله СубханаЛлаг!
Ви думаєте, що багатобожники не знають, що Аллаг – Творець усього?
Вони переконані, що Аллаг Творець усього. І народ Нуха, вони знали, що Творець усього – це Аллаг. І Курайшити, невіруючі в Мецці знали, що творець усього Аллаг, і визнавали це. Але Ібліс їм сказав: “Так, Творець – Аллаг, і крім Нього немає більше творців. Але ці померлі – вони близькі до Аллага. Тому, через них вам Аллаг буде давати дощ, через них Аллаг буде віддаляти від вас ваші біди, через них Аллаг буде давати вам те, чого ви потребуєте. Тому, поклоняйтеся їм, звеличуйте їх. У вас немає іншого шляху до Аллага, окрім як через них. Вони – ваші посередники (وَسِيلَة василя), між вами й Аллагом, вони – شُفَعَاء заступники, посередники за вас перед Аллагом.” І люди підкорилися шайтану в цьому, і люди пішли за шайтаном і потрапили в цей гріх, що його не прощає Аллаг (пречистий Він і піднесений) ніколи.
О раби Аллага, ви читали Коран і знаєте, що Аллаг згадує в Корані таке божество, якому поклонялися курайшити, як “аль-Лят”. Це був з найбільших ідолів курайшитів “аль-Лят”. Так от, курайшити поклонялися цьому ідолу аль-Лят. Ви знаєте, як з’явився цей ідол? Тим же самим шляхом. Ібн Джарір ат-Табарі, він говорить у своєму тафсирі. У тафсирі передається це від Муджахіда. Муджахід передає це від учителя – Ібн Аббаса, що був чоловік, який, коли люди приходили в хадж, він брав зерно, товк це зерно, потім замішував кашу і годував паломників цим зерном. Праведна людина. І ось, коли ця людина померла, люди стали збиратися на її могилі, тому що вона – праведна. Вони думали, що, якщо вони ходитимуть на його могилу і там молитимуться Аллагові, і там проситимуть Аллага, тим самим можна якимось особливим чином наблизитися до Аллага. А потім вони зробили цю померлу людину посередником між собою та Аллагом, і стали вже молитися та поклонятися їй самій. “Аль-Лят” означає – “той, хто мішає кашу” сауік – سويق.
А тепер подивіться, що діється сьогодні на багатьох землях мусульман. Абсолютно той самий сценарій. Люди вирушають у паломництво до могил, хоча Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, що не можна вирушати для поклоніння нікуди, заборонено, крім трьох мечетей – مسجد الحرام – це аль-Харам у Мецці, مسجد النبوي – Мечеть Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) в Медині, і в مسجد الأقصى – аль-Акса в Кудсі, Єрусалимі. І все. Більше нікуди для поклоніння вирушати не можна.
Люди йдуть до цих могил, збираються на цих могилах людей, про яких розповідають, що ці люди були праведними. Наприклад, розповідають, що якась людина принесла Коран на своїй спині, або відрубали якійсь людині голову в бою, і ця людина принесла свою голову на це місце, і там вона впала мертвою, і тому там, на місці біля могили, там зводиться мечеть. Люди думають, що Аллаг відповідає особливо на прохання, ось тут, у цьому місці. Стікаються до цих місць. Деякі люди, приходять і починають просити Аллага, інші вже починають просити самого цього мертвого, який там лежить, “щоб цей мертвий попросив Аллага, – як вони кажуть, – виступив посередником між ними й Аллагом”. Здійснюють там тавваф, ріжуть там жертвоприношення, торкаються до решіток, до могили, починають потім обтирати цим своє тіло, потім на цьому місці зводиться мечеть. І ось так люди раз по раз потрапляють на одну й ту саму вудку шайтана.
Щоб захистити Таухід і врятувати нас від багатобожжя, Аллаг (пречистий Він і піднесений) заборонив нам звеличувати понад міру праведників, заборонив звеличувати їхні могили. Тому що це трагедія, це бід’а коли з могил роблять мечеті. Це – з найголовніших воріт до багатобожжя, ширку. О раби Аллага, невже ті люди, які йдуть до цих могил і просять мертвих, невже вони не чули, що говорить Аллаг:
وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ
“Хто більш заблудший, ніж той, хто взиває з благаннями окрім Аллага до того, хто не відповість йому до Судного дня на його благання, і навіть не знає про його благання?
وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاءً وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ
У день суду (коли будуть зібрані для суду) вони (ті, до кого вони закликають) будуть йому ворогами, і будуть відрікатися від них.”
Коран, сура Аль-Ахкаф 46: 5-6.
О раби Аллага! Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже, що коли людина померла, всі її справи закінчуються. Усе! Вона нічого не може для тебе зробити, крім трьох справ – це садака, яку вона дала за життя, знання, які вона залишила, і вони приносять користь, і її дитина, яка за неї молиться. Усе! Всі інші справи припиняються. Померлий не може тобі нічим допомогти. Померлий – він сам потребує допомоги, він сам потребує того, щоб помолилися за нього. Тому, Аллаг (пречистий Він і піднесений) заборонив нам суворо забороняти брати могили мечетями, о раби Аллаха.
Що означає “брати могили мечетями – اتِّخاذُ القُبورِ مَساجِدَ“? Це – три речі, запам’ятайте!
Перше – це молиться на могилах, здійснювати намаз на могилах, здійснювати суджуди на могилах. Абу Саїд аль-Худрі каже,
نهى رسولُ الله صلَّى الله عليه وسلَّم أن يُبنَى على القبر، وأن يُقعَدَ عليه، أو يصلى عليه
що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) заборонив будувати щось на могилі, заборонив сідати на могилу, і заборонив молитися на могилі.
Друге – це означає, що заборонено під час намазу обертатися в бік могили, щоб твоєю кіблою була могила. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
لاَ تَجْلِسُوا عَلَى القُبُورِ، وَلاَ تُصَلُّوا إِلَيْهَا
“Не сідайте на могили і не моліться в бік могил”.
І третє – це заборона на будівництво, на зведення мечетей на могилах, робити з могил місця, де ми здійснюємо свої намази. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) заборонив це.
Аїша каже, що, коли Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) захворів, і він лежав хворий, двоє з його дружин – Умм Саляма й Умм Хабіба, вони свого часу здійснили переселення в Ефіопію Хабаша. Вони почали розповідати, що там в Ефіопії вони бачили красиву церкву, дуже красиву церкву, яка називалася Марія, і які там зображення в цій церкві. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) підняв свою голову, незважаючи на те, що він був хворий. Він підняв свою голову і сказав:
أولئِكِ قوم إذا مات فيهم العَبد الصالح، أو الرُّجل الصَّالح، بَنَوْا على قَبره مسجدا، وصَوَّرُوا فيه تلك الصِّور، أولئِكِ شِرَار الخَلْق عند الله
“Ці люди, коли у них помирає якась праведна людина, вони зводять на її могилі мечеть, і там малюють зображення. Це – найгірші люди перед Аллагом.”
Передав Бухарі та Муслім.
О брати! Наявність могили в мечеті, знайте, що це – з найстрашніших гріхів, і найстрашніших нововведень у релігії. Це неприпустимо, тому що це – найголовніший шлях до ширку. Вони (заблудлі) стверджують, що нібито на кожній такій могилі є таке вікно, сполучення з небом, через яке Аллаг посилає нібито благодать (барака). І звичайно, всі ці гробниці, це – колосальне джерело доходів для тих, хто виконує роботу так званих священнослужителів при цих гробницях. Це – джерело доходів. Скільки грошей, скільки дарів, скільки обітниць несуть люди до цих могил, жертвують величезні гроші для догляду за цими мавзолеями.
Пресвятий Аллаг! Гроші, які Аллаг дав тобі, ти спрямовуєш проти Аллага, спрямовуєш проти релігії Аллага, щоб відвернути людей від поклоніння Аллага і направити їх до поклоніння ідолам. І ось це поклоніння мертвим і могилам – воно обдурює мусульман, воно робить мусульман дурними, воно робить їх темними, воно робить їх неосвіченими, воно робить їх уразливими перед ворогом.
Знайте, що Таухід (єдинобожжя) – це світло, це допомога й перемога від Аллага
سُبحَانَهُ وَ تَعَالَى. І, навпаки, поклоніння гробам – це морок, це слабкість, це поразка.
Ось тому, тирани, несправедливі люди, які безчинствують на землі – тому вони так люблять підтримувати поклоніння на могилах, тому вони фінансують і захищають ось ці течії, які закликають поклонятися могилам. Підтримують усі ці містичні тарікати, течії, підтримують цих людей, що ворогують з أهل السنة و الجماعة ахлю сунна валь джама’а та зомбують у такий спосіб людей, бо вони знають, що в такий спосіб можна робити з людьми що хочеш.