О віруючі раби Аллага! Передає імам Ахмад у своєму «Муснаді» хадис від ‘Абдуллага ібн ‘Амр ібн аль-‘Аса (нехай буде задоволений ними обома Всевишній Аллаг) про те, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
أَرْبَعٌ إِذَا كُنَّ فِيكَ فَلاَ عَلَيْكَ مَا فَاتَكَ مِنَ الدُّنْيَا: حِفْظُ أَمَانَةٍ، وَصِدْقُ حَدِيثٍ، وَحُسْنُ خَلِيقَةٍ، وَعِفَّةٌ فِي طُعْمَةٍ
«Чотири речі, якщо вони є в тобі, то нехай не турбує тебе те, чого ти позбувся з мирського: збереження надійності, правдивість мови, краса вдачі, чистота їжі».
Хадис передали Ахмад, аль-Хакім, аль-Байхакі.
Це великий хадис, що заслуговує на те, щоб кожен мусульманин, і особливо той мусульманин, що займається торгівлею, займається бізнесом, задумався про нього, розглядав цей хадис, пам’ятав його завжди, і щоб цей хадис постійно був у нього перед очима.
Цей хадис треба поширювати серед торговців, серед бізнесменів, серед комерсантів, серед торговельних рядів і магазинів, серед фірм, які займаються комерцією.
Для чого? Для того, щоб торговці, комерсанти, бізнесмени виправили свої методи роботи, свій напрямок у купівлі та в продажі, у взаємовідносинах один з одним і з людьми.
Тому що ці чотири речі, вони є непохитною основою. Такою основою, якою не можна поступитися, яким би вигідним не був дохід, якими б вигідними не обіцяли бути дивіденди, прибуток.
Тому що в цьому хадисі дуже мудре й дуже важливе виправлення тієї великої шкоди, що спіткає людей та їхню моральність, коли вони прагнуть мирського, коли вони вступають на терени торгівлі, беруться за заробляння грошей і пошук прибутків.
Немає порятунку від псування, якщо людина, торговець, бізнесмен вступив на терені торгівлі та бізнесу і при цьому не буде берегти ось ці чотири принципи, чотири якості, чотири основи, чотири опори, які згадані в цьому благословенному хадисі, якщо вона не буде прагнути в жодному разі не втратити чогось із цих основ.
Якщо людина візьме ці чотири речі для себе як засади, як принципи, як важливі опори та казатиме собі: «Я нізащо не згоден відмовитися від чогось із цих основ, і не хвилює мене при цьому, позбудуся я чогось із мирського чи не позбудуся, найголовніше для мене, зберегти ось ці ось чотири речі. Навіть якщо переді мною будуть спокусливі, величезні доходи і заробітки, ці чотири принципи для мене непохитні».
Він увесь час пам’ятатиме слова Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), що наводяться в цьому хадисі:
فَلاَ عَلَيْكَ مَا فَاتَكَ مِنَ الدُّنْيَا
«І нехай тебе не турбує те, чого ти позбудешся з мирського».
Хадис передали Ахмад, аль-Хакім, аль-Байхакі.
Мусульманський торговець не переживає за те, що не дістанеться йому з тлінних благ цього світу. Найголовніше для нього зберегти те, про що сказано в цьому хадисі.
Людина, вона піддається випробуванню, найсильнішому випробуванню щодо цих чотирьох речей, коли починає займатися торгівлею і бізнесом. Тому що іноді перед нею виникає приваблива перспектива, отримати великі прибутки. Але він знає, що для цього йому потрібно збрехати, для цього йому потрібно обдурити і так далі. І вона вступає в торги зі своєю душею, вступає в торги зі своєю совістю: «Може, все-таки отримати ці доходи? Адже це великі доходи, навіть якщо доведеться переступити. Так вчинити? Чи вчинити так, як сказано в хадисі?». І скаже людина: «Мене не хвилює, чого я позбудуся з цього світу». Я буду оберігати ці принципи, зберігаючи їх».
Можливо так, зовні ти не отримаєш дохід, можливо, зовні, ти зазнаєш збитків і не відбудеться ця угода, яка обіцяла бути вигідною, ти позбудешся якихось прибутків. Але Аллаг (пречистий Він і піднесений), Він, Який замінить тобі найкращим. Тому що, ти ж пам’ятаєш, що прожиток (ризк), наділ, милість – тільки в руках Аллага (пречистий Він і піднесений), і ніхто більше не володіє цим.
Ось ці слова Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):
فَلاَ عَلَيْكَ مَا فَاتَكَ مِنَ الدُّنْيَا
«І нехай тебе не турбує те, чого ти позбудешся з мирського».
Ось ці слова, брати, – вони гарантія для кожного торговця й бізнесмена, гарантія від Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає). Він каже: «Не журися, не засмучуйся, якщо чогось ти втрачаєш з доходів, навіть якщо це великі доходи. Тому що ти в благу, тому що ти отримуєш велику здобич, навіть якщо втрачаєш щось із майна. Тому що тобі буде благословенна, благодатна компенсація від Господа світів, від Аллага (пречистий Він і піднесений).
Тому кожен, хто розпочинає торгівлю, повинен неодмінно пам’ятати і звертати увагу на ці чотири принципи, щоб вони в нього були тверді й непорушні.
І перший з цих принципів, який згадує Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), перша опора, каже він:
حِفْظُ أَمَانَةٍ
«Збереження надійності».
Ти повинен бути надійним у всіх твоїх взаєминах, у всіх твоїх торгових операціях. Не обманюй, не махлюй, не хитруй, будь чесним, будь надійним, зберігай, дотримуйся прав людей. Повертай людям їхнє майно, те, що ти їм винен. У жодному разі не зазіхай на їхні права, виправдовуй завжди довіру, не зазіхай на довірене.
Тому що людина, коли вона починає займатися торгівлею, то тут виникає сильна спокуса, сильне випробування щодо її чесності та надійності (амана). Чи втратиш ти свою надійність на шляху заробляння грошей, придбання чогось із тлінних мирських благ, чи збережеш свою надійність. І, чесно кажучи, багато людей, вони не проходять цей іспит, вони провалюють цей іспит, вони втрачають чесність, втрачають вірність, надійність і сумлінність на шляху заробляння ось цього шматка, мирського шматка і ось цих ось швидкоплинних благ.
Є люди, які проявляють надійність (амана), але проявляють її в дуже вузьких рамках, лише в певних випадках. Коли? У відплату за надійність, виявлену до них, роблять вони це. Тобто, якщо вони бачать людину надійну, яка у взаємовідносинах з ними надійна та чесна, то й вони чинять з нею чесно та проявляють надійність. А якщо бачать людину віроломну, то тоді й вони чинять віроломно.
Але мусульманин, віруючий, він не може бути таким. Бо в «Муснаді» наводиться хадис з достовірним існадом від Анаса бну Маліка, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
أَدِّ الْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكَ، وَلَا تَخُنْ مَنْ خَانَكَ
«Виправдовуй довіру щодо тих, хто довірив тобі щось. І не чини віроломно з тими, хто вчинив віроломно з тобою».
Хадис передав Ахмад, аль-Албані назвав його достовірним.
Ось це принцип. Надійність (амана), вона потрібна завжди, у всякий час, у всякому місці, вона завжди похвальна, вона завжди необхідна.
А віроломство (хияна), воно завжди засуджуване, воно завжди мерзенне у всіх випадках. Немає такого випадку, де віроломство (хияна) було б дозволеним, було б похвальним. І тому каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
وَلَا تَخُنْ مَنْ خَانَك
«Не чини віроломно з тими, хто чинить віроломно з тобою».
Так, якщо людина вчинила з тобою віроломно, вимагай. Ти можеш вимагати від неї дотримання свого права, виконання договору, який вона взяла на себе. Але тільки не чини віроломно. Віроломно – заборонено, тому що віроломство (хияна) – засуджується завжди. Не підводь людей.
А друга якість, другий стовп, на який вказує Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
وَصِدْقُ حَدِيثٍ
«Правдивість у промовах».
Мусульманський торговець, він не повинен обманювати, він не повинен брехати, він повинен берегти правдивість свою як зіницю ока. Якщо щось говориш людям, коли укладаєш з ними угоди, коли щось продаєш, весь час говори правду. Якщо кажеш людині: «Це новий товар», то нехай твої слова будуть правдою. Якщо кажеш: «Це оригінальна річ», нехай слова твої будуть правдою. Якщо ти кажеш: «Цей продукт сьогодні завезений, він свіжий, а не вчорашній», отже, нехай це буде правда.
І коли людина робить це, вона про себе каже: «Ну що з того, якщо я зароблю долар, або два долари, або нехай десять доларів, або нехай тисячу доларів, або більше, але водночас я втрачу якість правдивості (сидк), стану брехуном?» Адже ця якість – вона дорого коштує.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
إِيَّاكُمْ وَالْكَذِبَ فَإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الْفُجُورِ، وَإَإِنَّ الْفُجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّار
«Остерігайтеся брехні! Тому що брехня, вона веде до нечестя. А нечестя, воно веде в Пекельний вогонь».
Хадис передали аль-Бухарі та Муслім.
Хай урятує Аллаг (пречистий Він і піднесений).
Ти вір, ти ж віруючий! Вір, що прожиток (ризк) твій у руках Аллага (пречистий Він і піднесений). І тому не повинні долари, євро, гривні, рублі та інше позбавляти тебе якості правдивості (хулюк ас-сидк). Бо правдивість – це міцна основа, це – непорушний принцип, який не можна робити предметом торгу.
Деякі люди, їхня моральність псується, їхня чесність і правдивість хитається, коли вони починають займатися купівлею-продажем, коли вони спрямовуються до мирського і до великих заробітків. Коли перед ними постають дуже вигідні угоди, тоді людина бачить, що її несе до брехні, що її несе збрехати і сказати неправду. А іноді навіть вона підкріплює свою неправду клятвами, іноді дуже жорсткими клятвами. Це ще гірше.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
ثَلاَثَةٌ لاَ يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
«Три людини, з якими не буде розмовляти Аллаг у Судний день розмовою милості, і не погляне на них поглядом милості, і не очистить їх, і їм болісне покарання».
Хадис передав Муслім.
І серед цих трьох, згадав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) людину:
الْمُنَفِّقُ سِلْعَتَهُ بِالْحَلِفِ الْكَاذِبِ
«Той, хто збуває свій товар за допомогою брехливих клятв».
Хадис передав Ан-Насаї.
Така людина каже: «Новий, клянуся Аллагом, оригінальний!». Намагається так збувати свій товар. Їй ось ці чотири кари в Судний день: не заговорить з нею Аллаг, і не гляне на неї, і не очистить, і їй болісне покарання.
Людина бере і продає свою правдивість і стає брехуном для того, щоб придбати жалюгідні, недовговічні шматочки мирських благ.
Хай урятує нас усіх від цього Аллаг!