О раби Аллага! Посланець Аллага Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) не помер доти, доки не виконав покладену на нього місію, доки він не виконав те, що довірив йому Аллаг (пречистий Він і піднесений), і не передав це послання повністю, доки він не залишив нас із вами на дорозі прямій, ясній та широкій, такій дорозі, що збитися з цього шляху може тільки пропащий. І Аллаг (пречистий Він і піднесений) за допомогою цього Пророка завершив цю релігію, довів її до досконалості, до повноти. І сказав Аллаг (пречистий Він і піднесений):
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا
«Сьогодні Я довів до завершеності вам релігію вашу, і до повноти довів милість Свою до вас, і вдовольнився для вас Ісламом як релігією»
Коран, сура Аль-Ма’іда (Трапеза), 5:3.
«Ісламом» – ось цим Ісламом Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає). Тому, о раби Аллага, усяке додавання до релігії Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), якщо чогось не робив Посланець Аллага і не робили сподвижники, то це додавання до релігії відкинуте Аллагом, не приймається. Це нововведення, це єресь (бід’а), і це, о раби Аллага, великий гріх, що гнівить Всевишнього Творця. Імам Малік (нехай помилує його Всевишній Аллаг) сказав:
من ابتدع في الدين بدعة فقد زعم أن محمَّداً صلى الله عليه وسلم خان الرسالة
«Якщо хтось вводить у цю релігію якесь нововведення (бід’а), той стверджує, що Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) вчинив віроломно відносно послання (Аллага і не передав послання Аллага цілком)».
Тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
«Сьогодні Я довів до кінця (до завершеності) вам вашу релігію».
Тому знайте, що всяке релігійне діяння, якщо його не робив Посланець Аллага і не робили сподвижники (сахаба) Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), – це нововведення, це єресь (бід’а), це заборонено, і це великий гріх, на який гнівається Аллаг (пречистий Він і піднесений). Говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُم مِّنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَن بِهِ اللَّهُ
«Невже у них є співтовариші, які встановлюють для них у релігії те, що не дозволив Аллаг?»
Коран, сура Аш-Шура (Рада), 42:21.
В обох «Сахіхах» (в аль-Бухарі та Мусліма) передається хадис від Аїші. Кожен з нас повинен знати це і говорити, пояснювати це людям:
مَنْ أحْدَثَ في أمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ
«Хто введе в цю нашу релігію щось, чого в ній немає, то це відкинуто (тобто не приймається Аллагом, пречистий Він і піднесений)».
Цей хадис передали аль-Бухарі (2697) і Муслім (1718).
У Мусліма передається хадис від Джабіра (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), що сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
وكلَّ بدعةٍ ضلالةٌ
«Кожне нововведення – це омана (тобто без винятків)».
Цей хадис передав Муслім (867).
П’ять імамів, окрім ан-Насаї, передали хадис від аль-Ірбада ібн Сарії, що сказав, що чув, як Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наприкінці свого життя в завершальних, прощальних його проповідях сказав (послухайте!):
فإنَّه مَن يَعِشْ منكم فسيَرَى اختِلافًا كثيرًا
«Воістину, хто з вас проживе (довго), побачить багато змін (розбіжностей)».
Що робити?
فعليكم بسُنَّتي وسُنَّةِ الخُلَفاءِ الرَّاشِدينَ المَهْدِيِّينَ، عَضُّوا عليها بالنَّّواجِذِ، وإيَّاكم ومُحدَثاتِ الأُمورِ؛ فإنَّ كُلَّ بِدعةٍ ضَلالةٌ
«Ви повинні дотримуватися моєї Сунни і сунни праведних халіфів, ведених прямим шляхом. Схопіться за це своїми корінними зубами й остерігайтеся якихось нововведень у релігії, бо кожне нововведення – це єресь».
Цей хадис передали Абу Дауд (4607), ат-Тірмізі (2676), ібн Маджах (44) і Ахмад (17144), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.
Подивіться, що сказав ‘Абдуллаг ібн Масуд (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), сподвижник Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) (це правило!):
اتبعوا ولا تبتدعوا، فقد كُفِيتم
«Дотримуйтесь і не вигадуйте, тому що ви позбавлені (від необхідності щось вигадувати в релігії)».
‘Абдуллаг ібн Умар (нехай буде задоволений Всевишній Аллаг ним і його батьком), сподвижник Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), сказав (послухайте ці слова, наскільки вони важливі!):
كلُ بدعةٍ ضلالةٍ، وإن رآها الناسُ حسنةً
«Кожне нововведення – хибна думка, навіть якщо людям бачиться це (нововведення) хорошим».
Усі вчені одностайні, на це вказує Коран і Сунна, що якщо гріх пов’язаний з нововведенням (бід’атом), то це гірше, ніж коли гріхи пов’язані з якимись бажаннями (шахават) людей. Гріх бід’атів гірший, страшніший і небезпечніший. О раби Аллага, так усе в релігії: будь-яке релігійне діяння заборонене, окрім того, на яке вказує Коран і Сунна.
Що стосується мирських питань, то тут свобода. Тут усе дозволено. Основа, що тут усе дозволено, крім того, на що є вказівка в Корані та Сунні, що це заборонено (харам): кондиціонер дозволено, машини дозволено, літаки дозволено, комп’ютери дозволено тощо. Усе це дозволено (мубах), тому що в мирських питаннях усе дозволено, окрім того, на що вказано, що це харам.
А в поклоніннях (‘ібадатах) ні. У поклоніннях усе заборонено, крім того, на що є доказ, що це встановлено в шаріаті.
Скільки нововведень (бід’атів) поширилося серед мусульман! А чому стільки нововведень? Приходиш до деяких мечетей і бачиш тільки нововведення (бід’ати) і мало Сунни. Чому поширилися нововведення так широко?
З причин цього, о раби Аллага, – невігластво (джахль). Люди не знають свою релігію, і тому вони дивляться один на одного, і повторюють один за одним, і наслідують один одного. Буває, людина росте в якомусь суспільстві і бачить там бід’ати з дитинства, і тому вона не бачить проблем у цьому, думає, що це нормально.
Ще одна з причин поширення нововведень – це істіхсан, коли людині бачиться, що це добре, це непогано, це корисно, «Давайте введемо це в релігію». І скільки таких поклонінь запроваджено в релігію через те, що припало до вподоби людям, бо вони так подумали, побачили, що це добре, і потрапили в бід’а!
Імам ад-Дарімі наводить дивовижну й показову історію. ‘Абдуллаг ібн Масуд (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллага), сподвижник Пророка (нехай благословить його Аллага і вітає), з найближчих до Пророка людей. Він помер у 32 році хіджри, тобто через 21 рік після смерті Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). І ось ‘Абдуллаг ібн Масуд заходить до мечеті в Куфі та бачить, як люди сидять гуртками, і біля кожного гуртка стоїть людина, яка говорить:
كَبِّرُوا مِائَةً هَلِّلُوا مِائَةً سَبِّحُوا مِائَةً
«Говоріть сто разів: “Аллагу Акбар” (Аллаг Превеликий), говоріть сто разів: “Ля іляга ілля Ллаг” (Немає нікого гідного поклоніння, окрім Аллага), говоріть сто разів: “Субхана Ллаг” (Пречистий Аллаг)», і ці люди сидять і кажуть: «Аллагу Акбар», «Ля іляга ілля Ллаг», і в них камінчики в руках, і вони відраховують за допомогою цих камінчиків. Побачивши все це, ‘Абдуллаг ібн Масуд сказав:
مَا هَذَا الَّذِي أَرَاكُمْ تَصْنَعُونَ
«Що я бачу, що ви робите?»
Вони сказали:
يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ حصًا نَعُدُّ بِهِ التَّكْبِيرَ وَالتَّهْلِيلَ وَالتَّسْبِيحَ
«О Абу ‘Абдур-Рахман (це кунья ібн Масуда), ми просто відраховуємо за допомогою камінчиків і говоримо: “Ля іляга ілля Ллаг”, “Аллагу акбар”, тасбіх відраховуємо».
Він їм сказав:
فَعُدُّوا سَيِّئَاتِكُمْ ، فَأَنَا ضَامِنٌ أَنْ لَا يَضِيعَ مِنْ حَسَنَاتِكُمْ شَيْءٌ
«(Краще) гріхи свої рахуйте. Що стосується ваших благих справ, то я вам гарантую, що ніщо з них не пропаде (в Аллага, пречистий Він і піднесений)».
А потім він сказав ці великі слова:
وَيْحَكُمْ يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ، مَا أَسَّرَعَ هَلَكَتَكُمْ هَؤُلَاءِ صَحَابَةُ نَبِيِّكُمْ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُتَوَافِرُونَ ، وَهَذِهِ ثِيَابُهُ لَمْ تَبْلَ ، ، وَهَّهِ ثِيَابُهُ لَمْ تَبْلَ ، وَهَّهُ لَهَااهَ لَمْ تَبْلَ ، وَّهَ لَهَابُهَ لَمْ تَبْلَ ، وَهَاذِهَ. وَآنِيَتُهُ لَمْ تُكْسَرْ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، إِنَّكُمْ لَعَلَى مِلَّةٍ هِيَ أَهْدَى مِنْ مِلَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أوْ مُفْتَتِحُو بَابِ ضَلَالَةٍ
«Горе тобі, о громадо (умма) Мухаммада! Як скоро настає ваша загибель. Ще сподвижники вашого Пророка живі, і їх багато, ще одяг вашого Пророка не зотлів, ще посуд його не розбився (не зламався). Клянуся Тим, у Чиїй Руці моя душа, або ви принесли якусь нову релігію, що краща (і правильніша), ніж релігія Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає), або ви відкрили двері до омани».
Одне з двох, третього немає. Ясно, що друге.
Вони сказали:
وَاللَّهِ يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ، مَا أَرَدْنَا إِلَّا الْخَيْرَ
«О Абу ‘Абдур-Рахман! Ми ж тільки хорошого хотіли».
Те, що ми з вами сказали, «Ну це ж добре, гарний бід’ат, ми ж хорошого хотіли».
І він сказав:
وَكَمْ مِنْ مُرِيدٍ لِلْخَيْرِ لَنْ يُصِيبَهُ
«А скільки тих, які хочуть блага, але не досягають його!»
Тобто недостатньо того, що ти хочеш, щоб було добре, недостатньо твого доброго наміру. Обов’язково має бути, щоб твоє діяння відповідало Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).
А шайтан, він не втомлюється, він не спить. Це ми з вами спимо, а він не спить. Він і його партія працюють увесь час, щоб зруйнувати цей великий принцип, що наша релігія – це слідування (муттаба’а) за Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає) без додавання чого-небудь. Шайтан працює над тим, щоб зруйнувати цей принцип, і вони хитрують. Тому вони вигадали цю хитру річ, на яку попалося чимало мусульман: вони назвали це гарне бід’ат (аль-бід’ату ль-хасана). І тому, коли комусь із людей, що потрапили в бід’а, кажеш і засуджуєш його: «Не роби, це бід’ат», – він виправдовується словами: «Це ж гарний бід’ат». Гарний бід’ат, навіть якщо не робив цього Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижники?! Йа Аллаг (О Аллаг)! Що може бути хорошого в поклонінні, яке не робив Посланець Аллага та його сподвижники?! І тому згадайте слова і ібн ‘Умара:
كلُ بدعةٍ ضلالةٍ، وإن رآها الناسُ حسنةً
«Кожен бід’ат – омана, навіть якщо людям бачиться це хорошим».
З тих нововведень, що поширилися в наші дні (а зараз добігає кінця рік за хіджрою, і скоро почнеться новий рік за хіджрою) у соцмережах, кажуть: «Якщо закінчується рік за хіджрою, то треба закінчити цей рік якимись особливими праведними діяннями: більше зараз просити вибачення (робити істіґфар), давати милостиню (садаку), поститися, щоб закінчити свій рік добре. Тому що наприкінці року закриється запис з діяннями року, і тому потрібно поспішити здійснити хороші діяння». Це помилка, о раби Аллага, з двох боків.
По-перше, ви одразу запитаєте: а чи робив це Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) і його сподвижники? Ні. Якби в цьому було благо, вони б першими це зробили. Це по-перше.
По-друге, з чого ви взяли, що наприкінці календарного року за хіджрою нібито закриваються сувої з діяннями, що їх людина здійснила протягом року? Звідки ви взяли це? Це всього лише календарна дата. Це ‘Умар ібн аль-Хаттаб ввів цей відлік за хіджрою, ці роки. Це для зручності не більше того. І немає такого, що закриваються сувої з діяннями наприкінці року. Якщо таке є, то це, як кажуть деякі ‘уляма, буває в Ніч могутності (аль-к’адра), коли закриваються сувої з діяннями року.
І ще один бід’ат – це коли починають вітати одне одного з новим роком: «З новим роком, з новим щастям!» Новий рік за хіджрою і всілякі побажання – звідки ви це взяли?
О віруючі! Ми з вами повинні остерігатися бід’атів і не вважати це чимось безпечним, тому що все починається з малого, а потім набуває грандіозних масштабів. І знайте, що гріх бід’ата – це великий гріх, це страшний гріх, що викликає обурення і гнів Всевишнього Аллага. Знайте, що найкраще з найкращих діянь, яке ви можете зробити, – щоб ви померли на Сунні, щоб ви зустріли Аллага (пречистий Він і піднесений), перебуваючи на Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижників, захищеними, вільними від усяких бід’атів.
Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), окрім Якого немає іншого істинного бога, Всемилостивого і Милуючого, просимо Аллага, Володаря величі, Того, Хто відповідає на благання (да’ва, ду’а), щоб Аллаг (пречистий Він і піднесений) дозволив нам жити, міцно тримаючись Єдинобожжя (Таухіду) і Сунни і щоб дозволив нам померти на цьому, щоб зробив Аллаг так, щоб ми зустріли Його, здобувши Його вдоволення. І просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) захистити нас від усіх бід’атів, явних з них і таємних.