О раби Аллага, бійтеся Всевишнього Аллага, бо той, хто боїться Всевишнього Аллага, того Аллаг захищає, і того Аллаг скеровує та наставляє на все найкраще, що є в цьому світі та у світі вічному.
Богобоязливість (таква) – це коли людина виконує те, що наказав Аллага, на основі світла від Аллага й «іману», прагнучи нагороди Аллага (Пречистий Він і Піднесений), і залишає те, що заборонив Аллага, на основі світла від Аллага й «іману», боячись покарання Аллага.
О раби Аллага, Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказав нам чотири прохання про захист. Він спонукав свою «умму» до цього, спонукав нас із вами бути дуже уважними до цих чотирьох прохань про захист. Роблячи це щодня, роблячи це протягом днів, ночей, протягом усього нашого життя. Тому що ці чотири прохання про захист дуже важливі. Вони займають дуже високе положення.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчав цим чотирьом проханням про захист людей так, як навчав сурам з Корану. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказав вимовляти ці чотири прохання загалом, без прив’язки до якогось часу чи якихось обставин. Загалом, тобто завжди, і в певний час, а саме в намазах, наприкінці наших намазів.
О віруючі, передає імам Муслім у своєму сахіху від абу Хурайри (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), що Пророк (нехай благословить його Аллага і вітає) сказав:
إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ فَلْيَسْتَعِذْ بِاللهِ مِنْ أَرْبَعٍ يَقُولُ:
«Коли хтось із вас прочитає ташаххуд у намазі (перед салямом), нехай попросить в Аллага захисту від чотирьох речей (чотири прохання), нехай скаже:
اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
Аллагумма, інні а’узу бі-кя мін ‘азабі джаганнама, ва мін ‘азабі-ль-кабрі, ва мін фітнаті-ль-махйа ва-ль-маматі ва мін шаррі фітнаті-ль-масіхі-д-даджжаль!
«О Аллаг, я прошу в Тебе захисту від мук (покарання) Геєни (Пекла), від мук могили, і від спокус (випробувань) життя та смерті, і від зла спокуси масіха Даджаля»,
хадис передав Муслім (588).
Той самий імам Муслім (нехай змилується над ним Всевишній Аллаг) передає у своєму сахіху від іншого сподвижника, від ібн Аббаса (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), що він сказав: «Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчав нас цим чотирьом проханням про захист так, як навчав сурам з Корану, також наполегливо, вказуючи на важливість цього».
І також передано від іншого сподвижника, знову ж таки у Мусліма в його сахіху, від Зайда бін Сабіта (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), що каже:
«Повернувся до нас Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) обличчям і сказав:
تَعَوَّذُوا باللَّهِ مِن عَذَابِ النَّارِ
«Просіть у Аллага захисту від мук Пекла (вогню)»;
і люди сказали:
نَعُوذُ باللَّهِ مِن عَذَابِ النَّارِ
«ми вдаємося до Аллага від мук вогню»;
потім він сказав:
تَعَوَّذُوا باللَّهِ مِن عَذَابِ القَبْرِ
«Просіть в Аллага захисту від мук могили»;
і люди сказали:
نَعُوذُ باللَّهِ مِن عَذَابِ القَبْرِ
«ми вдаємося до Аллага за захистом від мук могили»;
потім він сказав:
تَعَوَّذُوا باللَّهِ مِنَ الفِتَنِ، ما ظَهَرَ منها وَما بَطَنَ
«вдавайтеся до Аллага за захистом від спокус (фітни), від смут явних і прихованих»;
і люди сказали:
نَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الفِتَنِ ما ظَهَرَ منها وَما بَطَنَ
«вдаємося до Аллага від спокус (фітни), від смут явних і прихованих»,
а потім він сказав:
تَعَوَّذُوا باللَّهِ مِن فِتْنَةِ الدَّجَّال
«вдавайтеся до Аллага за захистом від спокуси (фітни), від смути Даджаля»;
і люди сказали:
نَعُوذُ باللَّهِ مِن فِتْنَةِ الدَّجَّالِ
«вдаємося до Аллага за захистом від спокус (фітни) Даджаля»,
хадис передав ан-Насаї (5518).
О віруючі, о раби Аллага, ви почули ці достовірні хадиси, ви бачите, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказував ці чотири прохання про захист без прив’язки до якогось часу загалом, тобто вимовляти їх багато, часто, впродовж днів і ночей. А також наказав вимовляти ці чотири прохання в певний час, а саме наприкінці наших намазів після того, як ми прочитаємо «ташаххуд», перед «салямом» вимовляти це ду’а.
Насправді, ця річ дуже важлива. Подивіться, як наполегливо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказував, як наполегливо він цьому вчив. І тому, хоч і вважає більшість учених, що вимовляти цю мольбу (ду’а) перед «салямом» – бажано, але є вчені (ахлю ль-ільм), які кажуть, що це не просто бажано, що це обов’язково (ваджиб).
Був такий видатний імам, з-поміж послідовників (табіїнів), людина, що навчалася у сподвижників (сахаба) – Тавус (нехай змилується над ним Всевишній Аллаг). Так от, він запитав у свого сина після намазу:
«تعوذت بالله في صلاتك بهذه الأربع؟» فقال: لا، قال: «أعِد صلاتك».
قَالَ مُسْلِمُ بْنُ الْحَجَّاجِ : بَلَغَنِي أَنَّ طَاوُسًا قَالَ لِابْنِهِ: أَدَعَوْتَ بِهَا فِي صَلَاتِكَ ؟ فَقَالَ: لَا، قَالَ: أَعِدْ صَلَاتَكَ
«Ти попросив у Аллага (Пречистий Він і Піднесений) у своєму намазі захист від чотирьох речей?»; син сказав: «Ні, не попросив»; він сказав: «Перероби свій намаз», тобто Тавус вважав, що без цього не дійсний намаз людини.
І це вказує на те, як наші праведні попередники (саляфу саліх) переживали за своїх дітей, як вони дбали про те, щоб привчати їх до подібних, важливих молитов (ду’а), що посідають таке становище.
О якби люди: молоді, старі, жінки, чоловіки розуміли, наскільки сильно вони потребують цієї молитви, цих благань, ніхто б не нехтував ними. Якби тільки вони розуміли.
О вірні, це прохання про захист називається арабською: «та’аввуз», тобто вдаватися до Аллага (Пречистий Він і Піднесений), звертатися до Нього, триматися за Нього, вдаватися до Нього з проханням про захист, про порятунок, про позбавлення від чогось, що змушує страждати, чого боїться людина. Подивіться, від чого Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) просив захисту в Аллага й від чого він учив нас просити захисту в Аллага (Пречистий Він і Піднесений), ви побачите, що це завжди якісь речі, що примушують страждати й мучитися, або причини, що призводять до речей, що примушують страждати й мучитися. Ці чотири прохання, яких навчив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), задумайтеся.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказав просити захисту від Пекла і мук могили – це речі найстрашніші, які змушують мучитися людей. Страшнішого за це немає.
І також наказав просити захисту від спокус (фітни) життя і смерті, спокус Даджаля – а це найстрашніші речі, що ведуть до речей, які змушують мучитися.
Чотири речі, о раб Аллага, не забувай про них:
1-ша – це «та’аввуз біЛлягі мін ан-Нар» – просити в Аллага (Пречистий Він і Піднесений) захист від Пекла, Пекельного вогню (ан-Нар). Ти просиш захист від самого Пекла, від його мук. Ти просиш захист, коли кажеш: «Я вдаюся до Аллага від Пекла». Ти просиш також захист від речей, які ведуть до Пекла, від діянь, які ведуть людину до Пекла. Тому є інша мольба (ду’а) велика. Передано від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):
أَعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ
«А’узу біка міна-ннарі уа ма к’арраба ілейга мін к’аулін ау ‘амаль»
«Я вдаюся до Тебе, о Аллаг, від Пекла і від того, що наближає до нього зі слів і дій»,
хадис передали Ахмад (6/146), аль-Бухарі в «аль-адаб аль-муфрад» (639). Шейх аль-Альбані підтвердив достовірність хадису в «сахіх аль-Джамі» (1276).
І якщо людина просить в Аллага захист від Пекла, то тим самим вона просить в Аллага захист від того, щоб не зробити щось, що приведе її до Пекельного вогню. Вона просить в Аллага наставити її на покаяння (тауба), на покаяння в тих страшних провинностях, які вона скоїла, і які можуть стати причиною Пекельного вогню.
2-ге – прохання про захист від мук могили (азаб аль-кабр). О раби Аллага, муки могили – це істина (йа ібада Ллаг, азаб аль-кабр хака). Муки могили – це страшно. Муки могили зачіпають не тільки невіруючих, як думають деякі. Муки могили можуть торкнутися і єдинобожника (муваххіда), і мусульманина, нехай врятує Аллаг (Пречистий Він і Піднесений).
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) проходив повз двох могил, і сказав:
إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ
«ось ці ось двоє мучаться, страждають. І вони мучаться не через щось страшне (тобто як їм здавалося, вони не вважали це чимось страшним і небезпечним)
أَمَّا أَحَدُهُمَا فَكَانَ لَا يَسْتَتِرُ (لا يستبرئ) مِنَ الْبَوْلِ، وَأَمَّا الْآخَرُ فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ
перший з них не захищався від сечі (тобто сеча бризкала йому на одяг, він не підмивався, а якщо так, то й намаз його буде недійсним), а другий розповсюджував плітки (наміма) між людьми, переносив розмови звідси туди, та сіяв чвари між людьми”,
хадис передав аль-Бухарі (1378)
3-я, о раб Аллага, вдаватися до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) від спокус (фітни) життя і смерті (мах’я уаль мамат). Коли ти говориш це (Пречистий Аллаг!), ти вдаєшся від будь-якої смути і будь-якої спокуси, які можуть бути в цьому світі з тобою. А спокуси (фітна), випробування можуть прийти з двох боків і обидва небезпечні:
перше – це помилки (шубухат) людини, помилки в її переконаннях і це небезпечно. Скільки мусульман сьогодні помиляються у своїх переконаннях, і навіть не знають Єдинобожжя (Таухід);
другий бік – це пристрасті (шахават), бажання людини.
4-та – проси в Аллага (Пречистий Він і Піднесений) захисту від масиха ад-Даджаля, від фітни аль-масиха ад-Даджаля. Ад-Даджаль – найбільший брехун. Ця спокуса (фітна) найстрашніша, яка може бути. Нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) нас урятує від цього. Усі пророки: від Адама (мир йому) до Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає) застерігали людей від масіха ад-Даджаля, бо це щось страшне. Тому що ця мерзенна, огидна людина, крива на одне око ад-Даджаль – великий брехун. Він з’явиться перед кінцем світу. Його поява буде однією з ознак наближення Судного часу.
І знайте, о раби Аллага, що ближче Час (Са’), то ближче кінець цього світу, то більше буде спокус, то більше буде смути, то більше буде випробувань. Нехай врятує нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений).
Тому, о віруючі, усім нам із вами слід, за будь-яку ціну приділяти величезну увагу цим чотирьом проханням до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) про захист. Просити Аллага про захист від Пекла, просити в Аллага (Пречистий Він і Піднесений) захист від мук могили (азаб аль-кабр), захист від спокус життя і смерті, і захист від масиха ад-Даджаля.
І ми повинні не тільки самі вимовляти ці ду’а, ми обов’язково повинні навчати наших дітей цим благанням, щоб вони відчули, наскільки важливими є ці чотири прохання, і наскільки ми всі потребуємо їх.
Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він уберіг нас, уберіг наші сім’ї й уберіг наше потомство від мук вогню (азабі ннар), від мук могили (азабі ль-кабр), від випробувань життя та смерті (фітнатіль мах’я уаль мамат), та від фітни масіха ад-Даджаля (фітнатіль масіхі Даджаль).
وَقَدْ ثَبَتَ فِي الصَّحِيحَيْنِ مِنْ حَدِيثِ مُجَاهِدٍ، عَنْ طَاوُسٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ بِقَبَبْرَيْنِ فَقَالَ: «إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ، أَمَّا أَحَدُهُمَا فَكَانَ لَا يَسْتَتِرُ (لا يستبرئ) مِنَ الْبَوْلِ وَأَمَّا الْآخَرُ فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّهَّمِيمَةِ»
الْحَدِيثَ. وَأَخْرَجَهُ بَقِيَّةُ الْجَمَاعَةِ فِي كُتُبِهِمْ، مِنْ طُرُقٍ عَنْ مُجَاهِدٍ، بِهِ(صحيح البخاري برقم (٢١٨) وصحيح مسلم برقم (٢٩٢) وسنن أبي داود برقم (٢٠) وسنن الترمذي برقم (٧٠) وسنن النسائي (١/٢٨) وسنن ابن ماجة برقم (٣٤٧) . ) .