Заборонені місяці. Етапи посту в день ‘Ашура

Share


فَإِنَّ أَصْدَقَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللهِ، وَخَيْرَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ، وَشَرَّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا، وَكُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ، وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ، وَكُلَّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّار

О раби Аллага! Посланець Аллага Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) з’явився в цей світ з волі й милості Всевишнього Аллага для того, щоб усі речі поставити на належні їм місця. Усе, у чому заблукало людство, усе, у чому людство відійшло від прямого шляху, ця релігія, пряма релігія поставила на своє місце, скерувала в потрібне русло, встановила в усьому цьому правильний порядок, чи то поклоніння, чи то питання взаємовідносин між людьми. Зокрема ця релігія упорядкувала питання місяців року, їхнього порядку, питання заборонених місяців. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) звернувся до людей, сказав у своїй проповіді:

أَلَا إِنَّ الزَّمَانَ قَدِ اسْتَدَارَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ، السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ [حُرُمٌ، ثَلَاثَةٌ] مُتَوَالِيَاتٌ: ذُو الْقَعْدَةِ، وَذُو الْحِجَّةِ، وَالْمُحَرَّمُ، وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ

“О, воістину, час повернувся до свого споконвічного порядку, встановленого Аллагом того дня, коли Він створив небеса і землю. Рік складається з 12 місяців, чотири з них – це заборонені місяці, три місяці, що йдуть поспіль: Зульк’а’ада, Зульхіджа та аль-Мухаррам – і [місяць] Раджаб Мудар, що між [місяцем] Джумада та [місяцем] Шаабан”.

Хадис передали аль-Бухарі (4406) і Муслім (1679).

В епоху невігластва (джахілії), до Ісламу, язичники, багатобожники знали, що чотири місяці на рік – це заборонені місяці, тобто це місяці особливі й не можна в ці місяці гнобити одне одного та воювати одне з одним. Але пристрасть брала гору, бажання брало гору, і вони хотіли воювати, тому вони йшли до спеціальних людей і просили зробити для них те, що називається перенесення, відтермінування (насі’а) місяця, і якщо наступав заборонений місяць у цей місяць, а їм треба було воювати, хотілося воювати, вони просили перенести цей заборонений місяць на інший місяць, тобто оголосити іншим місяцем аль-Мухаррам або якимось іншим забороненим місяцем, наприклад місяцем Сафар, і так вони робили, що призвело до плутанини в порядку місяців, тому що вони відкладали або, навпаки, прискорювали той чи інший місяць, і Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) з’явився й оголосив людям, що все, відтепер порядок, у якому розташовані місяці, буде такий самий, як і раніше, це буде 12 місяців, і вони будуть слідувати в тому порядку, у якому встановив Всевишній Аллаг того дня, коли Він створив небеса й землю. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить про це у Своїй Священній Книзі:

إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِعِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ

“Воістину, число місяців [у році] у Аллага – дванадцять у Книзі Аллага, того дня, коли Він створив небеса і землю, з них чотири заборонених. Це і є пряма релігія, не пригнічуйте в ці місяці свої душі [тобто вчиненням гріха]

Коран, сура Ат-Тауба (Каяття), 9:36

Ібн ‘Аббас (нехай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг) каже: “[Мається на увазі, що не можна гнобити свої душі, чинячи гріхи], завжди [протягом усіх 12 місяців], але в [ці] чотири місяці особливо, бо гріхи, скоєні в ці місяці, вважаються [ще] тяжчими, і [навпаки] благі діяння [скоєні в ці місяці] отримують більшу винагороду”.

О раби Аллага, і ось цей місяць, що зараз триває, місяць аль-Мухаррам, – це один із чотирьох заборонених місяців. Є бажаним (сунною) побільше постити, тобто дотримуватися такого виду поклоніння, як піст, у цьому місяці, бо запитали Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає): “Який піст кращий після посту в [місяць] Рамадан і який намаз кращий після обов’язкових намазів?” – і відповів Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), що “найкращий піст після посту в [місяць] Рамадан – це піст у той місяць, що ви називаєте Мухаррамом, а найкращий намаз після обов’язкового – це нічний намаз [додатковий нічний намаз, що здійснюється наприкінці ночі]. Хадис передав Муслім (1163). Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) вказав нам на високе становище посту в місяць Мухаррам, тож постіть побільше цього місяця, чи то піст понеділка, чи то четверга, чи то середини місяця.

Цей місяць, місяць Мухаррам, – один із чотирьох заборонених місяців, у нього високе становище. Невипадково сподвижники вибрали саме цей місяць, Мухаррам, для того, щоб він послужив початком мусульманського року. Мусульманський календар починається з цього місяця, з місяця аль-Мухаррам.

А в цьому місяці, о раби Аллага, у місяці Мухаррам, найкращий піст – піст дня ‘Ашура. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), коли його запитали про піст дня ‘Ашура, сказав:

يُكَفِّرُ السَّنَةَ المَاضِيَة

“Цей піст спокутує [гріхи, вчинені в] минулому році”.

Хадис передав Муслім (1162).

День ‘Ашура – який це з днів Мухаррама? Це 10-й день, 10-е число місяця Мухаррам. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав про це:

يوم عاشوراء هو اليوم العاشر

“День Ашура – це 10-й день [місяця Мухаррам]“.

Ібн ‘Аббас (нехай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг), двоюрідний брат Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), знавець релігії, сказав: “Я не бачив, щоб Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) прагнув до посту в якийсь день, як у цей день [тобто день ‘Ашура], або до посту в якийсь місяць, як у місяць Рамадан”. Подивіться, яке високе становище у посту в місяць Мухаррам і у посту в день ‘Ашура!

Чи означає цей хадис, це повідомлення Ібн ‘Аббаса (нехай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг), що піст у день ‘Ашура кращий, ніж піст у день ‘Арафата? Хадис не вказує на це, тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав про день ‘Арафата, що він “спокутує гріхи минулого і майбутнього року”. Хадис передав Муслім (1162). Але Ібн ‘Аббас (нехай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг) так побачив, так він зрозумів, що ні до чого так не прагнув Пророк (нехай благословить його Аллаг і привітає), як до посту цього дня, дня ‘Ашура, що вказує нам, звісно, на високе становище цього дня, якого не маємо ми з вами проґавити.

Далі, о раби Аллага, хай буде вам відомо, що це поклоніння, піст у день ‘Ашура, пройшло чотири етапи.

1-й етап. Про це повідомляє ‘Аїша (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг), вона каже: “Курайшити постили в день ‘Ашура за часів невігластва (джахілії), і Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) постив у день ‘Ашура, а коли він [Посланець Аллага, нехай благословить його Аллаг і вітає] прибув до Медіни, то постив і наказав сподвижникам поститися в цей день”. Хадис передали аль-Бухарі (1893) і Муслім (1125). Про це ж повідомляє Ібн ‘Умар (нехай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг), він говорить про те, що курайшити за часів джахілії дотримувалися посту в день ‘Ашура.

“Звідки? – скажете ви. – Звідки курайшити знали, що потрібно постити в цей день, день ‘Ашура?” Учені кажуть: “Можливо, у них залишилося щось зі знання про шаріат Ібрагіма (мир йому), батька пророків, і тому вони вважали цей день особливо шанованим і постили в цей день”, а інші вчені (‘уляма) кажуть: “Можливо наступне: курайшити скоїли дуже страшний гріх, і вони злякалися скоєного ними, і вони спитали в людей, що мають якесь знання з Писання, і вони вказали їм, що можна спокутувати цей гріх, постячись у день ‘Ашура, і почали курайшити звеличувати цей день і поститися в цей день”.

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) теж постив цього дня ще до Ісламу, до приходу йому (нехай благословить його Аллаг і вітає) одкровення, тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) робив те ж саме, що робили курайшити, що робили люди джахілії, в тому випадку, якщо це було благом (хайром).

Отже, це перший етап з етапів цього великого поклоніння Аллагові (Пречистий Він І Піднесений).

2-й етап. О раби Аллага, повідомляє про це Ібн ‘Аббас (нехай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллага), що Пророк (нехай благословить його Аллага та вітає), коли прибув до Медини, здійснив уже переселення (гіджру) до Медини, побачив, що юдеї постять у день ‘Ашура. Він (нехай благословить його Аллаг і вітає) запитав їх: “Що це таке (що за піст)?” Вони відповіли: “О, це благий день, у цей день Всевишній Аллаг урятував Мусу і його народ від Фараона і знаті Фараона, тому Муса постив на знак подяки Аллагові в цей день, і ми постимо в цей день”. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

نَحْنُ أَوْلَى بمُوسَى مِنكُم

“А ми ближче до Муси, ніж ви” –

і став постити цього дня й наказав постити цього дня сподвижникам (нехай буде задоволений ними Аллаг). Хадис передали аль-Бухарі (4680) і Муслім (1130).

Тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) був найближчою людиною до Муси (мир йому), тому що всі пророки – вони брати, матері в них різні, але релігія одна, це релігія Єдинобожжя, і сподвижники постили разом з Посланцем Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), і цей піст, а це 2-й етап посту ‘Ашура, тоді був обов’язковим (фард), кажуть учені, і про це повідомляється в хадисі Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Він направив людину, гінця, що пройшов кварталами, де жили ансари, і оголосив цей чоловік: “Хто з вас сьогодні прокинувся тим, хто поститься [тобто поки нічого не їв і не пив], нехай продовжує піст, а хто з вас уже щось їв і пив, то нехай утримається від їжі та пиття до кінця цього дня”. І сподвижниця, що передає цей хадис, каже: “Ми [навіть] брали діточок [тих діточок, яким іще важко було утриматись від їжі та пиття] до мечеті, зробили [там] іграшку з вовни, щоб відволікати їх, аж доки не настане час заходу сонця (маґрибу)” – і Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) вимагав і наполягав, щоб сподвижники постили в цей день, день ‘Ашура. Хадис передали аль-Бухарі (1960) і Муслім (1136). Тому вчені кажуть: “Значить, тоді це було обов’язковим (фардом), але в другому році гіджри послав Всевишній Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) стовп Ісламу – піст у місяць Рамадан, і тоді піст у день ‘Ашура перестав бути обов’язковим”. Піст у місяць Рамадан не скасував піст у день Ашура, але скасував його обов’язковість, і тому це, о раби Аллага.

3-й етап, коли піст у день Ашура став постом додатковим.

І, нарешті, 4-й етап, останній. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) отримав від Всевишнього Аллага (Пречистий Він і Піднесений) наказ відрізнятися в усьому від людей Писання (ахлю ль-Кітаб), від юдеїв і християн, і Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) неухильно виконував цей наказ Аллага відрізнятися від людей Писання, він прагнув щосили до виконання цього наказу. І тому каже Ібн ‘Аббас (нехай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг): “Сказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає):

لَئِن عشتُ إلَى الْعَامِ الْقَابِلِ لأصومنَّ التَّاسِع

“Якщо я доживу до наступного року, то поститиму і в 9-й день [не тільки в 10-й день, як роблять це юдеї, а й у 9-й]“,

але Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) не дожив до цього”.

Хадис передав Муслім (1134).

Але він заповів це, піст у 9-й і 10-й день місяця Мухаррам, тобто в ‘Ашура і день, що до нього.

І ще, юдеї цього дня не тільки постили, цього дня вони ще влаштовували свята, вони наказували своїм дружинам вдягнути найкращий одяг і прикраси, виходили разом з ними, вони святкували. Коли сказали Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає) про це (а що наказано Пророкові, нехай благословить його Аллаг і вітає? Відрізнятися від ахлю ль-Кітаб), він (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав сподвижникам:

أما أنتم فصوموا

“А ви постіть [тільки]“.

Тобто він (нехай благословить його Аллаг і вітає) заборонив святкувати цей день, влаштовувати з нього якесь свято, і тому, о раби Аллага, сьогодні ті люди, які цього дня, дня ‘Ашура, демонструють веселощі, влаштовують якісь святкування, хочуть вони того чи не хочуть, уподібнюються людям Писання, а нам наказано відрізнятися від них.

Чому ці люди, деякі з мусульман, цього дня влаштовують свято, чому вони спеціальну їжу готують для дня ‘Ашура, спеціальні якісь рецепти є для цього дня, спеціально висловлюють радість, веселощі. Чому? Звідки? Як вони прийшли до цього? А прийшли вони до цього таким чином. Ви знаєте, що в 61 році гіджри було вбито онука Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) аль-Хусейна (нехай буде задоволений ним Аллаг), і це сталося 10-го числа місяця аль-Мухаррам, тобто, у день ‘Ашура, і тому люди, які називають себе шиїтами, а правильно їх назвати рафідити, почали в цей день займатися такими речами, як оплакування Хусейна, голосіння, крики, биття самих себе, катування себе, побиття, самобичування, вони перетворили цей день на день жалоби і день кривавих дійств. І насправді те, що вони роблять, – це жахливо, це страшно, тому що вони б’ють себе кинджалами і б’ють себе ланцюгами і хочуть, щоб кров текла їхніми тілами, займаються самокатуванням, більше того, вони дітей навіть б’ють, розповідають учені, що жінка з-поміж рафідиток доходить до такого екстазу, до такого фанатичного розпалу, що починає бити кинджалом свою дитину, своє немовля, щоб кров пішла в нього з голови. І коли, звісно, люди бачили цей жах, а уявити собі це можна, тільки якщо ти це побачиш, коли побачили це, то деякі неосвічені люди з числа ахлю с-Сунна, які не мають знання, побачивши це, вирішили відрізнятись від шиїтів-рафідитів, та зробити наперекір їм: “Тож якщо ви маєте жалобу, то ми оголосимо цей день днем свята й готуватимемо їжу, це буде день їжі, пиття, радості, веселощів”. Вони спробували виправити нововведення (бід’а) релігійне іншим нововведенням (бід’а), але, присягаюся Аллагом, не можна виправляти якесь релігійне нововведення, єресь (бід’ат) іншим нововведенням, єрессю (бід’атом). Ось це є причина, звідки з’явилося в деяких людей, які відносять себе до ахлю с-Сунна, що вони святкують цей день.

Але Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) не наказав нам святкувати цей день, наказав нам відрізнятися від людей Писання, від юдеїв і християн, і все, що він (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказав нам цього дня, – це постити заради Аллага (Пречистий Він і Піднесений), і пояснив причину посту: “Ми ближче до Муси, ніж вони”. І пояснення цього, що це добрий день, коли Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) врятував Мусу і його народ від тирана Фараона і його знаті, поплічників, і на знак подяки Аллагу постився Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), і на знак подяки Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) постимося ми.

О раби Аллага, Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) вказав нам на гідність посту цього дня, на гідності людини, яка постить цього дня. Найголовніша перевага, що Господь світів (Раббу ль-‘алямін), Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), прощає гріхи минулого року людині, якщо вона щиро, заради Аллага, постила цього дня з надією на нагороду Аллага, з вірою в Аллага. Прощаються гріхи минулого року, це спокута для твоїх гріхів, які ти здійснював протягом усього року.

Але знайте, о раби Аллага, що не всі гріхи спокутуються постом у день ‘Ашура, не всі гріхи підлягають спокуті. Є такі гріхи, які не можна спокутувати ні постом у день ‘Ашура, ні постом у день ‘Арафата, жодним іншим постом і жодними іншими діяннями, окрім спеціального покаяння (тауби) в цьому гріху. Серед цих гріхів – надання Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) співтоваришів (ширку бі-Лляг), поклоніння комусь, окрім Аллага, звернення з благаннями (ду’а) або іншими видами поклоніння до когось, окрім Аллага. Цей гріх ти не спокутуєш постом у день ‘Ашура або якимось іншим постом. Так само, о раби Аллага, якщо це гріх, пов’язаний з правом якоїсь людини, якщо ти зазіхнув на право якоїсь людини, незаслужено образив її, було пригноблення з твого боку, зазіхання на її право. Ти не зможеш спокутувати це постом, тобі потрібно обов’язково покаятися і загладити свою провину перед цією людиною, відшкодувати їй ту шкоду, яку ти завдав її праву.

О раби Аллага, зі сказаного нами зрозуміло, яке високе становище посідає день ‘Ашура і який важкий цей день, день ‘Ашура, на терезах у Судний день.

І тому просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він дозволив нам з вами провести цей день так, як Йому завгодно і як Йому подобається (Пречистий Він і Піднесений).