Хто ж буде йти під прапором аль Хамд у Судний день

Share

О вірні раби Аллага, нехай буде відомо всім, що найкращим благанням (ду’а) є слова: «Аль-хамду лі-Лляг». «Хамд» – це вихваляння Аллага, у Нього величезна кількість достоїнств, і ці достоїнства не обмежені. Плоди, які отримують люди, що вихваляють Аллага, незліченні. Нагорода, яку отримують люди, що вихваляють Аллага, велика й величезна, адже Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) – Аль Хамід, Вихваляючий, Який любить хвалу. Аль-хамд – найкраще з ду’а. Аль-хамд (вихваляння Аллага) належить до найбільших і найголовніших речей, за допомогою яких людина може наблизитися до Господа небес і землі.

О раби Аллага, Всевишній Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) Свою Книгу, великий Коран, почав з аль-хамда, з вихваляння:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

«Уся хвала належить Аллагові, Господу світів».

Коран, сура Аль-Фатiха (Відкриваюча), 1:2.

І перша сура в Корані, сура «аль-Фатіха», має іншу назву – це «аль-Хамд», тобто «Вихваляння». Найперша, найвеличніша, найголовніша сура в Корані називається «аль-Хамд», «Вихваляння». І багато сур Корану Всевишній Аллаг починає з вихваляння (аль-хамд). Згадується «аль-хамд» у Корані більш ніж у сорока місцях.

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) початок створення світу і закінчення цього світу ознаменував хвалою (аль-хамд). Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ

«Уся хвала Аллагу, Який створив небеса і землю та влаштував темряву і світло».

Коран, сура Аль-Ан’ам (Худоба), 6:1.

Аллаг, говорячи про початок створення, говорить про хвалу. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), розповідаючи про закінчення цього світу, коли люди, яким належить увійти в Рай – уже увійдуть до Раю, а яким призначений Вогонь – увійдуть у пекельний вогонь, говорить:

وَتَرَى الْمَلَائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ ۖ وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ وَقِيلَ

«І ти побачиш того дня ангелів, які будуть оточувати Престол Всевишнього. І будуть вони прославляти Його тасбіхом, і прославляти Його хвалою. І буде вирішено вже між творіннями (між людьми) все остаточно. І буде сказано тоді:

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

«Уся хвала належить Аллагові, Господу світів»».

Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39:75.

А в Раю, у мешканців Раю, буде своя мольба. І останніми словами в благанні мешканців Раю будуть слова الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ – «аль-хамд». Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить у Корані:

دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ االْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

«Їхнім благанням там у Раю будуть слова: “Пресвятий Ти, о Аллаг!” А привітанням їхнім там буде: «Мир (салям)!» А завершуватися їхнє благання буде словами: «Уся хвала належить Аллагові, Господу світів!».

Коран, сура Юнус, 10:10.

О раби Аллага, одне з найпрекрасніших імен нашого Господа, Всевишнього Аллага – Аль-Хамід. Це ім’я згадується в Корані більш ніж у п’ятнадцяти місцях. Так Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ

«О люди, ви всі потребуєте Аллага, а Аллаг – Багатий [такий, що ні в чому не має потреби], Достохвальний».

Коран, сура Фатір (Творець), 35:15.

Це велике ім’я Аллага, Аль-Хамід, означає, що Аллаг заслуговує на абсолютну, досконалу похвалу, Він – Вихвалений за Свої найпрекрасніші імена, за Свої піднесені атрибути. Він – Аль Хамід за Свою велич, Свою могутність і Свою досконалість. Він – Достохвальний за ті незліченні милості й дари, що не перестають приходити до нас увесь час, день і ніч.

О раби Аллага, наш Пророк Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) був імамом, ватажком усіх, хто хвалить Аллага. І тому в Судний день у нього в руці буде прапор, який називатиметься «Ліва аль-Хамд», Прапор вихваляння, Прапор аль-Хамда. І під цим прапором зберуться того дня всі творіння, перші й останні покоління, як про це сказано в хадисі, що наводиться в Термізі від Абу Саїда аль-Худрі. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

أَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا فَخْرَ

«Я ватажок нащадків Адама в Судний день і кажу це не через хизування.

وَبِيَدِي لِوَاءُ الْحَمْدِ وَلَا فَخْر

І в руці моїй буде прапор вихваляння, і кажу це не через хвастощі.

وَمَا مِنْ نَبِيٍّ يَوْمَئِذٍ آدَمَ فَمَنْ سِوَاهُ إِلَّا تَحْتَ لِوَائِي

І всі пророки того дня, починаючи від Адама і всіх інших, обов’язково будуть під моїм прапором».

Передав ат-Тірмізі і сказав «хасан», гарний хадис.

Уявіть, усі, хто вихваляв Аллага (Пречистий Він і Піднесений) на цій землі, перші й останні покоління – усі зберуться під цим благословенним, благородним Прапором Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), що є господарем, ватажком усіх тих, хто вихваляє Аллага. Чим більше ти будеш вихваляти Аллага тут, на цій землі, тим ближче будеш до цього Прапора вихваляння в Судний день.

О раби Аллага, у Раю Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) спорудить спеціальний дім для своїх рабів, що вихваляли Його і в труднощах, і в достатку, вихваляли Його і в біді, і в радості. На це вказує хадис, де Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:

إذا مات ولدٌ لعبدٍ قال اللهُ عزَّ وجلَّ لملائكتِه قبضتم ولدَ عبدي فيقولون نعم فيقولُ قبضتم ثمرةَ فؤادِه فيقولون نعم فيقولُ ماذا قال عبدي فيقولون حمَدك واسترجع فيقولُ ابنُوا لعبدي بيتًا في الجنَّةِ وسمُّوه بيتَ الحمدِ

إذا ماتَ ولَدُ العبدِ قالَ اللَّهُ لملائِكتِهِ قبضتم ولدَ عبدي فيقولونَ نعم فيقولُ قبضتُم ثمرةَ فؤادِهِ فيقولونَ نعم فيقولُ ماذا قالَ عبدي فيقولونَ حمِدَكَ واسترجعَ فيقولُ اللَّهُ ابنوا لعبدي بيتًا في الجنَّةِ وسمُّهُ بيتَ الحمْدِ

«Коли Аллаг упокоює дитину в якоїсь людини (коли в раба Аллага помирає його дитина), то Аллаг каже ангелам своїм: “Ви забрали дитину в Мого раба (упокоїли дитину)”. І ангели відповідають: «Так». «Ви забрали у Мого раба плід його серця, його душі». І ангели кажуть: «Так». Аллаг каже: «І що говорив Мій раб при цьому?» І ангели кажуть: «Він відплачував Тобі хвалу (хамд) і говорив: “Воістину, ми належимо Аллагу і до Нього повертаємося”. І тоді скаже Аллаг: «Побудуйте для раба Мого дім у Раю і назвіть його Бейт аль-хамд (Дім аль-хамда, Дім вихваляння)».

Передав ат-Тірмізі й Албані сказав «сахіх» достовірний хадис.

Тому, о раби Аллага, людина повинна вихваляти Аллага (пречистий Він і піднесений), здійснювати вихваляння увесь час, використовувати той недовгий час, що його Аллаг відвів нам із вами на цій землі: кожен час, кожну годину, а особливо в ті часи, коли релігія особливо спонукає вихваляти Аллага (Пречистий Він і Піднесений).

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) свої проповіді (хутби) починав з вихваляння Аллага, зі слів: «АльхамдуліЛляг». Він багато виголошував вихваляння (аль-хамд) на початку намазу і після. О раби Аллага, наш намаз побудований взагалі на аль-хамді: на початку намазу ми читаємо суру «Аль-Хамд» (суру «Аль Фатіха»). Більше того, сура «Аль-Хамд» (сура «Аль-Фатіха») – це стовп (рукн) намазу, без нього не може бути намазу. Коли Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) був у руку й перебував у суджуді, він говорив:

«سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَبحمْدِكَ

Субханакя Аллагума уа біхамдік (О Аллаг, Пресвятий Ти і хвала Тобі)»,

«اللَّهمَّ اغْفِرْ لِي аллагума гфірлі (О Аллаг, пробач нас)».

І коли піднімався з руку, говорив:

ربَّنا ولك الحمدُ مِلْءَ السَّمواتِ ومِلْءَ الأرضِ ومِلْءَ ما شِئْتَ مِن شيءٍ بعدُ أحقُّ ما قال العبددُ

«О наш Господь, Тобі вся хвала, що заповнює небеса і землю, і те, що забажаєш Ти, і це найістинніші слова».

Це найістинніші слова! А наприкінці намазу – знову вихваляння Аллага. Коли ми читаємо ташаххуд наприкінці намазу, ми говоримо:

«إنّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ Іннакя Хамідун, Маджід (Ти Високоповажний (гідний хвали), Ти Славний)».

А коли закінчується намаз, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) 33 рази вимовляв «АльхамдуліЛляг», вихваляючи Аллага. І немає жодного зікру, який передано після намазу, щоб у ньому Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) не вихваляв Аллага, щоб там не було аль-хамда.

О раби Аллага, і коли спати лягав Пророк (нехай благословить його Аллага й вітає), теж вимовляв аль-хамд і говорив:

الحمد لله الذي أطعمنا وسقانا، وكفانا وآوانَا، فَكَمْ مِمَّنْ لا كَافِيَ له وَلاَ مُؤْوِيَ

«Хвала Аллагу, Який нагодував нас і напоїв нас, і дав нам захист, і дав нам притулок. А скільки тих, у кого немає захисника, і тих, хто надає їм притулок».

А коли прокидався вранці, знову говорив аль-хамд:

الحَمْدُ لله الذِي أحْيَاني بَعْدَ مَا أمَاتَنَي وإلَيْهِ النَشُور

الحَمْدُ لله الذِي أحْيَانا بَعْدَ مَا أمَاتَنَا وإلَيْهِ النَشُور

«Хвала Аллагу, Який оживив мене після того, як умертвив, і до Нього повернення».

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) починав день з аль-хамда і закінчував свій день з аль-хамдом, з вихвалянням Аллага (Пречистий Він і Піднесений).

І коли їсть людина, і після цього вихваляє Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то Всевишній задоволений нею. Тому Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить у хадисі:

«Воістину, Аллаг задоволений рабом, який, як поїсть щось, вихваляє Його. Щоразу, як поп’є щось, вихваляє Його, кажучи: «АльхамдуліЛляг».

І передано хадис, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

مَنْ أَكَلَ طَعَامًا فَقال:

«Хто поїсть їжу, а потім скаже:

الحَمْدُ للَّهِ الَّذِي أَطْعَمَني هَذَا وَرَزَقْنِيهِ مِنْ غيْرِ حَوْلٍ مِنِّي وَلا قُوَّةٍ

«Хвала Аллагу, який нагодував мене цим і наділив мене цим, без моєї мощі, і без моєї сили (АльхамдуліЛляг, аллязі ат’амані газа уа разакані, мін хайрі хаулін мінні, уа ля кува)»,

غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

[хто вимовить ці слова] йому будуть прощені ті гріхи, що він скоїв до цього».

Коли новий одяг одягав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), спершу він називав цей одяг, кажучи:

«Ось Аллаг, мій Господь наділив мене сорочкою, або наділив мене чалмою, – а потім говорив. –

اللَّهمَّ لَكَ الحمدُ

О Аллаг, Тобі вся хвала (Аллагумма ля каль хамд),

أنتَ كسوتَنيهِ، أنتَ كسوتَنيهِ

Ти одягнув мене в це (анта касаутанигі),

أسألُكَ خيرَه، وخيرَ ما صُنعَ لَه، وأعوذُ بِكَ من شرِّه، وشرِّ ما صُنِعَ لَهُ

(асалюка хайрагу уа хайра ма суні’a лягу, уа азубіка мін шаррігі, уа шаррі ма суні’a лягу)

Я прошу в Тебе блага цієї речі і блага того, для чого вона була зроблена, і прошу в Тебе захисту від зла цієї речі, і зла того, для чого вона була зроблена».

І говорив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Коли чхне хтось із вас (а чхання – теж милість від Аллага), нехай вихвалить Аллага і скаже: “АльхамдуліЛляг”.

Тому раб Аллага повинен весь час приділяти увагу вихвалянню Всевишнього Творця в кожну годину, і в кожен час. І о раби Аллага, потрібно знати одну річ: саме вихваляння, саме «АльхамдуліЛляг», це вже милість від Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Якщо Аллаг тобі дозволив вимовити «АльхамдуліЛляг», знай, що це милість, яка вимагає від тебе нового вихваляння і вдячності. І це важливіше навіть за милості, які ти отримуєш: їжа, питво, дружина, здоров’я. Важливіше те, що Аллаг тобі дозволив за це сказати «АльхамдуліЛляг». Як про це сказано в хадисі Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):

مَا أَنْعَمَ اللهُ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً، فَقَالَ: الْحَمْدُ لِلهِ، إِلا كَانَ الذِي أَعْطَاهُ أَفْضَلَ مِما أَخَذَ

«Якщо Аллаг дав рабу якусь милість і він каже: “АльхамдуліЛляг”, – те, що він віддає, краще, ніж те, що він бере».

برقم (3805)، وحسنه الشيخ الألباني رحمه الله في صحيح سنن ابن ماجه (3067)

Передав ібн Маджа.

Тобто ти віддаєш слова «АльхамдуліЛляг», Аллаг тобі дозволив ці слова вимовити. І це краще для тебе, ніж те, що ти взяв з мирських милостей, чи то їжа, чи то питво, чи то одяг, чи то гроші.

І о раби Аллага, аль-хамд – це найкраще з ду’а так само як «Ля іляга ілля Ллаг» – це найкращий зікр. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав: «Найкраще поминання Аллага (зікр) – це “Ля іляга ілля Ллаг”. А найкраще ду’а – це «АльхамдуліЛляг». «І АльхамдуліЛляг заповнює собою терези людини в Судний день», як про це сказано в хадисі Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).

О раби Аллага, ми часто вимовляємо «АльхамдуліЛляг». А що означають ці слова? Вони означають, що Аллаг, і тільки Аллаг заслуговує на аль-хамд, похвалу з любов’ю і звеличенням за всі види досконалості, якими Він володіє. Ось що таке аль-хамд.

По-перше, коли ти кажеш «АльхамдуліЛляг», ти стверджуєш тим самим, що тільки Аллаг заслуговує на похвалу за Своє панування, за те, що Він – Господь, Котрий усе створив і нас із вами. Він, Який усіх живить і наділяє, Який оживляє і умертвляє, Який володіє всім сущим, управляє і розпоряджається, як забажає.

По-друге, тільки Аллаг заслуговує на похвалу за Свою божественність, гідність поклоніння. Тобто тільки Він є істинний Бог, Якому можна поклонятися. Всі інші боги – помилкові боги.

По-третє, коли ти говориш «АльхамдуліЛляг», ти говориш тим самим, що Аллаг єдиний заслуговує на поклоніння за Свої найпрекрасніші імена і Свої піднесені атрибути, і немає Йому подібного.

По-четверте, коли ти кажеш «АльхамдуліЛляг», ти кажеш: «Аллаг і тільки Він заслуговує на похвалу за свої встановлення, за релігію Іслам, яку Він дав людям, за Коран, що Він послав, за Сунну, що Він відправив через Свого Посланця (нехай благословить його Аллаг і вітає), за кожний наказ Його, за кожну заборону Його – Він заслуговує на похвалу. Тому обізнані люди вихваляють Всевишнього Аллага за кожне релігійне встановлення (хукм), яке вони дізналися, за кожне питання в релігії, яке вони зрозуміли.

По-п’яте, коли ти кажеш «АльхамдуліЛляг», ти вихваляєш Аллага за те, що Він передвизначив з милості й дарів незліченних і з випробувань, які Він нам посилає.

Більшість людей, коли кажуть «АльхамдуліЛляг», мають на увазі лише похвалу за мирські дари, що їх дає Аллаг: їжу, пиття, одяг. Це дуже важливий вид похвали і треба хвалити Аллага весь час за ці милості. Але люди, які мають більш високе розуміння релігії хвалять Аллага не тільки за це. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) хвалив Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і за Його панування, і за Його божественність, і за Його імена, і за Його атрибути. Хвалив Аллаг, коли приходила радість і милості, і хвалив Аллага (Пречистий Він і Піднесений), коли приходили якісь випробування.

І давайте, о раби Аллага, хвалити Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Так, спочатку твоє серце не зможе вмістити всі аспекти аль-хамда: ти не зможеш хвалити Аллага за все, що ми сказали. Можливо, спочатку в тебе буде похвала тільки за ті милості, які ти отримуєш. Але що більше ти будеш Його вихваляти, що вище ти підніматимешся, то більше аспектів вихваляння вміщатиметься в твоєму серці.

Отже, коли ти говориш «АльхамдуліЛляг», це значить: «Я вихваляю Аллага з любов’ю і звеличенням. Віддаю Йому абсолютну хвалу з любов’ю і звеличенням. Віддаю Йому абсолютну хвалу, на яку заслуговує тільки Він, за всі види досконалості, що нею володіє: за Його панування, Його божественність, за Його імена й атрибути, за Його милості й випробування, що Він посилає, і за релігію, яку Він нам дарує».

Давайте ж, о раби Аллага, будемо тими, які вихваляють Аллага. Давайте багато вихваляти нашого Господа, бо Він – Аль-Хамід (Високоповажний, Який любить хвалу). І згадуйте милості й дари, які Аллаг надає вам. І щоразу поєднуйте спогад про милості з відплатою Йому хвали і подяки явно і таємно. І Аллагу хвала, і Аллагу хвала спочатку і в кінці! І Йому подяка явна й таємна! І Аллагу хвала за колишні милості й нинішні милості! І Аллагу хвала потай і явно! І Аллагу хвала загальна і за приватні милості! І Аллагу хвала за Коран, за Іслам, за іман! Аллагу хвала за благополуччя, яке у нас є! Йому похвала на початку і в кінці!

Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він усіх нас спрямував до похвали та зробив із тих, які багато вихваляють Його як у смутку, так і в радості, як за добробуту, так і за труднощів.

أقول هذا القول وأستغفر الله لي ولكم