إِنَّ الْحَمْد للهِ، نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلا مُضِلَّ لَهُ، وَمْنْ يضْلل فَلَا هَادِيَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدُهُ لا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدَاً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
ثم أَمَّا بَعْدُ
عباد الله
Що таке прямий шлях?
О віруючі раби Аллага,
اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ
бійтеся Всевишнього Аллага істинною богобоязливістю! Бійтеся Його, коли вас ніхто не бачить і коли ви на людях. І знайте, о раби Аллага, що тих дарів і милостей, якими обдарував нас Всевишній Аллаг, безліч і, більше того, вони незліченні: якщо ви почнете рахувати дари Аллага, ви ніколи їх не порахуєте.
Але твердо знайте й усвідомте це своїми серцями, зрозумійте це, що найголовнішою милістю, якою обдарував вас Всевишній Аллаг, є те, що Він наставив вас до цієї релігії, до цього шляху, що Аллаг помістив вас і скерував вас до прямого шляху (с’ирату ль-мустак’ім). Це найбільша милість (ан-ні’мату ль-‘узма), вище за яку не може бути.
Чому? Людина чує це, і, можливо, у неї виникне запитання «а чому?». Та, тому що якщо ти наставлений на прямий шлях, то це найголовніша причина, це умова для щастя й успіху як у цьому світі, так і, найголовніше, у вічному житті (ахіра). І люди потребують того, щоб бути наставленими на прямий шлях (с’ирату ль-мустак’ім), більше, ніж вони потребують чого-небудь. Ти маєш потребу в тому, щоб іти цим прямим шляхом, більше, ніж ти маєш потребу в їжі, питті, в майні та в усьому іншому.
І тому якщо Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) тебе наділив цією милістю, якщо Він тебе наставив на прямий шлях, то ти маєш визнавати цю милість і усвідомлювати цю милість, ти маєш дякувати Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) за цю милість. Дякуй Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) (роби шукр), о раб Аллага! Дякуй Йому серцем, визнавай Його милість. Ти наставлений не тому, що ти такий розумний, кмітливий і добрий, це милість Аллага. Усвідомлюй серцем, дякуй Йому своїми словами і говори про цю милість, вихваляй Його своїми вчинками, справами, весь час підкоряйся Аллагу (Пречистий Він і Піднесений). Ми потребуємо цього! Ми потребуємо того, щоб нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) наставив на цей шлях, більше, ніж чого-небудь. І тому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) наказав нам просити Його наставити нас на цей шлях і зміцнити нас на цьому шляху. Наказав нам робити це в кожному ракааті нашого намазу. У кожному ракааті ми говоримо:
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ… اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ… اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ… اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
«Веди нас прямим шляхом», «Веди нас прямим шляхом», «Веди нас прямим шляхом»
Коран, сура Аль-Фатiха (Відкриваюча), 1:6.
О раби Аллага, якщо так, це значить, що кожен мусульманин, який хоче для себе щастя і блага, повинен приділяти ось цій речі – турботі про те, щоб бути на цьому прямому шляху, увагу більше, ніж будь-чому. Нічому не приділяй у своєму житті увагу стільки, скільки ти приділяєш увагу проходженню прямим шляхом, щоб залишитися і зміцнитися на цьому прямому шляху. Знай, що, якщо ти порушиш своє прямування прямим шляхом або порушиш його частково в чому-небудь, ти стільки ж втратиш від щастя. Скільки ти втратиш слідування прямому шляху, стільки ж ти втратиш від свого щастя, о раб Аллага!
Але питання: а що таке прямий шлях (с’ирату ль-мустак’ім), про який ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), говоримо: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»? Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) – це той, кого направив до нас Всевишній Аллаг. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) прийшов і закликав нас до прямого шляху та роз’яснив нам прямий шлях найкращим роз’ясненням. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить про це в Корані:
وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ * صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ
«І ось так Ми відкрили тобі в одкровенні (уахйї) життя (рух) (ця релігія – це життя) від Нашого повеління (Нашої релігії). Ти не знав (до цього), що таке Писання (Кітаб) і що таке віра (іман), і Ми зробили це світлом, за допомогою якого Ми ведемо кого забажаємо з Наших рабів. І ти (о Мухаммад) ведеш до прямого шляху (тобто вказуєш на нього і роз’яснюєш його) – до шляху Аллага, Якому належить усе, що на небесах, і все, що на землі. І до Аллага повертаються всі справи (і Йому належать усі справи)»
Коран, сура Аш-Шура (Рада), 42:52-53.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) доніс до нас цей прямий шлях, роз’яснив нам цей прямий шлях до дрібниць, не залишивши вже ні для кого можливості щось іще сказати і щось додати. А отже, висновок: прямий шлях – це тільки те, що роз’яснив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), і все! Іншого шляху прямого, який веде тебе до вічного щастя, не існує. Прямий шлях (с’ирату ль-мустак’ім) один – це те, на що вказав Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає). Ібн Мас’уда (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) – сподвижника Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), як про це повідомляє ібн Джарір ат-Табарі у своєму тлумаченні Корану (тафсирі), спитали про прямий шлях (с’ирату ль-мустак’ім), що це таке, і він сказав:
تركنا رسول الله صلى الله عليه وسلم في أدناه ، وطرفه في الجنة
«Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) залишив нас на початку цього шляху (поставив нас на цей шлях і показав цей шлях), а кінцевий пункт цього шляху в Раю».
Кінцевий пункт цього шляху до Аллага в Раю, о раби Аллага, де насолоди такі, про які ви навіть помислити не можете. Що це означає? Це означає, що, якщо ти вивчатимеш шлях Мухаммада (хадью Мухаммада) (нехай благословить його Аллаг і вітає), триматимешся за цей шлях до кінця і йтимеш цим шляхом до кінця, він приведе тебе до Раю (аль-Джанна). Що можеш ще бажати ти, о раб Аллага?!
О раби Аллага! Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), як ви знаєте, щоб нам було зрозуміло, наводив деякі речі, що належать до речей абстрактних, і наводив для них порівняння притчі, щоб нам було зрозуміло. І він цей с’ирату ль-мустак’ім і дотримання за ним роз’яснив нам у чудовому хадисі та притчі. Сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
ضَربَ اللهُ مثلًا صِراطًا مستقِيمًا ، وعَنْ جَنَبَتِي الصِّراطِ سُّّورانِ فيهِما أبوابٌ مفتحةٌ ، ووعلى الأبوابِ سُتُورٌ مُرْخاةٌ ، وعلى بابِ الصراطِ داعِ يقولُ : يا أيُّها الناسُ ! ادخلوا الصراطَ جميعًا ولَا تَتَعَوَّجوا، ، وداعٍ يدعُو مِنْ فَوْقِ الصراطِ ، فإذا أرادَ الإِنسانُ أنْ يفتحَ شيئًا مِنْ تِلْكَ الأبْوابِ قال : وَيْحَكَ لا تَفْتَحْهُ لا وَيْحَكُ لا تَفْتَحْهُ ، فإِنَّكَ إِنْ تَفْتَحْهُ تَلِجْهُ
«Аллаг наводить притчу (порівняння, приклад для того, щоб нам було зрозуміло) для прямого шляху: по боках від цього шляху дві стіни, у цих стінах розкриті двері, і на цих дверях висять опущені занавіски. І на початку цього шляху (с’ирата) закликаючий, який кличе і каже: «О люди! Входьте на шлях цей і не петляйте (не відхиляйтеся)”, і є ще один закликаючий, який (всередині) над цим шляхом. Коли людина (щоразу) хоче відчинити якісь із цих дверей (які в цій стіні), він каже: «Горе тобі! Не відчиняй! Якщо ти відчиниш, ти ввійдеш туди!».
І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) далі пояснив, що мається на увазі в цій притчі та в цьому порівнянні, сказавши:
فالصراطُ الإسلامُ ، والسُّورانِ حدودُ اللهِ ، فالأبوابُ الْمُفَتَّحَةُ محارِمُ اللهِ تعالى ، وذلِكَ الدَّاعِي على رأسِ الصراطِ كتابُ اللهِ ، والداعي مِنْ فوقٍ واعظُ اللهِ في قلْبِ كُلِّ مسلِمٍ
«Цей шлях – це Іслам, а ці дві стіни – це межі встановлень Аллага, а ось ці ось відкриті двері (уздовж цієї стіни) – це заборони Аллага. Той, хто закликає, що на початку шляху, – це Книга Аллага, а той, хто закликає, що над цим шляхом, – це увещеватель від Аллага (уа’ізу Ллах), що в серці кожного мусульманина».
Цей хадис передали ат-Тірмізі (2859), ан-Насаї (11233) і Ахмад (17634), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.
Це великий хадис! О раби Аллага, задумайтеся про цей хадис, зрозумійте цей хадис і передавайте цей хадис. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
«Передайте від мене, навіть якщо (почуєте і дізнаєтеся) один аят».
Цей хадис передав аль-Бухарі (3461).
Передавайте від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) його хадиси, це причина світла на ваших обличчях і щастя, це нагорода для вас у вічному житті.
У цьому великому хадисі Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) роз’яснює нам, що це таке, с’ирату ль-мустак’ім, і він каже, що цей прямий шлях до Аллага є ось такою от дорогою: це дорога, де зліва й справа дві стіни, ці стіни тягнуться уздовж всього цього шляху від початку й до самого кінця, у цих стінах є двері, цих дверей багато, ці двері відчинені, і на цих дверях висять занавіски. Почуйте! На цих дверях немає жодних засувів! Там немає ключів і замків. Це не якісь міцні двері. Це занавіски! І якщо людина увійде туди, вона опиниться в забороненому (харамі) і в оманах. Щоб зайти в ці двері, не потрібно зусиль, замків і ключів, не потрібно ламати і не потрібно туди битися. Якщо на дверях є отвір і висить занавіска, людині достатньо просто плечем відштовхнути цю занавіску, і все, вона увійшла туди.
І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) нас попереджає і застерігає. Ось так ось заборони Аллага й омани. Не думайте, щоб потрапити туди потрібно багато часу і що це так складно, що потрібно якихось особливих зусиль, щоб заблукати або потрапити в харам. Це дуже легко! Достатньо трохи відхилитися праворуч або ліворуч – і все, ти вже не на шляху (с’ирату ль-мустак’ім).
Більше того, в інших хадисах сказано, що біля кожних із цих дверей стоять ті, що туди кличуть і кажуть тобі: «Заходь, заходь, ідемо», і якщо ти відгукнешся на їхній поклик, усе, ти зіб’єшся з прямого шляху. Ібн Мас’уд (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) у тому самому асарі, про який ми говорили, коли його запитали про те, що таке прямий шлях, роз’яснюючи це питання, сказав: «На цьому шляху праворуч і ліворуч є доріжки, і перед цими доріжками є люди, що кличуть туди увійти, і того, хто ввійде туди, це приведе до Пекла, це доріжки в Пекло (Джаханнам). А того, хто залишиться на цьому прямому шляху, він приведе до Раю Аллага (Пречистий Він і Піднесений)».
А потім задумайся: Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав нам, що там на початку шляху є закликаючий, що кличе і каже: «Вставайте на цей шлях. Ідіть цим шляхом!”, і він сказав, що це Книга Аллага (Кітабу Ллах). Що це означає? А це означає дуже багато чого, о раб Аллага. Це означає, що йти прямим шляхом без того, щоб міцно триматися за Коран і Сунну, неможливо! Коран і Сунна – це гарантія, щоб ти залишався на прямому шляху, це гарантія і захист від відхилень. Тому Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
تركتُ فيكم أَمْرَيْنِ لن تَضِلُّوا ما تَمَسَّكْتُمْ بهما : كتابَ اللهِ وسُنَّةَ نبيِّهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ
«Я залишив серед вас дві речі, доки ви будете за них міцно триматися, ви ніколи не зіб’єтеся: це Книга Аллага і Сунна Його Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає)».
Цей хадис передав Малік в «аль-Муватта» (2/899), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.
Книга Аллага і Сунна – вони світло, а ми з вами в повному мороці. Тільки це світло Корану і Сунни дозволить нам вийти з цього мороку.
І сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) в іншому хадисі:
قَدْ تَرَكْتُكُمْ عَلَى الْبَيْضَاءِ لَيْلُهَا كَنَهَارِهَا لاَ يَزِيغُ عَنْهَا بَعْدِي إِلاَّ هَالِكٌ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِمَا عَرَفْتُمْ مِنْ سُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ
«Я залишив вас на ясному (прямому, світлому) (шляху), де ніч як день (усе ясно і все зрозуміло). Відхилитися від цього шляху після мене може тільки загублена людина (настільки все ясно і зрозуміло на цьому шляху). Хто з вас довго проживе, побачить багато змін і багато розбіжностей. Тримайтеся за мою Сунну, яку ви знаєте, і за сунну праведних халіфів, які йдуть прямим шляхом. Схопіться своїми корінними зубами за цей шлях».
Цей хадис передали Абу Дауд (4607), ат-Тірмізі (2676), ібн Маджах (42) і Ахмад (17144), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.
Отже, о раб Аллага, прямий шлях – він де?! Прямий шлях тільки в Корані та Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Хто буде за них триматися, той ітиме прямо, хто від них відхилиться, той неодмінно заблукає і зіб’ється зі шляху.
А тепер згадай, що ще сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Адже він сказав, що є ще один той, хто закликає, який над цим шляхом, який каже: «Горе тобі! Не відчиняй ці двері! Якщо відчиниш, ти потрапиш туди неодмінно (туди легко потрапити)». Хто це?! Що це за той, хто перестерігає?! Що це за той, хто закликає?! Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) пояснив і сказав:
واعظُ اللهِ في قلْبِ كُلِّ مسلِمٍ
«Це перестерігач від Аллага в серці кожного вірянина».
Аллаг у серця віруючих мусульман помістив ось це ось застереження. Коли людина відхиляється від шляху Аллага (Пречистий Він і Піднесений), якщо потрапляє в якийсь харам, йде праворуч або ліворуч, у неї ось тут боляче, колить, свердлить, болить. Цей перестерігач каже йому: «Що ти зробив?! Повернися!”, і він повертається до Аллага (Пречистий Він і Піднесений), встає знову на цей прямий шлях.
Але не думайте, що це буде завжди. Це буде доти, доки ви боїтеся Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Але, якщо людина почне занурюватися в гріхи, здійснювати харам щоразу і не боятися гріха: один раз, вдруге, втретє, ось це от відчуття притупиться, ця здатність відчувати зникне, і ти вже не будеш відчувати, уже не буде ось тут докорів сумління і не буде цього застерігача від Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Це те, що сказав Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) у Корані:
كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ
«Але ні! Покрило їхні серця («завіса») через те, що вони чинили»
Коран, сура Мутаффіфін (Ті, що міряють неправдиво), 83:14.
О раби Аллага, чи знаєте ви, що в Судний день те, що тут ми не бачимо, стане видимим, стане дійсним і матеріальним? Так ось, ось цей прямий шлях (с’ират) до Аллага, яким ідуть люди тут, у цьому світі, там стане матеріальним і видимим, він стане тим самим мостом (с’иратом), що буде прокладений над Пеклом. Люди йтимуть, а під ними Пекло – палаючий Вогонь, бурхливий, шалений, несамовитий, і люди йтимуть ним так само як вони йшли с’иратом на землі, коли вони були живими і були в земному житті. Будуть такі, що пролітатимуть через цей с’ират, що над Пеклом, наче блискавка, будуть такі, що проскакуватимуть, наче швидкі скакуни, будуть такі, що мчатимуть, наче верблюди (начебто на верблюді), будуть такі, що йтимуть бігом, будуть такі, що йтимуть пішки, будуть такі, що йтимуть ледве-ледве поповзом, а будуть такі, нехай врятує Всевишній Аллах, що впадуть туди, до пекельної Ґеєни, до палаючого Вогню. Чому? Тому що він ішов тут цим с’иратом, шляхом Аллага ось так от: спотикаючись, відхиляючись то праворуч, то ліворуч.
Тому, о раб Аллага, переживай за це, щоб не відхилитися тобі праворуч або ліворуч і не зійти з цього шляху. Є аят у Корані, де Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить про віруючих людей:
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا
«Ті, що сказали: “Господь наш – Аллаг”, а потім ішли міцно (шляхом)»
Коран, сура Фуссилят (Роз’яснені), 41:30.
Умар ібн аль-Хаттаб (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) сказав, що це таке: «Це ті люди, що йшли прямим шляхом Аллага (с’ирату Ллагі ль-мустак’ім), не відхилялися й не петляли, як петляє лисиця, направо й наліво».
Я прошу Аллага (Пречистий Він і Піднесений), прошу Його, Його найпрекраснішими Іменами, прошу Його за допомогою Його найвищих Атрибутів, щоб Він наставив і скерував нас із вами та укріпив нас на цьому шляху, і щоб захистив нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) від відхилень і від того, щоб спіткнутися. І просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він не доручав нас нашим душам навіть на одну мить і весь час вів нас і наставляв нас.
إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ
«Воістину, мій Господь – Той, хто чує благання (ду’а)»
Коран, сура Ібрагім, 14:39.
أقول هذا القول وأستغفر الله لي ولكم