Ас-Сират аль-Мустакім. Частина 2

Share


الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبيّ بعده

أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدُهُ لا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدَاً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ

ثم أَمَّا بَعْدُ

عباد الله

Частина 1
Групи людей стосовно прямого шляху із сури «аль-Фатіха»

О раби Аллаха, бійтеся Аллага! І знайте, що прямий шлях (с’ирату ль-мустакім) – це коли людина об’єднує дві речі: вона об’єднує знання (аль-‘ільм) і дії, діяння (аль-‘амаль). Тому що люди розділилися на три групи.

Перша група – ті, про яких сказав Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) у сурі «аль-Фатіха»:

الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ

«…ті, що облагодіяні Аллагом [Пречистий Він і Піднесений]».

Це ті, які об’єднали в собі знання (‘ільм) і діяння (‘амаль). Вони знають релігію, знають Сунну, знають прямий шлях (с’ирату ль-мустакім), і вони роблять, виконують. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав у хадисі:

خَصْلَتَانِ لَا تَجْتَمِعَانِ فِي مُنَافِقٍ، حُسْنُ سَمْتٍ، وَلَا فِقْهٌ فِي الدِّينِ

«Дві якості, які в лицеміра не можуть об’єднатися разом: це благопристойність у вчинках [хороші, благопристойні вчинки, його діяння] і знання (розуміння) в релігії».

Хадис передали ат-Тірмізі (2684), аль-«Акилі в “ад-Ду’фау ль-Кябір” (2/24) та ат-Табабарані в “аль-Му’аджаму ль-авсат”» (8010), шейх аль-Албані назвав його достовірним.

Це у віруючого тільки, який облагодіяний Аллагом (Пречистий Він і Піднесений).

Це перша група, нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зробить нас із них, тому що тільки вони облагодіяні Аллагом (Пречистий Він і Піднесений).

Друга група –

غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ

це ті, що під гнівом Аллага, ті, яких Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) порівняв з ослами, що несуть на собі книги. Сказав Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):

مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا

«Приклад тих, на яких покладено несення Таурата (Тори), подібний до прикладу осла, що завантажений книгами»

Коран, сура Аль-Джумуа (Соборна), 62:5.

Віслюк не отримує користі від цих книг. Ось так само ця група: вони мають знання, але не отримують користі від свого знання, вони не виконують те, про що вони знають.

А є третя група – це ті, про яких сказано:

وَلَا الضَّّالِّينَ

«заблудлі»

Коран, сура Аль-Фатiха (Відкриваюча), 1:7.

Це ті, які хочуть робити добрі вчинки, вони хочуть наближатися до Аллага (Пречистий Він і Піднесений), але в них немає знання, вони все роблять без знання, тому вони блукають і вигадують у релігії якісь нововведення (бід’ати) і думають, що вони отримають вдоволення від Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Насправді вони отримають тільки гнів від Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і покарання.

І ще скажу про одну важливу річ, повірте, про цю річ знають небагато людей, мусульман багато, але цю річ розуміє зовсім мало людей: те, що прямий шлях (с’ирату ль-мустак’ім), – це те, на чому були сподвижники (ас-сахаба) Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Ось це і є прямий шлях. Чому? Та, тому що вони вчилися в школі Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає), вони взяли шлях Аллага (с’ирату Ллаг) від Посланця Аллага (Расулю Ллаг) (нехай благословить його Аллаг і вітає). І тому всі покоління, що прийдуть після них, повинні рівнятися на них і оцінюватися за ними. Якщо людина на тому, на чому були сподвижники в переконаннях (‘акиді), у поклонінні, у моральності (ахляк’), значить, вона на прямому шляху. Якщо не на цьому, значить, вона заблудша, іншого не дано. Є аят у сурі Ан-Ніса (Жінки), говорить у цьому аяті Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):

وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا

«А хто суперечить Посланцеві після того, як став зрозумілим для нього шлях, і не слідує шляхом віруючих, того Ми звернемо туди, куди він сам захотів звернутися, і спалимо його в Пекельному вогні, і яке погане це місце повернення»

Коран, сура Ан-Ніса (Жінки), 4:115.

Подивіться, у цьому аяті сказано про дві умови, щоб тобі не заблукати й не потрапити в Пекло.

Перша умова – ти не повинен суперечити Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає). Що означає суперечити (يُشَاقِقِ)? Від слова شق – сторона. Тобто Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) в одній стороні, а ти в іншій стороні. Якщо буде так, ти заблукаєш і потрапиш у Пекло, іншого варіанту немає.

Але друге ще важливо – у цьому аяті Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не поставив крапку, а сказав:

وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ

«і не слідує шляхом віруючих».

Якщо не слідує шляхом віруючих, потрапить у Пекло. Отже, друга умова – це слідувати шляхом віруючих. А хто це, віруючі, про кого йдеться?! Хто був віруючим, коли ниспосилався цей аят? Сподвижники (сахаба) Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Тому йди шляхом віруючих. Шляхом сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Бо той, хто не на їхньому шляху, буде в Пеклі, хай врятує Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), і скуштує покарання.

Усі ви, напевно, знаєте хадис, у якому Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, скільки буде багато течій (груп) у цій громаді (уммі), розділиться ця умма, але врятується тільки одна –

ما أَنا علَيهِ وأَصحابي

«…це ті, які на тому, на чому я і мої сподвижники (сахаба)», –

каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає).

Хадис передали ат-Тірмізі (2641), ат-Табабарані (14/53) та аль-Хакім (444), шейх аль-Албані назвав його добрим.

Це дуже важливо, запам’ятай це і схватись за це!

І знай, що найголовніший твій обов’язок (ваджиб), о раб Аллага, обов’язок віруючого – це всі сили докладати. Борись із самим собою (зі своїм нафсом), щоб залишитися на цьому шляху до кінця, на шляху, що приведе до Раю. Борися з цим, будь стійким на цьому шляху! Не слабшай, раб Аллага! Не втомлюйся! Немає втоми на цьому шляху і немає відпочинку, особливо зараз, коли стільки смути (фітни) і стільки спокус, і коли є ось ці ось прилади, цей інтернет, коли людина тільки натисне туди пальцем – і відкривається море всіляких оман і красномовних зазивак, що кажуть гарно, що кличуть емоційно. Тож, о раб Аллага, проявляй стійкість!

І знай, що відхилитися можна, ми з вами сказали, направо і наліво. Це означає, що, відхилення бувають двох видів і обидва вони небезпечні – це шахават і це шубухат.

Шахават – це пристрасті й бажання: жінки, гроші, майно, багатство, влада, коли людина робить заборонене, щоб отримати задоволення.

А друге – це шубухат, а шубухат – це різні омани, о рабе Аллага, яких безліч, хай урятує нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений).

О раб Аллага, остерігайся ось цих ось двох речей! А найголовніше – запам’ятай: на свої сили ніколи не розраховуй! І тому проси Всевишнього Аллага вночі та вдень, щоб Він зміцнив тебе на цьому шляху, Посланець Аллага – а це Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає)! – часто говорив ду’а:

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

«О Перевертаючий серця, зміцни моє серце на Твоїй релігії».

/Йа Мук’аллиба ль-к’улюбі саббіт к’альбі ‘аля діні-к/.

Хадис передав ат-Тірмізі (3522), шейх аль-Албані назвав його достовірним.

І було ще одне ду’а Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):

يا ولي الإسلام وأهله ثبتني حتى ألقاك

«О Покровитель Ісламу і людей Ісламу, зміцни мене, поки я не зустрінуся з Тобою».

/Йа Валійа ль-Іслямі ва аглі-г, саббітні хатта аль’ка-к/.

Хадис передав ат-Табарані в «аль-Му’аджаму ль-Авсат» (677).

Запам’ятайте його! Це нескладно!

Просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) настанови на прямий шлях (хідайя), і просимо Його стійкості аж до самої смерті, і просимо Його, щоб Він зміцнив наші стопи там, на тому С’ираті, який буде в Судний день прокладений над хребтом Пекла й вестиме до Раю, і просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) зробити нас з тих, хто врятувався від Пекла та хто ввійшов до Садів благодаті.