Поведінка віруючого в критичних ситуаціях. Частина 2

Share

Частина 1

О раби Аллага! Ми назвали з вами шість речей, що їх має зробити людина, коли обрушуються біди й нещастя або буває якесь критичне становище. Залишилася одна річ, яку необхідно згадати. І хоч ми згадуємо її останньою, але насправді вона не остання, насправді ця річ із найперших речей. Я говорю зараз про те, що потрібно звертатися до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) зі смиренним благанням (ду’а). Це обов’язок мусульманина – коли трапляється якесь нещастя або тягота, треба бігти до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) з благанням, тому що важелі всього, ключі всього в Руках Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Якщо приходить якась біда, то обов’язково за передвизначенням Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Якщо усувається, то не інакше як з волі Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Тому мусульманин звертається до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) зі своїм смиренним, справжнім благанням, що походить у нього від серця, і просить Аллага (Пречистий Він і Піднесений) зняти, позбавити цю біду, зняти це переживання, зняти страх. Аллаг – Він Всемогутній, о раби Аллага. Ви ж читаєте в Книзі Аллага (Пречистий Він і Піднесений), що Він

عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

«Всемогутній». Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) Сором’язливий (Хаійун), Він Покриває (Сіттір), Він соромиться раба Свого, коли той підносить руки свої з благанням, Аллаг соромиться повернути ці руки порожніми. Аллаг милосердніший до нас, ніж наші матері, якщо тільки ми будемо, о раби Аллага, щирі у своїх благаннях. Звертайтеся до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) зі смиренними благаннями, о раби Аллага, – і тоді будуть зняті страхи, тоді піде печаль, тоді піде скорбота.

Адже Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) випробовує рабів невипадково, Аллаг дає в ці ось випробування для чого? Для того, щоб раби Його повернулися до Нього і щоб звернулися до Нього. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ

«І Ми відправляли вже [пророків, посланців] у громади до тебе, і Ми брали (схоплювали) їх злиднями та лихами [давали їм злидні та лиха]».

Для чого?

لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ

«Можливо, вони зі смиренними благаннями [до Нас] звернуться (упокоряться)»

Коран, сура Аль-Ан’ам (Худоба), 6:42.

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) випробовує Своїх рабів, дає їм випробування, щоби почути їхнє благання і заклик (ду’а) до Нього, коли вони закликають і плачуть. Якщо зроблять це, то знято буде з них це лихо, і буде дано їм позбавлення, і буде дано їм аль-‘афія.

Нам потрібно зробити тільки що? Нам потрібно тільки підняти свої руки і звернутися до Аллага (Пречистий Він і Піднесений), будучи переконаними у відповіді. Обов’язково, коли просиш Аллага, не сумнівайся, що Аллаг відповість, будь переконаними в Його відповіді. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:

ادْعُوا اللهَ وأنتمْ مُوقِنُونَ بالإجابةِ، واعلمُوا أنَّ اللهَ لا يَستجيبُ دُعاءً من قلْبٍ غافِلٍ لَاهٍ

«Просіть Аллага (закликайте до Нього), будучи переконаними у відповіді. І знайте, що Аллаг не відповідає на ду’а, що походить із безтурботного серця, із серця, що зневажає».

Хадис передали ат-Тірмізі (3479) і аль-Баззар (10061).

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) рятує людину, яка перебуває в крайньому становищі, знімає зло:

أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ

«Хто відповідає на поклик (ду’а) того, хто перебуває у крайній біді, і знімає зло?»

Коран, сура Ан-Намль (Мурахи), 27:62.

Хто? Ну звичайно ж Він – Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), і ніхто інший.

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) хвалить пророків Своїх у Своєму Писанні за що? За те, що, коли приходили до них якісь тяготи, вони зверталися до Нього зі смиренними благаннями. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) хвалить Юнуса (мир йому), який сказав, перебуваючи в утробі кита, у темряві, тобто, здавалося б, у безнадійному становищі. Говорить Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):

فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَّا إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ * فَاسسسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنَجِي الْمُؤْمِنِينَ

«І він звернувся в темряві, сказавши: «Немає бога істинного, крім Тебе, Пресвятий Ти, я був із беззаконників». І Ми відповіли йому, і Ми врятували його від скорботи. Ось так Ми рятуємо віруючих»

Коран, сура Аль-Анбія (Пророки), 21:87-88.

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) невипадково сказав: «Благання (ду’а) мого брата Зу н-Нуна [тобто Юнуса, мир йому] – якщо тільки людина, що перебуває у важкому становищі, закличе за його допомогою, Аллаг обов’язково зніме з неї цей тягар, якщо людина скаже:

لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

«Ля іляга ілля Анта, Субханака, інні кунту міна з-залімін»».

Велике ду’а, тому що воно містить у собі Єдинобожжя (Таухід), усі три види Таухіда – Таухід поклоніння тільки одному Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) (улюхія), віра в те, що Аллаг єдиний Господь (рубубія), імен та атрибутів Аллага (Пречистий Він і Піднесений) (асмау ва с-сифат), бо Таухід, о раби Аллага, – це прихисток для тих, котрі шукають порятунку.

І Айюба похвалив Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), що він сказав:

مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

«Мене торкнулося лихо, а Ти – наймилостивіший з милуючих»

Коран, сура Аль-Анбія (Пророки), 21:83.

І Я’к’уба (мир йому) похвалив Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) за те, що він сказав:

إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ

«Я скаржуся на скорботу й печаль свою тільки Аллагові»

Коран, сура Юсуф, 12:86.

І Мусу (мир йому) похвалив Аллаг за те, що він сказав:

رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ

«О Господь мій, я потребую того блага, яке ти мені посилаєш»

Коран, сура Аль-Касас (Розповідь), 28:24.

Скаржся, скаржся Аллагу (Пречистий Він і Піднесений). Скарга Аллагові не суперечить терпінню. Навпаки, якщо людина не скаржиться людям, а скаржиться Аллагові, це і є справжнє терпіння (сабр). Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) засуджує тих, які не хочуть до Нього звертатися смиренними благаннями. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُم بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَكَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا يَتَضَرَّعُونَ

«Ми схопили їх покаранням, а вони не змирилися перед їхнім Господом і не благали [до Нього]»

Коран, сура Аль-Мумінун (Віруючі), 23:76.

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) ненавидить тих, які скаржаться на Нього людям, але Аллаг любить тих, які скаржаться Йому. І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

سلوا اللَّهَ العفوَ والعافيةَ

«Просіть в Аллага прощення і [просіть] позбавлення».

Хадис передали ат-Тірмізі (3558), шейх аль-Альбані назвав його хорошим-достовірним.

Ми просимо в Аллага прощення (‘афв) і позбавлення (‘афія). І нікому не дається після переконаності (як’іна) щось краще, ніж позбавлення, благополуччя (‘афія), каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Прийшов один чоловік до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і каже:

يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَىُّ الدُّعَاءِ أَفْضَلُ؟

«О Посланець Аллага, яке ду’а найкраще?»

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) відповів йому:

سَلِ اللَّهَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ

«Проси в Аллага прощення і благополуччя в цьому світі та у вічному».

Він, цей чоловік, наступного дня знову прийшов, знову сказав:

يَا نَبِيَّ اللهِ، أَيُّ الدُّعَاءِ أَفْضَلُ؟

«О Пророк Аллага, яке ду’а найкраще?»

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) знову сказав йому:

سَلِ اللَّهَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ

«Проси в Аллага прощення і благополуччя в цьому світі та у вічному світі».

Хадис передав аль-Бухарі в «аль-Адабу ль-муфрад» (637), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.

О раби Аллага, це ду’а – це ж найкращий засіб і найкращі ліки. Ду’а – це ворог бід, ду’а не дає нещастю зійти, воно відводить нещастя. А якщо навіть нещастя приходить, ду’а робить це нещастя легким.

Тому що ду’а може бути трьох видів щодо нещастя. Перший випадок – це коли ду’а сильніше, ніж нещастя, і тоді воно відводить це нещастя. Другий випадок – коли ду’а слабкіше, ніж нещастя, тоді це нещастя приходить, але воно буває легшим через ду’а. А третій випадок – коли вони, ду’а і нещастя, однакові за силою, і ось тоді вони борються один з одним до Судного дня, як каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

لَا يُغْنِي حَذَرٌ مِنْ قَدَرٍ، وَالدُّعَاءُ يَنْفَعُ مِمَّا نَزَلَ وَمِمَّا لَمْ يَنْزِلْ، وَإِنَّ الْبَلَاءَ يَنْزِلُ فَيَلْقَاهُ الدُّعَاءُ فَيَعْتَلِجَانِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

«Обережність не захищає від передвизначення, а ду’а допомагає від того, що вже сталося, і від того, що [ще] не сталося (від того, що вже зійшло, і від того, що ще не зійшло). І, воістину, нещастя сходить, але зустрічає його ду’а, і вони борються одне з одним до Судного дня».

Хадис передав ат-Т’абарані (33), шейх аль-Альбані назвав його добрим.

І каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

مَنْ لَمْ يَسْأَلْ اللَّهَ يَغْضَبْ عَلَيْهِ

«Хто не просить Аллага, на того Аллаг гнівається».

Хадис передали ат-Тірмізі (3373), Ібн Маджах (3827) та Ахмад (9719), шейх аль-Альбані назвав його добрим.

Була така людина, Муваррік’ (нехай помилує його Всевишній Аллаг). Він каже: «Віруюча людина [як вона поводиться в цьому світі, яка її позиція в цьому світі] – її можна порівняти з людиною, що перебуває в морі на дошці та говорить:

يَا رَبِّ يَا رَبِّ

«О Господь, о Господь мій»,

сподіваючись, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) врятує його». Ось це становище віруючої людини в цьому світі: вона на зразок людини, чий корабель зазнав катастрофи, розбився її корабель, і вона опинилася серед величезних хвиль у цій безодні хвиль і вітру в мороці, у темряві, і нічого немає, окрім маленької дощечки, за яку їй удалося зачепитися, і вона тримається за цю дощечку та промовляє:

يَا رَبِّ يَا رَبِّ

«О Господь, о Господь» – і закликає до Аллага (Пречистий Він і Піднесений):

سَلِّمْ سَلِّمْ يَا رَبِّ

«О Господь мій, врятуй мене».

Ось так ось повинна поводитися віруюча людина в цьому світі.

О раби Аллага, біжіть до Аллага і запам’ятайте одну річ: природа багатьох людей така, що, коли Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) позбавляє їх від лиха, потім ці люди знову повертаються до тих гріхів, що вони скоювали. Говорить Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):

وَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِن قَبْلُ

«Коли людину торкається лихо, то вона закликає до свого Господа, звертаючись до Нього [від усього серця]. А коли Аллаг потім дарує від Себе милість Їй [позбавляє її від бідності, від нещастя, від страху, від кризи], вона [ця людина] забуває про те, про що вона просила Аллага [(Пречистий Він і Піднесений)] [і виявляється невдячною Йому]»

Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39:8.

Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) прощення (аль-‘афв) і благополуччя (аль-‘афія).

اللَّهُمَّ إنِّا نَعُوذُ بكَ مِن زَوَالِ نِعْمَتِكَ، وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ، وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ

Просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) захисту від того, щоб втратити Його милість, і від покарання Його (і від несподіваної кари Його), і просимо захисту від відходу благополуччя, і просимо захисту в Нього від усякого гніву.

/Аллагумма інна на’узу бі-кя мін завалі ні’амітік, ва фуджааті нікматик, ва тахаввулі ‘афіятік, ва джімі’і сахат’ік/.

Хадис передав Муслім (4739).

Просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) зцілення для наших хворих, і просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він дав мусульманам порятунок, і захистив від усякого зла й усякого страху, і захистив від недругів, що бажають зла мусульманам, і просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) позбавити нас від них, як Він забажає, і говоримо:

اللَّهُمَّ اكْفِناهمْ بِمَا شِئْتَ، اللَّهُمَّ اكْفِناهمْ بِمَا شِئْتَ، اللَّهُمَّ اكْفِناهمْ بِمَا شِئْتَ

«О Аллаг, позбав нас від них, як Ти побажаєш, позбав нас від них, як Ти побажаєш, позбав нас від них, як Ти побажаєш».