О віруючі раби Аллага, усім відомо, що гріхи – це така річ, яка віддаляє людину від Аллага (Пречистий Він і Піднесений). І кожному відомо, що щастя й успіх людини неможливі без покори Аллагу (Пречистий Він і Піднесений), впадаючи ж у гріхи, людина позбавляється щастя. Також гріхи – це така річ, яка приводить людину в невдоволення Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
Аксіома, яка відома кожному, що щастя можливе, якщо ти покірний своєму Владиці й Хазяїну, і не інакше, і що непослух Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) [гріхи] призводять до огидних, страшних і жахливих наслідків у цьому світі та у вічному світі. І ті речі, які закликають людину впасти в непослух Аллага (Пречистий Він і Піднесений) [до гріхів], постійно долають людину. І ось тут людина опиняється в одному з двох положень: або ця людина стає здобиччю гріха і полоненим гріха, або ця людина з ласки Аллага (Пречистий Він і Піднесений) не впадає в цей гріх і Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зберігає її від цього зла.
О раби Аллага, раз усім відома ця аксіома, що щастя можливе тільки за послуху Аллага (Пречистий Він і Піднесений), і гріхи – причина нещастя, тоді обов’язково треба знати про те, що робити, щоб уберегтися від гріхів. І в цій проповіді (хутбі), з дозволу Аллага (Печистий Він і Піднесений), поговоримо про ті речі, що мають бути присутніми в серці людини і які з волі Аллага (Пречистий Він і Піднесений) захищають і не дають їй потрапити в гріхи.
Цих речей – десять, які весь час має бачити серце. Якщо вони присутні в серці й воно бачить їх увесь час, тоді ця людина не впадає в гріхи, вони захищають її від цього. Що ж це за десять речей, які дозволяють людині вціліти в цьому протистоянні гріху?
Перша річ, о раб Аллага, запам’ятай: твоє серце має бачити велич Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Це усвідомлення величі Творця – Аллага (Пречистий Він і Піднесений), досконалості Його імен і атрибутів, що в будь-якому твоєму становищі ти не сховаєшся від Аллага (Пречистий Він і Піднесений): Він бачить і чує все, що ти вимовляєш – це річ, яка, як ніяка інша, захищає людину від потрапляння в гріх. І тому сказано:
مَنْ كَانَ بِاللهِ أَعْرَفْ كَانَ مِنْهُ أَخْوَفْ، وَلِعِبَادَتِهِ أَطْلَبْ، وَعَنْ مَعْصِيَتِهِ أَبْعَدْ
«Той, хто краще за інших знає Аллага [свого Господа], той більше за інших боїться Його [Аллага], той більше за інших прагне до поклоніння Йому [Аллагу], той далі за інших стоїть від непослуху Аллага ».
Тому, о раб Аллага, ти не дивись на незначність гріха, кажучи: “Ну, це незначний гріх”. А дивись на велич Того, Кого ти ослухаєшся, твого Господина, Господаря і Творця. Це утримує людину від гріха. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) у Корані попереджає нас у багатьох місцях і каже:
وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
« І Аллаг Той, Хто знає про рабів ».
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:15
І каже Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):
إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ
« Воістину, від Аллага не сховається ніщо ні на небесах, ні на землі ».
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:5
І Аллаг, попереджаючи нас із вами, каже:
وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
« І Аллаг Той, Хто знає про все, що ви робите ».
Коран, сура Аль-Худжурат (Кімнати), 49:1
Друга річ: у серці має бути бачення любові Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Це таке бачення, коли людина намагається віддалитися від гріхів, прагнучи найголовнішої мети, як отримати любов Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Тому що справа не в тому, що ти заявляєш: “Я люблю Аллага”, а в тому, чи любить тебе Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Що більше ти грішитимеш і не слухатимешся Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то більше ти втрачатимеш любов Аллага (Пречистий Він і Піднесений). І тому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
« Воістину, Аллаг любить богобоязливих »
Коран, сура Ат-Тауба (Каяття), 9:4
І говорить Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):
وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ
« І Аллаг, Він не любить беззаконників (грішників) ».
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:140
І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) звертався до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і навчив нас такому ду’а:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وحُبَّ عَمَلٍ يُقَرِّبُ إلى حُبِّكَ
/Аллагумма інні ас-алюка хуббак уа хубба ман юхіббук уа хубба ‘амалін юк’аррібу іля хуббік/.
« Прошу Тебе любові Твоєї та любові до тих, хто любить Тебе, і любові до діянь, які наближають до Твоєї любові ».
ат-Тірмізі (3235) та Ахмад (22162)
Праведні діяння наближають тебе до любові Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і, навпаки, гріхи віддаляють тебе від любові Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
Третя річ: серце повинне бачити милості, дари і доброту Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Незліченні милості й дари Аллага (Пречистий Він і Піднесений) сходять на нас щосекунди. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
إِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا
« Якщо будете рахувати милості Аллага, ви їх не порахуєте ».
Коран, сура Ан-Нахль (Бджоли), 16:18
Милостей стільки, що коли тільки почнеш рахувати, не порахуєш, як милості пов’язані з твоїм тілом, твоїм здоров’ям, твоїми дітьми, твоєю родиною, твоїм майном. І благородна людина не відповідає на добро злом, тож на ці милості й цю доброту свого Володаря й Господа вона відповідає тим, що покірна Йому, й тим, що віддаляється від непослуху Йому й не дозволяє собі не послухатися Всевишнього Аллага.
Четверта річ: у серці має бути бачення гніву й покарання (кари). Якщо душа (нафс) починає кликати людину до гріха (непослуху Аллагу), то людина повинна нагадувати їй про те, які наслідки бувають у непослуху Аллагу (Пречистий Він і Піднесений), що непослух Аллагу, людина накликає на себе гнів і покарання від Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Тому що покарання приходить не інакше як за гріх, і воно усувається, не інакше як через покаяння. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
مِّمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا
« Через свої гріхи вони були потоплені та введені в Пекельний вогонь ».
Коран, сура Нух, 71:25
Також Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ
« І кожного Ми схопили за його гріх ».
Коран, сура Аль-Анкабут (Павук), 29:40
П’ята річ: серце повинно бачити втрату й упущення. Якщо людина захотіла скоїти гріх, нехай замислиться над тим, що якщо зараз скоїть цей гріх, то скільки вона втратить для себе хорошого в цьому і у вічному світі. Аллаг Великий (Аллагу Акбар)! Хоча б якщо взяти те, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) наставляє покірних, а тих, які не слухаються Його, Він позбавляє Свого керівництва.
Всевишній Аллаг говорить:
وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى
« І Аллаг збільшує тим, хто шукає Прямого шляху, пряму настанову ».
Коран, сура Аль-Кагф (Печера), 18:16
Тож подумай, який сенс, що ти зараз візьмеш якісь п’ять-десять хвилин і відчуєш якусь короткочасну насолоду, задоволення від гріха, а потім буде вічний жаль? Яку користь ти сподіваєшся отримати від того, що ти зараз узяв і звалив на себе тягар гріха? Усе, ти вже взяв на себе відповідальність за цей гріх, а насолода від непослуху і гріха вже пішла, і пішла вже назавжди.
Шоста річ: у серці має бути прекрасне бачення здолання перемоги над душею (нафсом), і приниження шайтана. І зрозуміти про те, яка це велика насолода і втіха, як перемогти душу (нафс) і принизити шайтана, може тільки людина, яка це відчула. Це подібно до того, як людина отримує задоволення від того, що піднімається на якусь гору, важко крокуючи долає її. Ось так само й людина, що перемагає свою душу (нафс) і принижує шайтана, бо ми з вами в цьому світі завжди перебуваємо під натиском цих двох закликів: з одного боку, закликає душа (нафс), що наказує погане, а з іншого боку, шайтан. І тому Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчив говорити тричі на день:
أَعُوذُ بكَ منْ شَرِّ نَفسي وَشَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكهِ
/А’узу біка мін шаррі нафсі уа шаррі-ш-шайтані уа ширкігі/.
« Прибігаю до Тебе (о Аллаг), від зла моєї душі (нафса) і від зла шайтана та його багатобожжя ».
Хадис передали ат-Тірмізі (3529), аль-Бухарі в “Адаб аль-муфрад”, (1204)
Ці два зла оточують людину весь час. І якщо з милості Аллага (Пречистий Він і Піднесений) людині вдасться протистояти, віддалитися й не впасти в гріх, тоді вона бере гору над душею (нафсом) і принижує прогнаного й проклятого шайтана, цього ворога Аллага й віруючих. І знайте, що принизити шайтана – це з найкращих видів поклоніння Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) і з найбільших і найважливіших діянь.
Сьома річ: у серці має бути бачення компенсації. Нагадуй собі, що якщо зараз відмовишся від цього забороненого (хараму), чим незадоволений Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), відмовишся від гріха, прагнучи Його вдоволення, то Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дасть натомість дещо набагато краще. Бо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) про це сказав:
مَنْ تَرَكَ شَيْئًا للهِ عَوَّضَهُ اللهُ خَيْرًا مِنْه
« Той, хто залишить щось заради Аллага, Аллаг неодмінно йому натомість дасть щось краще ».
Уяви собі, хіба можна порівняти те благо, що ти отримаєш у цьому світі та у вічному світі, як компенсацію, з цим уявним і короткочасним задоволенням, від того, що ти скоїш якийсь гріх? А Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) обіцяє тобі від Себе компенсацію, заміну краще. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не порушує Своїх обіцянок.
Восьма річ: у серці людини має бути бачення такої речі, як супровід Аллага (аль-ма’ійа). Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) супроводжує Своїх віруючих, богобоязливих, покірних, терплячих, тих, хто робить благі вчинки, рабів. Аллаг з ними згідно з Його Величчю. І з цього супроводу Аллага випливає те, що людина отримує підтримку, допомогу, охорону, захист і Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) опікується й піклується.
Уяви, яку втрату ти зазнаєш, що позбудешся ось цієї ось опіки, допомоги та підтримки Аллага. Цього великого супроводу Аллага (Пречистий Він і Піднесений) ти позбудешся через те, що ти почнеш не слухатися Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
Всевишній Аллаг говорить:
وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
« І проявляйте терпіння, воістину, Аллаг, Він з терплячими ».
Коран, сура Аль-Анфаль (Військова здобич), 8:46
Також Всевишній Аллаг сказав:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
« А ті, що стараються заради Нас, Ми поведемо їх Нашими шляхами, і воістину, Аллаг, Він з тими, хто робить добро »
Коран, сура Аль-Анкабут (Павук), 29:69
І багато інших аятів, які вказують на ось цей супровід Аллага для Його богобоязливих рабів.
Дев’ята річ: у серці людини має бути бачення такої важливої речі, як усвідомлення близькості кінця, що дуже скоро доведеться покинути це життя, цей світ. Ти маєш усвідомлювати, що абсолютно нікому невідомо, коли настане цей термін, окрім Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Людина не знає, тому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), попереджаючи нас із вами, бо все це буде несподівано, каже:
فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ
« А коли прийде їхній термін, вони не зможуть ні відкласти його ні на скільки, і не зможуть його прискорити ».
Коран, сура Аль-А’раф (Загорожі), 7:34
О раб Аллага, ось скільки людей вирушили кудись, виїхали з дому для того, щоб чинити якісь гріхи, не повернулися додому і дорогою померли. Ось те, в якому стані ти помреш, бо це гостя, смерть, вона завжди несподівана, не питає дозволу і не попереджає людину. Нам треба це зрозуміти. Якщо весь час у тебе буде це усвідомлення в серці, це штовхне тебе до того, що ти почнеш виправлятися. Бо багато разів чуємо, але чи пам’ятаємо про це, що сказано:
إذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الصَّبَاحَ، وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الْمَسَاءَ
« Якщо ти дожив до вечора, то не сподівайся дожити до ранку. Якщо ти дожив до ранку, не сподівайся дожити до вечора ».
Хадис передав аль-Бухарі (6416)
У якому стані тебе застане смерть?
І тому Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) описав нам два види смерті, відходу з цього світу. У хадисі, що переданий в ан-Насаї та в імама Ахмада, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
إذا حُضِرَ المُؤمِنُ أتَتْه مَلائِكةُ الرَّحمةِ بحَريرةٍ بَيضاءَ، فيَقولونَ: اخرُجي راضيةً مَرضِيًّا عَنكِ إلَى رَوحِ اللَّهِ ورَيحانٍ، ورَبٍّ غَيرِ غَضْبانَ، فتَخرُجُ كأطيَبِ رِيحِ الْمِسْكِ حَتَّى إنَّه ليُناوِلُه بَعضُهم بَعضًا
« Коли помирає (настає смертна година) віруюча людина, до неї з’являються ангели милості з білим шовком ([у який вони обгорнуть її душу, як тіло обгортають саваном (кафаном)) і кажуть: “Виходь душа задоволеною, такою, що отримала достаток, виходь на зустріч до милості Аллага та шляхетного спадку, і до Господа, Який не гнівається”. І вона (душа) виходить, як найкращий запах мускусу так, що ангели беруть цю душу, і починають передавати один одному ».
Чому вони передають цю душу один одному? Не тому, що їм важко тримати цю душу, а тому, що всі вони хочуть удостоїтися честі торкнутися цієї благої душі.
І каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
حَتَّى يأتُوا به بابَ السَّماءِ، فيَقولونَ: ما أطيبَ هَذِه الرِّيحَ الَّتي جاءَتكُم مِنَ الأرضِ! فيأتونُ به أرواحَ المُؤمِنينَ
« Поки вони (ці ангели з цією душею) не доходять до небесної брами, ангели один одному кажуть: “Який це чудовий запах (аромат), що прийшов до вас із землі”. А потім вони доставляють її (цю душу) туди, де перебувають душі віруючих ».
І каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
فلَهم أشَدُّ فَرَحًا به من أحَدِكُم بغائِبه يَقْدَمُ عليه، فيَسألونَه: ماذا فعل فُلانٌ؟ ماذا فعل فُلانٌ؟ فيَقولونَ: دَعُوه؛ فإنَّه كانَ في غَمِّ الدُّنيا، فإذا قال: قَدْ مَاتَ، أمَا أتاكُم؟ قالوا: ذُهِبَ به إلَى أمِّه الهاويةِ!
« І (коли з’являється ця людина до цих віруючих), вони відчувають радість, що сильніша, ніж радість когось із вас, коли до неї повертається хтось із її близьких, якого довго не було. І вони починають питати його: “Як справи в такого-то? Що робить такий-то? (запитують про тих людей, яких вони залишили на землі). І при цьому один одному кажуть: “Залиште його, бо він же перебував у турботах мирського життя (нехай він зараз відпочине від турбот і тягот мирського життя). Але він відповідає на запитання і каже: “А він же помер, він до вас не прийшов?”. І (тоді вони розуміють, у чому річ: якщо його немає на землі, він помер і не прийшов до душ віруючих) вони кажуть: “Значить, віднесли його до пекла (до Геєни, до цієї Пекельної прірви), вона як утроба для нього” ».
І потім, каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
وإنَّ الكافِرَ إذا احتُضِرَ أتَتْه مَلائِكةُ العَذاب بمِسْحٍ، فيَقولونَ: اخرُجِي ساخِطةً مَسخُوطًا عليكِ إلَى عَذابِ اللَّهِ عزَّ وجَلَّ؛ فتَخرُجُ كأأنتَنِ رِيحِ جيفةٍ، حَتَّى يأتونَ به به بابَ الأرضِ، فيَقولونَ: ما أنتَنَ هَذِه الرِّيحَ! حَتَّى يأتونَ به أرواحَ الكُفَّارِ
« Коли настає смертна година невіруючої людини (нечестивця), то приходять до неї ангели покарання з дрантям (з грубою тканиною), і кажуть: “Виходь душа незадоволеною, що здобула невдоволення й гнів, на зустріч покаранню Аллага”. І виходить ця душа, як найогидніший запах падалі (мертвечини), поки вони (ангели з цією душею) не доходять до земних воріт, і ангели один одному кажуть: “Який огидний сморід!”. І поки вони не доставляють його туди, де знаходяться душі невіруючих ».
Хадис передали ан-Насаї (1833), Ібн Хіббан (3014), аль-Хакім (1302)
Хай урятує нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений).
Тому, коли ти хочеш скоїти гріх, то ти запитай себе: “Коли будеш на смертному одрі, ти хочеш почути:
اخرُجي راضيةً مَرضِيًّا عَنكِ إلَى رَوحِ اللَّهِ ورَيحانٍ، ورَبٍّ غَيرِ غَضْبانَ
« Виходь задоволеною, такою, що здобула вдоволення, до милості Аллага, до великого спадку, до Господа, Який не гнівається? »
Або ти хочеш почути:
اخرُجِي ساخِطةً مَسخُوطًا عليكِ إلَى عَذابِ اللَّهِ
« Виходь незадоволеною, такою, що перебуває під гнівом, на зустріч карі й покаранню Аллага (Пречистий Він і Піднесений)? »
Десята річ, що має бути в серці, щоб зупинитися й не скоїти гріх: у серці має бути бачення лиха, нещастя, і бачення благополуччя. Усі хочуть благополуччя і ніхто не хоче бід. Так ось усі біди від гріхів і від непослуху Аллага (Пречистий Він і Піднесений), а благополуччя (аль-‘афія) тільки від покори Аллагу (Пречистий Він і Піднесений). Тому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ
« І щоб вас не спіткало з нещасть, це за те, що зробили ваші руки. І ще прощає Аллаг багато чого »
Коран, сура Аш-Шура (Рада), 42:30
Твій непослух Аллагу, це причина всіх нещасть і всіх бід. І тому, хочеш безпеки, благополуччя? Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) у Корані говорить:
الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ
« Ті, які вірували, і не зодягли свою віру в беззаконня, їм буде безпека »
Коран, сура Аль-Ан’ам (Худоба), 6:82
Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він вів нас усіх з вами Прямим шляхом, щоб Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) виправив наше становище. Щоб Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не доручав нас із вами нашим душам, навіть на одну мить.