إِنَّ الْحَمْد للهِ، نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا
وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلا مُضِلَّ لَهُ، وَمْنْ يَضْلُلُ فَلَا هَادِيَ لَهُ،
وَأَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدُهُ لا شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدَاً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
ثما أَمَّا بَعْدُ
عباد الله
معشر المؤمنين
О віруючі, о раби Аллага, в Аллага (Пречистий Він і Піднесений) є правила, закони та звичаї у світобудові та в бутті. Якщо людина пізнає, глибоко розглядає й відтворює весь час у себе в пам’яті ці правила Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то це з дуже важливих причин, що дають життя серцю та зміцнюють віру, що змушують людину по-справжньому звеличувати Аллага – Творця й Управителя всесвіту. Знання цих правил робить для людини дуже явною і зрозумілою мудрість Аллага (Пречистий Він і Піднесений) в улаштуванні буття і управлінні світобудовою. Людина починає чітко усвідомлювати й розуміти, що все, що відбувається й протікає довкола у світобудові, тече відповідно до мудрих і досконалих законів і правил, що є непорушними й не змінюються. Якщо глибоко замислитися, історія повторює саму себе раз за разом, хоч і змінюються деякі зовнішні обриси. Розуміння цих речей посилює переконаність віруючого в могутності Аллага (Пречистий Він і Піднесений), у Його обіцянках і погрозах.
Людська душа (нафс) така, що вона схильна до відчаю і нетерпіння. Коли душа чекає на порятунок і полегшення, часом, їй здається, що вони затримуються. Але той, хто знає закони і правила Аллага (Пречистий Він і Піднесений) у бутті, той ніколи не втрачає надії й оптимізму.
Є одна важлива річ: усе, що відбувається, відбувається з волі Аллага (Пречистий Він і Піднесений), і немає з вас таких, хто б сумнівався. Але віруючий повинен не тільки знати, а й бути переконаним у тому, що воля Аллага (Пречистий Він і Піднесений) – це не просто воля або бажання. Воля Аллага (Пречистий Він і Піднесений) завжди виникає з безмежної мудрості і завжди пов’язана з безмежною мудрістю. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не просто бажає чогось або дає волю на щось, а в цьому є Його безмежна мудрість. Люди, які пізнали свого Господа, переконані в тому, що в усьому є мудрість: для чогось Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) це робить і приписав. І тому вони добре думають про Аллага (Пречистий Він і Піднесений), свого Творця, і вихваляють Його за все, що Він визначає. Вони анітрохи не сумніваються в тому, що все, що визначив Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), кожна подія, що її визначив Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), неодмінно обернеться благом, користю та милістю для людей Таухіда, що поклоняються лише Одному Творцю та не надають Йому нічого як співтовариша в поклонінні (не поклоняються нікому, окрім Нього). І навіть якщо відбуваються якісь події, які неприємні і завдають страждань, все одно віруючий вбачає в надрах цих подій милість, доброту і мудрість Всемилостивого Аллага.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) знайомить нас із цими Своїми правилами і законами у Своєму Писанні за Своєю милістю і мудрістю. Ми можемо дізнаватися з Корану і Сунни ці незмінні закони і правила, встановлені Аллагом (Пречистий Він і Піднесений) у бутті. У дні, коли відбуваються гіркі події, що інколи, наче вітер, можуть забрати надію з серця людини, для віруючого окреслюють правильний шлях і показують йому правильну позицію – знайомство зі звичаями Аллага (Пречистий Він і Піднесений) на землі.
Коли ви читаєте Коран, то натрапляєте на аяти, в яких Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) наказує нам дивитися й осягати закони, що постійно діють у світобудові. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
“Перед вами вже траплялися подібні (типові) приклади. Помандруйте ж по землі і подивіться, який був підсумок тих, які вважали брехнею істину”.
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3: 137
І каже Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) з приводу беззаконників:
فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا
“Невже вони чекають лише того, що збудуться правила, які збулися в ранніх поколіннях? Ти не знайдеш правилам Аллага заміни, і ти не знайдеш можливості ухилитися від правил Аллага”.
Коран, сура Фатір (Творець), 35: 43
Ось чому мусульмани загалом і особливо ті з них, що займаються закликом людей до Ісламу, до Сунни й до Таухіду, повинні довго роздумувати над Книгою Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і над тими настановами, що там містяться, та осягати те світло, що є у Книзі Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Зокрема розмірковувати над тим, що називається “ас-Сунан ар-Раббаніййя” – божественні правила й закони у світобудові та бутті, бо той, хто знає ці правила, а й разом із цими правилами вживає заходів, що потрібні для перемоги й успіху, опиняється в числі врятованих, коли трапляються різні важкі події. І він не потрапляє в таку розгубленість, збентеження, страх і занепокоєння, у які потрапляють люди, що не знають буттєві правила Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
Одним із дуже важливих буттєвих правил Аллага (Пречистий Він і Піднесений), знання якого прибирає з серця плутанину та сумнів, – це відтермінування для беззаконників (аль-імля лиззалімін), що чинять несправедливість (зульм), чинять тиск і пригноблюють. Що викликає у людей найбільший гнів? Якщо чиниться якась несправедливість, беззаконня, насильство, спроба поневолити, принизити, змусити слідувати за неправдою і підкоритися брехні, то це викликає гнів у душі людини. І коли люди ще бачать, що беззаконникові вдається здійснити свої плани та вчинити своє зло, то душі людей починають вирувати та кипіти, як каструля чи казан, і виникає питання: “Коли це скінчиться?” Але більшість людей не бачить далі свого носа або не бачить далі того, що в них під ногами. І коли ці люди бачать силу беззаконника і те, що він узяв гору, то вони починають думати, що все пропало, і вже ніхто ніколи не зможе впоратися з цим беззаконником, і він буде весь час чинити свавілля і тримати гору. Усе це тому, що люди забувають непорушне правило Аллага (Пречистий Він і Піднесений) щодо беззаконників, як Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) чинить з ними. Люди не беруть до уваги це важливе правило – беззаконнику дається відстрочка.
Якою б довгою не здавалася рука беззаконня, вона все одно коротко обрубана, і кроки беззаконника теж полічені. Подивіться, коли Всевишній Аллаг повідомляє нам у Корані про народ Люта, як його було покарано: каміння посипалося на них з неба. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), розповідаючи про це покарання, каже:
وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ
“І вони (такі ж камені) недалекі від усіх беззаконників”.
Коран, сура Гуд, 11: 83
Тому нехай не думають ті, хто безчинствує і чинить беззаконня, що від них це далеко. Ні!
Катада (нехай змилується над ним Аллаг) сказав: “Присягаюся Аллагом, жодному беззаконникові (заліму) після народу Люта Аллаг не надав гарантію безпеки від цього. Так бійтеся ж Аллага й остерігайтеся Його кари”.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) відтерміновує беззаконникові покарання до певного терміну, при цьому ще Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) інколи забезпечує його мирськими благами, дає йому користуватися земним процвітанням і силою – це вже як покарання для нього. Для чого? Для того, щоб беззаконник занурився ще більше у свій гріх, у невір’я і безчинство. І це заслужено, бо він усвідомлено зазіхає на терези, затверджені Аллагом (Пречистий Він і Піднесений), бо він порушує рівновагу, встановлену у світобудові Аллагом (Пречистий Він і Піднесений), і йде всупереч природному єству, і проявляє невдячність Творцю, бо він обманюється та спокушається терпінням Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і Його витривалістю. І він не розуміє, що це по заслугах. Насправді Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) його приманює і поступово заманює в покарання, даючи йому багато мирських благ. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) робить це так, що він навіть не помічає, не знає і не здогадується про це. А ось потім Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) несподівано хапає його хваткою, коли він навіть не очікує цього.
Коран і Сунна сповнені повідомленнями, що роз’яснюють це правило про відтермінування для беззаконника (заліма) та його приваблення і заманювання. Подивіться, більшість історій про пророків у Книзі Аллага (Пречистий Він і Піднесений) вказують нам на дію цього правила. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) роз’яснює це правило і каже:
وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ
“Нехай невіруючі не думають, що надана їм відстрочка – це благо для них. Ні, Ми надаємо їм відстрочку тільки для того, щоб вони примножили свої гріхи, і їм уготована принизлива мука”.
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3: 178
І каже Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):
وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِدًا
“І ось ці селища Ми знищили, коли вони чинили беззаконня, і встановили Ми для їхньої загибелі певний термін”.
Коран, сура Аль-Кагф (Печера), 18: 59
У пречистій Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
إنَّ اللَّهَ لَيُمْلِي لِلظّالِمِ، حتَّى إذا أخَذَهُ لَمْ يُفْلِتْهُ
“Воістину, Аллаг відкладає беззаконникові, поки не схопить його. А коли схопить, то вже не упускає”.
(Приводять аль-Бухарі (4868) і Муслім (2583))
Багато людей думають, що покарання має бути одразу й негайно обрушитися на беззаконника. Зробив він якесь зло, одразу має зійти божественна помста. А якщо покарання затримується, коли людина не може незабаром побачити на власні очі загибель гнобителя і його падіння, то тоді вона впадає в сумнів, її охоплює відчай і втрата надії. Це помилка! Це дуже велика помилка! Це нерозуміння того, як Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) поводиться з беззаконниками.
Потрібно усвідомити, що беззаконник (залім), який чинить зло і несправедливість, проходить чотири етапи.
Перший етап – це відкладання і відстрочка. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ
“І Я відкладаю для них і відстрочу їм. Воістину, хитрість Моя міцна”.
Коран, сура Аль-Калям (Тростина для письма), 68: 45
Ось на цьому етапі Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) відкладає беззаконникові і дає йому відстрочку. Може, той покається і відмовиться від своїх злодіянь.
Другий етап – приваблення або заманювання (“аль-істідрадж”). Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ
“Ми приманимо (заманимо) їх так, що вони не знатимуть”.
Коран, сура Аль-Калям (Тростина для письма), 68: 44
І ось на цьому етапі беззаконнику відчиняються двері мирських благ, він досягає успіху в земній величі, перед ним розстеляється скатертина насолод, йому вдається отримати те, чого він хоче, іноді понад те, що він хотів. І ось це дуже небезпечна річ – заманювання.
Це не розповідь про когось, а розповідь про нас із вами і застереження для нас. Віруюча людина дуже боїться такої речі, як “істідрадж”. Коли в неї все добре і приходять якісь мирські блага, віруюча людина боїться й побоюється того, що чи не є це заманюванням (істідрадж) за її гріхи й беззаконня. Якось раз імаму Ахмаду ібн Ханбалю (нехай змилується над ним Аллаг) (а це імам Ахмад, це не ми з вами) сказали: “Як багато людей, що моляться Аллагові за тебе”. На що він відповів:
أخاف أن يكون هذا استدراجًا بأي شيء هذا؟
“Боюся, щоб це не було заманюванням, бо за що я міг заслужити цього (похвали)?”
Третій етап – прикрашання (“тазйін”). Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ
“Шайтан прикрасив для них їхні діяння”.
Коран, сура Аль-Анфаль (Військова здобич), 8: 48
Сатана розписав і прикрасив для них їхні діяння. На цьому етапі помирає серце беззаконника, і він уже починає бачити свої кепські вчинки, як добрі й прекрасні. Більше того, він починає думати, що те, що він робить з беззаконня, – це щось обов’язкове для виконання, і щось необхідне, і доцільне, що потрібно обов’язково зробити. Його серце неживе і вже не оживає, тому серце не може засуджувати його за це зло.
Четвертий етап – хватка (“аль-ахз”). Просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) порятунку і позбавлення. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ
“І така хватка твого Господа, коли Він схоплює поселення під час вчинення ними беззаконь. Воістину, Його хватка болісна і сувора”.
Коран, сура Гуд, 11: 102
І ось на цьому етапі на беззаконника обрушується покарання від Аллага (Пречистий Він і Піднесений). І покарання Його буває сильним і болісним, яке стає повчанням і уроком для світів. Це покарання може прийти вже в цьому світі, щоб послужити помічницею для людей, щоб це був повчальний приклад для тих, чиї душі (нафс) теж їм шепочуть і кличуть до такого ж шляху. А іноді Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) відкладає Свою хватку на Судний день, а там, повірте, покарання набагато сильніше і страшніше. А ганьба там набагато принизливіша і болючіша. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить про це:
وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ
“І не думай, що Аллаг не відає про те, що творять беззаконники. Воістину, Він відкладає їм до того Дня, коли закотяться їхні погляди від великого страху”.
Коран, сура Ібрагім, 14: 42
О раби Аллага, о віруючі! О володарі живих сердець! Давайте тепер дізнаємося, а в чому мудрість і сенс встановлення Аллагом (Пречистий Він і Піднесений) цього правила відстрочки для беззаконника. Правило, про яке багато хто забуває, і тому коливається їхня віра (іман), послаблюється їхня переконаність, і з’являються в них сумніви.
У такому божественному законі буття, як відкладання для беззаконників, велика кількість премудростей. Розглянемо деякі з них.
Перша премудрість. Завдяки дії цього закону мусульмани проходять випробування й очищення (лібтіля й ат-тамхіс). Через те, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дає беззаконникам відстрочку в тому, що вони певний час мають змогу чинити віруючим несправедливість і гнобити їх, у віруючих проходить випробування. І це стає перевіркою для віруючих. Це очищення для них і очищення їхніх рядів. І це дуже важливо! Спільнота віруючих звільняється завдяки таким випробуванням від усяких сторонніх домішок. Відсіюються ті, що брехали, ті, що були з мусульманами тільки через якісь мирські інтереси, ті, що не були міцні в істинних переконаннях, у вірі, у прихильності до шляху Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Вони відсіваються, і після цих випробувань віруючі стають чистими й міцними. А потім збувається Слово Аллага над беззаконниками, і Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) стирає їх, тим самим надаючи почесті віруючим, даючи їм підтримку і силу на землі, роблячи їх намісниками на землі після усунення беззаконників. Ось чому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِين
“Щоб очистити віруючих і стерти невіруючих”.
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3: 141
Дивіться, в одному аяті Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) згадує дві речі, кажучи про лихо, яке спіткало віруючих. Разом згадуються очищення віруючих і знищення та стирання невіруючих. Причому спочатку Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) згадує очищення віруючих, а потім уже стирання Ним невіруючих. Ці два закони, які нерозривно пов’язані один з одним, – закон відтермінування для беззаконника та закон випробування й очищення для віруючого. І вони діють разом.
Друга премудрість. Закон відстрочки для беззаконників, бо тим самим спочатку дається можливість виправитися, а лише потім буває помста. Якщо раби чинять несправедливість і виходять за рамки, встановлені Аллагом (Пречистий Він і Піднесений), адже Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не залишається в невіданні. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) знає про це, але дає відтермінування на деякий час з метою, щоб у беззаконників була можливість одуматися і покаятися. А якщо ж вони далі продовжуватимуть упиратися у своєму беззаконні, тоді Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) широко відчиняє для них двері мирських благ, а потім уже скидає на них Свою помсту.
Напевно, ви звертали увагу, як часто згадується в Книзі Аллага (Пречистий Він і Піднесений) така особистість, як Фараон. Чому стільки сур і аятів, що розповідають про Фараона? Та, тому що такого роду особистості повторюються в кожну епоху і всюди. Більше того, сама людина, якщо не буде втихомирювати свою душу (нафс) і контролювати її, вона теж містить у собі претензії фараона. Як вчинив Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) з цією особистістю? Особистістю, яка наважилася оголосити себе господом і богом, яка сказала:
أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى
“Я господь ваш найвищий”.
Коран, сура Ан-Назіат (Ті, що висмикують), 79: 24
Він хизувався, і впивався своїм пануванням, і говорив:
أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي
“Хіба не мені належить влада над Єгиптом? І ці річки не течуть піді мною?”
Коран, сура Аз-Зухруф (Прикраси), 43: 51
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) спершу дав йому відтермінування, тільки потім помстився і схопив його та його військо карою – потопив їх разом із їхньою силою та міццю. Потопив під тими самими водами, якими Фараон так пишався. І пішла вся гординя, і зникла вся пиха, і залишилася тільки піднята з води рука Фараона, який волав:
آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ
“Увірував я, що немає істинного Бога, окрім Того, у Якого увірували сини Ісраїлеві, і я з муслімів (тих, що віддали себе та підкорилися Аллагові)”.
Коран, сура Юнус, 10: 90
А відповіддю від Аллага (Пречистий Він і Піднесений) були тільки слова осуду:
آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ * فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ
“Тільки зараз? А до цього ти не слухався і був із тих, що сіють псування. Сьогодні Ми врятуємо твоє тіло, винесемо на сушу твій труп, щоб ти став знаменням для тих, хто буде після тебе. Воістину, багато людей нехтують Нашими знаменнями”.
Коран, сура Юнус, 10: 91-92
Третя премудрість. Спочатку завжди треба проявляти стійкість і долати беззаконника та недруга своїм терпінням, а потім уже відводиться зло. І найкращий приклад для цього, звісно ж, пророки в їхніх стосунках з тими беззаконниками, які були в їхніх народах. Воістину, історії пророків вселяють надію й оптимізм у людину. Вони змушують зрозуміти, що влада зла й несправедливості, хоч би як довго вона тривала і хоч би якою міцною вона була, все одно її існування до часу, протягом якого від віруючого вимагається терпіння, правдива стійкість і ті заходи, що передбачені шаріатом у такому становищі.
Подивіться, перший з посланців Аллага (Пречистий Він і Піднесений) для жителів землі – це Нух (мир йому). Він 950 років закликав свій народ до Таухіду (єдинобожжя), щоб вони не поклонялися ідолам, і нікому, і нічому, окрім Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Протягом усього цього періоду стійкості й терпіння, незважаючи на його доброту, і м’якість, і милосердя, його народ відповідав йому знущаннями й глузуваннями. І, незважаючи на це, тільки лише після прояву терпіння і стійкості Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) відвів це беззаконня. Завжди спочатку терпіння, о раб Аллага, а потім відведення зла й беззаконня.
Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) – останній із пророків і посланців Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Його випробовували з боку своїх беззаконних одноплемінників. Стільки несправедливості, і гніту, і утисків, таку ворожнечу вони виливали на нього. Але чи схоплював їх Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) відразу? Ні, п’ятнадцять років їм відкладав Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) і тільки потім знищив їхніх ватажків у битві при Бадрі, коли їхні трупи були скинуті в колодязі Бадра.
Історія сповнена прикладів беззаконників. Після досягнення піку влади і сили, всякий несправедливий знаходить своє падіння. Усякий несправедливий, брехливий і грішний, якщо навіть він отримує владу, все одно неодмінно буде розтрощений, повірте. І після нього залишиться на землі тільки погана слава і прокляття на його адресу. Беззаконник і брехун швидко піднімається, але й швидко скидається. Відкладання Аллагом (Пречистий Він і Піднесений) відплати для беззаконників подовжує для віруючого час терпіння, вчить його терпінню і стійкості. І щоб не вважали віруючі, що допомога Аллага (Пречистий Він і Піднесений) зволікає з приходом, і щоб не сумнівалися, і знали, що товар Аллага (Пречистий Він і Піднесений) дорогий, і його можна досягти лише терпінням і переконаністю.
ألا إنَّ سلعةَ اللَّهِ غاليةٌ ، ألا إنَّ سلعةَ اللَّهِ الجنَّةُ
“О, воістину, товар Аллага дорогий, воістину, товар Аллага – Рай”.
(Приводить ат-Тірмізі (2450))
Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) терпіння, і стійкості, і позбавлення, і захисту від беззаконників і від того, щоб нам самим не стати такими.