О віруючі раби Аллага! Ми з вами вступили в місяць Раджаб. Місяць Раджаб – це один із тих місяців, які Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) назвав забороненими, священними місяцями.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) створив людину, створив час, створив місце. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) створює і вибирає з того, що Він створив, що забажає. Сказав Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):
وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ
«Твій Господь створює, що забажає, і вибирає».
Коран, сура Аль-Касас (Розповідь), 28: 68
✦ Аллаг створив людину і вибрав з людського роду пророків (аль-анбійа),
✦ а з числа пророків обрав посланців (ар-русуль),
✦ а з числа посланців обрав видатних посланців – володарів твердої рішучості (улюль-‘азм), і їх п’ятеро,
✦ а з цих володарів твердої рішучості обрав Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає).
І Всевишній Аллаг створив місце і з усіх місць на землі обрав Мекку, Медину і Бейтуль-Макдіс (Єрусалим).
І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) створив час і обрав
✦ з усіх днів тижня п’ятницю (йаум аль-джум’а);
✦ з усіх днів року – День жертвопринесення (йаум ан-Нахр), що відповідає десятому Зуль-Хіджа, і це, як про це кажуть хадиси, найкращий, найулюбленіший для Аллага день у році;
✦ з місяців – місяць Рамадан і чотири місяці, які називаються забороненими (аль-ашхур аль-хурум). Ці місяці називаються забороненими, тобто священними, через їхнє особливе становище, особливий статус, через те, що гріхи в них особливо вважаються огидними.
Сказав Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ
«Воістину, число місяців у Аллага – дванадцять. Так було записано в Писанні того дня, коли Аллаг створив небеса і землю. Чотири місяці з них – заборонені (священні). Це і є пряма релігія, тож не пригноблюйте у ці місяці свої душі, чинячи гріхи».
Коран, сура Ат-Тауба (Каяття), 9: 36
Ці місяці:
- Зуль-Ка’да,
- Зуль-Хіджа,
- Мухаррам, які йдуть підряд,
- і один місяць, який стоїть окремо, – це місяць Раджаб, той місяць, у який ми з вами вступили.
Нововведення (бід’ати) у місяці Раджаб
О, раби Аллага! Зобов’язанням мусульманина являється завжди, у всі місяці, у тому числі і заборонені місяці, у тому числі і в місяць Раджаб, дотримуватися того, на що вказує Шаріат, на що є доказ у Корані і Сунні.
Ніхто з людей не має права щось придумувати, або щось назначити в ці місяці із поклоніння, з якихось богоугодних діянь від себе, якщо немає у неї на це твердої основи із Книги Аллага і Сунни нашого Пророка Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає).
О, раби Аллага! Багатобожники (мушріки), в епоху джахілії, до Ісламу, возвеличували ці заборонені місяці. Вони також возвеличували місяць Раджаб. Але! Вони перетворювали місяць Раджаб в місяць дотримання посту. Вони дотримувалися посту в місяць Раджаб, так само як ми дотримуємося посту в місяці Рамадан.
І сьогодні, на жаль, є такі люди серед мусульман, які постять у місяць Раджаб, так ніби то це Рамадан. Тобто постяться цілий місяць і заохочують, закликають інших робити те саме. Це неправильно, це нововведення (бід’а), це уподібнення багатобожникам!
Шейхуль-Іслам ібн Таймія (нехай змилується над ним Аллаг), сказав: «Усі хадиси, що стосуються необхідності посту в місяць Раджаб, є слабкими. Більш того, вони являються видуманими, на які не можна покладатися, і вчені не покладаються на них. Ці хадиси не просто слабкі, це хадиси, придумані, вони вигадані».
Достовірно передано, що Умар ібн аль-Хаттаб бив людей по руках, щоб вони опускали їх до їжі під час місяця Раджаб, і говорив їм: «Не порівнюйте Раджаб з Рамаданом». І говорив він: «Воістину, Раджаб возвеличували люди джахілії, а коли прийшов Іслам, то це було зупинено (тобто зупинено дотримання посту протягом місяця Раджаб)».
І передається від Ібн ‘Аббаса, що він сказав: «Нехай ніхто, ні в якому разі, не поститься в місяць Раджаб так, як він постить у Рамадан, але нехай постить в деякі дні, і порушує піст в інші дні».
Дійсно, о раби Аллага, як ми вже говорили, Раджаб – один із заборонених Аллагом місяців. І передано від Ібн ‘Аббаса, і від К’атади та інших попередників спонукали в ці заборонені місяці, в тому числі і у місяць Раджаб, робити більше угідних Аллагу діянь, більше праведних справ. Але! Те що в Шаріаті передано узагальнено, то і ми маємо приймати узагальнено. А те що прописано в конкретному випадку, то ми повинні приймати це в конкретному випадку. Так ось, ніде в Шаріаті не передано, щоб в забороненому місяці Раджаб були спеціальні, встановленні Аллагом види поклоніння, яких немає в інші місяці. Так, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) підніс місяць Раджаб, Однак якогось спеціального поклоніння, яке слід виділяти і здійснювати в цей місяць немає.
Якщо ви, хвала Аллагові (АльхамдуЛліляг), читаєте Коран за звичаєм, здійснюєте нічні молитви (к’іям аль-лейль), зазвичай подаєте милостиню (садак’а), дотримуєтеся додаткових постів (тримаєте піст три дні у повний місяць кожного місяця, або поститися в понеділок та четвер), здійснюєте зікри або підтримуєте родинні зв’язки, то в цьому місяці робіть більше цих речей, робіть їх краще і старанніше. У цьому особливість заборонених місяців і в тому числі місяця Раджаб. Але не можна спеціально виокремлювати якийсь вид поклоніння, призначати його або вигадувати якийсь релігійний обряд, що звершується в певній формі або в певному вигляді, що не встановлений Аллагом ні в Корані, ні в Сунні.
Тим що араби возвеличували місяць Раджаб, скористалися брехуни й напридумували безліч різних вигадок і хадисів, приписавши це до Ісламу і сказавши, що це нібито хадиси Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). І, на жаль, ці нововведення (бід’ати) поширилися.
Серед цих вигадок є переконання, які получили розголос, і поширюють це прості люди, в яких немає знань, а іноді навіть імами з мінбарів закликають до цього. Це переконання про те, що нібито в місяці Раджаб є спеціальні дні посту і певні нагороди за цей піст. І вони говорять, а іноді говорять імами с мінбарів: «Хто поститься перший день Раджаба, то йому нагорода, як за піст, якого дотримуються протягом трьох років поспіль. Хто поститься у другий день Раджаба, йому нагорода, як ніби він постив два роки. Хто постився в третій день Раджаба, йому нагорода, як ніби він постив рік. А в наступні дні Раджаба йому нагорода за кожен день посту, як нагорода за піст протягом місяця». Пречистий Аллаг (СубханаЛлаг)! Це брехня! Це брехня зведена на Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає)! Немає цього нічого!
Ще вони стверджують, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) нібито сказав: «Хто поститься на початку Раджаба, в середині Раджаба, і в кінці Раджабу, той захищений від Пекельного вогню». Це вигаданий хадис. Не говорив це Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає).
Ще вони стверджують, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав: «Раджаб – це місяць Аллага, місяць Ша’бан – це мій місяць, а Рамадан – це місяць моєї умми». Це також вигаданий хадис, він дуже слабкий і не може бути приписаний Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає).
Що ще люди роблять із нововведень?
Ми повинні знати про це і захищати себе і своїх близьких від цього. Одне з нововведень – це так званий салят ар-рагаіб, який здійснюють деякі люди. Вони здійснюють його в першу ніч на п’ятницю в місяць Раджаб, між молитвою маг’ріб та молитвою ‘іша. І вони стверджують про те, що тому хто після цієї молитви звернеться до Аллага з благанням (ду’а), то такому Аллаг обов’язково відповість на благання. І ця молитва має свою особливу форму, і спосіб її виконання дуже дивний. Це все вигадки і брехня, і нічого цього немає в релігії! З цим погоджуються всі вчені.
Ця так звана молитва ар-рагаіб була введена після четвертого століття гіджри. Не була вона відома ні Пророку (нехай благословить його Аллаг і вітає), ні сподвижникам, ні їхнім наступникам, ні імамам прямого шляху. Його вигадали, і вигадав його, як говорить про це відомий учений Шама аль-Макдісі, чоловік з міста Наблюс. Пізніше це нововведення почало поширюватися серед мусульман.
Абу Шама розповідає: «Коли я був у Бейтуль-Макдіс, до мене прийшов цей чоловік з Наблюса і сказав, що він кається і приносить покаяння через те, що придумав цей намаз і приписав його нашому Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає). Але, на жаль, ця молитва виконується до сьогоднішнього дня».
Брехня легка і заразна, а правда важка, але солодка і приємна. На жаль, правда не любима багатьом людям, а брехня поширюється серед людей так швидко, як полум’я поширюється всередині сухої соломи.
Коли відомого вченого, імама ан-Нававі (нехай змилується над ним Аллаг), запитали чи являється намаз ар-рагаіб Сунна чи нововведення, він відповів:
«Це огидне нововведення, яке потрібно засуджувати найсильнішим чином і яке містить у собі різні засуджувані вчинки. Потрібно це залишити і відвернутися від цього і засуджувати тих, хто робить це. І нехай не обманюються люди тим, що багато людей здійснюють цей намаз у багатьох країнах Ісламу. І нехай не обманюються люди тим, що про цей намаз сказано в таких книгах, як «Кут аль-Кулюб» або «Іх’я улюм ад-дін», які люблять багато людей. Це неспроможна єресь! Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав нам: «Хто придумає в нашій релігії те, на що немає вказівки, то це буде відкинуто Аллагом». І сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Хто зробить якесь релігійне діяння, на якому немає моєї вказівки, то це не приймається Аллагом (его відкидається)». І сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Кожне релігійне нововведення – це омана». Якщо між нами виникають якісь релігійні розбіжності, Аллаг наказав нам звертатися до Корану та Сунни, сказавши:
فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِر
«А якщо ви розходитеся в якомусь питанні, то зверніться до Аллага та його посланця (тобто до Корану та Сунни), якщо ви вірите в Аллага та в Останній день».
Коран, сура Ан-Ніса (Жінки), 4: 59
Аллаг наказує нам звертатися до Корану і Сунни, а не слідувати за різними невігласами, і не наказує нам спокушатися помилками тих, хто помиляється».
Це були великі слова видатного вченого імама ан-Нававі, і ці ж слова передані від багатьох учених.
Ще одне нововведення, яке розповсюджене в місяць Раджаб, – це те, що багато людей вважають, що в цей місяць треба їхати в Медину для відвідування Мечеті Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), тому що нібито саме в цей місяць це є Сунною. Ні! Відвідати Мечеть Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), щоб здійснити там намаз, – це Сунна завжди! Це завжди богоугодне діяння. Але виділяти чимось відвідування Мечеті Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) в місяць Раджаб з-поміж інших відвідувань – це нововведення, і немає на це жодних вказівок ні в Корані, ні в Сунні.
Зрештою, інше й найпоширеніше нововведення в місяць Раджаб, про яке ми з вами маємо знати, – це те, що роблять люди двадцять сьомого Раджаба, точніше у двадцять сьому ніч місяця Раджаб. Вони вважають, що це ніч, коли Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) було перенесено з Мекки до Бейтуль-Макдіса (Єрусалиму), а потім піднесено на небеса, тобто ніч аль-Ісра уаль Мі’радж. Вони кажуть, що двадцять сьома ніч Раджаба – це і є та ніч, і тому відзначають цю ніч, тому особливо виділяють цю ніч, здійснюючи протягом цієї ночі нічний намаз (к’іям аль-лейль), дотримуючись посту вдень.
Вони також відзначають цей день різними урочистостями, на яких вони, збираючись, виступають з промовами, співають різні ан-нашіди, які називають вони мадіхами, декламують різні вірші, різні касиди. Нічого з цього не передано від Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає)! Нічого цього не було відомо першим поколінням цієї умми, які були найкращими поколіннями цієї громади!
Більше того, найправильніша думка, як на це вказує імам ан-Нававі (нехай змилостивиться над ним Аллаг), що ця велика подія – Ісра та Мі’радж – не відбулася в місяць Раджаб.
Шейхуль-Іслям Ібн Таймія (нехай змилується над ним Аллаг) каже: «Сподвижники та їхні послідовники не виокремлювали чимось цю ніч, і вони не відзначали її, тож невідомо, на яку дату припадає ця ніч, і нема жодного відомого доказу, в якому місяці, чи в якій декаді, чи в який конкретний день відбулася ця подія. А в усьому, що сказано з цього приводу, ланцюжки передач перервані, і нічого твердо переданого з цього приводу немає. Тому не можна мусульманам якось виокремлювати цю ніч, яку вони вважають ніччю Ісра і Мі’радж, для нічного спеціального намазу чи для чогось іншого».
Ще одне нововведення – це те, що багато хто думає, що в місяць Раджаб відбувається ‘Умра і що це Сунна. Але немає на це доводів, не робив цього Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає)!
Коли до ‘Аїші (нехай буде задоволений нею Аллаг) дійшло, що деякі люди кажуть, що ‘Умра в місяць Раджаб має якесь особливе значення, вона сказала: «Клянуся, Аллагом, воістину, Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) ніколи не здійснював ‘Умру в місяць Раджаб».
То що ж нам робити в цей місяць?
Не звертати на нього уваги? Ахлю с-Сунна уаль-джама’а – люди середини. О раби Аллага! Нам потрібно поспішити звернути увагу на стан наших душ. Потрібно зараз узяти свій нафс під рішучий контроль і почати підготовку до місяця Рамадан, що наближається. Нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дозволить нам усім дожити до нього і провести його в найкращому поклонінні Йому.
І треба йти до Рамадану, взявши під контроль свій нафс, твердим, спокійним і рішучим кроком, сподіваючись на нагороду Аллага, але в жодному разі не маючи в серці наміру отримати якусь спеціальну винагороду за діяння в місяці Раджаб, про які йдеться в наведених вище вигаданих брехунами хадисах, бо нема жодних достовірних повідомлень про якусь спеціальну винагороду за певні діяння саме в місяць Раджаб. І не потрібно робити якісь обряди поклоніння, на яких немає доводу від Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
Давайте робити побільше тих діянь, про які сказано в Корані та в Сунні, вони улюблені Аллагом завжди й у будь-який час! Але в ці заборонені місяці і в місяці Раджаб вони улюблені Аллагом особливо. Тому давайте не будемо поводитися так, ніби це звичайний час. Ні! Ми не повинні упускати цей благословенний час, який дає Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Ми повинні робити якомога більше богоугодних діянь, і це те, що улюблене Аллагом і те, що наближає нас до нашого Господа.
І ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він допоміг усім нам слідувати Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).