Пророк Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) останні десять днів місяця Рамадан проводив у мечеті. Для чого?
Для того, щоб повністю присвятити себе поклонінню своєму Господу і спілкуванню з Ним (Пречистий Він і Піднесений). А також для того, щоб застати Ніч Передвизначення (Лейлятуль-К’адр). Ніч, про яку Всевишній Аллаг послав цілу суру в Корані і сказав, описуючи цю ніч:
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ
«Ніч могутності краща за тисячу місяців. Сходять ангели і Дух (Джібріль) цієї ночі з дозволу їхнього Господа з усяким повелінням. Вона – мир (салям) до самого сходу зорі»
Коран, сура Аль-Кадр (Величність), 97:3-5.
Всевишній Аллаг, Премудрий Творець віддав перевагу деяким речам над іншими. У тому числі й часу. Деякі часи Аллаг виділив з числа інших. З дванадцяти місяців Всевишній Аллаг вшанував і вибрав місяць Рамадан. З місяця Рамадан, Всевишній Аллаг вибрав і вшанував останні десять днів, останню декаду. А з цих десяти днів і ночей Всевишній Аллаг вшанував Лейлятуль-К’адр.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) підніс цю ніч, зробивши її кращою, ніж тисяча місяців. Аллаг вибрав цю ніч для того, щоб ниспослати в цю ніч Коран, як керівництво для людей і милість для світів.
إنا أنزلناه في ليلة مباركة إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ * فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ
«Ми звели його (Коран) у ніч благословенну (Лейлятуль-К’адр). Ми перестерігаємо. У цю ніч відокремлюється всяке повеління»
Коран, сура Ад-Духан (Дим), 44:3-4.
Яка ж це велика і піднесена ніч, як же багато в ній благодаті. По-перше, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) каже, що вона краща, ніж тисяча місяців. Знаєте що таке тисяча місяців?
Тисяча місяців, це більше ніж тридцять тисяч ночей. А ця ніч за своєю благодаттю (баракат), нагородою і милостями, за тим, як приймає Аллаг ду’а і розсипає свої блага людям – вона краща, вища і більша за тридцять тисяч інших ночей, у яких немає Лейлятуль-К’адр. Це більше, ніж вісімдесят три роки, що дорівнює цілому життю.
Уявіть життя у вісімдесят три роки, яке людина провела в поклонінні. Лейлятуль-К’адр кращий за це.
Далі сказано, що в цю ніч сходять ангели. Сказано, що ангелів сходить стільки, скільки камінчиків на землі. Ангели сходять, коли сходить благодать (барака). Коли читається Коран, коли збираються люди і поминають Аллага (Пречистий Він і Піднесений), вивчаючи релігію.
Далі сказано, що вона салям. Значить у ній тільки благо (хайр) і немає в ній зла, нічого поганого. І ця ніч мубарака. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) назвав її благословенною і благодатною.
فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ
Сказано, що в цю ніч відокремлюється всяке мудре повеління. Це означає, що цієї ночі для людини зумовлюється її доля до наступного року. Записується її доля і діяння до наступної Лейлятуль-К’адр.
Загальне напередвизначення записано за п’ятдесят тисяч років до створення небес і землі в «Скрижалі, що зберігається». А це передвизначення на рік. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав: «Хто проведе в поклонінні (нічних намазах) ніч аль-К’адр з вірою (іман) і надією (з вірою, що Аллаг дарував цю ніч і виділив її. І надією на Аллага. Проводить він цю ніч щиро, заради Аллага в поклонінні. Не заради показухи, а заради Аллага) – тому будуть прощені всі його попередні гріхи».
О раб Аллага! Невже ти не хочеш звільнитися від цього тягаря гріхів, який є на тобі?! Це всього лише одна ніч, проведена в щирому поклонінні Аллагові (Пречистий Він і Піднесений). Тому прагніть до того, щоб знайти цю ніч. І шукайте її в усіх десяти останніх ночах.
Особливо в непарних ночах, тому що більш імовірно, що вона в цих ночах. Хоча вона може бути і в парних ночах теж. І заповніть ці ночі поминанням Аллага (зікр), ду’а і намазом. Шукайте нагороди цієї ночі та її бараката.
Насамперед, оберігайте ваші обов’язкові намази і робіть їх найкращим чином. Побільше здійснюйте додаткові намази, нехай у них будуть довгі руку’ і суджуди.
Просіть Аллага (Пречистий Він і Піднесений) у суджудах, адже найближче людина перебуває до Аллага, коли вона в земному поклоні. Просіть у цей час Аллага (Пречистий Він і Піднесений) про блага цього і блага вічного світу. Відстороняйтеся від усього забороненого і нехорошого.
Дуже важливо, о раби Аллага, утримуватися від ворожнечі та суперечок між вами, від сварок і з’ясування стосунків. Утримайтеся хоча б зараз, не дайте своїй душі оволодіти вами. Чому?
Тому що через суперечки та сварки, людина може позбутися блага Лейлятуль-К’адр.
Одного разу Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) вийшов до людей, щоб сказати їм про Лейлятуль-К’адр. Розповісти, яка це буде ніч. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) забрав це знання в нього. Чому?
Тому що сиділи двоє і сперечалися один з одним, лаялися. І він сказав (нехай благословить його Аллаг і вітає):
خَرَجْتُ لِأُخْبِرَكُمْ بلَيْلَةِ القَدْرِ، فَتَلَاحَى فُلَانٌ وفُلَانٌ، فَرُفِعَتْ وعَسَى أنْ يَكونَ خَيْرًا لَكُمْ
«Я вийшов щоб повідомити вам про Лейлятуль-К’адр, але двоє почали сперечатися і знання було забрано. Може буде вам благо в цьому, що не будете знати, яка це ніч».
Сахіх Бухарі, 2023
І нехай кожен намагається в міру своїх сил. Деякі ставлять запитання: «У моєї дружини післяпологові кровотечі або ж місячні…». Це не заважає їй поклонятися. Так, вона не буде здійснювати намаз, але ду’а, зікр, Коран – хто забороняє їй робити це?
Учені Ісламу називають різні думки з приводу того, яка з ночей є Лейлятуль-К’адр. Правильно це те, що не можна точно сказати заздалегідь, яка з десяти ночей буде Лейлятуль-К’адр. Можна впізнати її тільки за ознаками. Є певні ознаки, але точно встановити яка ніч Лейлятуль-К’адр заздалегідь не можна.
В інтернеті часто бачиш, як люди розсилають одне одному листи, де кажуть: «Цьогоріч Лейлятуль-К’адр двадцять третя ніч. Тому що такий-то бачив уві сні, що це буде така-то ніч».
Ця релігія не будується на сновидіннях, о раби Аллага. Ця релігія будується на Корані та Сунні. Ба більше, у нас є хадис, де Ібн Умар (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) розповідає, що люди приходили до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та розповідали свої сни стосовно бачення Лейлятуль-К’адр.
Хтось казав, що бачив її в десять останніх ночей, хтось – у сім. Прийшов один чоловік і точно сказав: «Двадцять сьома ніч». Але Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) не підтверджував це і не відкидав, а сказав:
أَرَى رُؤْيَاكُمْ قدْ تَوَاطَأَتْ في العَشْرِ الأوَاخِرِ، فمَن كانَ مُتَحَرِّيَهَا فَلْيَتَحَرَّهَا مِنَ العَشْرِ الأوَاخِرِ
«Я бачу, що ваші сни сходяться на останніх десяти ночах. Тому хто шукає Ніч Передвизначення, то нехай шукає її в останніх десяти ночах».
Сахіх Бухарі, 1156
СубханаЛлаг, якщо Ніч могутності була прихована від кращого з людей, від самого Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Якщо вона була прихована від сподвижників, то невже нам з вами це буде відкрито і ми зможемо точно сказати, яка з ночей буде Ніч Передвизначення?!
Не випадково Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) приховав Ніч Передвизначення, це мудрість Аллага і випробування для нас. Щоб ми проводили в поклонінні не тільки одну ніч, а старанно шукали й поклонялися всі десять ночей.
Якщо ти будеш поклонятися всі десять ночей, тоді ти, іншааЛлаг, обов’язково застанеш Лейлятуль-К’адр. Але деякі люди, на жаль, старанно поклоняються тільки в двадцять сьому ніч. А всі інші ночі вони проводять у зневазі, і це велика втрата. Тому що, можливо, інша ніч, якраз і була Лейлятуль-К’адр.
І правильно, о раби Аллага, що Лейлятуль-К’адр щороку переміщується. Колись це може бути двадцять перша ніч, колись двадцять третя, колись двадцять сьома, а колись може бути і двадцять шоста.
Ніч Лейлятуль-К’адр щороку переміщується і на це вказують хадиси Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), передано, що одного разу була Лейлятуль-К’адр на 21-шу, а іншого разу на 23-тю, а ще передано 27-ту ніч. Тому й каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Шукайте її в останніх десяти ночах. А якщо вже так вийшло, що ви проявили слабкість, або безсилля, то хоча б не проґавте останні сім».
Ще більш імовірно, що вона в останніх семи з десяти ночей. І не слід мусульманину втрачати таку можливість і побільше звертатися до Аллага з ду’а. А найкраще ду’а, це те, якого навчив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) ‘Аїшу (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг). Одного разу вона запитала Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Якщо я застану Лейлятуль-К’адр, то яке мені вимовляти ду’а, о Посланець Аллага?». І він сказав:
اللهمَّ إنك عفوٌّ تُحبُّ العفوَ فاعفُ عنِّي
«Говори: «Аллагума іннакя ”афувун, тухіббуль-афуа фа’фу’ані (О Аллаг, ти Прощаючий, Милуючий, Ти любиш прощати й милувати, тож пробач і помилуй мене!)».
Велике й найглибше ду’а, у якому все благо. Якщо тобі Аллаг дарує це, аль-‘афуа уаль-‘аафійя (прощення і помилування), полегшення і позбавлення від усього поганого, то тобі нічого більше й не треба. І не випадково в цю ніч таке ду’а, адже в цю ніч передвизначення на рік.
Якщо Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) прийме твоє ду’а і дасть тобі благополуччя (‘аафійа) до наступного року, хіба ти не будеш щасливим? Якщо дасть тобі благополуччя в цьому і вічному світі, хіба ти не будеш щасливим? Тому ‘Аїша казала, що якщо знатиме, яка ніч Лейлятуль-К’адр, то найбільше, про що вона проситиме, це проситиме в Аллага аль-‘афуа уаль-‘аафійя (прощення, помилування та благополуччя).
Звісно душі хочуть знати, яка ж із цих ночей була Лейлятуль-К’адр. Тому передано деякі ознаки Лейлятуль-К’адр. Найголовніша з ознак це те, що на ранок сонце народжується без променів. Воно на зразок таза, схоже на місяць. Друга ознака це те, що ангели цієї ночі сходять у такій кількості, що їх більше, ніж камінчиків на землі. Третя ознака це те, що ця ніч ясна, світла. Вона не спекотна і не холодна. І в цю ніч, як передано в хадисі, не падають метеори.
Деякі кажуть, що не буває вітру і дощу. І кажуть, що якщо хмари, вітер або дощ, то це не Лейлятуль-К’адр. Ні, це неправильно, це слабкий хадис. Якраз таки передано в Сунні, що за часів Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) ближче до ранку в Лейлятуль-К’адр, випав дощ.
Є деякі ознаки, які абсолютно безпідставні. Не вірте, не обманюйте себе цим. Кажуть, наприклад, що нібито морська вода стає прісною в цю ніч. Нібито дерева опускають свої гілки в цю ніч. Нібито в темних місцях, починає загорятися світло. Або що ангели вітають салямом людей, які перебувають у мечеті й ті чують їх. Або що собаки не гавкають цієї ночі й осли не кричать. Немає на це жодного доказу.
О раби Аллага, якщо навіть ви не побачили цих ознак, але провели ніч Лейлятуль-К’адр у поклонінні, це не значить, що ви позбулися блага цієї ночі.
Тому є обов’язковим для нас (уаджиб), о раби Аллага, прагнути усім серцем до того, щоб шукати цю благословенну ніч і використати цей шанс, щоб отримати її благо. Позбавлена людина, яка позбулася нагороди цієї ночі. Минули ці дні, а вона так і залишилася завантаженою своїми гріхами, у своїй безпечності, у своїй огиді.
Щаслива людина, яка здобула успіх цієї ночі, і горе людині, яку відігнали від дверей блага. Пішла ця ніч, а вона так і залишилася у своїх гріхах, займаючись ними, обдурена фантазіями і своїми мріяннями, втративши ці найкращі дні і найкращі ночі. Яка велика шкода і велика втрата. І така людина гідна нашого співчуття.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорив на початку Рамадану:
إِنَّ هذا الشهرَ قدْ حضَرَكُمْ، وَفيهِ ليلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شهْرٍ، مَنْ حُرِمَها فَقَدْ حُرِمَ الخيرَ كُلَّهُ، ولَا يُحْرَمُ خيرَها إلَّا محرومٌ
«Цей ваш місяць настав. У ньому є ніч, яка краща, ніж тисячі місяців. Хто позбудеться цієї ночі, той позбудеться всього її блага. А позбавляється блага її тільки позбавлений».
Сахіх аль-Джамі’, 2247
Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений) за допомогою Його прекрасних імен і Його піднесених атрибутів, щоб Він дарував нам можливість провести ці десять ночей у найкращому поклонінні, служінні Йому. Щоб Він пробачив нам усі наші гріхи. Амін!