Не будь рабом Рамадану. Шість днів посту в місяці Шавваль

Share

О раби Аллага! Минув благословенний місяць Рамадан – місяць покори і поклоніння Аллагу (Пречистий Він і Піднесений), коли віруючі були спрямовані до свого Творця і ревно поклонялися Йому. Але, раби Аллага, кожен мусульманин зобов’язаний знати, що поклоніння Аллагу (Пречистий Він і Піднесений), змагання один з одним у вчиненні добра, у досягненні задоволення Аллага (Пречистий Він і Піднесений) не закінчується з закінченням Рамадану. Поклоніння Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) не залежить від якогось місяця або від якогось числа днів і не обмежується ними. І якщо Рамадан і закінчився, це не означає, що поклоніння Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) теж закінчилося. Добрі справи, раби Аллага, не закінчуються. Від віруючої людини, мусульманина, вимагається продовження ревного поклоніння Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) до самого кінця, поки посланці Всевишнього не упокоять його. І тому Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) каже:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

«О ви, які увірували! Бійтеся Аллага істинною богобоязністю і вмирайте, не інакше як покірними (Аллагу Пречистий Він і Піднесений) (мусульманами)»

Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:102.

Тобто ти повинен старанно служити своєму Творцю і поспішати до здійснення добра до самого кінця, поки не помреш, так, щоб, коли прийде смерть, ти був покірним Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) (мусульманином). Хтось із вас знає, коли він помре? Ніхто не знає. А значить, що весь час ти повинен бути напоготові, весь час повинен бути покірним Аллагу (Пречистий Він і Піднесений), і, якщо несподівано прийде смерть, в цей момент ти підкорений Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) (муслім). І так весь час, протягом усього життя. Є такі люди, раби Аллага, нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не зробить нас з їх числа, які, що побажав Аллаг (ма ша’а Ллаг), під час Рамадану були старанні, старанно поклонялися, а коли закінчився Рамадан, ми бачимо, як вони проявляють лінощі в поклонінні, недбалість в богоугодних діях, стали допускати упущення в багатьох видах поклоніння і не інакше, як ніби це потрібно від них тільки під час Рамадану.

У давні часи одного чоловіка з наших попередників (саляф) запитали про таких людей, які стараються в поклонінні тільки під час Рамадану. Він сказав:

«بئس القوم لا يعرفون الله إلا في رمضان»«Як погані люди, які знають Аллага тільки в Рамадан!»

Нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не зробить нас «рамаданітами» (рамад’нійін), нехай Він зробить нас людьми Аллага (раббанійін) – людьми Всевишнього, які завжди поклоняються Йому. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) — Господь не тільки Рамадану, Він Господь Шавваля, Зуль-Ка’ади, Зуль-Хіджі і всіх місяців року. І як ти служив під час Рамадану, продовжуй зберігати свою богобоязливість протягом усього свого життя, доки не упокоїть тебе Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Якщо ти збережеш стійкість (істік’аму) у своїй релігії, то тоді тебе чекають найпрекрасніші плоди, про які ти навіть не можеш подумати, прекрасний результат. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) про стійких людей говорить:

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ * نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ * نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ رَّحِيمٍ

«А ті, хто сказав: «Наш Господь – Аллаг» (тобто увірували), – а потім стійко дотримувалися цього (до самого кінця). Коли вони вмирають, сходять ангели (зі словами заспокоєння в цей страшний момент, коли ти розлучаєшся з усім земним, йдеш звідси назавжди) [зі словами] «Не бійтеся, і не сумуйте, і радійте Раю, який вам обіцяно. Ми – ваші помічники і в земному житті, і у вічному. І буде вам там (в Раю) все, чого забажають ваші душі, і все, чого ви забажаєте, як частування від Прощаючого, Всемилостивого (Аллага)»»

Коран, сура Фуссилят (Роз’яснені), 41:30—32.

Всі ці солодкі плоди, раби Аллага, для людини, яка увірувала і стійко трималася цієї покори до самого кінця. Ми просимо Аллага Його найпрекраснішими Іменами і піднесеними Атрибутами, щоб Він дав нам благий кінець, благу смерть, щоб в цей момент ми були покірними Йому (мусульманами).

О раби Аллага! Найголовніше поклоніння в місяці Рамадан, яке нам відомо, – піст. Місяць Рамадан закінчився. Чи означає це, що закінчилося таке поклоніння, як піст? Ні, о раби Аллага, піст не закінчився! Піст триває з віруючим протягом часу після Рамадану. Обов’язковий піст (ас-с’аум ль-уаджиб, ас-с’аум ль-фард’) закінчився. Крім посту в Рамадан, немає обов’язкового посту для всіх віруючих. Він у Рамадан. Але залишаються додаткові пости (науафіль) – милість Аллага (Пречистий Він і Піднесений)! А з цих додаткових постів, раби Аллага, одним з головних є піст шести днів місяця Шавваль. І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) вказав у хадисі, який наводиться в «Сахіху Мусліма» (1164) від Абу Айюба аль-Ансарі (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг):

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أتْبَعَهُ سِتّاً مِنْ شَوَّالٍ، كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

«Хто поститься протягом Рамадану, а після нього (ще поститься) шість днів Шавваля, то це буде як ніби піст протягом усього життя (всього часу)».

Пречистий Аллаг (СубханаЛлаг)! Ці шість днів Шавваля — скільки від них добра і користі! Скільки прибутку отримуємо від них!

Чи знаєте ви, який перший прибуток, раби Аллага? Перший прибуток полягає в тому, що ці шість днів посту в місяці Шавваль — це вираз вдячності (шукр) Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) за те, що Він дозволив нам постити в місяці Рамадан. У чому полягає вдячність за якусь милість і дар Аллага? Тільки в словах? Ні! Вдячність полягає в тому, що ти висловлюєш покірність Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) і робиш якісь діяння заради Нього. Так ось, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дозволив нам постити в Рамадан і в подяку за це богоугодне діяння, яке Він нам дарував, ми постимо шість днів у місяці Шавваль. Так, перша користь від цього в тому, що тим самим ми висловлюємо подяку Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) за Його допомогу і підтримку.

Друга користь від шести днів посту в місяці Шавваль, о раби Аллага, в тому, що піст в місяці Шавваль — це додаткове поклоніння (нафіля) після обов’язкового (фард’а), як після намазу ми робимо Сунну (науафіль, рауатіб). Чому? Тому що мета, завдання додаткових намазів (рауатіб, науафіль) після фард’ів — виправити ті недоліки, які були у фард’ах. Коли ти робив фард’, були якісь упущення або думки у тебе кудись втекли в цей момент: на базар або в магазин. Коли ти робиш після цього Сунну, ти виправляєш недоліки. Ось так само і місяць Рамадан: ти постив у цей місяць. Скажи: хіба у тебе не було недоліків, упущень, недоліків у твоєму пості? Були, звичайно ж. Так ось, ці шість днів допоможуть тобі виправити, заповнити ті недоліки, які були під час обов’язкового посту.

Ще користь від шести днів посту в місяці Шавваль. У хадисі Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже: «Хто постився в Рамадан, потім шість днів після нього, як ніби постився весь час (с’іяму д-дахр)». Як ніби постив все життя. Чому?

الحسنةُ بعشرِ أمثالِها

Тому що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) за одне добре діло дає десять, тобто твоє одне добре діло записує як мінімум десять. Милостивий Аллаг! Якщо ти постив Рамадан весь місяць, це означає, ніби ти постив десять місяців. Не вистачає тільки два місяці, щоб це був цілий рік. Отож, ці шість днів Шавваля ніби шістдесят (шість помножити на десять), це ніби два місяці. Виходить, що ти постив весь рік. А якщо ти так робиш з року в рік (Рамадан, потім шість днів Шавваля), то виходить, що ти постив все життя. Ось така нагорода, така милість від Аллага (Пречистий Він і Піднесений)!

І, нарешті, о раби Аллага. Я скажу вам ще одну річ, на яку потрібно звернути увагу. Ці шість днів Шавваля, якщо людина їх виконає, — це вказівка (даліль), ознака того, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) прийняв від тебе Рамадан. Чому? Нехай буде відомо всім (хочеш дізнатися, прийнято від тебе чи не прийнято якесь поклоніння? Знай цю ознаку): якщо після поклоніння від тебе виходить нове поклоніння, якщо після цього богоугодного діяння ти вчиняєш богоугодне діяння, то це ознака того, що від тебе прийнято. Якщо після посту в Рамадан ти заради Аллага (Пречистий Він і Піднесений) постиш шість днів Шавваля, то це одна з ознак того, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) прийняв від тебе піст у місяці Рамадан. Якщо людина після вчинення благого діяння стала кращою, значить, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) прийняв від неї це діяння. Якщо залишилася такою ж або стала гіршою, значить, не прийнято від неї. Якщо ти до Рамадану вчиняв якісь гріхи, були у тебе упущення в релігії, а після Рамадану ти виправився, усунув ці упущення, покаявся, знай, що це ознака того, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) прийняв від тебе твоє поклоніння, радій і дякуй Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) за це.

Хтось скаже: «А люди, які до Рамадану були, ма ша’а Ллаг, на високому рівні поклоніння?» Вони після Рамадану повинні стати ще кращими. Це ознака того, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) прийняв від них це поклоніння в цей благословенний місяць.

Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він прийняв від усіх нас наш піст (с’іям), наше вистоювання намазів (к’іям), щоб Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) допоміг нам робити все добре, щоб Він віддалив нас від усього поганого, від усякого поганого шляху.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد، وبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آل مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد.

اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لَنَا دِينَنَا الّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِنَا، وَأَصْلِحْ لَنَا دُنْيَانَا الّتِي فِيهَا مَعَاشُنَا، وَأَصْلِحْ لَنَا آخِرَتَنَا الّتِي فِيهَا مَعَادُنَا، وَاجْعَلْ الحَيَاةَ زِيَادةً لَنَا فِي كُلِّ خَيْرٍ، وَاجْعَلْ المَوْتَ رَاحَةً لَنَا مِنْ كُلِّ شَرٍّ

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمين