О раби Аллага! О віруючі! Заповідаю і наказую собі і вам боятися Всевишнього Аллага, бо богобоязливість (ат-так’уа) – це джерело, гарантія і шлях до щастя в цьому світі і в вічному світі. О раби Аллага! Всім вам відомо, що така річ, як гарантія або мова гарантії, – це те, що знаходить гарячий відгук у серцях людей, зацікавлює їх і привертає велику увагу. І якщо є якась торгова угода, в якій присутня така річ, як гарантія, то це дуже сильно зацікавлює людей, будь то купівля, або продаж, або якісь інші торгові операції. І якщо є товар, на який є гарантія, то він в очах людей зовсім не такий, як той товар, на який немає гарантії. І ступінь зацікавленості людей цією гарантією залежить від того, хто гарант, яка особистість гаранту, наскільки він надійний і чесний. Це залежить від того, що є предметом гарантії, в чому вона полягає, і залежить від того, як легко отримати цю гарантію, тобто що потрібно зробити для того, щоб отримати цю гарантію: отримання її є складним або доступним. Отож, раби Аллага! Що ви скажете про торгову угоду, де гарантом виступив не хтось, а сам Посланець Аллага Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає), правдивий, якому потрібно вірити? Правдивий, який отримував від свого Господа правду. Правдивий, який не говорив за пристрастю і за своєю примхою, мова якого була одкровенням, яке сходило від Всевишнього Творця. Що ви скажете про торгову угоду, де предметом гарантії є не щось, а Рай (аль-Джанна), велич якого небеса і земля? Рай, в якому є те, що не бачило жодне око і не чуло жодне вухо, і що не могло навіть уявитися нікому з людей. Що ви скажете про торгову угоду, в якій отримати гарантію не так вже й складно? Пропонуються доступні шляхи, доступні, посильні діяння. Для отримання цієї гарантії не потрібно якихось непосильних справ, неймовірних зусиль. А тепер послухайте текст цієї гарантії, яка наводиться в Муснаді імама Ахмада, у Ібн Хіббана в його Сахіху, у аль-Хакіма в його Мустадраку та в інших збірниках хадисів. Достовірний хадис від сподвижника Пророка ‘Убада ібну Саміта (нехай буде задоволений ним Аллаг) про те, що Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
«اضْمَنُوا لِي سِتًّا، أَضْمَنْ لَكُمْ الْجَنَّةَ، اصْدُقُوا إِذَا حَدَّثْتُمْ، وَأَوْفُوا إِذَا وَعَدْتُمْ، وَأَدُّوا إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ، وَاحْفَظُوا فُرُوجَكُمْ، وَغُضُّوا أَبْصَارَكُمْ، وَكُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»
«Гарантуйте мені шість речей, і я гарантую вам Рай: будьте правдивими, коли говорите, і виконуйте обіцянки, коли обіцяєте, і дотримуйтесь довіреного, коли вам довіряють, і оберігайте ваші статеві органи, і опускайте ваші погляди, і стримуйте ваші руки».
О раби Аллага! Гарантія за гарантію, виконання за виконання:
اضْمَنُوا لِي سِتًّا، أَضْمَنْ لَكُمْ الْجَنَّةَ
«Гарантуйте мені шість речей, і я вам гарантую Рай», – каже Пророк Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає). Шість діянь, які прості, це не якісь непосильні, неймовірно складні вимоги. Це дуже доступні діяння для кожного з нас. Якщо ти будеш здійснювати їх протягом свого життя, до кінця свого життя, до самої смерті, то тобі гарантується Рай (аль-Джанна). Тобі забезпечується шлях і вхід до Раю. Про цей Рай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ. هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ. مَّنْ خَشِيَ الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ. ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ
«І буде наближений Рай до богобоязливих близько-близько. Це те, що обіцяно вам (обіцяно кожному, хто повертається до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) з покаянням і береже дотримання установ Аллага (Пречистий Він і Піднесений)). Хто боявся Всемилостивого Аллага потай і прийшов із серцем, зверненим до Аллага, входьте в нього (в Рай) з миром, і це день вічності»
Коран, сура Кяф, 50:31-34.
Все, відтепер вічність і немає смерті.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) каже:
لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ
«Їм буде там (в Раю) все, що вони забажають. І ще у Нас є додаток»
Коран, сура Кяф, 50:35.
Отже, шість простих речей, які вимагаються від тебе, якщо ти хочеш гарантію від Посланника Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає). Шість речей:
1) у хадисі сказано: «اصْدُقُوا إِذَا حَدَّثْتُمْ» – «будьте правдивими, коли говорите», тобто ти у своїх словах повинен бути правдивим. Дотримуйся правди (сіддік’)! Віруючий правдивий, коли говорить, він не бреше. Брехня не може знайти шлях до віруючої людини. І якщо людина буде зберігати свою правдивість протягом усього життя, то в результаті ця правдивість приведе її в Рай, як про це сказано в іншому хадисі Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), де він говорить:
عليكم بالصِّدقِ فإنَّ الصِّدقَ يَهدي إلى البرِّ وإنَّ البرَّ يَهدي إلى الجنَّةِ وما يزالُ الرَّجلُ يصدقُ، ويتحرَّى الصِّدقَ حتَّى يُكتبَ عندَ اللهِ صدِّيقًا
«Дотримуйтесь правдивості, бо правдивість веде до благочестя, а благочестя веде до Раю. І буде людина дотримуватися правдивості і прагнути до правдивості, поки не буде записана у Аллага, як найправдивіша (сіддік’)»
(Хадис передали аль-Бухарі (6094), Муслім (2607), Абу Дауд (4989), Ахмад (3638), ат-Тірмізі (1971) та Ібн Маджа (46));
2) друга якість, яку потрібно втілити, щоб отримати гарантію, говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): «وَأَوْفُوا إِذَا وَعَدْتُمْ» – «виконуйте обіцянки, коли обіцяєте». Виконання обіцянок і виконання договорів – це те, що є однією з найважливіших якостей віруючої людини і рисою богобоязливої людини. О раби Аллага, віруюча людина не знає про таку річ, як порушення договору або обіцянки, яку вона дала, зневажити якусь угоду, якщо вона її уклала з кимось. Віруюча людина не знає такого віроломства. О раби Аллага, знайте, що вірне виконання договорів (аль-вафа) є фундаментом, на якому будуються всі взаємини в суспільстві: соціальні, торгові, політичні. Всі зв’язки, які є серед членів суспільства, будуються на такій простій речі, як вірне дотримання обіцянок і договорів. Якщо з якогось суспільства зникає виконання обіцянок, дотримання договорів, тоді в суспільстві між людьми псуються всі взаємини, всі зв’язки: фінансові, торговельні, соціальні, політичні. Все псується, і запановує роз’єднаність, недовіра один до одного. Ось що таке відсутність фундаменту виконання обіцянок;
3) третя якість, про яку говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), – дотримання довіреного, тобто надійність при наданні тобі довіри. Якщо хтось виявив до тебе довіру, ти повинен мати цю якість – амана, тобто надійність, виправдання довіри. І це одна з найвищих моральних якостей, яку хвалить Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Якщо людині довірили, і вона надійна, вона виправдовує довіру, то це одна з ознак справжньої віри. Він справжній віруючий, який має повну віру. Це ознака хорошого Ісламу у людини, що вона хороший мусульманин. О раби Аллага, завдяки дотриманню довіреного (амана) зберігається релігія і оберігається релігійне знання, забезпечується збереження життя, честі і майна людей і т.д. Тому Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить такі слова, чи замислюємося ми над цими словами чи ні:
الْمُؤْمِنُ مَنْ أَمِنَهُ النَّاسُ عَلَى دِمَائِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ
«Справжній віруючий – це та людина, якій люди можуть довірити своє життя і своє майно»
(Хадис переказали ат-Тірмізі (2627), ан-Насаї (4995) і Ахмад (8918)).
Аллагу Акбар! Нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зробить нас такими! І якщо в суспільстві починає панувати дотримання довіреного (амана), то тоді, воістину, це суспільство стає згуртованим і міцним, і поширюється в цьому суспільстві благо (хайр) і благодать (барака);
4) четверта якість, про яку говорить Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), – це оберігання статевих органів, тобто людина-мусульманин береже свої статеві органи від того, щоб вчинити якийсь харам і впасти в якийсь гріх. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) хвалить віруючих за це і говорить в Корані:
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ. إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ. فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
«Це ті, хто береже свої статеві органи, крім як щодо своїх дружин і тих, ким оволоділи їхні десниці. Для цих не буде докору. А хто прагне за межі цього, то ці є злочинці»
Коран, сура Аль-Мумінун (Віруючі) 23:5-7.
Це дуже важливо – оберігати мусульманину свої статеві органи, крім як щодо дружин. Чому? Тому що, якщо віруючі бережуть заповіт Аллага (Пречистий Він і Піднесений), завдяки цьому зберігається потомство і родова приналежність (ансаб). А не так, як відбувається в розбещених суспільствах, де людина все життя ростить дітей, а виявляється, що це зовсім не її діти. Вони записані на її ім’я, і вона думає, що вона їхня мати, а насправді вона не їхня мати. А потім так виходить, що і у неї на стороні є десь дочка, про яку вона не знає. І може бути так, що його рідний син десь одружується на його власній дочці, тому що вони не знають свого походження і не знають, якого вони роду. А оберігання статевих органів від перелюбу захищає збереження родової приналежності і збереження потомства людей, забезпечує чистоту в суспільстві, захищає і рятує це суспільство від усіляких бід і мерзенних хвороб, допомагає людям оберігати свою честь і т.д.;
5) п’ята річ, завдяки якій гарантується нам з вами Рай, – це опускати погляд, тобто відводити погляд від забороненого, щоб не дивитися на харам, на те, що може спонукати людину до гріха. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) в Корані говорить:
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ. وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ
«Скажи віруючим, нехай опускають свої погляди і нехай оберігають свої статеві органи. Це для них чистіше. Воістину, Аллаг знає про все, що вони роблять. І скажи віруючим жінкам, нехай вони опускають свій погляд і бережуть свої статеві органи»
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24:30-31.
Тому що цей погляд – це перша стріла з сагайдака Ібліса. З цього погляду починаються погані думки і починається спрямованість людини до гріха, до перелюбу. І якщо людина відводить погляд від харама, її серце наповнюється світлом. Він починає відчувати солодкість віри (халяуат аль-іман), і в його серці зміцнюється іман, його душа стає праведною і чистою;
6) шоста якість, про яку говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), – це утримувати свої руки, тобто утримувати руки від того, щоб зробити щось, що може нашкодити, дошкуляти людям і завдавати їм якісь незручності. Утримай свої руки від цього, тому що людину, яка дошкуляє, шкодить людям і завдає їм незручностей, ненавидить Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) і раби Аллага. Люди і суспільство відкидають таку людину. Якщо людина своїми руками робить зло людям і шкодить їм, то це вказівка і доказ (даліль) на те, що у цієї людини огидний характер і низьке виховання, що у неї немає благопристойності. Навпаки, коли людина береже свої руки, щоб не зробити нічого поганого людям, не заподіяти їм шкоди, – це ознака того, що людина є володарем високої моральності, благопристойності і вихованості. За те, що людина тримає свої руки, щоб не заподіяти шкоди людям, сказано, що їй гарантований Рай. Аллагу Акбар! За це вже гарантований Рай, а якщо людина піднялася ще вище, якщо вона не просто не заподіює шкоди, а ще й відвертає від людей шкоду, усуває різні перешкоди як з духовного, так і з фізичного шляху людей? Пречистий Аллаг! Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
مَرَّ الرجلٌ بغُصْنِ شجرةٍ على ظَهْرِ طريقٍ، فقال: والله لَأُنَحِّيَنَّ هذا عن المسلمينَ، لا يُؤْذِيهِم، فأُدْخِلَ الجنةَ
«Одного разу якийсь чоловік проходив по дорозі, на якій лежала гілка дерева. І він сказав: «Клянуся Аллагом, я приберу цю гілку, щоб вона не заважала мусульманам». І за це він був введений в Рай»
(Хадис передали аль-Бухарі (2472) і Муслім (1914)).
О раби Аллага! Двері Раю готові і відкриті. Маяк (світло) Раю подає нам чіткі і ясні сигнали. Шлях до Раю полегшений, тож давайте не втрачатимемо можливості здобувати добрі вчинки, поки ми не втратили їх, і робити це до самої смерті.Ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він не довіряв нас нашим власним душам, щоб Він Сам вів нас і допомагав нам здійснити якості, про які сказано в цьому хадисі (гарантії), і захистив нас від усіх поганих якостей. Воістину, Аллаг – Той, на Кого варто сподіватися. Воістину, Аллаг – Він прекрасний помічник.