Ашура: не пропустіть шанс

Share

الحمد لله ربِّ العالمين حمدًا كثيرًا طيِّبًا مباركًا فيه وأصلي وأسلم على نبينا محمد وعلى أله وصحبه أجمعين وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله

ثم أَمَّا بَعْدُ

عباد الله

О раби Аллага! Місяць Мухаррам, той місяць, у який ми ввійшли з вами, – чи знаєте ви, що це найкращий місяць для такого поклоніння, як піст (с’іям), найкращий місяць для посту після Рамадану, за свідченням Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає)

أفضَلُ الصِّيامِ بعد رمضانَ شَهرُ اللهِ المُحَرَّمُ

«Найкращий піст після Рамадану – це піст у місяць Аллага аль-Мухаррам».

Цей хадис передав Муслім (1163).

А десятого числа цього місяця відбулася велика подія, коли здобула перемогу істина і була принижена брехня. Цього дня, десятого мухаррама, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) врятував Мусу (нехай благословить його Аллаг і вітає) та його народ і потопив Фараона та його народ. І, як розповідає ібн Аббас, коли Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) приїхав до Медини, він побачив, що юдеї (яхуд) постять у цей день, день Ашура. Мусульмани теж постили до цього раніше, у Мецці. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) запитав їх:

ما هذا اليَوْمُ الذي تَصُومُونَهُ؟

«Чому ви постите цього дня (що це за піст у вас цього дня)?»

Вони сказали:

«Це той день, коли Аллаг врятував Мусу і його народ і потопив (знищив) Фараона і його народ, і тому Муса постив цього дня на знак подяки Аллагові (Пречистий Він і Піднесений), і ми теж постимо».

І сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

فَنَحْنُ أَحَقُّ وَأَوْلَى بمُوسَى مِنكُم

«Ми більше маємо право на Мусу, ніж ви, і ми ближче до Муси, ніж ви».

І наказав постити в цей день і сам постився, нехай благословить його Аллаг і вітає. Цей хадис передали аль-Бухарі (2004) і Муслім (1130).

І цей піст був обов’язковим, поки Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) не послав наказ постити в місяць Рамадан, і тоді піст у день Ашура став бажаним (мустахабб). Як розповідає Аїша (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг): «Коли зійшов наказ постити в місяць Рамадан, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) звернувся до людей і сказав:

إن عاشوراءَ يومٌ من أيامِ اللهِ فمَن شاء صامه ومن شاء تركَه

«Воістину, Ашура – один із днів Аллага. Хто хоче, хай постить цього дня, а хто хоче, хай не постить».

Цей хадис передали аль-Бухарі (4504) і Муслім (1125).

А незадовго до смерті Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), наприкінці свого життя, він висловив рішучість, що якщо він доживе до наступного року, то обов’язково поститиметься окрім 10 мухаррама (тобто окрім самого дня Ашура) день до цього, і сказав:

لئِنْ بَقِيتُ إلى قابِلٍ، لأَصومَنَّ اليومَ التاسِعَ

«Якщо я доживу до наступного (року), то обов’язково поститиму і в 9-й день (щоб відрізнятися від юдеїв)».

Цей хадис передав Муслім (2667).

Це важливе поклоніння Аллагові (Пречистий Він і Піднесений). Гідність у нього висока. А що на це вказує? А те, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) шукав цей день особливо. Каже ібн Аббас:

«Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) жодного з днів для посту не шукав, віддаючи йому перевагу, крім цього дня (дня Ашура)». Цей хадис передали аль-Бухарі (2006) і Муслім (1132).

А чому? Та тому, що нагорода велика за це, тому що цей піст у день Ашура, – причина для спокутування гріхів цілого минулого року. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

وصِيامُ يومِ عاشُوراءَ، إِنِّي أحْتَسِبُ على اللهِ أنْ يُكَفِّرَ السنَةَ التِي قَبْلَهُ

«Піст у день Ашура – я сподіваюся, що Аллаг за допомогою нього пробачить гріхи минулого року».

Цей хадис передав Муслім (1162).

Найкраще, о раби Аллага, якщо ви поститимете в день Ашура і в день до нього, 9-го і 10-го числа місяця мухаррам. Після цього нижче за гідністю, якщо будете постити тільки 10 мухаррама. Це теж можна, але це нижче за гідністю.

А чи можна постити в день Ашура, в день до нього і в день після нього? У Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) цього немає. Нічого достовірного від Пророка немає. Або, щоб постити, люди кажуть: «Постися в день Ашура і хочеш – день до нього, хочеш – день після нього». Такого теж немає в Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Єдиний виняток, кажуть учені (‘уляма), і це каже ібн Аббас (нехай буде задоволений ним та його батьком Всевишній Аллаг), – це коли людина сумнівається, коли розпочався місяць Мухаррам, і боїться проґавити день Ашура, а тому про всяк випадок постить три дні. Тоді це можна, тоді в цьому немає проблем.

А наприкінці я скажу вам, що з того, що ми з вами згадали, є дуже важливі речі.

Перший момент – мусульманин радіє перемозі та піднесенню істини. Мусульманин – це не така людина, яка живе тільки своїми особистими проблемами, своїми особистими інтересами. Мусульманин радіє, коли радіють віруючі, і сумує, коли віруючі сумують. Він радіє, коли підноситься релігія Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Ось це мусульманин. Цей висновок з історії про Мусу (мир йому).

А другий висновок, о раби Аллага, – мусульманин має відрізнятися від немусульман. Особистість мусульманина повинна відрізнятися від немусульман. Це правило встановлено Аллагом і Його Посланцем. Як це зробив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), сказавши:

«Я відрізнятимуся від людей Писання (ахлю ль-Кітаб) і поститиму ще й дев’ятого числа місяця мухаррам».

А що сьогодні відбувається з мусульманами? Всі ми належимо Аллагу, і до Нього наше повернення (інна лі-Ллягі уа інна іляйгі радж’іун). На перегонки змагаються один з одним в уподібненні невіруючим і принижують себе, і тому принизив їх Аллаг, і тому вони ослабли. А якщо піднесуть себе, тримаючись за релігію Аллага, тоді звеличить їх Аллаг і дасть їм силу.

І нарешті останнє. Щодо дня Ашура люди розділилися на три частини: дві крайнощі й одна правильна дорога.

Перша крайність – це люди, які влаштовують із дня Ашура свято, святкування, пригощання, навіть спеціальну їжу готують, роздають її, подарунки дарують, дозволяють своїм дітям, своїм сім’ям, у ці дні те, що в інші дні не роблять. Це помилка. І це роблять послідовники суфізму.

А інша крайність – це ті, які з цього дня влаштували день смутку, скорботи, жалоби і б’ють себе, катують і проливають кров, нібито показуючи свою скорботу за загибеллю Хусейна (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг). Більше того, цього дня вони роблять найстрашніше – багатобожжя (ширк): вони звертаються з благаннями до домочадців Пророка (ахлю ль-байт), звеличують домочадців Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) до рівня Бога. Хай врятує Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). І це ми говоримо про рафідитів (равафід).

А є прямий шлях (сират аль-мустак’ім), поміркований шлях ахлю с-Сунна уаль-джама’а. Цей день ми нічим не виділяємо, ні святом, ні жалобою, а тільки однією річчю, а це піст (с’іям).

О раби Аллага! Не забудьте і спонукайте своїх близьких, своїх дітей, родичів, сусідів, і друзів, і мусульман, щоб не проґавити цей день і цю можливість, цей піст, нагородою за який є спокутування гріхів минулого року.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمين