Великі зікри тасмія і басмаля. Хутба 21.01.2022. Частина 2

Share

О раби Аллага! Ось цей ось язик – один з органів людини, але він може стати причиною того, що людина піднесеться в садах Раю, може стати причиною того, що людина впаде в безодні Пекла, в глибини Вогню, бо сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

إنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن رِضْوانِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا يَرْفَعُهُ اللَّهُ بها دَرَجاتٍ، وإنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن سَخَطِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا يَهْوِي بها في جَهَنَّمَ

«Воістину, раб (людина) може сказати якесь слово, прийнятне для Аллага, і сам не звернути увагу на це слово, але через це слово Аллаг підніме його на ступені, а може вимовити якесь слово, що гнівить Аллага, і сам не звернути увагу на це слово, але через це слово впаде в Пекло в Пекельний вогонь».

Хадис передав аль-Бухарі (6478).

Найкраще, для чого ти можеш використовувати свій язик, – це поминання Аллага (Пречистий Він і Піднесений) (зікру Ллаг). Повір, поминання Аллага – це насолода, це спокій у цьому світі. І Аллаг наказав тобі це, і Аллаг хвалить тих чоловіків і тих жінок, які поминають Його, і Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зробив нагородою для людини, яка поминає Його, те, що Сам Він поминає цю людину. Хто ти такий, що тебе згадує, поминає Сам Всевишній Аллаг?! Подивися, яка нагорода! Поминання Аллага (зікру Ллаг) містить у собі стільки благ і стільки великих нагород, поминання (зікр) рятує людину від багато чого лихого. І тому правдивий Всевишній Аллаг, Який сказав:

وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ

«А поминання Аллага – воно найбільше»

Коран, сура Аль-Анкабут (Павук), 29:45.

Серед слів поминання Аллага – тасмія та аль-басмаля. Тасмія – це слова بسمِ اللهِ (бі-смі Лляг), аль-басмаля – це слова بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ (бі-смі Ллягі р-Рахмані р-Рахім).

О раби Аллаха,

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

– це перший аят, який ми читаємо, коли відкриваємо Коран. Це аят, який знаходиться перед кожною сурою, за винятком сури «ат-Тауба». І цей аят не входить до самої сури, але він вказує на початок сури, винятком є лише сура «аль-Фатіха», тут

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

згідно з більш правильною думкою – це перший аят сури «аль-Фатіха», входить до цієї сури. Але в намазі ми читаємо про себе

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

неголосно. Подивіться, що передає Абу Хурайра, не тільки він. Абу Хурайра каже:

«Сказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає):

إإذا قرأتم الحمدُ للهِ فاقرءوا بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، فإنَّها أمُّ القرآنِ ، وأمُّ الكتابِ ، والسَّبعُ المثاني ، وبسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ إحدَى آياتِها

«Коли ви читаєте

الحمدُ للهِ

[суру «аль-Фатіха»], то тоді читайте і

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

Воістину, «аль-Фатіха» – це найголовніша сура в Корані (матір Корану) (умму ль-К’урану), і вона – матір Писання, і вона – сім повторюваних аятів, а

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

– це один з аятів сури «аль-Фатіха».

Хадис передали ад-Дарак’утні (118), аль-Байхак’і (2/45) і ад-Дайлямі (1/70), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.

Що стосується інших сур, то там басмаля –

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

– не входить до цих сур, але є аятом, що вказує на початок. Як сказав Ібн ‘Аббас: «Посланець Аллага не дізнавався про початок сури, поки не сходили до нього слова

بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

Хадис передали Абу Дауд (788), аль-Баззар (4979) і ат-Табарані (12/81), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.

Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) починав зі слів «бі-смі Ллягі р-Рахмані р-Рахім» свої листи, що він писав правителям та іншим людям. І Аллаг у Своїй Книзі повідомляє, що цариця Савська (малікату с-Саб’а), коли отримала листа від Сулеймана (мир йому), сказала своєму оточенню:

يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ * إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

«О вельможі! Я отримала (кинутий мені) лист благородний, він від Сулеймана, і він «В ім’я Аллага Всемилостивого, Який виявляє милість» (бі-смі Ллягі р-Рахмані р-Рахім)»

Коран, сура Ан-Намль (Мурахи), 27:30.

Це великий зікр, о раби Аллага! І значення «бі-смі Ллягі р-Рахмані р-Рахім» – велике значення. Але чи багато хто з нас знає, що таке «бі-смі Ллягі р-Рахмані р-Рахім»? Ось ця частка «бі» на початку вказує на початок, раз, на звернення по допомогу, два, і отримання благодаті, благословення (бараки). Тобто, коли ти кажеш: «Бі-смі Лляг», ти кажеш: «З ім’ям Аллага починаю і роблю цю справу, просячи допомоги Аллага за допомогою Його імен, і благословляюся Його ім’ям». Ось що ти говориш. Бі-смі Лляг – з ім’ям Аллага. З яким ім’ям Аллага? Цей арабський вираз означає з усіма іменами Аллага. Тобто ти говориш, коли говориш «бі-смі Лляг»: «Я починаю з поминання всіх імен Аллага, (кожного з імен Аллага), звертаюся по допомогу до Аллага за допомогою всіх Його імен і благословляюся Його іменами».

Це ім’я Аллаг – найвеличніше з імен Аллага (Пречистий Він і Піднесений), таке ім’я, яке є тільки в Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Усілякі тирани і деспоти люблять називати себе всілякими великими титулами, але жоден з них не наважився ніколи назвати себе ось так Аллагом. Навіть найзарозуміліші з них зарозумілі тирани не назвалися словом «Аллаг».

Ніхто не зможе стати мусульманином, поки не вимовить слово «Аллаг», якщо він здатний вимовляти. Намаз не буде дійсний, якщо не вимовить слово «Аллаг», якщо він здатний вимовляти. Це ім’я, Аллаг, передує всім іншим прекрасним іменам Аллага (Пречистий Він і Піднесений), воно завжди стоїть попереду, сказано: «Бі-смі Ллягі р-Рахмані р-Рахім» – і не сказано: «Бі-смі р-Рахмані Аллаг». «Аллаг» завжди стоїть попереду, і всі імена вже йдуть за ним.

Чи знаєш ти, що означає Аллаг? Аллаг означає Єдиний, Хто заслуговує на поклоніння, обожнювання (‘ібади), і ніхто, окрім Нього, поклоніння не заслуговує. Ось що означає «Аллаг» –

المألوه المعبود المستحق للعبادة وحده

Єдиний, Хто заслуговує на поклоніння (ма’буд), істинний Бог, крім Якого ніхто не заслуговує на поклоніння.

Уявіть собі: усе, що є на небесах і на землі, усі творіння з’єднаються в одне й стануть одним чимось, усе одно не заслуговують навіть найдрібнішого поклоніння. Усе збереться разом в одне – не заслуговує навіть найменшого поклоніння, о раби Аллага!

І мусульманин усе своє поклоніння всередині, зовні присвячує Аллагу: намаз заради Аллага, звернення з благанням (ду’а) тільки до Аллага, просить про допомогу Аллага (Пречистий Він і Піднесений).

قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * لَا شَرِيكَ لَهُ

«Скажи: “Воістину, намаз мій, жертвоприношення моє і життя моє та смерть моя присвячуються Аллагу – Господу світів, немає в Нього співтовариша”»

Коран, сура Аль-Ан’ам (Худоба), 6:162-163.

А що означає ім’я ар-Рахман, о раби Аллага? Ар-Рахман – з великих, найпрекрасніших імен Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Ар-Рахман означає Володар всеосяжної милості, яка охоплює все (Зу р-рахматі ль-васі’аті ш-шаміля). Аллаг говорить:

وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ

«Милість Моя охоплює все суще»

Коран, сура Аль-А’раф (Загорожі), 7:156.

Ось це ар-Рахман – Володар ось такої всеохоплюючої милості. Вона охоплює в цьому світі всіх, навіть невіруючих. Навіть невіруючі отримують милість від Аллага. Ця милість Аллага (Пречистий Він і Піднесений) охоплює всіх – Володар всеохоплюючої милості.

А ар-Рахім означає Той, Який виявляє Свою милість, Який милує. Тобто вказує на милість, яка доходить до творінь. А тепер скажіть: у цьому світі так, до невіруючих доходять милості, але що таке блага цього світу порівняно з благами вічного світу?! Ніщо! Блага цього світу порівняно з благами вічного світу ніщо! Нікчемність порівняно з тими вічними милостями. А невіруючому немає милостей у вічному світі, немає для нього блага у вічному житті. Тому й мовиться, що ар-Рахім вказує на особливу милість Аллага до вірних. Отже, ар-Рахман означає Володар великої, всеосяжної милості, а ар-Рахім означає Володар милості, яка доходить до творінь. А оскільки до невіруючих доходять тільки блага цього світу, а вони мізерні порівняно з благами вічного світу, а вічних благ удостоюється тільки віруючий, тому й кажуть: «Ар-Рахім – це ім’я, що вказує на особливу милість Аллага до віруючих». Говорить Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):

وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا

«І до віруючих Він Милуючий (Рахім)»

Коран, сура Аль-Ахзаб (Військові загони), 33:43.

О раби Аллага, милість Аллага випереджає гнів Аллага. Милість Аллага – вона велика. Аллаг милостивіший до нас, ніж наші матері до нас. Яка милість матері до дитини? Описати її важко. А Аллаг милостивіший, ніж мати. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) і його сподвижники побачили групу полонених, і там, серед цих полонених, була жінка. Наповнилися груди цієї жінки молоком, і вона бігала, шукала свою дитину, і будь-яку дитину, яку вона знаходила, вона притискала до свого живота, серця і намагалася годувати її своїм молоком, доки потім не знайшла свою дитину і почала годувати її. І сказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) людям:

أترون هذه طارحةً ولدَها في النَّارِ ؟

«Як ви думаєте, чи ось вона кине свою дитину у Вогонь?»

І люди сказали: «Ні, якщо тільки в неї буде можливість, вона не кине». Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

لَلَّهُ أرْحَمُ بعِبَادِهِ مِن هذِه بوَلَدِهَا

«Аллаг милостивіший до Своїх рабів, ніж ось ця – до своєї дитини».

Хадис передали аль-Бухарі (5999) і Муслім (2754).

Тому, о віруюча людино, ніколи не впадай у відчай у милостях Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Навіть якщо ти потрапив у гріхи й загруз у гріхах, забруднився гріхами, не впадай у відчай! Згадай милість Аллага, її широту і попроси Аллага про прощення, покайся перед Ним – Аллаг приймає покаяння. Той, хто покається перед Аллагом, подібний до того, у кого немає гріха.

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّّّهِ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

«Скажи: “О раби Мої, які переступили проти самих себе (скоюючи гріхи), не впадайте у відчай у милості Аллага. Воістину, Аллаг прощає гріхи всім”»

Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39:53.

Що стосується тасмії (слів «бі-смі Лляг»), то ми постійно говоримо ці слова, це з сунни посланців. Перший посланець до людей – це Нух (мир йому). Коли він саджав у ковчег віруючих, то сказав:

ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا

«Сідайте в ковчег, з ім’ям Аллага відправиться цей корабель і пристане»

Коран, сура Гуд, 11:41.

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчив нас із вами в усіх наших справах казати: «Бі-смі Лляг» – і перед їжею ми кажемо: «Бі-смі Лляг», і перед обмиванням (вуд’у) ми кажемо: «Бі-смі Лляг». Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لاَ وُضُوءَ لَهُ وَلاَ وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ

«Немає намазу в того, у кого немає обмивання (вуд’у), і немає обмивання (вуд’у) в того, хто не згадав ім’я Аллага».

Хадис передав Абу Дауд (101), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчив нас казати: «бі-смі Лляг», щоб Аллаг зберігав нас і щоб Аллаг зберігав те, що Він нам дав. І тому сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Якщо хтось із вас збирається вступити в близькість зі своєю дружиною, то нехай скаже:

بِسْمِ اللَّهِ ، اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ ، وَجَنِّبْ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا

«З ім’ям Аллага, о Аллага, віддали шайтана від нас і віддали шайтана від того, чим Ти нас наділив

/Бі-смі Лляг, Аллагумма джаннібна ш-шайтана, ва джаннібі ш-шайтана ма разактана/.

І якщо між ними судилося народитися дитині, то тоді не зашкодить шайтан цій дитині».

Хадис передали аль-Бухарі (6388) і Муслім (1434).

В ‘Усмана ібн ‘Аффана (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) був учень, якого звали Абан ібн ‘Усман. І Абан ібн ‘Усман каже: «Я чув, що “Усман ібн ”Аффан сказав: «Я чув, як Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

«Хто скаже слова

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

«З ім’ям Аллага, з ім’ям Якого не зашкодить ніщо ні на небесах, ні на землі, і Він Чуючий, Знаючий

/Бі-смі Ллягі л-Лязі ля йадуурру ма’а змігі шай’ун фі ль-ард’ї ва ля фі с-сама’і ва гува с-самі’у ль-Алім/

ввечері, то до ранку не трапиться з ним якесь несподіване нещастя. А хто скаже ці слова три рази вранці, то до вечора не трапиться з ним ніякого нещастя».

Абан ібн ‘Усман розповідав цей хадис, але його одна половина була паралізована. І тоді одна людина, що сиділа і слухала цей хадис, почала дивитися на нього. І Абан ібн ‘Усман сказав йому: «Чого ти на мене дивишся? Я сказав правду, я чув це від ‘Усмана, і ‘Усман сказав правду, він чув це від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). А це сталося, бо того дня я дуже був нервовий (гнівний) і не сказав ці слова (ось тоді й стався зі мною цей параліч)».

Хадис передали Абу Дауд (5088), ат-Тірмізі (3388), ан-Насаї в «ас-Сунану ль-Кубра» (9843), Ібн Маджах (3869) і Ахмад (446), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.

О раби Аллага, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчив нас говорити: «Бі-смі Лляг», коли ми виходимо з дому, також говорити:

بِسْم اللَّهِ توكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، وَلا حوْلَ وَلا قُوةَ إلاَّ بِاللَّهِ

«З ім’ям Аллага, уповаю на Аллага, немає сили і могутності, інакше як з Аллагом

/Бі-смі Ллягі таваккальту ‘аля Ллягі, ва ля хавля ва ля к’юввата ілля бі-Ллягі/».

І якщо людина вийде з цими словами, їй говориться:

هُديتَ وَكُفِيت ووُقِيتَ، وتنحَّى عَنْهُ الشَّيْطَانُ

«Ти наставлений (ти не заблукаєш), ти позбавлений і захищений».

І шайтан відходить від людини, і шайтани говорять один одному:

كيْفَ لَكَ بِرجُلٍ قَدْ هُدِيَ وَكُفي وَوُقِى؟

«Що ти можеш зробити з цією людиною, яка наставлена, позбавлена і захищена?»

Хадис передав Ібн Хіббан (822), шейх аль-Альбані назвав його хорошим-достовірним.

Коли людина заходить додому, каже: «Бі-смі Лляг», тоді шайтан каже:

لا مَبيتَ لكُم

«Немає сьогодні ночівлі для вас (тут, у цьому домі)»

Якщо людина поминає Аллага перед їжею, то шайтан каже тоді:

«Немає для вас вечері (тут)»

А якщо людина не говорить: «Бі-смі Лляг», коли входить у дім, або не говорить: «Бі-смі Лляг», коли їсть їжу, то тоді говорить шайтан:

أدرَكْتُم المبيتَ و العَشاءَ

«Ви отримали і ночівлю (місце, де будете ночувати), і вечерю (ви теж отримали)».

Хадис передав Муслім (2018).

І Джібріль (мир йому) теж, коли Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) захворів, вичитував його заклинанням (рук’я), у якому були слова

باسْمِ اللهِ أَرْقِيكَ

«З ім’ям Аллага читаю тебе /Бі-смі Ллягі арк’ік/».

Хадис передав Муслім (2186).

Коли ти оголюєшся, якщо ти переодягаєшся або знімаєш одяг, коли входиш до вбиральні, то перед цим, щоб тебе не наврочили джини і щоб вони тобі не зашкодили, кажи: «Бі-смі Лляг», бо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

«Перешкодою між людиною та поглядом джинів є слова “бі-смі Лляг”».

Хадис передали ат-Тірмізі (551), Ібн Маджах (293) і аль-Баззар (484), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.

У цих словах «бі-смі Лляг» баракя, о раби Аллага. Якщо в тебе якась проблема, щось сталося, якась важка ситуація відбувається, щось для тебе неприємне, чого ти боїшся, скажи: «Бі-смі Лляг». Дивовижні слова! Приходить допомога від Аллага (Пречистий Він і Піднесений), змінюється становище. Наприклад, якщо якась аварійна ситуація і ти в машині або десь на дорозі, і ти кажеш: «Бі-смі Лляг, бі-смі Лляг» – хвала Аллагу (аль-хамду лі-Лляг), змінюється становище. Або дитина ось-ось впаде зараз і кажеш: «Бі-смі Лляг, бі-смі Лляг» – і змінюється положення.

А під час битви при Ухуді з Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає) були ансари, що захищали його від багатобожників (мушриків), і всі загинули, лишився лише Тальха ібн ‘Убайді-Лляг, він один кинувся проти групи багатобожників, захищаючи Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Вдарили його по руках і відрізали йому пальці. І Тальха ібн ‘Убайді-Лляг сказав: «Хасс» – це араби кажуть, коли боляче, тобто «ой» або «ай». Можете собі уявити, який це біль. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав йому:

لو قلتَ بِسمِ اللَّهِ لرفعتْكَ الملائِكةُ والنَّاسُ ينَّرونَ

«Якби ти сказав: «Бі-смі Лляг», то підняли б тебе ангели і люди б дивилися (на тебе)».

Хадис передали ан-Насаї (3149), Ібн ас-Сунні в «’Амалю ль-йавмі ва л-лейля» (669) та ат-Табабарані в «аль-Му’аджаму ль-авсат» (8704), шейх аль-Альбані назвав його добрим.

Коли ти розподіляєш їжу або коли жінка наливає їжу з каструлі в тарілки, якщо вона каже: «Бі-смі Лляг», сходить благодать (баракя) і вистачає великій кількості людей цієї їжі.

О раби Аллага, цей зікр – благословенний зікр, і ім’я Аллага благословенне, і отримуєте ви за допомогою нього великі блага і захищаєтеся від багатьох-багатьох неприємних речей. Тому бійтеся Аллага, о раби Аллага, і поминайте Аллага пребагато.

اللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ، وَشُكْرِكَ، وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ

«Нехай Аллаг допоможе нам згадувати Його пребагато і дякувати Йому, і поклонятися Йому якнайкраще

/Аллагумма а’інні “аля зікрік, ва шукрік, ва хусні ”ібадатік/».

Хадис передав Абу Дауд (1522), шейх аль-Альбані назвав його достовірним.