О раби Аллага! О віруючі! Кожен мусульманин, кожна віруюча людина зобов’язана мати правильні переконання щодо свого Господа, свого Творця. Кожна віруюча людина повинна мати такі переконання (‘акиду), які були в Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і привітає), у його сподвижників (ас-сахаба), які були в послідовників сподвижників (табіїнів), тобто тих людей, що пішли за сподвижниками благим чином. Ось ця ‘акида називається переконання (‘акида) прихильників Сунни і єдиної громади (Ахлю-Сунна валь-Джамаа). Сказав про це Всевишній Аллаг у Своєму Писанні:
وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
“Перші, що випередили з числа мухаджирів і ансарів, і ті, що пішли за ними благим чином, – задоволений ними Аллаг, і вони задоволені Аллагом, і приготував для них сади, внизу яких течуть річки, де вони перебуватимуть вічно. І це велике процвітання”
(Коран, сура “Покаяння”, 9:100).
О раб Аллага, немає таких переконань (‘акиди), якими був би задоволений Аллаг, окрім переконань (‘акидів) Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), та його сподвижників, і послідовників (табі’інів). Це і є ‘акида Ахлю-Сунна валь-Джамаа.
Ось із тих речей, що неодмінно входять до переконання (‘акиду) Ахлю-Сунна валь-Джамаа, є переконання, на яке вказує Коран, Книга Аллага, вказує достовірна Сунна та вказує одностайна думка, переконання (іджма’) праведних попередників (ас-саляфу с-саліх), а це переконання, що Аллаг над Своїми створіннями (фавка махлюкуатіхі). Аллаг (пречистий Він і піднесений) над небесами, Він над Престолом, над усім створеним, поза всім створеним, в абсолютній височині. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про це у Своєму Писанні, про це говорить Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає) у своїй достовірній Сунні, і це була одностайність (іджма’) праведних попередників (ас-саляфу с-саліх). Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاءِ أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ
“Чи убезпечені ви від того, що Той, Хто над небесами, змусить землю поглинути вас? А вона вже рухається”
(Коран, сура “Влада”, 67:16).
І сказав Аллаг (пречистий Він і піднесений):
إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ
“До Нього піднімається благе слово і праведне діяння, яке підносить його”
(Коран, сура “Творець”, 35:10).
До Нього, до Аллага, сходить благе слово, до Нього сягають праведні діяння, тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) над усім створеним, в абсолютній піднесеності (фі ль-‘улюві ль-мутуляк).
Імам Муслім (хай змилується над ним Всевишній Аллаг) та інші імами, починаючи з Абу Ханіфи, наводять хадис про те, що Муавія ібн аль-Хакамі ас-Сулямі (хай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) хотів звільнити свою рабиню, невільницю. Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав йому: “Приведи її до мене” – і вона прийшла. І сказав їй Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає):
أينَ اللَّهُ ؟
– Де Аллаг?
Вона сказала:
في السَّماءِ
– Над небесами.
مَن أَنا ؟
– А я хто?
أنتَ رسولُ اللَّهِ
– Ти Посланець Аллага.
І тоді Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав Му’авії, її господареві:
أعتِقها فإنَّها مُؤْمِنَةٌ
“Звільни її, вона віруюча (володарка іману)”.
Хадис передали Муслім (537) і Абу Дауд (3282).
О раби Аллага, Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає), щоб перевірити віру (іман) цієї рабині, запитав її: “Де Аллаг?”, тобто зробив це критерієм, умовою для іману, о раби Аллага. Вона відповіла: “Фі с-сама”, і він сказав, що вона віруюча.
Що означає “фі с-сама”? “Фі с-сама” не означає всередині небес, що Аллаг оточений небесами або потребує небес. Ні! У небі (фі с-сама) означає над небом, над небесами, над усім створеним, в абсолютній височині, поза цим створеним світом, над усіма створіннями (фавк’а махлюкат). Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ
“Скажи: “Ходіть (ступайте) фі ль-ард…””
(Коран, сура “Мурахи”, 27:69).
“Фі ль-ард” – це не означає в землі, всередині землі, а означає по землі, над нею, зверху ходити. Ось так і “фі с-сама” не означає всередині неба, а означає над небом, над небесами (‘аля с-сама). Аллаг (пречистий Він і піднесений) над усім створеним. Тому, о раб Аллага, єдина правильна відповідь на запитання “Де Аллаг?” – це відповідь “Над небесами” (фі с-сама), і це – критерій віри (іману). Чому? Тому що це зробив критерієм Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає).
А деякі розумники перебувають сьогодні, які кажуть: “Якщо запитати, сказати: “Де Аллаг” – це невір’я (куфр)!”, “Якщо скажеш, відповіси на це запитання: “Аллаг над небесами” (Аллаг фі с-сама) – це невір’я (куфр)!” Ти краще знаєш чи Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає)?! Ти краще знаєш чи Всевишній Аллаг?! Він говорить про Себе, що Він фі с-сама, Його Посланець, людина, що найбільше знає про Нього, каже, що Він над небесами (фі с-сама), а ти кажеш, що це невір’я (куфр)?!
Ібн Мас’уд (хай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) сказав:
بين السماءِ الدنيا، والتي تليها خمسُمائةِ عامٍ، وبين كلِّ سماءٍ وسماءٍ خمسُمائةِ عامٍ، وبين السماءِ السابعةِ والكرسيِّ خمسُمائةِ عامٍ، وبين الكرسيِّ والماءِ خمسُمائةِ عامٍ، والعرشُ فوق الماءِ، واللهُ فوق العرشِ، لا يخفى عليه شيءٌ من أعمالِكم
“Воістину, між найближчим небом і наступним небом 500 років, і між кожним із небес 500 років, між сьомим небом і підніжжям Престолу (аль-Курсі) 500 років, між підніжжям Престолу і водою 500 років, а Престол (аль-‘Арш) [Всевишнього] над водою, а [Всевишній] Аллаг над Престолом, і від Нього [при цьому] не сховається ніщо з ваших діянь (Він Сам над Престолом, але ніщо не сховається з ваших діянь від Нього)”.
Хадис, який передала ціла група вчених – імамів хадису: Ібн Хузейма (в “ат-Таухід”, 105), і аль-Байхак’і (в “аль-Асмау ва с-сіфат”, 401), і ад-Дарімі (в “ар-Радду ‘аля ль-джахмійя”), та інші (хай змилується над ними Всевишній Аллаг). Ібн аль-Каййім та аз-Захабі назвали його достовірним.
Ось це переконання (‘акида), що Аллаг над небесами, що Він над творіннями (фавка махлюкатіхі), згадували сподвижники, вони говорили про це, про це говорили їхні послідовники, імами до 4 імамів, чотири імами (аль-аїммату ль-арба’): Абу Ханіфа, і Малік, і аш-Шафі’ї, і Ахмад – усі говорили це. Подивіться, що сказав Абу Ханіфа (хай змилується над ним Всевишній Аллаг) у книзі “аль-Фікуху ль-Абсат”:
من قَالَ لَا أعرف رَبِّي فِي السَّمَاء أَوْ فِي الأَرْض فقد كفر، وَكَذَا من قَالَ: إِنَّه على الْعَرْش، وَلَا أدري الْعَرْش، أَفِي السَّمَاء أَوْ فِي الأَرْض
“Якщо людина каже: “Я не знаю, де мій Господь: на небі чи на землі” – така людина невіруюча. І також є невіруючим той, хто сказав: “Господь мій над Престолом, але я не знаю, де Престол: на небі чи на землі””.
І сказав імам Малік (хай змилується над ним Всевишній Аллаг):
الله في السماء وعلمه في كل مكان لا يخلو منه شىء
“Аллаг над небесами, а знання Його – всюди, ніщо від Нього невільне”.
І сказав імам аш-Шафі’ї (хай змилується над ним Всевишній Аллаг):
القَوْل فِي السّنة الَّتِي أَنا عَلَيْهَا وَرَأَيْت عَلَيْهَا أَهْلَ الْحَدِيثِ الَّذين رَأَيْتهمْ مثل سُفْيَان وَمَالك وَغَيرهمَا الْإِقْرَار بِشَهَادَة أَن لَا إِلَه إِلَّا الله وَأَن مُحَمَّدًا رَسُول الله وَأَن الله على عَرْشه فِي سمائه يقرب من خلقه كَيفَ يَشَاءَ
“[Правильне] слово, що відповідає Сунні, на якій стою я й ті, кого я бачив з учених хадису [в яких я брав знання], таких як Суф’ян, і Малік, й інші, – це свідчення, що немає бога, гідного поклоніння, окрім Аллага (ля іляга ілля Ллаг), і що Мухаммад – Посланець Аллага, і що Аллага над Своїм Престолом над небом Своїм та наближається до Своїх творінь, як забажає”.
І сказав імам Ахмад (хай помилує його Аллаг), спростовуючи джахмітів, які заперечували, що Аллаг над небесами:
وقد أخبرنا أنه في السماء
“Він [Аллаг] повідомив нам, що Він над небесами [і сказав]:
أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاءِ أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ
“Чи убезпечені ви від того, що Той, Який над небесами, змусить землю поглинути вас?”
(Коран, сура “Влада”, 67:16)”.
Доводів (далілей), що вказують на це переконання, величезна кількість: у Книзі Аллага (пречистий Він і піднесений) десятки доводів, що вказують на це, у Сунні Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає), і все це докази ясні, зрозумілі. І тому один з учених сказав: “У мене більше ніж тисяча доказів (доводів), що Аллаг Сам над усіма творіннями (фавк’а ль-махлюкат бі-затих)”.
О раби Аллага, це дуже важливе переконання, воно впливає на поклоніння людини. І невипадково Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) зробив це критерієм іману. Дивно, що багато людей вважають, що це все неважливі, якісь другорядні питання: “Найголовніше – нам усім об’єднатися, дати відсіч комусь тощо, а це все – неважливі питання”. Це дуже страшна помилка, о раби Аллага!
Доводи на це питання абсолютно зрозумілі, але при цьому все одно, звісно, знаходяться заблукалі послідовники нововведення (ахлю ль-бід’а), нехай врятує Аллаг, які суперечать цьому. І найнебезпечніше, що вони не тільки самі збилися, вони ж і збивають зі шляху простих людей, простих мусульман, напихають їх цими оманами, кажуть, що не можна казати: “Де Аллаг?”, й описують Аллага так, наче Аллаг у небутті. Якщо ти хочеш описати небуття (аль-‘адам), ось тоді опиши, як це роблять вони: “Ні поза світом, ні всередині світу” – і починають описувати так, ніби вони описують небуття. А ще є інші, які кажуть, що Аллаг скрізь, усюди, і при цьому вони наводять якісь свої докази і свої аргументи і насправді плутають людей. А деякі навіть доходять до того, що кажуть, що Аллаг не тільки скрізь, ще Він і втілюється у творіннях, а це, звісно, невір’я (куфр), о раби Аллага, нехай врятує Аллаг (пречистий Він і піднесений)! Ну і вони намагаються чіплятися за якісь уявні докази, за якісь аргументи, хочуть заплутати людей.
Ось із таких доводів, які вони наводять: вони кажуть: “Так, Аллаг скрізь”, кажеш: “Доказ?”, він каже: “Хіба не сказано в Корані:
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَهٌ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ
“І Він Той, Який на небі Бог і на землі Бог, і Він Мудрий, Знаючий”
(Коран, сура “Прикраси”, 43:84)?
Бачите? Сказано: “Він на небі Бог і на землі Бог”, значить, Аллаг скрізь”. Ахлю-Сунна валь-Джамаа кажуть їм: “Ні, не так, як ви це трактуєте!
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَهٌ
“Він Той, Який на небі ілях”, тобто Той, Кому поклоняються, і на землі Той, Кому потрібно поклонятися (ма’буд). Йому поклоняються на небі, і Йому поклоняються на землі – ось що означають ці слова”. А деякі з послідовників бід’ата (ахлю ль-бід’а) кажуть іще в якості уявного доводу, що Аллаг скрізь: “Хіба Аллаг не сказав у Корані:
مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَىٰ ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَىٰ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا
“Не буває бесіди трьох без того, щоб Аллаг не був четвертим, і не буває бесіди п’ятьох, щоб Аллаг не був шостим, і не буває меншим за це або більшим за це без того, щоб Аллаг не був би з ними, де б вони не були”
(Коран, сура “Суперечлива”, 58:7)?”
Вони кажуть: “Бачите?! Аллаг з ними, де б вони не були, значить, Аллаг скрізь”.
Аллаг Превеликий (Аллагу Акбар)! Ахлю-Сунна валь-Джамаа кажуть: “Зверніться до розуміння попередників, сподвижників, як вони розуміли цей аят. “Він з ними, де б вони не були” – мається на увазі знанням Своїм, а не те, що Аллаг серед створінь і змішаний з ними, контактує з ними, розчинений серед них, мається на увазі, що знанням Своїм, Аллаг Сам над небесами сутністю Своєю, поза створеним світом, але Він із створіннями Своїм знанням, баченням, чуттям: Він бачить, чує, Він знає. Тому подивіться цей аят, про який ви говорите. З чого він починається? Він починається зі слів:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
“Хіба ти не знаєш, що Аллаг знає все, що на небесах, і все, що на землі?”
Аллаг починає зі знання і закінчує теж словами:
إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Воістину, Аллаг про всяку річ Знаючий”.
Почав зі знання і закінчив знанням. Отже, у цьому аяті йдеться про знання Аллага, о раби Аллага. Значить, значення цього аяту – що Сам Аллаг (пречистий Він і піднесений) над творіннями (фавк’а ль-махлюкат), але знає все, що роблять Його творіння”.
О раби Аллага, якщо ви хочете мати правильні переконання, то знайте, не може бути двох правильних переконань. Переконання (‘акида) буває тільки одне правильне, і це переконання ахлю-Сунна. Знайте однозначно, що всяке переконання, яке суперечить переконанню Ахлю-Сунна валь-Джамаа, – це брехня, це помилка, це омана! Наш Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) же попередив і сказав, що мусульмани, ця громада (умма) розколеться та буде 73 групи, й усі будуть у Вогні, окрім лише однієї групи – людей, що дотримуються Сунни (ахлю-Сунна), людей, що становлять собою єдину громаду на шляху Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижників (ахлю ль-джамаа). Це передає імам Ахмад, Абу Дауд та інші. Цей хадис відомий, Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) звернувся до людей ось так ось із проповіддю, він сказав:
وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ ، ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ ، وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ ، وَهِيَ الْجَمَاعَةُ
“Ця громада розколеться (розділиться) на 73 групи, 72 у Вогні й одна [тільки] в Раю – це єдина громада [на ‘акиді Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає, і його сподвижників] (джама’а)”.
Хадис передали Абу Дауд (4597), Ахмад (4/102) (16979), ад-Дарімі (2/314) і аль-Хакім (443), шейх аль-Альбані назвав його хорошим.
І сказав він:
مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي
“…це ті, які на тому, на чому я і мої сподвижники”.
Хадис передали ат-Тірмізі (2641), ат-Табарані (14/53) (14646) і аль-Хакім (444), шейх аль-Альбані назвав його хорошим.
Єдина громада на ‘ак’иді Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижників – тільки ці врятуються!
І заклинаю вас Аллагом, о раби Аллага, о віруючі, – майте цю правильну ‘акиду, приділяйте їй увагу, вчіть ваших дітей цьому. Ви повинні мати правильні уявлення про вашого Господа, інакше ви не будете поклонятися вашому Господу так, як Йому завгодно. І є істина тільки в переконаннях (‘акиді) Ахлю-Сунна валь-Джамаа.
На жаль, це викликає великий жаль, величезний сум і смуток, що багато мусульман не вивчають ‘акиду, вони не звертають увагу на ‘акиду Ахлю-Сунна валь-Джамаа. А тим часом, чи знаєш ти, що таке ‘акида? ‘Акида від слова “акад” – зав’язати міцно вузлом. ‘Акида – це те, до чого прив’язане твоє серце міцно-міцно, ось це ‘акида, ‘акида – це те, що в серці, і це найголовніше, це фундамент, це основа, і все інше будується на цьому. Якщо тут буде непорядок, то в усьому іншому буде непорядок. І тому сказав Посланець Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає):
ألا وإنَّ في الجَسَدِ مُضْغَةً، إذا صَلَحَتْ، صَلَحَ الجَسَدُ كُلُّهُ، وإذا فَسَدَتْ، فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ، ألا وهي القَلْبُ
“Воістину, у тілі [людини] є шматочок плоті, якщо він у порядку, тоді в порядку все тіло [все інше], якщо він зіпсований, то тоді зіпсовано все інше, і це серце”.
Хадис передали аль-Бухарі (52) і Муслім (1599).
О мусульмани, поспішайте! Поспішайте вхопитися за ‘акиду Ахлю-Сунна валь-Джамаа, вивчити її і вхопитися за неї до того, як наздожене вас смерть, бо вона приходить без попередження, вона приходить несподівано.
І ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він дозволив нам з вами жити на Єдинобожжі (Таухіді) та Сунні, і щоб умертвив нас на цьому – на Таухіді та на Сунні, і щоб зробив, пречистий Він і піднесений, так, що, коли ми зустріли Його, Він був нами задоволений. Воістину, Він Всемилостивий (ар-Рахман) і Той, Хто виявляє милість (ар-Рахім).