О раби Аллага, о віруючі! Велика милість Аллага до нас, що ми з вами дожили до сьогоднішньої п’ятниці. Ще одну п’ятницю дозволив нам Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) провести в поклонінні Йому. Це – великий день, це – свято (ід), найкращий із днів, який Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дарував цій уммі. Це – найкращий із днів, у який сходить сонце. І ми говорили з вами на минулій хутбі про переваги й особливості цього дня, такі переваги, яких немає в інших днів. Тому кожен з нас зобов’язаний цінувати цей день, розуміти, яке високе становище він посідає, увесь час пам’ятати про його особливості та про його чесноти, і виконувати старанно, з іхсаном ті види поклоніння, що встановлені Аллагом цього дня, обов’язкові та додаткові види поклоніння.
Всевишній Аллаг цього дня дарував нам великі діяння, можливість здійснити ці діяння, що вдосконалюють наш іман, що виправляють наше серце, що очищають наші з вами душі. Найголовніше, на чолі всіх цих діянь у п’ятницю стоїть ось цей ось п’ятничний намаз, загальний, спільний намаз і ті дві проповіді (хутби), що їх встановив Аллаг перед цим намазом. Ці дві проповіді – це дар Аллага (Пречистий Він і Піднесений) до нас, тому що в цих проповідях, мета цих проповідей – нагадати людині про основи її віри (іману), нагадати їй про опори, на яких грунтується її релігія, нагадати їй про прекрасні норми, встановлення Ісламу. І мета хутби, о раби Аллага, чому це дар Аллага до нас, щоб благотворно вплинути на серце, щоб торкнутися душі, щоб дати людині заряд іману, богобоязливості на весь тиждень, щоб розбудити її від сплячки, щоб позбавити її від безтурботності, щоб зміцнити її, збільшити її іман – ось мета хутби. І тому, о раби Аллага, люди Сунни (ахлю с-Сунна) під час хутби, про що вони говорять? Вони говорять про іман і його сімдесят з гаком відгалужень, головним з яких є «Ля іляга ілля Ллаг», нагадують про це один одному для чого? Для того, щоб зміцнити свій іман, зміцнити зв’язок з Аллагом (Пречистий Він і Піднесений) і щоб ще сильніше триматися за приписи Ісламу. На відміну від тих людей, що йдуть всупереч Сунні, що присвячують свої хутби всяким непотрібним питанням, всяким даремним, стороннім темам, і через це розсіюють розуми людей, через це відводять людей від тієї суті, заради якої Аллаг встановив ці збори. І ти дивишся, як хутба перетворюється на політінформацію, або перетворюється на якусь демагогію, або на якусь балаканину, або на якийсь політичний аналіз, або на розповідь якихось даремних історій, де не згадують ані аяти, ані хадиси Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). І така хутба ніяк не впливає на іман людини – вона заходить порожньою і йде порожньою.
О раби Аллага, п’ятниця (джуму’а) має цього дня свої норми, свої правила (адаби), яких нам треба дотримуватися. Перше, про що треба сказати: у день джуму’а вранці на ранковий намаз, у ранковому намазі імаму бажано читати в першому ракаті суру «Саджда», а в другому ракаті суру «Аль Інсан», це Сунна Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає). Чому саме ці дві сури? Кажуть уляма: «Можливо, тому що в цих сурах згадується початок створення людини, потім його підсумок і згадується воскресіння з мертвих, підняття з могил і розрахунок перед Аллагом (Пречистий Він і Піднесений)».
Друге, що дуже важливо, – це рано приходити на п’ятничний намаз. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) у безлічі хадисів спонукав нас із вами рано йти на п’ятничну молитву. І сказано, що хто прийде о першій годині після фаджра в день джуму’а, той начебто приніс у жертву Аллагові верблюдицю. А той, хто о другій годині прийде, начебто приніс у жертву Аллагові корову. А хто о третій годині, начебто приніс у жертву барана. А хто о четвертій годині, ніби приніс у жертву курку. А хто прийде о п’ятій годині, начебто пожертвував яйцем. Таким чином, що людина може взяти від благодаті (бараки) цього дня, залежить від того, як вона намагається зробити те, до чого спонукає Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Але, на жаль, скільки людей нехтують цією Сунною, рано йти на п’ятничний намаз. Інколи навіть бачиш, як уже імам зайшов до мечеті, а людина щойно виходить з дому або щойно виходить зі свого робочого місця, або за кілька хвилин до того, як увійде імам. А Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, і послухайте цей хадис, і запам’ятайте цей хадис, і згадуйте його щоразу, коли йдете на п’ятничний намаз. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
«عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال النبي صلى الله عليه وسلم : «إذا كان يوم الجمعة وقَفَتِ الملائكةُ على باب المسجد يَكْتُبون الأوّلَ فالأوّلَ، ومَثَلُ المُهَجِّر كمثل الذي يُهْدي بَدَنةً، ثم كالذي يُهْدي بقرة، ثم كَبْشا، ثم دَجاجة، ثم بَيضة، فإذا خرج الإمام طَوَوُا صُحُفَهم، ويسْتَمعون الذِّكرَ”»
«Коли буває п’ятниця, ангели розташовуються над дверима мечеті й записують, у якому порядку люди приходять до мечеті. Людина, що рано йде на намаз – вона подібна до того, хто приніс у жертву верблюдицю. А потім, після нього – подібна до того, хто приніс у жертву корову. А після нього – подібний до того, хто приніс у жертву барана. А після нього – подібний до того, який приніс у жертву курку. А потім – тому, хто пожертвував яйцем. І коли імам виходить і сідає на мінбар, ангели згортають свої сувої і сідають, щоб слухати хутбу (нагадування)».
(Аль-Бухарі, Муслім)
Звичаєм наших праведних попередників (саляфів) було рано йти на п’ятничний намаз, після фаджра або навіть до фаджра. І кажуть, що в перші століття Ісламу дороги в передранішній час ще й після фаджра були повні людьми. Усі вони текли до мечеті, де відбувається джуму’а, наче це день свята. Але, на жаль, потім це зникло. І цей час, коли ти прийшов рано до мечеті, звісно, не присвячуй його балаканині чи обговоренню подій. Це час, який ти маєш заповнити поминанням Аллага, поклонінням Аллага, читанням Корану. І спонукав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) здійснювати додаткові намази. На жаль, мало хто виконує цю Сунну. Перед виходом імама здійснювати додаткові намази, а попередники робили це. Передано, що Ібн Умар (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) робив дванадцять ракятів до виходу імама, тобто встигав стільки. Ібн Аббас – до восьми ракятів. Передано від інших сподвижників. І донедавна ще були люди, що йшли до мечеті на ранковий намаз, а поверталися з мечеті лише по закінченню п’ятничного намазу.
Третє, до чого спонукає нас Іслам, – це здійснювати гусль у день п’ятниці. І більш правильна думка, що обов’язково (ваджиб) здійснювати повне омовіння (гусль) у день п’ятниці, тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْتِيَ الْجُمُعَةَ فَلْيَغْتَسِلْ.
مَنْ جَاءَ مِنْكُمُ الْجُمُعَةَ، فَلْيَغْتَسِلْ.
«Хто з вас приходить на п’ятничну молитву, нехай зробить гусль».
(Аль-Бухарі, Муслім)
Це – обов’язок, який поклав на нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Ще що важливо в день джуму’а – це умаститися пахощами, чудовими запахами, це – почистити рот (зробити сивак), щоб ти не йшов до мечеті з огидним запахом з рота. Одягнути на себе найкрасивіший одяг, який у тебе є. На жаль, багато людей нехтують цим. Коли йдуть вони на якусь урочистість чи захід – так, вони одягають найкращий одяг, умащуються пахощами. А коли йдуть на джуму’а, ставляться до цього легковажно. А Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, послухайте цей хадис:
«منِ اغتسلَ يومَ الجمعَةِ، واستاكَ، ومَسَّ مِنْ طيبٍ إِنْ كان عندَهُ، ولبِسَ مِنْ أحسَنِ ثيابِهِ، ثُمَّ خَرَجَ حتَّى يأتِيَ المسجِدَ، ولم يتخَطَّ رقابَ الناسِ، يتخَطَّ الناسِ، ولم رقابَ الناسِ، رقابَ الناسِ، رقابَ الناسِ ثُمَّ ركعَ ما شاءَ اللهُ أنْ يركعَ، ثُمَّ أنصَتَ إذا خرَجَ الإمامُ، فلَمْ يتَكَلَّمْ حتَّى يفرَغَ مِنْ صلاتِهِ، كانتْ كفارةً لِما بينَها وبينَ الجمعَةِ الأخْرَى»
«Хто зробить гусль у п’ятницю, і зробить сівак (почистить рот), і умаститься пахощами, якщо в нього є пахощі, і вдягне найкращий одяг, що має, а потім вийде з дому, доки не прийде до мечеті й не буде переступати через голови людей, а потім зробить стільки ракятів, скільки забажає (додатковий намаз) до виходу імама, а потім буде мовчки сидіти, і не буде розмовляти доти, доки імам не закінчить намаз, то буде очищенням для нього від усіх гріхів, що були здійснені між цією п’ятницею та попередньою п’ятницею».
(Сахіх аль-Джамі’)
Яка велика нагорода від Аллага (Пречистий Він і Піднесений)! І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
«الغُسْل يوم الجمعة واجِب على كل مُحْتَلِمٍ، وأن يَسْتَنَّ، وأن يَمَسَّ طِيبًا إن وجَد»
«Гусль у п’ятничний день – обов’язок кожного повнолітнього, і сівак (чистити рот) – обов’язок, і умаститися пахощами, якщо є в нього для цього можливість».
(Аль-Бухарі, Муслім)
Далі, о раби Аллага, Сунною є в цей день, читання сури Аль-Кагф (Печера) – вісімнадцята сура. Тому, спонукав нас Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) читати суру Аль-Кагф (Печера). Її можна читати в ніч на п’ятницю та протягом дня п’ятниці. А нагорода за це, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав у хадисі:
«أن من قرأها يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين»
«Той, хто прочитає суру «Аль Кахф» у п’ятницю, – це буде для нього світлом, яке освітить для нього час до наступної п’ятниці».
(аль-Хакім 2/399, аль-Байхакі 3/249).
Аллагу Акбар! Це буде світлом!
Далі, о раби Аллага, ще одна дуже важлива норма в день п’ятниці – це мовчки слухати хутбу. Коли виголошується хутба, не можна розмовляти й треба намагатися, щоб хутба не пройшла для тебе даремно, щоб ти не вийшов порожнім. Тобто слухай її, намагайся зрозуміти і намагайся отримати користь. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
«إذا قلتَ لصاحبك: أَنْصِتْ يوم الجمعة والإمام يَخْطُبُ، فقد لَغَوْتَ»
«Якщо ти скажеш тому, хто поруч із тобою в день п’ятниці, коли імам виголошує хутбу: «Замовкни», – ти вже вчинив марнослів’я».
(Аль-Бухарі, Муслім)
Ще, о раби Аллага, треба застерегти людей від того, щоб переступати через людей. Приходять люди пізно на джуму’а і потім починають іти в перші ряди, переступати через людей і спричиняти людям незручності та неприємності. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) одного разу побачив таку людину, що переступала через голови людей, і він сказав їй:
«اجْلِسْ فَقَدْ آذَيْتَ وأنَيْتَ قالهُ لِلَّذِي تَخَطَّى يَوْمَ الجُمُعَةِ»
«Сідай, ти доставив незручності людям, ти доставив неприємність».
(Сахіх аль-Джамі’ ас-саґір, 155, Сахіх Абі Дауд, 1027)
Як правило, такі речі робить хто? Ті, що запізнюються на джуму’а.
А якщо закінчилося джуму’а, після закінчення джуму’а, о раб Аллага, не позбавляй себе можливості здійснити Сунну, яка встановлена в цей день після п’ятничного намазу. Якщо ти її робиш у мечеті, тоді нехай це буде чотири ракати. Якщо ти робиш Сунну вдома, тоді – два ракати, і можеш зробити чотири ракати.
І, о раби Аллага, ми з вами зараз зробимо намаз і розійдемося після намазу. Давайте згадаємо, як поводилися попередники (саляф) після джуму’а.
Ібн Раджаб каже, що вони, коли йшли після джуму’а… Ось зараз і ви підете після джуму’а, кожен візьме від нагороди ту частку, що відповідає його старанню й ретельності, з волі Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Вони (саляф), коли розходилися після джуму’а, згадували Судний день. Як люди після завершення суду, будуть розходитися з місця суду. Хтось ітиме в Рай, а хтось ітиме у вогонь навіки. Хай урятує Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Каже Ібн Раджаб:
«Тому що Судна година почнеться в п’ятницю. І не дійде цей день до своєї середини, як уже мешканці Раю будуть уже відпочивати в Раю. А мешканці Пекла проведуть свій обідній час у Пеклі». Це сказав сподвижник Пророка, Ібн Мас’уд (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг). Сказав це і прочитав слова Аллага (Пречистий Він і Піднесений) з Корану:
أَصْحَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُّسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلًا
«Мешканці Раю того дня матимуть гарнішу оселю, і прекрасніше місце, для обіднього відпочинку».
Коран, сура Аль-Фуркан (Розрізнення), 25:24
Аллагу Акбар!
О раби Аллага, не забувайте в цей день про ту маленьку годину, маленький час, який нам дарував Аллаг, протягом якого Аллаг приймає наші з вами ду’а особливо. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, що є цього дня (п’ятниці) такий час, що якщо раб-мусульманин у цей час молиться, і просить Аллага про щось, то Аллаг обов’язково дає йому це, якщо збігається його прохання з цим часом. І вказав, що цей час маленький. Є різні думки, коли цей час у день п’ятниці. Аллагу відомо краще. Більш правильно, що це час після асра, тобто останні години п’ятничного дня.
О раби Аллага, і насамкінець нагадаю собі й вам про те, до чого спонукав нас Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Цього дня якнайбільше просити салят за Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), кажучи:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ
«Аллагумма саллі ‘аля Расулі Лляг (О Аллаг, дай салят Посланцеві Аллага)».
Що означає «дай салят»? Тобто похвали його, Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає), у вищому сонмі ангелів, серед вищих ангелів. Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
«إِنَّ مِنْ أَفْضَلِ أَيَّامِكُمْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ، فِيهِ خُلِقَ آدَمُ، وَفِيهِ قُبِضَ، وَفِيهِ النَّّفْخَةُ، فَّيهِ النَّفْخَةُ، فَّهِ النَّفْخَةُ، فَّهِ النَّفْخَةُ وَفِيهِ الصَّعْقَةُ، فَأَكْثِرُوا عَلَيَّ مِنَ الصَّلَاةِ فِيهِ، فَإِنَّ صَلَاتَكُمْ مَعْرُوضَةٌ عَلَيَّ» قَالَ: قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَكَيْفَ تُعْرَضُ صَلَاتُنَا عَلَيْكَ وَقَدْ أَرِمْتَ – يَقُولُونَ: بَلِيتَ -؟ فَقَالَ: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَجْسَادَ الْأَنْبِيَاءِ»
«Воістину, з найкращих ваших днів – це день джуму’а. Цього дня був створений Адам, і цього дня був упокоєний Адам. І цього дня буде подих у Ріг, що сповіщає про початок Судного дня, про кінець світу. І цього дня буде загибель усіх творінь, коли настане кінець світу. Тому, побільше за мене в цей день робіть салят. Ваш салят буде підноситися мені (доводитиме Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) до нього). І, воістину, Аллаг заборонив землі з’їдати тіла Пророків».
(Абу Дауд, 1047-Достовірний)