О раби Аллага! Розповідає Абу Дарда (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) – сподвижник Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Каже він: «Сиділи ми й обговорювали таке питання, як бідність. Ми висловлювали побоювання, тривогу, стурбованість з приводу бідності. І вийшов Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) і сказав:
الفَقْرَ تَخَافُونَ؟ والَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَتُصَبَّنَّ عَلَيَّيْكُمُ الدُّنْيَا صَبّاً حَتَّى لَا يُزيغَ قَلْبَ أَحَدِكُمْ إِنْ أَزَاغَهُ إِلاَّ هِيَ وايْمُ الله لَقَدْ تَرَكْتُكُمْ على مِثْلِ البَيْضَاءِ لَيْلُهَا وَنَهَارُهَا سَوَاءٌ
«Невже бідності ви боїтеся? Клянуся Тим, у чиїй Руці моя душа, проллються на вас мирські блага зливою рясною так, що тільки вони (мирські блага) і спокусять серця деяких з вас. Клянуся Аллагом, я залишив вас на ясному, широкому шляху, де день і ніч однакові».
Релігію цю вам залишив, яка роз’яснює всі питання, і хто тримається за неї в усьому, той буде наставлений до найкращого.
О раби Аллага! Хадис Абу Дарда нагадує нам про одну річ, яка називається бідність (аль факр). Бідність, яка є страхом, яка є занепокоєнням, тривогою, що мучить багатьох людей. Багато людей мучаться страхом перед бідністю, бояться того, що їх спіткає бідність, і це змушує їх тривожитися. Особливо, якщо такий період у них у житті, коли Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) випробовує їх якоюсь нестачею в майні, у плодах або в грошах. І ось коли трапляється це, у людини виникає страх перед бідністю. Або бувають періоди такі в житті, коли в неї бідність. Починають люди шукати способи як позбутися бідності і як лікувати цей стан. Як бути? Як пройти, перейти, переступити, подолати цю скруту в житті? Але ж Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) не випадково тут сказав сподвижникам: «Я залишив для вас шлях ясний, де день і ніч однакові», тобто ця благословенна, велика релігія дає, о раби Аллага, розв’язання всіх проблем, подолання всіх критичних ситуацій. Якщо Аллаг тобі допоможе триматися за цю релігію, то значить ти будеш, як ми сказали, у всіх справах спрямований до найкращого. Будь-яке випробування, яке прийде до тебе, якщо ти будеш вирішувати через Коран і Сунну, значить ти вирішиш найкращим чином. Буде дано тобі позбавлення від цього.
Тому, о раби Аллага, обов’язково у всіх проблемах, нещастях і бідах відповідь шукайте в книзі Аллага та Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Там є все. Відповіді на всі питання.
О раби Аллага! У переважної більшості людей страх сильний перед бідністю. У якому значенні? Мало майна, мало грошей, мало коштів.
Багато людей бояться саме цього виду бідності, але, о раби Аллага, є така бідність, яка страшніша. І на це вказує Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Абу Зарр (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) каже: «Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) одного разу до мене звернувся з питанням, він сказав:
يَا أَبَا ذَرٍّ، أَتَرَى كَثرَةَ المَالِ هُوَ الغِنى؟ قُلتُ: نَعَم يَا رَسُولَ اللهِ، قَالَ: «فَتَرَى قِلَّةَ المَالِ هُوَ الفَقرَ هُوَ الفَقرَ قُلتُ: نَعَم يَا رَسُولَ اللهِ
«О Абу Зарр, ти думаєш, що коли багато грошей, багато майна – це багатство?»
«Так, о Посланець Аллага», – каже Абу Зарр.
«Ти думаєш, що коли мало грошей – це бідність?»
«Так, о Посланець Аллага».
Так більшість людей думає, що це багатство і це бідність, але Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав йому:
إِنَّمَا الغِنى غِنى القَلبِ، وَالفَقرُ فَقرُ القَلبِ
«Воістину, багатство – це не інакше, як багатство серця, а бідність – це не інакше, як бідність серця».
І справді, якщо в людини багате серце – це означає задоволене серце, вдоволене серце. Навіть якщо мало у людини грошей і коштів, вона все одно щаслива. Тому що вона задоволена тим, що дає їй Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) і тим, як розподіляє Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) різк’. А якщо в людини бідне серце, злиденне серце, тоді скільки не дай цій людині, однаково не насититься її серце і однаково вона думатиме, що вона знедолена і нещасна.
Тому, о раби Аллага, виходить, що розв’язання проблеми бідності, зводиться в основному до чого? До виправлення серця, ось тут у грудях (шейх вказує на груди), потрібно його виправити покірністю Аллагові (Пречистий Він і Піднесений), наповнивши його іманом, сподіванням, задоволеністю і вдоволенням.
Далі, о раби Аллага, якщо ви подивитеся на Коран і Сунну, і шукатимете там розв’язання проблеми бідності, то побачите, що там дано прості, але єдино правильні розв’язання цієї проблеми:
Перше, на що вказує і до чого спрямовує наша релігія для позбавлення від проблеми бідності, що мучить серця багатьох – це розуміння однієї важливої істини, о раби Аллага. Важлива істина, яку начебто ми всі з вами знаємо, але мало хто з нас усвідомлює цю істину. Ця істина полягає в тому, що раб повинен бути абсолютно переконаний у тому, що все в руках Аллага (Пречистий Він і Піднесений). «Раззак» – той, хто дає тобі прожиток (різк’), той, який на небесах, той, який над небесами.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) у Корані говорить:
وَفِی ٱلسَّمَاۤءِ رِزۡقُكُمۡ وَمَا تُوعَدُونَ
«І на небесах ваша доля (різк’) і те, що вам обіцяно»,
Коран, сура Аз-Зарійят (Розсіюючі), 51:22.
І каже Аллаг (Пречистий Він і Піднесений):
یَـٰۤأَیُّهَا ٱلنَّاسُ ٱذۡكُرُوا۟ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَیۡكُمۡۚ هَلۡ مِنۡ خَـٰلِقٍ غَیۡرُ ٱللَّهِ یَرۡزُقُكُم
«О люди, згадайте дари Аллага вам, хіба є Творець інший, окрім Аллага, що дає вам прожиток (різк’)»,
Коран, сура Фатір (Творець), 35:3.
І багато інших аятів, які нам на це вказують. Твій Господь, Він, який скорочує і розпростирає. Він, який опускає і піднімає. Він, який звеличує і принижує. Він, який дає і позбавляє. Це все в Його Руці, немає у Нього в цьому співтовариша і співучасника.
І тому, значить правило, як виправити це становище: ти твердо вір в Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і сподівайся тільки на Нього. Тому що від Нього твій різк’.
وَمَا مِن دَاۤبَّةࣲ فِی ٱلۡأَرۡضِ إِلَّا عَلَى ٱلَّهِ رِزۡقُهَا وَیَعۡلَمُ مُسۡتَقَرَّهَا وَمُسۡتَوۡدَعَهَاۚ
«Немає жодної живої істоти на землі, щоб Аллаг не взяв на себе прожиток цієї істоти. І Він знає місце проживання цієї живої істоти, і місце її спочинку»
Коран, сура Гуд, 11:6.
Отже, перше, що треба зробити у своєму серці, щоб позбутися бідності, – це зміцнити усвідомлення того, що все залежить тільки від Аллага, і твій різк’ у Нього. Тож прибігай тільки до Нього і від Нього тільки відчувай твою залежність.
СубханаЛлаг! Це дає дійсно блаженство для твого серця, тому що це спокій і незалежність. Замість того, щоб прив’язуватися до творінь і принижуватися перед творіннями, і бути улесливим щодо творінь, ти принижуйся перед Творцем, і прив’язуйся тільки до Нього. Ти стукай у правильні двері і сподівайся на Того, хто гідний сподівання. А якщо сподіваєшся на Аллага (Пречистий Він і Піднесений) по-справжньому, розкриває Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) двері різк’а і полегшує для тебе. І ти отримуєш звідки очікуєш і звідки не очікуєш.
وَمَن یَتَّقِ ٱللَّهَ یَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجࣰا وَیَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَیۡثُ لَا یَحۡتَسِبُۚ وَمَن یَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسۡبُهُۥۤۚ
«Хто боїться Аллага, тому дає Він вихід, і дає йому їжу звідти, звідки він не очікує. А хто уповає на Аллага, тому Його достатньо»
Коран, сура Ат-Таляк (Розлучення), 65:23.
Друге, до чого спонукає наша релігія для позбавлення від бідності, ви скажете: «Це банальні речі, ми й так їх знаємо». Знаємо, але тільки зовні, але не усвідомлюємо.
А друге, о раби Аллага, це «аль-амаль» – це робота. Іслам спонукає нас із вами працювати. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
فَٱمۡشُوا۟ فِی مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا۟ مِن رِّزۡقِهِۦۖ وَإِلَیۡهِ ٱلنُّشُورُ
«Ходіть по краях землі та їжте з їжі, яку дає Аллаг, і до Нього повернення»,
Коран, сура Аль-Мульк (Влада), 67:15.
Розповідаючи про цей намаз джума’ (салятуль джума’), Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
فَإِذَا قُضِیَتِ ٱلصَّلَوٰةُ فَٱنتَشِرُوا۟ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَٱبۡتَغُوا۟ مِن فَضۡلِ ٱلَّهِ
«А коли закінчується намаз, розходьтеся по землі, і шукайте від милості Аллага»,
Коран, сура Аль-Джумуа (Соборна), 62:10.
Шукайте! Тому, людина в цьому питанні повинна бути активною, старанною і наполегливою. Потрібно бути далеким від недбалості, млявості, пасивності, слабкості, лінощів, що вражає багатьох із нас. Навіть якщо в тебе може бути мало грошей, тобто тобі в обіг і пускати особливо нічого, але знай, що те мале, за активної і старанної праці та справжньої надії на Аллага (Пречистий Він і Піднесений), перетворюється потім на велике.
Це закон Аллага (Пречистий Він і Піднесений). І ця релігія засуджує людину, яка просить у людей і не хоче трудитися, працювати і старатися.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) роз’яснив це. Прийшли двоє людей до нього з ансарів, щоб попросити садака. Вони прийшли, щоб дали їм щось із майна, милостині. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) підняв на них очі, подивився і побачив, що це сильні, здорові люди. Він сказав їм:
لا تحلُّ الصَّدقةُ لغنيٍّ ولا لذي مِرَّةٍ سَوِيٍّ
إنْ شِئتُما أَعطيتُكما، ولا حظَّ فيها لغنيٍّ، ولا لقويٍّ مُكتسِبٍ
«Якщо хочете, я вам дам (садака). Але не дозволена вона для багатого (який не має потреби) і не дозволена для того, хто сильний і має змогу заробляти сам», тобто Іслам прийшов зі спонуканням нас із вами до праці. Навпаки, застерігаючи нас від безініціативності, недбальства та лінощів. Тому праця, зі справжньою опорою на Аллага, і довірою Аллагу та упованням на Нього.
Третє, як вирішувати проблему бідності, о раби Аллага! Людина, у якої мало коштів, має бути поміркованою. Економія і поміркованість! Є багато людей, у яких грошей немає, майна мало, але, машааЛлаг, живуть не гірше, ніж ті, хто має кошти. І витрачають вони не менше. Позичають, беруть гроші в борг, вони вважають, що вони не повинні відставати. Ні! Раз у тебе мало, значить задовольняйся тим, що є і тим, що дає Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Не задивляйся, не задивляйся на те, що є в інших людей, у яких багато майна. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:
وَلَا تَتَمَنَّوۡا۟ مَا فَضَّلَ ٱلَّهُ بِهِۦ بَعۡضَكُمۡ عَلَىٰ بَعۡضࣲۚ
«І не бажайте того, у чому Аллаг віддав одним із вас перевагу перед іншими»,
Коран, сура Ан-Ніса (Жінки), 4:32.
Поміркованість, економія, вдоволення тим, що дав тобі Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Намагайся не задивлятися на тих, у кого більше, і не рівнятися за ними у своїх витратах.
І четверте, до чого спонукав Іслам – це звісно ж ду’а. Прибігати до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) від бідності. Так, бідність може бути причиною приниженості людини і проблем людини. Тому звертайся до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) від бідності. Але ніхто тебе не захистить від бідності, крім Аллага (Пречистий Він і Піднесений).
وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ
«На небесах ваш уділ, і те, що вам обіцяно».
Коран, сура Аз-Зарійят (Розсіюючі), 51: 22
Від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) передано, що він звертався до Аллага (Пречистий Він і Піднесений) з ду’а:
اللّهُمَّ إنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ، وَالْقِلَّةِ، وَالذِّلَّةِ
/Аллагумма інні а’узу біка міна-ль-фак’рі уа-ль-килляті уа-з-зілляті/
«О Аллаг, я вдаюся до Тебе від бідності, нестачі і від приниженості».
Далі, щодня, вранці та ввечері, по три рази говорив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
اللَّهمَّ إنِّي أَعوذُ بكَ منَ الكُفرِ والفَقرِ، اللَّهمَّ إنِّي أَعوذُ بِكَ مِن عَذابِ القَبرِ، لا إلهَ إلَّا أنتَ
/Аллагумма інні а’узу бі-кя міна-ль-куфрі, уа-ль-фак’рі. Аллагумма, інні а’узу бі-ка мін ‘азабі-ль-кабрі. Ля іляга ілля Анта/
«О Аллаг, воістину, я вдаюся до Тебе за захистом від невір’я (куфру) і від бідності. О Аллаг, я вдаюся до Тебе за захистом від мук могили, немає істинного Бога, гідного поклоніння, крім Тебе».
По три рази, щодня, вранці та ввечері. Ось тобі засіб.
І далі, о раби Аллага, наприкінці хутби скажу таку річ. Багато людей думають, що, якщо Аллаг дає комусь багато майна і грошей, отже, ця людина, поважна в Аллага, і вона улюблений раб Аллага, а якщо навпаки, комусь Аллаг звужує його їжу (різк’), отже, людина знехтувана в Аллага (Пречистий Він і Піднесений), нешаноблива. Ось поширена ця думка серед багатьох людей неосвічених. Так і кажуть: «Це улюблений раб Аллага».
– Чому?
«Дивись скільки в нього грошей, скільки в нього майна».
І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить про це в Корані:
فَأَمَّا ٱلۡإِنسَـٰنُ إِذَا مَا ٱبۡتَلَىٰهُ رَبُّهُۥ فَأَكۡرَمَهُۥ وَنَعَّمَهُۥ فَیَقُولُ رَبِّیۤ أَكۡرَمَنِ
وَأَمَّاۤ إِذَا مَا ٱبۡتَلَىٰهُ فَقَدَرَ عَلَیۡهِ رِزۡقَهُۥ فَیَقُولُ رَبِّیۤ أَهَـٰنَنِ
«Але людина така, що, коли Господь випробовує її, надаючи їй милість і обдаровуючи її благами, майном, вона каже: «Господь мій вшанував мене». А коли Господь випробовує її, обмежуючи її прожиток у різк’у, вона каже: «Господь мій принизив мене»
Коран, сура Аль-Фаджр (Зоря), 89:15-16.
Це те, що говорять люди, і те, що думають люди. А далі йде небесна фетва від Аллага (Пречистий Він і Піднесений) і Він каже:
كَلَّا
«Ні, ні так!»
Коран, сура Аль-Фаджр (Зоря), 89:17.
Не обов’язково, що той, у кого багато грошей – він поважний в Аллага. Той, у кого мало майна – він презирливий у Аллага. Це не так! І те, й інше, багатство й бідність, не інакше, як випробування. Тому сказано тут в аяті: «Випробовує Господь людину».
Це випробування, багатий випробовується Аллагом на вдячність йому. Бідний випробовується Аллагом на терпіння. І тільки одна людина в усьому цьому опиняється у виграші, отримує успіх – це віруюча людина. Віруюча людина, яка, коли приходить до неї багатство від Аллага (Пречистий Він і Піднесений) – вона вдячна, це для неї благо (хайр). І коли приходить бідність – вона терпляча, і це для неї благо. І отримує вона нагороду і удостоюється нагороди вдячних. Або отримує нагороду терплячих. А це великі нагороди.
І ми просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він, усіх нас із вами, спрямував до тих слів правильних і до тих праведних діянь, які улюблені Йому і якими Він задоволений. І просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він упорядкував усі наші справи, наше становище в усьому. Щоб не доручав нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) нашим душам (нафсам) навіть на одну мить.