О раби Аллага, з найбільших милостей до нас – це те, що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) дарує дітей тим зі Своїх рабів, кому забажає, і Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) згадує про цю Свою милість:
يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ
«Він (Аллаг) дарує, кому забажає, дочок, а кому забажає – хлопчиків. Або поєднує хлопчиків з дівчатками, а того, кого забажає, робить бездітним. Воістину, Він Знаючий, Всемогутній!”
Коран, сура Аш-Шура (Рада), 42: 49-50
Так ось, Всевишній Аллаг дарує нам цю милість, і Він зобов’язує нас із вами до того, щоб оточити цих дітей усілякою турботою. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) через Свого Пророка передав нам сильну загрозу, якщо людина нехтує цією опікою і турботою про своїх дітей. І сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
ما مِن عَبْدٍ اسْتَرْعاهُ اللَّهُ رَعِيَّةً، فَلَمْ يَحُطْها بنَصِيحَةٍ، إلَّا لَمْ يَجِدْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
«Якщо Аллаг доручає якомусь Своєму рабу підопічних, і він не оточує їх щирою турботою, то такий раб не відчує запаху Раю».
Хадис передали аль-Бухарі (7150) і Муслім (142)
О раби Аллага, небезпеки, що підстерігають наших дітей, дуже численні, але найдивовижніше, що причиною багатьох із цих небезпек, багатьох із цих ризиків, є батьки. Самі батьки – безпосередня причина, бо вони дозволяють робити це дітям, бо вони не застерігають дітей від цього, бо вони не переймаються за це. Чому? Або вони просто неосвічені, самі не знають, або це просто їхня неуважність.
О раби Аллага, ви всі знаєте, що ми з вами живемо в епоху дивовижного технологічного прогресу. Цей прогрес проник у наші домівки, це стало частиною нашого життя, і сьогодні прогрес, технології беруть участь разом із нами у вихованні дітей. Але страшно те, що основна частина людей не проводять різниці між шкідливим і корисним. Дуже мало хто переживає, мало хто остерігається, мало хто замислюється, у чому є користь, а в чому шкода. Але з найшкідливіших, найнебезпечніших речей, які підніс нам технологічний прогрес сьогодні, – це, звісно ж, комп’ютерні або електронні ігри, які захопили сьогодні не лише молодь, не лише дітей, а й багатьох дорослих. Ці комп’ютерні ігри, ці технології у вигляді ігор атакували сьогодні будинки, вони займають більшу частину часу молоді, вони стали частиною їхнього повсякденного життя.
І дивно, що багато батьків вважають, що ці комп’ютерні ігри якраз дуже корисні. У якому плані? Тому що, кажуть вони, дитина під їхнім наглядом сидить удома, не виходить на вулицю, і це добре. Або кажуть вони, у них немає можливості вивозити дитину в якусь подорож або гуляти з нею, а це є свого роду заміною. Крім того, як вони кажуть, вони бувають дуже зайняті і не можуть задовольняти потреби дитини. І матері, і батьки, щоб отримати таку можливість займатися своїми справами, часто марними, дозволяють дітям занурюватися в інтернет, в ігри. І ці комп’ютерні ігри заманюють дітей, заманюють своєю барвистістю, заманюють тим ризиком, пригодами, фантастичними сценаріями, які там є.
Те, що нас хвилює, і те, про що я хотів поговорити сьогодні, є дуже важливим. Ми повинні з вами поговорити про ті жахливі, шкідливі наслідки, до яких ведуть комп’ютерні ігри.
Були проведені численні дослідження, і було виявлено, що комп’ютерні ігри несуть у собі кілька видів шкоди:
➊. Шкода, що стосується релігії.
➋. Шкода, що стосується моральності та поведінки.
➌. Шкода, що стосується безпеки.
➍. Шкода, що стосується здоров’я людей.
➎. Суспільна, соціальна шкода.
➏. Шкода, пов’язана з освітою.
Багато батьків не уявляють масштаби цієї проблеми. А діти…Що таке діти? Що таке молодь? Адже це дуже зручний матеріал: вони дуже легко сприймають усілякі ідеї, вони легко піддаються впливу, їм дуже легко навіяти якісь поняття та ідеологію.
➤ Звісно, найстрашніша шкода від комп’ютерних ігор пов’язана з віропереконанням (акидою), пов’язана з релігією. Це справжня війна, це справжня атака через ці ігри на наших дітей, на нашу молодь, на нас самих. У цих комп’ютерних іграх можна зустріти багато речей, які є прямим порушенням переконань Ісламу. Ми можемо побачити в цих комп’ютерних іграх звеличення ідолів, звеличення розп’яття, різні предмети немусульманського релігійного культу. Ми можемо побачити там, як герої оживляють мертвих, тобто те, що може робити тільки Всевишній Аллаг. Або можемо побачити те, що герої роблять у Всесвіті, розпоряджаються, керують ним так, як вони хочуть, у всіх формах. Це все, звісно, робить дуже слабкими переконання (акиду) дитини, її віру (іман), її розуміння, хто її Господь. А може бути й таке, що, коли дитина грає в ці ігри, вона бачить, як відбувається земний уклін (суджуд) не Аллагу (Пречистий Він і Піднесений). Люди іноді не помічають, але якщо придивитися, можна побачити, що в цих іграх присутнє приниження Корану, коли герої повинні наступити на Коран і пробігти по ньому. Іноді дитину або того, хто грає, змушують зробити вибір, у грі на екрані з’являється запитання: «Ти мусульманин чи ти немусульманин? Ти віруючий чи невіруючий? Роби вибір!» І дитина робить вибір, що вона невіруюча, що вона не вірить. Для чого? Щоб мати можливість продовжити цю гру, інакше гра не триває. Або ігри, коли ведеться війна з якимись божествами, і дитина, будучи героєм цієї гри, підіймається на небо і там веде війну з якимись божествами, тобто це такі ігри, які привчають їх до поглядів безбожництва, атеїзму, ідолопоклонства. Ці ігри привчають до чаклунства, до окультизму, навчають різних сатанинських заклинань, навчають багатобожжя (ширку) і слів багатобожжя. Небезпека дуже велика, о раби Аллага!
➤ Далі, шкода, що стосується моральності дитини. Дитина бачить там етичні, моральні злочини. Вона бачить там і розпусту, і наготу, і розпивання спиртного, вона чує там лихослів’я, ці ігри вчать її цьому. Ці ігри роблять дитину жорстокою, грубою, тому що вона бачить там сцени насильства, жорстокості. І потім ця дитина вже в житті, коли стикається з якоюсь проблемою, як правило, починає розв’язувати ці проблеми шляхом жорстокості та насильства. Ці ігри вчать злочинів, вчать убивств. І в підсумку ми отримуємо молоду агресивну людину, яка любить кровопролиття, готову вже до того, щоб терористичні організації прийняли її до своїх лав. Подивіться на ці ігри, чого в основному вчать у цих іграх? Хто вб’є більше людей, той більше отримає балів! Вони вчать скоювати злочини, красти, вбивати водіїв машин, щоб потім забрати цю машину, сісти на неї і поїхати. Герой цієї гри – це той, який скоює злочин у всіх його видах.
➤ А що стосується здоров’я, то тут теж величезна шкода. Фахівці кажуть, що тут зачіпається дуже багато аспектів, що стосуються здоров’я. Шкода, яку комп’ютерні ігри завдають здоров’ю, починаючи з того, що комп’ютерна гра викликає залежність, перш за все, у дитини, хоча не тільки в дитини, а й у дорослої людини, вона викликає звикання, і вона вже не може без цього жити. Це дуже важлива частина її життя. Можливо, головна частина її життя там, у віртуальному світі. Крім того, ці комп’ютерні ігри призводять до порушення її фізичного стану, до якихось органічних порушень, до судом, до епілепсії, до ослаблення зору, впливають на функції мозку, серцево-судинної системи і так далі, не кажучи вже про те, що багато хто з цих ігор, а ми навіть не підозрюємо про це, містять у собі серйозний психологічний вплив на дитину й навіть вплив через якісь чаклунські змови, через зомбувальні методи, тож дитина під впливом ігор може наважитися на самогубство. Крок за кроком вони ведуть дитину до самогубства, дитина може викинутися з вікна або може вчинити агресію щодо оточуючих людей.
➤ Що стосується суспільної шкоди, то ця шкода хоча б у тому, що через ці комп’ютерні ігри виникає роз’єднаність у сім’ях. Члени сім’ї не спілкуються один з одним. Стає дуже слабкою така річ, як благочестиве ставлення до батьків, дитина вже не ставиться так добре до батьків. Сходить майже на мінімум підтримка родинних зв’язків (силят ар-рахм). Ці комп’ютерні ігри можуть призводити до того, що дитина стає замкнутою, у неї виникають психологічні, психічні хвороби.
А втрата часу? Адже втрата часу – це теж страшно, адже що таке людина, хто такий кожен із нас? Це кількість днів, яку їй відпущено в цьому світі. Ми – це дні й години. А ці ігри – це марна втрата часу.
➤ Щодо шкоди, пов’язаної з освітою, то можна побачити, як діти чи молодь, які захоплені цими комп’ютерними іграми та пристрастилися до них, мають дуже низький освітній рівень, слабкий інтелектуальний та психологічний розвиток.
➤ Ну і, нарешті, шкода, пов’язана з безпекою. Чи знаєте ви, о раби Аллага, що багато терористичних організацій по кілька разів на рік запускають у мережу комп’ютерні ігри, які розраховані на вікову групу від 12 до 18 років. Суть цієї гри в тому, що дитина стає членом якоїсь терористичної, радикальної організації, і її там навчають, як треба підривати, як треба красти машини, як треба вбивати людей, відрізати їм голови або перерізати їм судини на шиї, або підривати будинки, або підривати мечеті тощо. Для чого вони це роблять? А для того, щоб ось ці думки та ідеї тероризму посіяти в умах молодих людей, щоб потім це був уже готовий член цієї організації, і потім його дуже легко втягнути в діяльність цієї організації. Більше того, іноді дитина навіть отримує звідти якісь звукові вказівки, відбувається обмін якимись звуковими або письмовими повідомленнями.
Заходи профілактики
О раби Аллага, небезпека велика, але з милості Аллага немає жодної недуги, щоб Аллаг не послав лікування від цієї недуги. Але перш за лікування важлива профілактика, щоб запобігти самій хворобі.
- Найголовніше, що ми повинні робити для запобігання цьому – виховувати наших дітей, привчати наших дітей звеличувати Аллага (Пречистий Він і Піднесений), любити Аллага (Пречистий Він і Піднесений), слідувати неухильно за Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає), звеличувати цю релігію, звеличувати її встановлення, Шаріат цієї релігії, боятися Аллага (Пречистий Він і Піднесений), привчати дитину до муракаба, тобто до усвідомлення контролю, постійного спостереження від Аллага (Пречистий Він і Піднесений), що Він і бачить, і чує, і спостерігає за нею.
- Далі, другий дуже важливий профілактичний захід – це те, щоб сім’я була згуртованою, щоб у сім’ї була єдність, тому що якщо в сім’ї всі разом тримаються за правильну акиду, за правильне переконання, за правильну релігію, то це потужна причина для захисту дитини від спотворень у переконаннях, у діяннях, у поведінці.
- І третій профілактичний захід – це згуртованість усього мусульманського суспільства. Мусульманське суспільство має бути згуртованим. Ми всі разом, тримаючись за правильне переконання, за правильний шлях, повинні разом працювати над тим, щоб захистити наших дітей.
Методи вирішення цієї проблеми
О раби Аллага, звісно, рішень для цієї проблеми багато. Я вам назву деякі з них.
➪ Перше, зверніть увагу на те, що в жодному разі не можна залишати дитину саму, коли вона грає в ці комп’ютерні ігри. Якщо вона і грає в якусь гру, це має бути під вашим наглядом (відкрито), і ви маєте розмовляти з нею, маєте запитувати її, маєте давати їй правильну настанову.
➪ Більше того, батько або мати повинні взяти під своє повне керівництво вибір цих ігор. Батько повинен знати зміст цих ігор, тому що зовні багато з цих ігор, справді, виглядають зовні безпечними, але той, хто грає, потім виявляє там багато речей, які є злочинами і порушенням моральності.
➪ Ще одним важливим виходом із цієї проблеми є обмеження часу, щоб дитина не грала годинами в цю гру. Нехай це буде 15-20 хвилин, і це має відбуватися в присутності когось із батьків.
Потрібно постаратися ці ігри замінити чимось корисним, щоб це були якісь інтелектуальні ігри, які розвивають корисні навички дитини, розширюють її корисний кругозір, або нехай це будуть якісь фізичні ігри, або нехай будуть колективні ігри, щоб дитина не замикалася в собі.
➪ Дуже важливо залучати дитину до спілкування в сім’ї, щоб вона була присутня на сімейних зібраннях, щоб не виник бар’єр між нею та членами суспільства. Ми всім суспільством повинні дбати про це теж. Подивіться, як Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) відвідував людей, він підтримував родинні зв’язки, допомагав своїм родичам, відвідував своїх сусідів. Усе це для чого? Це суспільна турбота один про одного, і це дуже важливо.
➪ Ну і, звісно, найголовніше, як я сказав, дбайте про єдинобожжя (Таухід) вашої дитини, про те, щоб ваша дитина була єдинобожником, знала Таухід і слідувала йому, знала, що таке багатобожжя (ширк) і остерігалася його, щоб вона любила Сунну, щоб вона любила шлях Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Вчіть її Корану, вчіть її Сунни, вчіть її релігії. Якщо є можливість, якщо є мечеті Сунни, в яких є гуртки знання, то нехай дитина відвідує їх.
➪ І ще одна річ – батьки мають привчати дитину до такої речі, як самоконтроль, щоб дитина відмовлялася грати в гру не тому, що її примушують чи забороняють їй, а сама розуміла, що заборонено (харам), у чому шкода, і сама усвідомлено відмовлялася від цього. Це дуже важливо, щоб те, що вона робила, було через її власну любов, через її власні переконання.
І нарешті, о батько і мати! Увесь час пам’ятайте цю настанову Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), який сказав:
كُلُّكُمْ رَاعٍ ومَسْؤُولٌ عن رَعِيَّتِهِ؛ فَالإِمَامُ رَاعٍ وهو مَسْؤُولٌ عن رَعِيَّتِهِ، والرَّجُلُ في أهْلِهِ رَاعٍ وهو مَسْؤُولٌ عن رَعِيَّتِهِ، والمَرْأَةُ في بَيْتِ زَوْجِهَا رَاعِيَةٌ وهي مَسْؤُولَةٌ عن رَعِيَّتِهَا
«Кожен з вас пастир (опікун), і він несе відповідальність за підопічних. Керівник (імам) – пастир, і він відповідає за своїх підопічних, чоловік – пастир (опікун) у своїй родині, і він відповідальний за своїх підопічних. Жінка – пастир у домі свого чоловіка, і вона відповідає за своїх підопічних».
Хадис передали аль-Бухарі (844) і Муслім (1829)
І нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) збереже наших дітей, нашу молодь і всіх нас від усього поганого!