О раби Аллага! Бійтеся Аллага, вашого Господа, і часто згадуйте про милості, які надав вам Всевишній Аллаг, про Його дари, бо говорить Всевишній:
وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا
«А якщо почнете рахувати милості Аллага, то не порахуєте їх!»
Коран, сура Ан-Нахль (Бджоли), 16:18
І каже Аллаг سبحانه وتعالى:
وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ
«…і які б не були у вас милості, то всі вони від Аллага».
Коран сура Ан-Нахль (Бджоли), 16:53.
О раби Аллага! Милості Аллага незліченні, порахувати їх неможливо, але ми сьогодні з вами поговоримо про одну дуже важливу з Його милостей, Його дарів. На це вказано в словах Аллага. Аллаг سبحانه وتعالى каже в Корані:
أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ * وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ
«Хіба Ми не зробили для неї [людини] два ока і не зробили для неї язик і дві губи?»
Коран сура Аль-Баляд (Місто), 90:8-9.
Так, о раби Аллага, Аллаг سبحانه وتعالى дав нам ці дві великі милості: Він дав нам очі, за допомогою яких ми можемо бачити, споглядати цей світ, і Аллаг дав нам милість язика, за допомогою якого ми можемо висловлюватися й говорити, і допомагають язику в цьому дві губи. Крім того, Аллаг سبحانه وتعالى зробив ці губи для того, щоб прикривати рот, – це милість, вони закривають вхід до нашого рота, як зробив для очей наших дві повіки: верхню і нижню, вони закривають і захищають наші очі.
Милості Аллага سبحانه وتعالى треба бачити. Бачте їх і не вважайте ці милості чимось незначним. Аллаг سبحانه وتعالى, ми просимо Його, щоб Він навіяв нам з вами подяку (شُكْرْرٌ – шукр) за ці Його дари, за Його милості, тому що
وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ
«мало з Моїх рабів вдячних».
Коран сура Саба (Савське царство), 34:13
А як дякувати Аллагові سبحانه وتعالى за цю милість – за милість язика і за милість очей. Не тільки те, що ти своїми устами дякуєш Аллагові سبحانه وتعالى. Подяка Аллагові سبحانه وتعالى за це, за зір і за мовлення, виражається в тому, що ти використовуєш ці речі, очі та язик, так, як це завгодно Аллагові سبحانه وتعالى, так, як цим задоволений Всевишній Аллаг, і, навпаки, остерігаєшся всього, що може якось розгнівати Аллага سبحانه وتعالى, викликати Його невдоволення.
О раби Аллага, якщо Аллаг тобі допоміг берегти твій язик, то ти отримаєш користь незліченну, ти отримаєш плоди великі, і в цьому світі, і в Вічному світі. Ось сьогодні, протягом цієї хутби, ми поговоримо з вами, які ж плоди отримує людина, що оберігає свій язик.
1. Перший плід, о раби Аллага, – знайте, що оберігання язика (صِيَانَةُ اللِّسَانِِ) – це причина для прощення твоїх гріхів і для того, щоб твої діяння стали праведними. Аллаг سبحانه وتعالى говорить про це в Корані:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا
«О ви, які увірували! Бійтеся Аллага і говоріть слова вірні».
І що тоді буде? Оберігай свій язик, говори слова вірні –
يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا
«і тоді Аллаг виправить ваші діяння і пробачить вам ваші гріхи. Хто підкоряється Аллагові та Його Посланцеві, той приречений на великий успіх».
Коран сура Аль-Ахзаб (Військові загони), 33:70-71
2. Друга користь, яку ти отримаєш, о рабе Аллага, якщо ти оберігатимеш свій язик, замислися – тобі буде гарантовано вхід до Раю. Імам аль-Бухарі (нехай помилує його Всевишній Аллаг) наводить хадис від Сахля ібн Са’да (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) про те, що сказав Пророк ﷺ:
مَن يَضْمَن لي ما بيْنَ لَحْيَيْهِ وما بيْنَ رِجْلَيْهِ، أضْمَنْ له الجَنَّةَ
«Той, хто мені гарантує, дасть гарантію, поручиться за те, що в нього між двома щелепами, і за те, що в нього між ногами, тому я гарантую Рай».
аль-Бухарі 6474
Хто гарант? Посланець Аллага ﷺ! Що гарантується? Рай! За що гарантується Рай? За дві речі: якщо людина оберігатиме свої статеві органи і берегтиме свій язик.
3. Третя користь, яку ти отримаєш, о рабе Аллага, якщо будеш оберігати свій язик, – це порятунок «نَجَاةٌ – наджа» у цьому світі та у Вічному світі. Ук’ба бну Амір (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) прийшов до Пророка ﷺ і сказав йому:
يَا رسولَ اللَّهِ مَا النَّجَاةُ؟
«О Посланець Аллага, у чому порятунок? Як врятуватися?»
Він сказав йому:
أَمْسِكْ عَلَيْكَ لِسَانَكَ، وَلْيَسَعْكَ بَيْتُكَ، وابْكِ عَلَى خَطِيئَتِكَ
«Притримуй свій язик [це перше], і нехай тобі буде достатньо твого дому [тобто зроби такі речі, що потребують знаходження в будинку: поклоніння Аллагу سبحانه وتعالى, усамітнення для спілкування з Творцем], і [третє] – оплакуй свій гріх».
ат-Тирмізі 2406
І сказав Посланець Аллага ﷺ, послухайте – три слова всього, але скільки в них сенсу!
مَنْ صَمَتَ نَجَا
«Той, хто мовчатиме, той врятується».
ат-Тірмізі 2501
Хто мовчатиме, утримуватиме свій язик від усього кепського або сумнівного, той врятується.
4. Наступна користь, о раби Аллага, – знай, якщо ти будеш берегти свій язик, якщо твій язик буде прямим і правильним, тоді всі органи твої будуть прямі, правильні й праведні. Якщо спотвориться твій язик, буде кривим, тоді всі органи твої будуть криві. Пророк ﷺ говорить про це:
إذا أصبحَ ابنُ آدمَ فإنَّ الأعضاءَ كلَّها تُكفِّرُ اللِّسانَ فتقولُ اتَّقِ اللَّهَ فينا فإنَّما نحنُ بِك فإن استقمتَ استقمنا وإن اعوججتَ اعوججنا
«Коли людина вранці прокидається, то, воістину, всі органи виявляють пошану до язика і кажуть вони [органи] язику: «Бійся Аллага щодо нас. Якщо ти будеш прямим, то й ми будемо прямими, якщо ти викривишся, то й ми викривимося».
ат-Тірмізі 2406 і Ахмад 11927.
Це відбувається щоранку.
5. Далі, о раби Аллага, що ще дає оберігання язика, – якщо ти будеш берегти язик, то піднесе це тебе на високі ступені, ти отримаєш вдоволення Аллага سبحانه وتعالى. Про це говорить Пророк ﷺ у хадисі. Можливо, багато хто з вас знає цей хадис, що наводиться в «Сахіху» аль-Бухарі від Абу Хурайри (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг). Говорить Пророк ﷺ:
إنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالكَلِمَةِ مِنْ رِضْوَانِ اللَّه تَعَالَى لاَ يُلْقِي لَهَا بَالاً يَرْفَعُهُ اللَّهُ بِهَا دَرَجاتٍ
«Воістину, людина може вимовити слово, яким задоволений Аллаг سبحانه وتعالى, і сама не звернути уваги на це слово [тобто не надати йому значення], але Аллаг його за це одне слово піднімає на високі ступені».
аль-Бухарі 6478
І каже Пророк ﷺ в іншому хадисі: «Один з вас може вимовити якесь слово, яким задоволений Аллаг سبحانه وتعالى, і сама людина навіть не припускає, що це слово досягне того, чого воно досягло, але Аллаг سبحانه وتعالى йому за це слово пише вдоволення (رِضْوَاننٌ – рід’ван) Своє до дня зустрічі з ним».
Малік 1818 і ат-Тірмізі 2319
Ти одне слово вимовив – можливо, Аллаг ним задоволений і пише тобі вдоволення, ти навіть цього не підозрюєш, пише тобі вдоволення до дня зустрічі з Аллагом سبحانه وتعالى.
6. Далі, о раби Аллага, з користі оберігання язика: знайте, що оберігання язика – це стрижнева, головна частина всіх справ узагалі. Взагалі основа всіх благ – це ось це, оберігання язика. Тому Му’аз бну Джабаль, сподвижник Пророка ﷺ, тоді ще молода людина, сказав йому Пророк ﷺ: «Хочеш, о Му’аз, я повідомлю тобі про головну частину всього цього, як досягти Раю, як уникнути Пекла?» – «Звичайно, о Посланець Аллага, повідом мені» . Пророк ﷺ взяв свій язик і сказав:
كُفَّ عليك هذا
«Ось це притримуй».
– «О Пророк Аллага, невже нас запитають за те, що ми говоримо?»
ثَكِلَتكَ أمُّكَ يا معاذُ، وَهَل يَكُبُّ النَّاسَ في النَّارِ على وجوهِهِم إلَّا حَصائدُ ألسنتِهِم
– «Нехай позбудеться тебе твоя мати, Му’аз! А що ще кидає людину в Пекельний вогонь на обличчя її, крім плодів її язика?»
ат-Тірмізі 2616
Був такий видатний імам хадису, Юнус ібну Убейд. Він сказав: «Я взагалі не бачив жодної людини, яка б серйозно ставилася до свого язика й оберігала б свій язик, щоб це потім не спричинило праведність узагалі в ній у всіх діяннях», тобто жодної людини не бачив, яка б серйозно ставилася до свого язика, оберігала б його, щоб потім це не відобразилося на праведності в усіх її діяннях.
Ях’я бну Абі Касір каже: «Якщо в людини мова праведна, то тоді ти обов’язково це побачиш у всіх її діяннях, позначиться на всіх її діяннях. А якщо в людини зіпсована мова, то це обов’язково позначиться на всіх її діяннях».
Той же Юнус ібну Убейд сказав такі слова, послухайте, слова, варті роздумів: «Жодного такого ти вчинку не знайдеш праведного, благочестивого, який би за собою тягнув та тягнув решту праведних вчинків, окрім язика. Ти можеш побачити людину яка, так, поститься (сіям, саум) вдень, але вона розговляється харамом (її іфт’ар харам). Ти можеш побачити людину, яка ночами молиться, але вдень вона вимовляє лжесвідчення, чинить гріх». Піст – праведний вчинок? Ще який, але не означає, що він потягне за собою всі інші праведні вчинки. К’яіму-л-лейль – праведний вчинок? Ще який, але не означає, що він потягне за собою всі інші праведні вчинки. Але язик – каже він, що «якщо людина весь час вимовляє істину, весь час вимовляє праведність, то ніколи не може бути так, щоб діяння її суперечили цьому», тобто якщо твій язик увесь час вимовляє істину, правду і благо, не може бути так, щоб у нього були якісь діяння неправедні, – тоді всі діяння за цим послідують і будуть праведними, о раби Аллага.
7. І нарешті, остання користь, яку ми згадаємо, о раби Аллага, – якщо ти будеш оберігати свій язик, знай, що це з ознак іману. Якщо людина береже свій язик, значить, у неї міцний зв’язок з Аллагом سبحانه وتعالى, значить, у неї міцний іман. І про це сказав Пророк ﷺ у хадисі, який наводять обидва імами. Сказав він:
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ لِيَصْمُتْ
«Хто вірить в Аллага і в Судний день, нехай говорить благе або нехай мовчить».
аль-Бухарі 6475 і Муслім 47.
Ось це ознака іману. Віриш в Аллага, у Судний день – значить, або добре говориш, або мовчиш. І сказав Пророк ﷺ:
لا يَسْتَقِيمُ إِيمانُ عبدٍ حتى يَسْتَقِيمَ قلبُهُ، ولا يَسْتَقِيمُ قلبُهُ حتى يَسْتَقِيمَ لسانُهُ
«Не буде прямою віра людини, поки не буде прямим її серце, і не буде серце її прямим, поки не буде прямим її язик».
Ахмад 3/198
О раби Аллага, це деякі благі плоди охорони язика. Тому віруюча людина повинна цінувати цю милість Аллага سبحانه وتعالى. Він дав нам язик, Він дав нам губи. Не захотів би Аллаг سبحانه وتعالى – ти б жодне слово не зміг вимовити, ти б жодну букву не зміг вимовити. Тож цінуй цю милість і дякуй Аллагу та використовуй це так, як це завгодно Аллагу سبحانه وتعالى. Якщо ти не будеш берегти свій язик від цих бід, то тоді наслідки будуть дуже плачевні та гіркі.
А як зберегти свій язик? Найкраще правило, на це вказав Пророк ﷺ у тому хадисі, який ми щойно з вами згадали, – думай! Перед тим, як щось сказати, – думай! «Хто вірить в Аллага і в Судний день, нехай говорить благе або мовчить» – це найкращий шлях для оберігання твого язика, на який вказав Посланець Аллага ﷺ. Доки ти не вимовив слово – ти господар слова, ти володієш словом, але щойно ти його вимовив, слово починає володіти тобою, ти вже несеш відповідальність за нього, ти вже відчуваєш його наслідки. Тому думай перед тим, як щось сказати, обов’язково. Тут, коли ти думаєш, можливі три стани, три ситуації перед тим, як щось сказати:
1) коли тобі ясно, що те, що ти зараз збираєшся вимовити, – це добре, це благо, це добро. Тоді говори це і немає на тобі гріха;
2) коли тобі точно ясно, що те, що ти зараз хочеш сказати, – це зло, гріх: лихослів’я (غِيبَةٌ – г’иба), плітки (نَمِيمَةٌ – наміма), наклеп, чи знущання на адресу якогось мусульманина, або брехню, яку ти хочеш сказати. Ти точно знаєш, що це зло, – не говори, утримайся від цієї промови;
3) коли ти не знаєш, те, що ти зараз хочеш сказати, – це добре чи погано, у тебе сумніви. Що тоді робити? «Нехай говорить благе або нехай мовчить» . Ось тоді мовчи, особливо якщо ти в стані гніву перебуваєш, бо Пророк ﷺ сказав: «Коли гніваєшся, то мовчи» Ахмад 2556, аль-Баззар 4872 та ат-Табабарані 10951. Коли мине гнів – ось тоді щось говори. Якщо сумніваєшся в тому, що ти говориш – це добре чи погано, мовчи, бо Пророк ﷺ сказав:
فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقْد اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وعِرْضِهِ لِدِينِهِ وعِرْضِهِ
«А хто остерігається сумнівного, той зберігає свою релігію і свою честь».
аль-Бухарі 52 і Муслім 1599
«Рятує свою релігію…», тобто те, що між ним і Аллагом. «…і свою честь», тобто те, що між ним і людьми.
І каже:
دَعْ ما يَرِيبُكَ إِلَى مَا لا يَريبُكَ
«Залиш те, що викликає в тебе сумніви, і візьми те, що не викликає в тебе сумніву».
Ахмад 1/200 і ат-Тірмізі 2518
Ось таке ставлення до свого мовлення, о рабе Аллага, – воно і є основа всякої доброї вдачі, є опорою доброї вдачі. Якщо ж язик буде кривий, звідки взятися тоді в тебе доброчесності, благопристойності (حُسْنُ الْخُلُق – хуснуль-хулюк’)?
І ми просимо Аллага سبحانه وتعالى, Господа світів, щоб Він дозволив, допоміг усім нам з вами оберігати наші язики, щоб Аллаг سبحانه وتعالى не доручав нас самим собі навіть на одну мить. Просимо в Аллага سبحانه وتعالى язики правдиві та серця здорові
(أَلْسِنَةً صَادِقَةً وَقُلُوبً سَلِيمَةًً).