Що таке саляфія? Частина 1

Share

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ

أَمَّا بَعْد

О раби Аллага! О мусульмани! Воістину, найбільшою заповіддю Аллага (Пречистий Він і Піднесений) є боятися Аллага (так’уаЛлаг). Всевишній Аллаг говорить:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

«О ви, що увірували, бійтеся Аллага істинною богобоязливістю і помирайте, не інакше як мусульманами».

Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:102

Хто боїться Аллага (Пречистий Він і Піднесений), з тим буде Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Хто боїться Аллага (Пречистий Він і Піднесений), того Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) візьме під Свою опіку і того Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зробить Своїм близьким. Якщо Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зробить тебе Своїм близьким і буде з тобою, тоді для тебе складне стане легким, а легке стане близьким, страхи перетворяться на спокій і безпеку. З ким буде Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), від того підуть печалі, скорботи, турботи, тяготи. Якщо з тобою Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), то кого тобі боятися?! Якщо тебе опікує Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), то навіщо тобі сподіватися ще на когось?!

О мусульмани! Матеріальна цивілізація разом з її відкриттями та винаходами, як правило, рухається від того, що гірше, до того, що краще. Тобто матеріальна цивілізація людства така, що в ній наступне краще за попереднє, останнє краще, ніж було до цього. Але зовсім інша справа й інший закон діє тоді, коли йдеться про релігію людей. У кожній громаді (уммі), що сповідує правильну релігію (віровчення), перші віруючі завжди кращі за наступних, перші покоління кращі за останні. Попередники кращі, ніж послідовники.

Чому така відмінність між матеріальною цивілізацією і між релігією? Тому що матеріальна цивілізація спочатку повзає на четвереньках, а потім поступово встає на ноги. А що стосується релігії Аллага (Пречистий Він і Піднесений), то вона одразу народжується, міцно стоїть на ногах. Матеріальна цивілізація – це збирання різних пізнань і накопичення досвіду. А релігія – це те, що послано від Аллага (Пречистий Він і Піднесений), це досконалий дар Аллага (Пречистий Він і Піднесений), це послане від Нього одкровення (вчення).

Чи бачив ти коли-небудь водний потік? Водний потік починається з джерела і тече і тече до свого гирла. Так от, якщо ти звернув увагу, водний потік у своєму витоку – це джерело, яке буває чистим і прозорим. Але що далі до гирла, то більше до води домішується різних домішок, і вода стає дедалі каламутнішою. Ось така сама різниця між першими поколіннями правильного віровчення (правильної релігії) та пізнішим поколінням, тож найкращі з юдеїв – це їхні пророки та сподвижники пророків, їхні ранні книжники й науковці, найкращі з громади (умми) християн – це ‘Іса (мир йому) та його апостоли, а найкращі з мусульман – це Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижники (сахаба), потім ті, що прийшли після них, потім ті, що прийшли після них. Разом з відходом кожного покоління попередників відходила частина знання, розуміння, частина чесноти і гідності. Про це попередив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) незадовго до свого відходу з цього світу. Він сказав сподвижникам:

فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا، فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ مِن بَعدي، مِن بَعدي تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ، وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ، فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ، وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ

«Ті з вас, які проживуть довго після мене, побачать багато змін. Ви повинні дотримуватися моєї Сунни та Сунни праведних халіфів, ведених прямим шляхом, які будуть після мене. Схопіться (вхопіться) за неї корінними зубами. Остерігайтеся вносити в релігію нововведення, бо кожне нововведення в релігії – це єресь (нововведення), а кожне релігійне нововведення – це омана».

(Абу Дауд (4607), ат-Тірмізі (2676), Ібн Маджа (44) та Ахмад (17144))

Якщо ти хочеш дізнатися, наскільки люди близькі до своєї релігії, подивися, наскільки вони близькі до того, на чому були попередники цієї громади (умми), тобто праведні попередники (ас-саляфу ас-саліх). Що ближчі люди до праведних попередників, то правильніший їхній шлях. Що зневажливіше люди ставляться до шляху праведних попередників, то вони більш оманливі. А якщо якась група взагалі проклинає попередників, проклинає сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), то в цій групі взагалі немає жодного блага! Ось чому імам Ахмад (нехай змилується над ним Аллаг) сказав: «Якщо бачиш, що людина погано говорить про когось зі сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), то постав під сумнів її Іслам».

Постав під сумнів, чи мусульманин взагалі ця людина. Ось чому, якщо подивитись книги ранніх імамів, то вони переповнені повчаннями, що треба триматися шляху Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і що треба триматися Корану та Сунни в розумінні праведних попередників (ас-саляфу ас-саліх). Праведні попередники (ас-саляф ас-саліх) – це гарантія правильного напрямку. Вони для нас – безпека від помилок. Шлях попередників (саляф) найвірніший. Вони краще за всіх знали й розуміли Одкровення від Аллага (Пречистий Він і Піднесений) – Коран і Сунну. Вони більше за всіх слідували їм. Вони були справжніми і істинними мусульманами в повному сенсі цього слова. І Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) підтверджує це в Корані. Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

«Перші, що випередили з числа мухаджирів, і ансарів, і тих, що пішли за ними благим чином, – задоволений Аллаг ними, і вони задоволені Аллагом. І приготував для них райські Сади, де внизу течуть річки, і вони залишаться там навічно. І це велике процвітання».

Коран, сура Ат-Тауба (Каяття), 9:100

‘Імран ібну Хусайн (нехай буде задоволений ним Аллаг) каже: «Сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ

«Найкраще покоління – це моє покоління, потім ті, які після них, потім ті, які після них».

(аль-Бухарі (6695))

О мусульманине, почуй! Це дуже важливо! Врятується тільки той, хто зійшов на корабель попередників. Зійди і ти на палубу цього корабля і залишайся там до самого кінця, до порту призначення, до твоєї смерті. Як би тебе не спокушали інші судна, мусульманине, будь послідовником праведних попередників (ас-саляфу ас-саліх) – саляфій. Це не течія, не партія чи секта, це не якась розкольницька група. Це термін, який позначає, власне кажучи, той споконвічний стародавній Іслам весь цілком. Саляфія – це перший Іслам (аль-Іслям аль-‘атік’), такий Іслам, який був відомий Абу Бакру, ‘Умару, ‘Усману, ‘Алі. Це саме той шлях, за який бився Халід і Са’ад. Це той шлях, на якому загинули, як мученики, Хамза та Мус’аб. Це той шлях, за який тримався Ібн Мас’уд, Ібн ‘Аббас та інші сподвижники. Ним крокував Хасан аль-Басрі, Ібрахім ан-Нахаі, аш-Ша’бі. Це шлях Абу Ханіфи, Маліка, аш-Шафі’і та Ахмада. Ним ішли аль-Бухарі, Муслім, Абу Дауд і ат-Тірмізі. Біографії всіх перерахованих і багатьох-багатьох інших відомі, їхні перекази збережені, їхні книги переписані та збережені. Воістину, щасливий і блаженний той, хто вхопився за те, на чому були попередники, і хто відсторонився від усяких нововинайденнь у релігії, від того, що привнесли в релігію потім. Клянуся Аллагом, як легко і безпечно слідувати за попередниками, і як важко і порожньо слідувати за всілякими нововинайденнями. Нехай врятує нас із вами Всевишній Аллаг від помилок.

Хтось каже: «А навіщо нам ці назви? Хіба нам недостатньо назви «муслім», як назвав нас Аллаг (Пречистий Він і Піднесений)?» Так, Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) назвав нас мусульманами (муслімуун), і ми пишаємося цією назвою. Але зверніть увагу на такий факт, що за часів Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) не було якихось течій або партій, а була тільки одна партія – партія Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Усі, хто називав себе мусульманами (муслім), були на одному шляху й на одних принципах – вони слідували за Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає). І так тривало за часів Абу Бакра, за часів ‘Умара, ‘Усмана. А потім почали з’являтися деякі групи, які вважали себе мусульманами, але вони йшли врозріз із Сунною Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) повідомив нам про це і сказав у хадисі:

« لَيَأْتِيَنَّ عَلَى أُمَّتِي مَا أَتَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّّعْلِ بِالنَّعْلِ، حَتَّى إِنْ كَانَ مِنْهُمْ مَنْ أَتَى أَمَّه علانيةً كان من أُمَّتِي مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ، وَإِنَّّ بَنِي إِسْرَائِيلَ تفرَّقوا على اثنين وَسَبْعِينَ مِلَّةً، وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً»

«Воістину, з моєю громадою станеться те ж саме, що сталося з синами Ісраїлевими (бану Ісраїль). Підуть точнісінько по їхніх стопах так, що, якщо серед них була людина, яка вступала в статеву близькість зі своєю матір’ю, і в моїй громаді будуть такі. Сини Ісраїлеві (бану Ісраїль) розділилися на 72 групи, а моя громада розділиться на 73 групи.

كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً

«Усі ці групи будуть у пекельному Вогні, крім однієї».

Коли запитали:

مَنْ هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟

«Хто вони (врятована група (аль-фірк’а ан-наджія), о Посланець Аллага?»

Він сказав:

مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي

«Це ті, які на тому, на чому я і мої сподвижники».

(ат-Тірмізі (2641), ат-Табарані (14646) і аль-Хакім (444))

Подивіться, тут згадується загроза потрапляння в Пекло для всіх груп, що не йдуть шляхом Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижників. Але це не означає, що всі ці групи невіруючі, і що вони всі виходять з Ісламу. Вони залишаються мусульманами, але заблудшими мусульманами. Їм загрожують муки в Пеклі, але вони не залишаться в Пеклі назавжди завдяки своєму Таухіду і тому, що в них є з віри (іману). Ці групи, хоч і не дотримуються істинного Ісламу, все одно залишаються в лоні Ісламу, і звуть їх мусульманами.

Як же відрізнити ці групи від тих, хто залишилися на шляху Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає)? Тому й почали називати послідовників Сунни, групу, яка на тому, на чому були сподвижники, різними назвами. Їх називали послідовниками Сунни (ахлю Сунна) на противагу послідовникам нововведень (ахлюль-бід’а ((бід’атів)). Їх називають єдиною громадою (аль-джама’а), яка згуртувалася навколо Корану і Сунни, що не допускає релігійного розколу. Їх називають врятованою громадою (аль-фірк’а ан-наджія). Їх називають переможною групою (ат-таіфата аль-мансура). Їх називають послідовниками хадису (ахлюль-хадис). Їх називають послідовниками переказу, тобто Корану, Сунни і того, що передано від сподвижників (ахлюль-асар). Їх називають послідовниками попередників (саляфіййун або атба’а ас-саляф). Кожен мусульманин зобов’язаний бути з цієї групи! Це не партія і не течія. Це і є Іслам. Якщо хочеш порятунку, ти маєш бути з цієї групи. Належиш ти до неї чи ні? Перевір це! Для того, щоб перевірити, є важливі критерії. Давайте з вами коротко згадаємо їх, щоб кожен із нас подивився, чи він на цьому, чи він просто так називається.

Перша якість. Вони закликають до Єдинобожжя (Таухіду) – поклонятися тільки Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) і нікому поряд з Ним, відкинути всі види багатобожжя. Вони борються з багатобожжям (ширком) у всіх його проявах. Поклонятися тільки Аллаху (Пречистий Він і Піднесений) і відкидати лжебогів – ось це наріжний камінь у їхньому заклику. Найголовніше в їхньому заклику – це Єдинобожжя (Таухід), тому що для цього нас створив Аллаг (Пречистий Він і Піднесений). Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

«Я створив джинів і людей тільки для того, щоб вони поклонялися Мені Одному».

Коран, сура Аз-Зарійят (Розсіюючі), 51:56

Усіх пророків Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) посилав тільки з однією головною метою – щоб люди поклонялися Аллагу (Пречистий Він і Піднесений) і нікому більше.

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ

«Не посилали Ми до тебе жодного посланця, щоб не навіяти йому в одкровенні передати людям поклонятися тільки Мені (Аллагу). Немає бога, гідного поклоніння, окрім Мене, так поклоняйтеся ж Мені».

Коран, сура Аль-Анбія (Пророки), 21:25

І вони приділяють велику увагу іншим аспектам цього віровчення (акиди) – це Єдинобожжя (Таухід), єдність Аллага, як Господа і Творця, це віра в імена і атрибути (аль-асмаа уас-сифат) Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Тобто віровчення (акида) – головне, на що роблять наголос послідовники праведних попередників.

Друга якість. Беззаперечне підпорядкування Корану і Сунні та виконання цього, виходячи з наказу Аллага (Пречистий Він і Піднесений). Він каже:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ

«Для віруючого чоловіка і для віруючої жінки, якщо вирішив і повелів щось Аллаг, немає вибору в їхній справі».

Коран, сура Аль-Ахзаб (Військові загони), 33:36

Вони беззаперечно підкоряються текстам шаріату, незалежно від того, чи подобається це пристрасті людини, чи відповідає її бажанню, чи не відповідає, чи підходить її звичкам, чи ні, чи розуміє мудрість цього наказу, чи ні, чи дотримується і виконує. Вони ніколи не протиставляють текстам Корану та Сунни свою думку, не кажуть: «А я так думаю», – або чиюсь думку, ким би не була ця людина.

Третя якість. Вони дотримуються одностайної думки сподвижників. Тобто, якщо в сподвижників (сахаба) була якась одностайна думка (іджма’) з якогось питання, послідовники праведних попередників не відступають від цього, та й узагалі, дуже шанобливо ставляться до слів сподвижників та слідують за ними, якщо тільки вони не суперечать хадису Пророка (нехай благословить його Аллаг та вітає), особливо, якщо це слова чотирьох праведних халіфів (нехай буде задоволений ними Аллаг).

Чому ми слідуємо за сподвижниками в їхньому розумінні? Тому що вони краще за всіх знають, що мав на увазі Аллаг (Пречистий Він і Піднесений), коли ниспосилав аяти, і що мав на увазі Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), коли говорив свої хадиси.

Четверта якість. Послідовники праведних попередників (ас-саляфу ас-саліх) не йдуть на поводі та поступки в питаннях Таухіда й акиди. Вони не сприймають розбіжностей у питаннях акиди й Таухіда. Коли багатобожники (мушріки) сказали Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Давай, ти трішечки, трошки поступишся в релігії та відмовишся від свого принципу, і ми теж поступимося, і десь посередині зійдемося». Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ

«Вони хочуть, щоб ти трошки поступився, і тоді вони поступляться».

Коран, сура Аль-Калям (Тростина для письма), 68:9

Послідовники праведних попередників (саляфу ас-саліх) не допускають компромісів у таких питаннях. Ось через цю їхню безкомпромісність найчастіше заблудші різних груп не люблять їх, звинувачують їх у різних вадах, щоб відвернути від них людей, влаштовують на них гоніння, ополчаються проти них, ведуть проти них інформаційну війну, так само як це робили язичники-лицеміри (мунафіки) за часів Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) проти Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижників.

П’ята якість. Ахлю Сунна уаль-джама’а, послідовники праведних попередників (саляфу ас-саліх), борються з нововведеннями (бід’атамі) та зрікаються послідовників нововведень у тій мірі, в якій їхня омана суперечить істині, чи стосуються ці нововведення акиди, чи діянь, чи методології заклику (манхаджу), чи інших сфер. Коли Ібн ‘Умару (нехай буде задоволений ними обома Аллаг) сказали: «У Басрі з’явилися такі люди, що заперечують напередвизначення (к’адр)». Він сказав: «Якщо зустрінете їх, передайте їм, що я не маю стосунку до них, а вони не мають стосунку до мене».

Шоста якість. Послідовники праведних попередників (саляфу ас-саліх) (саляфіййун) люблять сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Незважаючи на те, що між ними та сподвижниками століття, вони люблять їх, наче вони їх знають. Вони люблять сподвижників (сахаба) і тих, що йшли їхнім шляхом і йтимуть їхнім шляхом до Судного дня, більше ніж своїх родичів. Анас ібну Малік (нехай буде задоволений ним Аллаг) каже: «Прийшов один чоловік до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і почав питати:

مَتَى السَّاعَةُ ؟

«Коли буде Судний час?»

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) запитав:

وَمَاذَا أَعْدَدْتَ لَهَا؟

«А що ти до нього приготував?»

Тобто ти питаєш про те, коли воно буде, а що ти приготував до Судного часу?

Він сказав:

لاَ شَيْءَ، إِلَّا أَنِّي أُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

«Нічого, крім того, що я люблю Аллага і Посланця Його (нехай благословить його Аллаг і вітає)».

І тоді Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ

«Ти будеш з тими, кого любиш».

І Анас каже:

فَمَا فَرِحْنَا بِشَيْءٍ، فَرَحَنَا بِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ» قَالَ أَنَسٌ: فَأَنَا أُحِبُّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبَا بَكْرٍ، وَعُمَرَ، وَأَرْجُو أَنْ أَكُونَ مَعَهُمْ بِحُبِّي إِيَّاهُمْ، وَإِنْ لَمْ أَعْمَلْ بِمَّهُمْ بِمَّهُمْلِ أَعْمَاالِهِمْ

«Нічому ми так не зраділи, як цим словам Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає): «Ти будеш з тим, кого ти любиш». І Анас каже: «Я люблю Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), і Абу Бакра, і ‘Умара, і я сподіваюся, що я буду з ними за те, що я люблю їх, хоча я й не вчинив таких діянь, які вчинили вони».

(аль-Бухарі (3688), Муслім (2639))

І Анас сказав, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

آيَةُ الإِيمَانِ حُبُّ الأَنْصَارِ وَآيَةُ النِّفَاقِ بُغْضُ الأَنْصَارِ

«Ознака іману в людини – те, що вона любить ансарів. Ознака лицемірства (ніфак’) – те, що вона ненавидить ансарів».

(аль-Бухарі (17))

Ми з вами засвідчуємо, що любимо Абу Бакра, що ми любимо ‘Умара, що ми любимо ‘Усмана, що любимо ‘Алі – усіх сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та всіх, хто пішов за ними. Ми сподіваємося зустріти Аллага (Пречистий Він і Піднесений) з цією любов’ю в серці.

Сьома якість. Послідовники праведних попередників (саляфус-саліх), ахлю Сунна уаль-джама’а не є фанатичними прихильниками якогось місця, якоїсь нації, якихось кольорів шкіри, якоїсь раси. Ставлення до людини, любов до людини, прихильність до людини залежить від того, наскільки ця людина близька до істини і все! Наша прихильність тільки до Аллага (Пречистий Він і Піднесений), і Його Посланця, і до віруючих. У саляфії немає якогось місця. Саляфія, ахлю Сунна уаль-джама’а – це шлях, який охоплює весь світ. Тому подивіться на вчених ахлю Сунна уаль-джама’а. Вони ж абсолютно з різних місць і представники різних народів.

Восьма якість. Саляфія – це знання (аль-‘ільм) і діяння (аль-‘амаль). Їхній шлях заснований на знанні – це відмінна риса. Вони люблять знання. Фундамент їхнього заклику – це істинне знання (‘ільм) Корану і Сунни. Вони вивчають, зберігають, вони поширюють знання Корану і Сунни. Подивіться на заблудлі групи. Вони здебільшого нехтують знанням і не люблять шаріатське знання, вивчення текстів Корану та Сунни. Ахлю Сунна уаль-джама’а успадкували знання від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), і вони несуть його. Але вони не обмежуються лише знанням (‘ільмом). Вони виконують це, і це проявляється в їхніх діях і в їхній поведінці.

Дев’ята якість. Ще одна важлива риса – це те, що заклик ахлю Сунна уаль-джама’а (саляфії) ясний і зрозумілий. Там немає жодної кривизни, якихось незбагненних складнощів, незрозумілостей, якоїсь плутанини, якогось туману, як це буває в заблукалих груп.

Десята якість. Почуйте, це дуже важливо! Вони не поділяють релігію на частини. Вони беруть релігію цілком і повністю, а не так, що на свій смак щось беруть, а щось залишають, тому що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) сказав:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً

«О ви, які увірували, входьте в релігію цілком і повністю».

Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:208

Не повинно бути якихось течій, які з Ісламу виокремлюють тільки якісь певні аспекти, що їм подобаються, а рештою нехтують і відсікають. Подивіться на багато груп, які беруть з релігії якусь частину, а потім кажуть: «Ідіть до нас, ми люди намазу». Інші кажуть: «Ідіть до нас, ми люди джихаду». Треті кажуть: «Ідіть до нас, ми люди заклику (табліг’)». Інші кажуть: «Ідіть до нас, ми люди халіфату». Тому одна з головних ознак заблукалих груп – це те, що вони закликають тільки до якогось одного аспекту релігії, а інші вони залишають.

Одинадцята якість. Ахлю Сунна уаль-джама’а закликають до об’єднання, і вони застерігають від розколу. Не можна розколювати цю громаду (умму)! Але тільки тут є одна особливість: ми не закликаємо просто до об’єднання, аби всім об’єднатися незрозуміло на чому, але головне – це бути разом. Ті, що кажуть: «Не важливо, хто ти, чи лаєш ти Абу Бакра, чи лаєш ‘Аішу, чи вклоняєшся могилам, чи щось іще робиш, головне, давайте об’єднаймося та не звертаймо увагу на суперечності. Зійдемося на тому, що в нас є, і пробачимо одне одному розбіжності, не будемо засуджувати одне одного». Це неправильний принцип заблудших! Ахлю Сунна уаль-джама’а кажуть: «Так, ми повинні всі об’єднатися, але ми, всі мусульмани, повинні об’єднатися навколо Книги Аллага та Сунни Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає). І ми приєднуємося до когось і встаємо під чийсь прапор тільки на основі цього принципу».

Дванадцята якість. О раби Аллага, саляфія, ахлю Сунна уаль-джама’а – це істинний шлях, це шлях Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і його сподвижників (сахаба). Дуже важлива ознака ахлю Сунна уаль-джама’а – у саляфії немає основоположника. Їхній основоположник тільки Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), на відміну від заблукалих груп. У джахмітів – Джахм ібну Сафуан, в ашаритів – Абу аль-Хасан аль-Аш’арі, у таблігів – Мухаммад Ільяс аль-Кандахляуі тощо. У кожної групи є якийсь основоположник. У ахлю Сунна уаль-джама’а тільки один – це Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає). Але водночас не можна перетворювати саляфію на форму партійності. Це не партія! Тому що є такі люди, які називають себе саляфітами, саляфітськими джама’атами і при цьому зневажають інших людей, замикаються в собі. Ні, ти маєш переживати за всіх мусульман і за всю громаду, закликати і рятувати всіх, кого можеш. Це твої брати-мусульмани, між тобою і ними Коран і Сунна. Не розділяй людей на своїх і чужих за принципом «мого кола і не мого кола», «зі мною спілкується і зі мною не спілкується». Ні, твоє завдання – це рятувати всіх оточуючих.

Нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) прикрасить нас із вами всіма якостями, які були перераховані.

Частина 2