О раби Аллага! Місяць Рамадан – це місяць обов’язкового посту: Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зобов’язав кожного мусульманина постити в місяці Рамадан. Це загальновідомо. Однак цей місяць закінчився. І, відповідно, разом із ним закінчився єдиний піст, який є обов’язковим (уаджибом), – піст у місяці Рамадан. Але це зовсім не означає, що із закінченням обов’язкового посту закінчилося таке велике поклоніння, як поклоніння постом (с’іям) загалом. Закінчився вид обов’язкового посту (уаджиб), але залишився вид додаткового посту (навафіль)!
Зараз, коли закінчився місяць Рамадан і обов’язковий піст разом із ним, я закликаю не забувати про додаткові пости. Чому? Бо це дуже важливо! Бо піст – це щит між людиною та Пеклом, як про це сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). З додаткових постів одним із найвеличніших є піст у місяці Шавваль – шість днів у місяці Шавваль, який зараз настав. У сахіху імама Мусліма передається від Абу Аййуба аль Ансарі (нехай буде задоволений ним Аллаг), що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كانَ كصِيَامِ الدَّهْرِ رواهُ مُسْلِمٌ
«Той, хто пропоститься місяць Рамадан, а потім пропоститься ще шість днів у місяці Шавваль, то це буде для нього, як піст протягом усього життя»
(Передав Муслім)
Тобто постійний, довічний піст. У перший день Шавваля, сьогодні, постити не можна. Але, починаючи із завтрашнього дня, вже можна. І цей піст протягом шести днів Шавваля містить у собі багато вигоди, багато користі.
Великої користі!
О раби Аллага! Брати! Розкриємо деякі корисні моменти:
1.) піст протягом шести днів Шавваля – це вираження подяки Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) за те, що Він дозволив, допоміг нам довести до кінця піст у місяці Рамадан. Адже ми могли зустріти на цьому шляху перепони, які завадили б нам постити, але з милості Аллага (Пречистий Він і Піднесений) ми змогли постити без перешкод. І ми відчуваємо вдячність за це, як за дар. Це схоже на те, що нам щось подарували, і ми відчуваємо вдячність, яку хочемо висловити відповідним даром. Якщо Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) допоміг нам бути покірними Йому протягом цього місяця, то відповіддю на це має бути ще більша покірність. Тобто хто вдячний Аллагові (Пречистий Він і Піднесений), той у відповідь на даровану покірність далі повинен проявляти покірність і здійснювати богоугодні діяння. Тому, якщо ми хочемо віддячити Аллагові (Пречистий Він і Піднесений), нам потрібно віддячити Йому постом у ці шість днів посту. Так, це не обов’язково, але це вираження нашої подяки Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) за Його сприяння і підтримку;
2.) наступна користь у тому, що ці шість днів посту займають становище навафіль – становище додаткових діянь після обов’язкових (фардів). Коли ми виконуємо обов’язкові (фард) молитви (намази), приміром, зухр або маґріб, після них ми виконуємо додаткові молитви, які називаємо Сунною. Це навафіль. У чому полягає їхня необхідність? У тому, що вони виправляють ті недоліки, яких ми припустилися під час виконання обов’язкових молитов (фардів). Вони доповнюють і немов доводять до досконалості нашу обов’язкову частину молитов. Подібно до цього шість днів Шавваля також покликані виправити ті недоліки, яких ми припустилися в поклонінні під час Рамадану. Хто-небудь може сказати: «У мене не було недоліків»? Не думаю, що розсудлива людина, яка боїться Аллага (Пречистий Він і Піднесений), зможе сказати: «У мене не було недоліків, мені нема чого виправляти». Таким чином, шість днів посту в місяці Шавваль виправляють недоліки, допущені нами під час обов’язкового посту в місяці Рамадан;
3.) чергова користь шестиденного посту в місяці Шавваль полягає в тому, що, як роз’яснив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), цей піст доповнює піст Рамадану так, наче людина постила все життя. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كانَ كصِيَامِ الدَّهْرِ رواهُ مُسْلِمٌ
«Той, хто пропостив місяць Рамадан, а потім пропостив іще шість днів у місяці Шавваль, то це для нього, наче він постив усе життя»
(Передав Муслім)
Чому так? Тому що Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) записує одну добру справу від нас, як десять. Тому, якщо ти постив один місяць у Рамадан, це записується, як десять місяців посту. Скільки залишається тих, яких бракує, щоб був повний рік, наче ти постив увесь рік? Два місяці. Так ось, ці шість днів Шавваля – це якраз ті два місяці, яких бракує, тому що 6 × 10 = 60 днів, що дорівнює двом місяцям. Виходить, що якщо ти пропостишся Рамадан і ще 6 днів Шавваля, то це буде прийнято від тебе так, ніби ти постився весь рік. А якщо ти постиш щороку в Рамадан, а потім у Шаввалі, то виходить, що все своє життя ти проводиш у пості Аллагу (Пречистий Він і Піднесений);
4.) інша велика користь – це те, про що ми з вами сказали до цього: якщо людина після Рамадану заради Аллага (Пречистий Він і Піднесений) з готовністю, з любов’ю тримає ще шість днів Шавваля – це покірність після покірності, ознака того, що Рамадан прийнятий від неї. Якщо людина після Рамадану стала кращою, більш покірною Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) і далі від гріхів – це ознака того, що від неї прийнято її піст у місяці Рамадан.
О брати! Після Рамадану ми в жодному разі не повинні піти назад. І кожен повинен подивитися на себе: чи кращим він став після цього Рамадану, чи пішов уперед у своєму служінні та покірності Аллагові (Пречистий Він і Піднесений) чи залишився на тому самому місці, а можливо, взагалі пішов назад. І якщо ми знаходимо в собі останнє, треба бити на сполох, тому що, як ми сказали, ознака прийняття від нас покірності поклоніння – це поклоніння і поліпшення нашого поклоніння після цього.
Просимо Аллага (Пречистий Він і Піднесений), щоб Він прийняв від нас наш піст (с’іям), щоб прийняв від нас наше вистоювання молитов (к’иям) цього місяця, щоб Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) скерував нас до всього доброго, щоб Він сприяв нам в усьому доброму, щоб Він дозволив нам з вами міцно триматися в покірності Йому та зберегти сталість поклоніння Йому до нашого останнього дня, до нашого останнього подиху.