О раби Аллага! Наш Всемилостивий Творець, згадуючи про деякі Свої милості у Своєму Писанні, говорить:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
«І зі знамень Його (Аллага), що Він створив для вас із вас самих дружин, щоб ви знаходили заспокоєння в них, і влаштував між вами любов і милосердя. Воістину, у цьому знамення для людей, що розмірковують»
[Коран, сура «Римляни», 30:21]
Аллаг (пречистий Він і піднесений) дарував нам дружин, щоб наші душі знаходили заспокоєння, влаштував між нами і ними, нашими дружинами, любов, милосердя, співчуття один до одного, доброту. І ці речі для нас наче дерево, у затінку якого ми знаходимо для себе укриття.
Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
الدُّنيا متاعٌ وخيرُ متاعِها المرأةُ الصَّالحةِ
«Воістину, (це) земне життя – тимчасове користування (насолода), але найкраща з насолод цього світу – це праведна жінка (дружина)».
[Хадис передав Муслім (1467)]
Так ось, о раб Аллага, для тебе дружина буде насолодою, заспокоєнням, джерелом доброти, турботи про тебе, ніжності і ти отримаєш від неї блага, але тільки за умови виконання тобою умови – умови, про які говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений), наш Творець:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
«І поводьтеся з ними благим чином, а якщо не подобаються вони вам, то, можливо, не подобається вам щось, а Аллаг влаштував у цьому велике благо»
[Коран, сура “Жінки”, 4:19]
Аллаг наказав нам добре ставитися до наших дружин. Це обов’язок для обох з подружжя, і ось якщо чоловік не виконує цей обов’язок, який поклав на нього Аллаг, це повеління Аллага, то він робить нещасним себе насамперед, робить нещасною ту людину, з якою він зв’язав своє життя, з якою перебуває у шлюбі, робить нещасними своїх батьків, робить нещасними батьків, сім’ю близьких його дружини, робить нещасними дітей, якщо вони є.
О раб Аллага, о мусульманин! Жінка – вона у твоїх руках, це довірене /амана/ від Аллага (пречистий Він і піднесений), ти відповідатимеш за неї в Судний день. Не думай, що все так просто: одружився, розлучився, одружився, розлучився, “як хочу, так і ставлюся”. Ні! Ти будеш відповідати перед Аллагом (пречистий Він і піднесений) за неї в Судний день, чи виконав ти свій обов’язок щодо неї, чи ні, або ж ти проявляв упущення, бо сказав Правдивий (нехай благословить його Аллаг і вітає):
فَاتَّقُوا اللهَ في النساءِ؛ فإنَّكم أخذتُموهنَّ بأمانةِ الله، واستحلَلْتُم فروجَهنَّ بكلمةِ الله
«Бійтеся Аллага у відношенні жінок, тому що ви взяли їх як довірене від Аллага. Ви зробили для себе дозволеним їхні органи за словом від Аллага».
[Хадис передав Муслім (1218)]
Стався до дружини добре. Що це означає? Це означає багато чого. Ми з вами коротко торкнемося деяких речей, щоб це було нагадуванням для мене і нагадуванням для вас.
Перше, о раб Аллага, – це повне виконання її права щодо шлюбного дару /махра/. Скільки людей, які не виконують це – не дають жінці її шлюбний дар або ухиляються, тікають від цього! Це надання їй її утримання /нафак’а/. Ти зобов’язаний утримувати її, ти зобов’язаний дотримуватися її прав, ти не маєш права обмежувати її в її правах.
Один чоловік прийшов до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і сказав:
مَا حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا ؟
«Яке право жінки перед (над) чоловіком?»
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) відповів:
أن يُطْعِمَها إذا طَعِم، ويَكْسُوَها إذا اكتسَى ولا يضربِ الوَجهَ، ولا يُقَبِّح، ولا يَهْجُرْ إلَّا في البَيتِ
«Годувати її, якщо їсть сам, одягати її, якщо одягається сам, і хай не б’є по обличчю, і хай не принижує (не ображає) (не говорить, що в неї потворне обличчя, або не каже: «Нехай Аллаг спотворить твоє обличчя»), і хай не бойкотує її поза межами будинку (лише в домі)».
[Хадис передав Абу Дауд (2142), шейх аль-Альбані назвав його хорошим-достовірним]
Тобто не так, як дехто робить: посварився з дружиною – одразу виганяє її кудись або сам іде і десь перебуває, переїжджає до якогось іншого будинку жити. Ні! Ігнорування або бойкотування /хаджар/, якщо так вирішив уже покарати, виховувати, то в домі, тільки всередині дому.
Деякі люди, на диво, дуже щедрі, коли вони мають справу зі сторонніми. Якщо це друзі, товариші, десь на людях, вони проявляють дивовижну щедрість, усі кажуть: «Який щедрий!». Але про його власну дружину він забуває, про її право забуває. А чи знаєте ви, що людина отримує нагороду за утримання своєї сім’ї, своєї дружини більше, ніж за будь-яке інше витрачання? Тому що Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
دينارٌ أنفقْتَهُ في سبيلِ اللهِ، ودينارٌ أنفقتَهُ في رقَبَةٍ، و دينارٌ تصدقْتَ بِهِ على مسكينٍ، ودينارٌ أنفقتَهُ على أهلِكَ، أعظمُهما أجرًا الذي أنفقْتَهُ على أهلِك
«Динар, що ти витратив на шляху Аллага, динар, що ти витратив для (того, щоб звільнити) раба, динар, що ти витратив як милостиню /садак’у/ для бідняка, динар, що ти витратив (як утримання) для твоєї сім’ї, найбільша нагорода з усіх динарів – це той динар, що ти витратив на свою родину (на утримання твоєї сім’ї, що його ти зобов’язаний надавати)».
[Хадис передав Муслім (995)]
Тобто Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить такі прекрасні речі!
Друге, о раб Аллага, гарно ставитися до своєї дружини – це значить не хмурити обличчя без якоїсь справді вагомої причини, якогось вагомого гріха, бути привітним у вираженні обличчя, у словах, що ти кажеш, викликати до себе прихильність, не бути грубим, не бути черствим і не показувати їй, що ти схиляєшся до іншої дружини, до іншої жінки. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, якщо ви пам’ятаєте:
أكملُ المؤمنين إيمانًا أحسنُهم خُلقًا وخيارُكم خيارُكم لنسائِهِم
“Найдосконаліша віра /іман/ – це у того з віруючих, у кого найкраща моральність. Найкращі з вас – це ті, які найкращі з вас стосовно їхніх жінок (дружин)”.
[Хадис передали Абу Дауд (4682), ат-Тірмізі (1162) та Ахмад (2/472), шейх аль-Альбані назвав його хорошим-достовірним].
Що іще входить сюди – у добре ставлення до дружин і добре поводження з ними? Насолоджуйся з дружиною, вона насолода цього світу, насолоджуйся, незважаючи на кривизну, яка в ній є. Жінка ніколи не буде досконалою, у жінки обов’язково буде кривизна, будуть упущення. Це кажу не я! Це сказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає):
اسْتَوْصُوا بالنِّساءِ؛ فإنَّ المَرْأَةَ خُلِقَتْ مِن ضِلَعٍ، وإنَّ أعْوَجَ شَيءٍ في الضِّلَعِ أعْلاهُ، فإنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ، وإنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أعْوَجَ، فاسْتَوْصُوا بالنِّساءِ
«Заповідайте один одному (і самим собі заповідайте, і прийміть цю мою заповідь, цей мій завіт) добре ставитися до жінок, тому що жінка створена з ребра, а найкривіша частина ребра – це верхівка ребра (вказівка на язик: як у ребра найкривіше – верхівка, у жінки найкривіше – язик її). Якщо ти почнеш випрямляти (постараєшся зробити рівним) це ребро, ти (просто) його зламаєш, якщо залишиш його, то воно залишиться кривим. Так заповідайте ж один одному (і собі) хороше ставлення з жінками (дружинами)».
[Хадис передали аль-Бухарі (3331) і Муслім (1468)]
Через те, що у дружини є якісь недоліки і є ця кривизна, це не повинно бути підставою, що ти погано до неї ставився, бо інакше буде розлука і непорозуміння, незгода і буде розлучення, о раб Аллага. О мужчино, пам’ятай про це, з ким ти маєш справу! Так влаштував, створив її Аллаг (пречистий Він і піднесений). І ан-Нававі (нехай помилує його Всевишній Аллаг) говорить з приводу цього хадису: “(Тут) у цьому хадисі вказівка на те, що треба по-доброму ставитися до дружин, що треба благодіяти до них, що треба терпіти ось цю кривизну, яка є в них (що в них є якісь недоліки і кривизна в їхній моральності). Потрібно терпляче переносити слабкість їхнього розуму (інакше буде розлучення). (Хадис вказує на те, що) небажано (недобре) розлучатися без якоїсь причини. (У хадисі вказівка, що) не потрібно тобі мріяти про те (прагнути до того), що ти її виправиш повністю (і вона стане досконалою з усіх боків, як тобі хочеться)“. Такого не буде, о раб Аллага! Ти знаєш, який був закон, правило у попередників, їхнє розуміння? Що благодіяння до дружини – це не те, що їй не робити погано, це само собою, благодіяння до дружини полягає в тому, щоб терпляче переносити неприємності з її боку. Ось так розуміли це попередники, о раб Аллага.
Що ще відноситься до доброго ставлення до дружини? Це дбайливо ставитися до її почуттів. Перед тобою жива людина, тим паче жінка, потрібно дбайливо ставитися до її почуттів, потрібно намагатися радувати її, бути приємним для неї. Так, і доглядати за собою, щоб їй ти був приємний. Враховуй це! Не так, що вона має доглядати за собою, а ти маєш ходити абияк: і кепський запах від тебе, і нерозчесаний тощо. Ти повинен доглядати за собою, як ти хочеш, щоб вона доглядала за собою, тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав:
وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
«Їм із доброго ставлення належить те, що лежить на них»
[Коран, сура “Корова”, 2:228]
Ібн ‘Аббас (хай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг), цей знавець Корану і знавець ісламської громади /умми/, каже: “І я хочу прикрашатися для дружини так само, як хочу, щоб вона прикрашалася для мене (ось так само я доглядаю за собою, прикрашаюся для неї (ну, як це личить чоловікам, звісно, у межах чоловічої прикраси), так само, як хочу, щоб вона прикрашалася для мене)“.
І ось у це дбайливе ставлення до почуттів дружини входить називати її так, як їй приємно, найулюбленішими для неї словами, улюбленими для неї іменами, і, коли ти приходиш додому, коли входиш у дім, вітати її миром /салямом/ від Аллага (пречистий Він і піднесений), виявляти їй свою любов, даруючи їй подарунки, вимовляючи якісь гарні слова.
Що ще входить у добре ставлення до дружин, о раби Аллага? Це дуже важливо! Навчати її шаріатському знанню, тому, чого вона потребує з питань поклоніння, і спонукати її до цього, щоб вона вивчала релігію. Невипадково Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить дружинам Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):
وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ
«І пам’ятайте, що читається в будинках ваших з аятів Аллага й мудрості (Сунни)»
[Коран, сура “Союзники”, 33:34]
У домівках дружин Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) весь час лунала Книга Аллага, хадиси Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Тому чоловік має постійно перейматися цим питанням – навчанням дружини, його сім’ї Корану, Сунні; спонукати дружину до богоугодних вчинків, поклоніння. Як сказав Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا
«Наказуй своїй родині намаз і сам терпляче виконуй його»
[Коран, сура “Та Ха”, 20:132]
І Абу Хурайра (хай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) передає, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав: «Нехай помилує Аллаг мужчину (чоловіка), який прокинувся вночі, зробив намаз і розбудив свою дружину, а якщо вона не хоче вставати, то побризкав на її обличчя воду. І нехай помилує Аллаг жінку, яка встала, зробила намаз і розбудила свого чоловіка, а якщо він не хотів вставати, то побризкала вона на його обличчя воду (і він зробив намаз)».
[Хадис передали Абу Дауд (1308), ан-Насаі (1610) та Ібн Маджах (1336), шейх аль-Альбані назвав його достовірним]
О раби Аллага, гарне ставлення до дружини – це значить проявляти хорошу моральність. О раб Аллага, це значить не ловити весь час її промахи і помилки. Вишукувати, виглядати і помічати будь-яку її хибність, будь-яку помилку, промахнулася вона десь, щось не так зробила, зауважувати все це, ловити це і полювати за цим – ні, не так! У твоїй родині основою має бути прощення, поблажливість. Так, не звертати увагу на деякі промахи і помилки, особливо в речах, у яких вона старалася, але в неї не вийшло. Ти ж одразу починаєш дорікати, лаяти і починаєш принижувати. Бо згадай, що сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
أكملُ المؤمنين إيمانًا أحسنُهم خُلقًا وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ خُلُقًا
«Найкращий за іманом з віруючих – той, у кого найкраща моральність. Найкращий із вас – той, хто найкращий із вас у своїй моральності до своїх дружин».
О раб Аллага, що означає ще добре ставитися до своєї дружини? Це означає оберігати її від усякого гріха, від усяких сумнівних речей, це означає показувати свою старанність, ревне ставлення до неї, це означає спонукати її до того, щоб вона знаходилася й перебувала вдома, це означає віддаляти її від якихось нехороших подруг, від якихось поганих спілкувань, чи то пряме спілкування, чи то через інтернет зараз, намагатися, щоб вона не виходила з дому, не ходила на ринки, на базари, в крамниці, якщо ходить, то намагатися йти разом з нею, супроводжувати її, щоб вона не була сама, не дозволяти їй вирушати в дорогу /сафар/ наодинці, без махрама. О раби Аллага, не можна! У багатьох мусульман ця річ стала дуже легкою і дуже неважливою, за будь-якого приводу вони знаходять собі виправдання, щоб відпускати дружину без махрама.
Пам’ятай, що це амана! Відчувай, усвідомлюй, що це амана і ти будеш за це запитаний перед Аллагом (пречистий Він і піднесений)! Як сказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає):
كلُّكم راعٍ وكلُّكم مسؤولٌ عن رعيتِهِ فالأميرُ والرجلُ راعٍ على أهلِ بيتِهِ وهو مسؤولٌ عنهم
«Кожен із вас опікун і нестиме відповідальність за своїх підопічних. Чоловік – опікун щодо своєї сім’ї і буде запитаний про своїх підопічних».
[Хадис передали аль-Бухарі (2554), Муслім (1829), Абу Дауд (2928), ат-Тірмізі (1705), ан-Насаі (9173) і Ахмад (5167)]
О раб Аллага, а ще дуже важливо, багато хто упускає це, – допомагай своїй дружині бути цнотливою. Як? Так, проявляючи до неї чоловічу ласку і задовольняючи її потреби, тому що це оберігає її і зберігає її честь і цнотливість, це захищає від того, щоб дивитися на інших. Скільки людей і шукачів знання /т’уллябу ль-‘ільм/, які зайняті і їм ніколи приділити увагу дружині! І це потім призводить до поганих наслідків, і чоловік каже: «Чому зіпсувалася моя дружина?!» А це одна з причин – що ти не приділяв увагу, а в неї є природні потреби, такі самі, які є в тебе. Тому старайся, старайся задовольняти її чуттєві потреби також, не тільки те, що ти її годуєш і напуваєш. І говори їй ласкаві слова і хвали її, приділяй їй час! Зроби для твого дому частину себе і частину своєї лагідності, своєї доброї вдачі, а не так, що на вулиці в тебе добра вдача, а вдома тільки грубість і сухість. Частину ось цієї своєї лагідності, ось цієї своєї доброї вдачі й сумирності для дому теж залиш, о раб Аллага!
‘Абдуллаг ібн ‘Амр ібн ‘Ас (хай буде задоволений ним і його батьком Всевишній Аллаг) – людина, яка дуже любила поклоніння Аллагові (пречистий Він і піднесений), праведна людина. І, як розповідає сам ‘Абдуллаг ібн ‘Амр ібн ‘Ас: «(Одного разу) сказав мені Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає):
يا عَبْدَ اللَّهِ، ألَمْ أُخْبَرْ أنَّكَ تَصُومُ النَّهارَ وتَقُومُ اللَّيْلَ؟
«О ‘Абдуллаг, повідомили мені, правда це чи ні, що ти щодня (весь час) тримаєш піст, а ніч проводиш у нічних намазах?»
Я сказав: «Так, о Посланець Аллага (це так насправді)».
فلا تَفْعَلْ، صُمْ وأَفْطِرْ، وقُمْ ونَمْ، فإنَّ لِجَسَدِكَ عَلَيْكَ حَقًّا، وإنَّ لِعَيْنِكَ عَلَيْكَ حَقًّا، وإنَّ لِزَوْجِكَ عَلَيْكَ حَقًّا، وَإِنَّ لِزَوْرِكَ عَلَيْكَ حَقًّا
«Не роби (цього)! І постися, і нехай будуть дні, коли ти не постишся, і вистоюй нічний намаз, і спи (також), бо в тіла (плоті) твого є право на тебе, і в очей твоїх є право на тебе, і в дружини твоєї є право на тебе, і в гостя (відвідувача) твого є право на тебе».
[Хадис передали аль-Бухарі (5199) і Муслім (1159)]
Кожному власникові права потрібно давати його право.
І сказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає):
في بُضْعِ أَحَدِكُم صدقةٌ
«У ваших статевих органах ваших милостиня (садак’а)».
[Хадис передав Муслім (1006)]
І поводьтеся з ними благим чином. Частина друга
1 Response
[…] І поводьтеся з ними благим чином. Частина перша […]