Лекція №05. Частина четверта. Роз’яснення трьох основ

Share

Четверта частина

Три основи

ЯКЩО ТЕБЕ ЗАПИТАЮТЬ: “ЯКІ ТРИ ОСНОВИ ОБОВ’ЯЗКОВО ЗНАТИ КОЖНІЙ ЛЮДИНІ?” – ТО СКАЖИ:
“ПІЗНАННЯ РАБОМ:
1. СВОГО ГОСПОДАРЯ,
2. СВОЄЇ РЕЛІГІЇ
3. І СВОГО ПРОРОКА МУХАММАДА, МИР ЙОМУ І БЛАГОСЛОВЕННЯ АЛЛАГА”.

Перша основа: Пізнання Господа

ЯКЩО ТЕБЕ ЗАПИТАЮТЬ ПРО ТЕ, ХТО ТВІЙ ГОСПОДЬ, ВІДПОВІДАЙ: “МІЙ ГОСПОДЬ – АЛЛАГ, ЯКИЙ ЗРОСТИВ МЕНЕ І ВСІ СВІТИ СВОЇМИ МИЛОСТЯМИ. І ВІН МІЙ БОГ, ЯКОМУ Я ПРИСВЯЧУЮ ПОКЛОНІННЯ. НЕМАЄ У МЕНЕ, КРІМ НЬОГО, ТОГО, КОМУ Я ПРИСВЯЧУЮ ПОКЛОНІННЯ. ДОКАЗОМ ЦЬОГО Є ВИСЛОВЛЕННЯ ВСЕВИШНЬОГО: (УСЯ) ХВАЛА – АЛЛАГОВІ, ГОСПОДОВІ СВІТІВ” (Аль-Фатіха, 1:2).

УСІ РЕЧІ, КРІМ АЛЛАГА, НАЛЕЖАТЬ ДО СВІТІВ, І Я ОДИН ІЗ ЦИХ СВІТІВ.

У цій, четвертій, частині книги автор розпочинає роз’яснення трьох основ. (перша частина була присвячена чотирьом питанням, друга – трьом питанням, третя – питанню “чому ми вивчаємо тавхід). Один із найкращих методів викладення знання (і він, як уже зазначалося, часто використовується автором) – спершу згадати й перелічити ті чи інші питання загалом, а потім надати їхнє докладне роз’яснення. У цій книжці автор також використовує цей метод: на початку книжки він загалом згадав про три основи та перелічив їх, а в цій частині дав їхнє докладне роз’яснення.

Тут ми зустрічаємося з іще одним чудовим методом навчання, який часто використовує автор: спочатку поставити запитання, а потім пояснити відповідь на нього. У цьому автор також наслідує приклад Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає. Одна з переваг цього методу – він допомагає підготувати людину до місії заклику та можливості відповідати на запитання людей: якщо їй поставлять подібне запитання, вона вже матиме готову відповідь і знатиме, як відповісти.

Як уже було зазначено, три основи – це, коротко кажучи, ті запитання, які будуть поставлені людині в могилі. Перша основа – це знання про Господа;

ЯКЩО ТЕБЕ ЗАПИТАЮТЬ ПРО ТЕ, ХТО ТВІЙ ГОСПОДЬ, ВІДПОВІДАЙ: “МІЙ ГОСПОДЬ – АЛЛАГ, ЯКИЙ ВИРОСТИВ МЕНЕ І ВСІ СВІТИ СВОЇМИ МИЛОСТЯМИ. І ВІН МІЙ БОГ, ЯКОМУ Я ПРИСВЯЧУЮ ПОКЛОНІННЯ. НЕМАЄ В МЕНЕ, КРІМ НЬОГО, ТОГО, КОМУ Я ПРИСВЯЧУЮ ПОКЛОНІННЯ.

Якщо Він є єдиним Господом і якщо ти визнаєш Його єдиним у пануванні, значить Він має бути і єдиним Богом, якому присвячується поклоніння. Дуже часто в Корані Всевишній наводить невіруючим як доказ на єдиність Аллага в праві на обожнювання той факт, що вони визнають Його єдиність у пануванні. Визнавши тавхід ар-рубубіййа, вони зобов’язані були визнати й тавхід аль-улухіййа.

ДОКАЗОМ ЦЬОГО Є ВИСЛОВЛЕННЯ ВСЕВИШНЬОГО: “(УСЯ) ХВАЛА – (ЛИШЕ) АЛЛАГОВІ, ГОСПОДУ СВІТІВ” (Аль-Фатіха, 1:2).

Читаючи цей аят сури “Аль-Фатіха”, ти немов кажеш: “Я вихваляю Аллага, тобто поклоняюся Йому за допомогою вихваляння, тому що Він – Господь світів. Інакше кажучи, якщо Він є Господом, значить, неодмінно, має бути і єдиним богом, якому поклоняються. У цьому аяті присутні всі три види тавхіда:

Аль-хамд (вихваляння) – це тавхід аль-улухіййа (тобто єдність Аллага в гідності поклоніння і в праві на обожнювання);

Аллаг – це тавхіл аль-асма ва-с-сифат (єдиність Аллага у володінні божественними іменами й атрибутами);

Раббу-ль-алямін (Господь світів) – це тавхід ар-рубубіййа (єдиність Аллага як Господа, тобто як Творця, Володаря, Управителя, Надільника тощо).

На це правило вказують також слова Всевишнього:

“О люди! Поклоняйтеся вашому Господу, Який створив вас і тих, хто був до вас, – можливо, ви злякаєтеся. Він зробив для вас землю ложем, а небо – склепінням, звів з неба воду і виростив нею плоди для вашого прожитку. Тому не надавайте Аллагові рівних у той час, як ви знаєте” (Аль-Бакара 2:21-22).

“О люди!: це перше від початку Корану звернення, виклик, заклик. Таким чином, перший заклик у Корані пов’язаний з тавхідом і перший заклик у Корані – до тавхіду.

Поклоняйтеся вашому Господу: тобто присвячуйте поклоніння тільки Аллагові.

Чому? Відповідь:

Який створив вас і тих, хто був до вас, – можливо, ви злякаєтеся. Він зробив для вас землю ложем, а небо – склепінням, звів з неба воду і виростив нею плоди для вашого прожитку. Тому не надавайте Аллагові рівних у той час, як ви знаєте: якщо Він – Творець, значить тільки Він заслуговує на поклоніння. Ось чому Ібн Касир, розглядаючи цей аят, сказав: “Творець усього цього – саме Він гідний поклоніння”.

Детальніше про цей аят ми поговоримо далі, іншааЛлаг.

УСІ РЕЧІ, КРІМ АЛЛАГА, НАЛЕЖАТЬ ДО СВІТІВ, І Я ОДИН ІЗ ЦИХ СВІТІВ.

Усе, що крім Аллага – ‘алям (світ), тобто є творінням, а Аллаг – Він Творець. “Чи ви створені з нічого, чи ви творці?”. Хто є Творцем, той і заслуговує на поклоніння, а творіння не може заслуговувати на що-небудь із поклоніння:

والذين تدعون من دونه ما يملكون من قطمير إن تدعوهم لا يسمعوا دعاءكم ولو سمعوا ما استجابوا لكم ويوم القيامة يكفرون بشرككم ولا ينبئك مثل خبير

“А ті, до кого ви закликаєте, крім Нього, не володіють навіть фініковою плівою. Якщо ви закликаєте до них – вони не чують вашого поклику, а якби й чули – то не відповіли б на нього, а в Судний день вони відрікатимуться від вашого ширку. Ніхто не сповістить тебе так, як Той, Хто знає” (35: 13, 14).

أيشركون ما لا يخلق شيئا وهم يخلقون

“Невже вони надають Аллагові в співтовариші те, що нічого не створює, а саме є створеним” (7:191).

Попередня Лекція №04. Третя частина. Чому ми вивчаємо тавхід
Наступна Лекція №06. Як ти пізнав свого Господа?