Лекція №12. Третя основа: пізнання Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає

Share

ТРЕТЯ ОСНОВА: ПІЗНАННЯ ПРОРОКА. ЙОГО ІМ’Я – МУХАММАД ІБН АБДУЛЛАГ ІБН АБДУЛЬМУТТАЛІБ ІБН ХАШИМ. ХАШИМ БУВ ІЗ КУРАЙШИТІВ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ДО АРАБІВ, А АРАБИ Є НАЩАДКАМИ ІСМАЇЛЯ ІБН ІБРАГІМА (МИР ЙОМУ І НАШОМУ ПРОРОКОВІ ТА НАЙКРАЩЕ БЛАГОСЛОВЕННЯ).

ЖИТТЯ ПРОРОКА МУХАММАДА, ХАЙ БЛАГОСЛОВИТЬ ЙОГО АЛЛАГ І ВІТАЄ, ТРИВАЛО ШІСТДЕСЯТ ТРИ РОКИ. СОРОК ІЗ НИХ МИНУЛИ ДО ПРИХОДУ ПРОРОЦТВА, А РЕШТУ – ДВАДЦЯТЬ ТРИ – ВІН ПРОЖИВ, БУДУЧИ ПРОРОКОМ-ПОСЛАННИКОМ. АЛЛАГ ЗРОБИВ ЙОГО ПРОРОКОМ, ПОСЛАВШИ АЯТИ “ЧИТАЙ! …”, І ЗРОБИВ ЙОГО ПОСЛАНЦЕМ, ПОСЛАВШИ АЯТИ “О ЗАГОРНУТИЙ!”.

ЙОГО МІСТОМ БУЛА МЕККА, І ВІН ЗДІЙСНИВ ПЕРЕСЕЛЕННЯ ДО МЕДИНИ. АЛЛАГ ВІДПРАВИВ ЙОГО ЗАСТЕРІГАТИ ЛЮДЕЙ ВІД ШИРКУ І ЗАКЛИКАТИ ЇХ ДО ТАВХІДУ.

НА ЦЕ ВКАЗУЄ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ВСЕВИШНЬОГО: “О ЗАГОРНУТИЙ! ВСТАНЬ І ПЕРЕСТЕРІГАЙ! І ГОСПОДА ТВОГО ЗВЕЛИЧУЙ! І ОДЯГ СВІЙ ОЧИЩАЙ! І СКВЕРНИ УНИКАЙ! І НЕ НАДАВАЙ МИЛОСТІ, ЩОБ ОТРИМАТИ БІЛЬШЕ! І ЗАРАДИ ГОСПОДА ТВОГО БУДЬ ТЕРПЛЯЧИМ” (АЛЬ-МУДДАССИР 74:1-7).

СЕНС СЛІВ “ВСТАНЬ І ПЕРЕСТЕРІГАЙ”: ЗАСТЕРІГАЙ ВІД ШИРКУ І ЗАКЛИКАЙ ДО ТАВХІДУ.
“І ГОСПОДА ТВОГО ЗВЕЛИЧУЙ”: ЗВЕЛИЧУЙ ЙОГО ЗА ДОПОМОГОЮ ТАВХІДУ.
“І ОДЯГ СВІЙ ОЧИЩАЙ”: ОЧИЩАЙ СВОЇ СПРАВИ ВІД ШИРКУ.
“І СКВЕРНИ УНИКАЙ”: СКВЕРНОЮ НАЗВАНІ ІДОЛИ, А УНИКНЕННЯ ЇЇ – ЦЕ ВІДМОВА ВІД ІДОЛІВ ТА ІДОЛОПОКЛОННИКІВ.

ДЕСЯТЬ РОКІВ ПРОРОК, ХАЙ БЛАГОСЛОВИТЬ ЙОГО АЛЛАГ І ВІТАЄ, ПРИСВЯТИВ ЦЬОМУ, ЗАЙМАЮЧИСЬ ЗАКЛИКОМ ДО ТАВХІДУ, ПІСЛЯ ЧОГО ЙОГО ПІДНЕСЛИ НА НЕБЕСА, ДЕ ЙОМУ НАКАЗАЛИ П’ЯТЬ ОБОВ’ЯЗКОВИХ МОЛИТВ. ПРОТЯГОМ ТРЬОХ НАСТУПНИХ РОКІВ ВІН ЗДІЙСНЮВАВ ЦІ МОЛИТВИ В МЕЦЦІ, ПІСЛЯ ЧОГО ОТРИМАВ НАКАЗ ЗДІЙСНИТИ ПЕРЕСЕЛЕННЯ (ХІДЖРУ) В МЕДИНУ.

Автор перейшов до роз’яснення третьої основи – пізнання Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає. Про Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає, слід знати всі ті речі, що згадав автор. Це знання його імені, знання про його походження, народження, термін життя, пророчу та посланницьку місію, його батьківщину, про мету його приходу, про те, протягом якого часу він закликав до Тавхіду, про його нічне перенесення та підняття на небеса, про те, де та коли було зобов’язано до намазу, про те, що таке хіджра, яким є її становище в Ісламі та до якого часу вона буде існувати.

ЙОГО ІМ’Я – МУХАММАД ІБН АБДУЛЛАГ ІБН АБДУЛЬМУТТАЛІБ ІБН ХАШИМ. ХАШИМ БУВ ІЗ КУРАЙШИТІВ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ДО АРАБІВ, А АРАБИ Є НАЩАДКАМИ ІСМАЇЛЯ ІБН ІБРАГІМА (МИР ЙОМУ І НАШОМУ ПРОРОКОВІ ТА НАЙКРАЩЕ БЛАГОСЛОВЕННЯ).

У цих словах автора повідомляється ім’я і коротко розповідається про походження нашого пророка, хай благословить його Аллаг і вітає. Пророк Мухаммад, хай благословить його Аллаг і вітає, – нащадок пророка Ібрагіма, який є улюбленим Аллага (халілю-Ллаг). Поява серед нащадків Ібрагіма найкращого з усіх посланців – це благодатний плід благання Ібрагіма, який звернувся до Всевишнього зі словами:

“Віддали мене і дітей моїх від поклоніння ідолам” (14:35). Всевишній прийняв прохання Ібрагіма, і хоч би який пророк або посланець з’являвся на землю після цього – він був з його роду.

ЖИТТЯ ПРОРОКА МУХАММАДА, ХАЙ БЛАГОСЛОВИТЬ ЙОГО АЛЛАГ І ВІТАЄ, ТРИВАЛО ШІСТДЕСЯТ ТРИ РОКИ, СОРОК ІЗ НИХ БУЛИ ДО ПРИХОДУ ПРОРОЦТВА, А РЕШТУ ДВАДЦЯТЬ ТРИ ВІН ПРОЖИВ, БУДУЧИ ПРОРОКОМ-ПОСЛАННИКОМ.

Посланець Аллага, хай благословить його Аллаг і вітає, пробув у цьому світі шістдесят три роки. Перші сорок років – це допророчий період, а останні двадцять три роки він прожив, виконуючи місію пророка і посланця Божого. Ці слова автора містять у собі вказівку на те, що Мухаммад, хай благословить його Аллаг і вітає, був і пророком, і посланцем.

АЛЛАГ ЗРОБИВ ЙОГО ПРОРОКОМ, ПОСЛАВШИ АЯТИ “ЧИТАЙ! …”, І ЗРОБИВ ЙОГО ПОСЛАНЦЕМ, ПОСЛАВШИ АЯТИ “О ЗАГОРНУТИЙ!”.

Тобто, перше, що було послано з Корану Мухаммаду, хай благословить його Аллаг і вітає, як пророкові, – аяти “Читай!..” із сури “Аль-Аляк”, а перше, що було послано йому як посланцю, – аяти сури “О загорнутий!”. Тому, коли ми чуємо слова деяких учених про те, що першим з посланого Мухаммаду, хай благословить його Аллаг і вітає, була сура “О загорнутий! ” (“Аль-Муддассір”), ми підтверджуємо їх і кажемо: “Так, ці слова були першими з посланого йому як посланцеві, а першим з посланого йому як пророкові були початкові аяти сури “Аль-Аляк” (слова “Читай в ім’я Господа твого, Який створив…”). Отже, Мухаммад, хай благословить його Аллаг і вітає, був і пророком, і посланцем.

ЙОГО МІСТОМ БУЛА МЕККА, І ВІН ЗДІЙСНИВ ПЕРЕСЕЛЕННЯ В МЕДИНУ.

Рідне місто Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає – це Мекка, з якої він здійснив одне-єдине переселення – до Медини. Переселення в Ефіопію він не здійснював.

АЛЛАГ ВІДПРАВИВ ЙОГО ЗАСТЕРІГАТИ ЛЮДЕЙ ВІД ШИРКУ І ЗАКЛИКАТИ ЇХ ДО ТАВХІДУ.

Аллаг відправив його з тією ж місією, з якою відправляв до нього всіх інших пророків і посланців:

“І в кожну общину Ми відправили посланця зі словами “Поклоняйтеся Аллагові і відсторонитеся від лжебогів”” (16:36).

Тобто Мухаммад і всі пророки та посланці, нехай благословить їх Аллаг і вітає, були відправлені Всевишнім з метою застерегти людей від ширку та закликати їх до Тавхіду: “О люди, поклоняйтеся вашому Господу!”.

НА ЦЕ ВКАЗУЄ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ВСЕВИШНЬОГО: “О ЗАГОРНУТИЙ! ВСТАНЬ І ПЕРЕСТЕРІГАЙ! І ГОСПОДА ТВОГО ЗВЕЛИЧУЙ! І ОДЯГ СВІЙ ОЧИЩАЙ! І СКВЕРНИ УНИКАЙ! І НЕ НАДАВАЙ МИЛОСТІ, ЩОБ ОТРИМАТИ БІЛЬШЕ! І ЗАРАДИ ГОСПОДА ТВОГО БУДЬ ТЕРПЕЛИВИМ” (Аль-Муддассир 74:1-7).

СЕНС СЛІВ “ВСТАНЬ І ПЕРЕСТЕРІГАЙ”: ЗАСТЕРІГАЙ ВІД ШИРКУ І ЗАКЛИКАЙ ДО ТАВХІДУ.

Саме в цьому полягала суть заклику Мухаммада, хай благословить його Аллаг і вітає, і таким має бути заклик його послідовників: “Скажи: це мій шлях, я закликаю до Аллага на основі знання – я і ті, хто за мною пішли. Пречистий Аллаг, я – не з багатобожників” (12:108). Той, хто закликає до Аллага на основі знання, за методом і на шляху Мухаммада, хай благословить його Аллаг і вітає, неодмінно повинен сповідувати Тавхід, віддаляти Аллага у своїх переконаннях від приписування Йому якихось вад і недоліків і підтверджувати щодо Всевишнього всі три види Єдинобожжя. Слова “Пречистий Аллаг! Я – не з багатобожників” вказують на те, що однією з численних гидот багатобожжя є те, що воно – образа і спроба принизити та зганьбити Аллага. Багатобожники зазіхають на найголовніше і виняткове право Творця – бути богом, бути тим, кого благають і до кого прагнуть з безроздільною любов’ю, граничним звеличенням, старанним поклонінням. Замість цього вони ставлять між собою та Творцем посередників з-поміж творінь, яких молять, яким служать, до яких прив’язують свої серця, доводячи їм свою любов, заради яких старанно служать, служінню яким присвячують свій час і зусилля, у яких вимолюють прихильність і прощення, заради яких плачуть і трудяться. Те, що вони повинні присвячувати своєму Творцеві, Який дав їм існування, годує їх і напуває, оточує їх Своєю турботою й опікою, від Якого вони залежать цілком і повністю, до Якого повернуться для розрахунку, – це вони присвячують слабким, нужденним творінням. Яке неймовірно страшне зло, яка велика зухвалість, безмежна дурість, жахлива несправедливість і безглуздість, який немислимий злочин, безсовісна образа і применшення прав Господа світів!

“І ГОСПОДА ТВОГО ЗВЕЛИЧУЙ”: ЗВЕЛИЧУЙ ЙОГО ЗА ДОПОМОГОЮ ТАВХІДА.

Звеличення Аллага можливе лише шляхом Єдинобожжя. Хто не визнає виключного права Аллага на всі види поклоніння Його рабів – той не звеличує Його, а навпаки, намагається принизити й зганьбити. Хіба Аллаг не чує твоїх молитов і потребує посередників, які донесуть їх до Нього? Або ти думаєш, що Він не знає про тебе і твої потреби, і Йому потрібні спеціальні радники, які повідомляють Його про те, що відбувається? Або ти думаєш, що Його могутність небезмежна, і Йому потрібні помічники, щоб впоратися із задоволенням потреб усіх людей? Або ти сумніваєшся в Його милості й доброті, вважаєш, що Він черствий і злий, і тому потрібні спеціальні заступники, посередники, які будуть Його задобрювати?

فما ظنكم برب العالمين

“Що ж ви думаєте про Господа світів?” (37:87).

وذلكم ظنكم الذي ظننتم بربكم أرداكم فأصبحتم من الخاسرين

“І ці ваші уявлення, які ви мали про свого Господа, згубили вас, і ви опинилися серед тих, хто зазнав збитків!” (41:23).

“І ОДЯГ СВІЙ ОЧИЩАЙ”: ОЧИЩАЙ СВОЇ СПРАВИ ВІД ШИРКУ.

Очищення ділиться на два види: очищення фізичне (тахара хіссіййа) та очищення духовне (тахара ма’навіййа). Духовна чистота така, що без неї Аллаг не приймає від людини жодне благе, богоугодне діяння. За будь-яких обставин прийняття будь-якого з діянь можливе лише за її наявності. Цією духовною чистотою є Єдинобожжя (Тавхід), щирість (іхляс). Ось для чого ми вивчаємо Тавхід – він являє собою те саме духовне очищення, ту саму духовну чистоту, що необхідна для прийняття наших діянь за будь-яких обставин. Тобто не може бути таких ситуацій, у яких Аллаг знімає з нас цю умову і приймає діяння без Тавхіда, без цього духовного очищення. Що стосується фізичного очищення, то воно є однією з умов для прийняття намазу, але якщо людина не може здійснити це очищення, то воно з неї знімається, і її намаз приймається. Наприклад, якщо людина перебуває в ув’язненні, тож не може ані повернутися в бік кібли, ані усунути стан забруднення (хадас) – великого чи малого, ані очиститися від наджаси, то вона однаково молиться, за тих можливостей, що в неї є, і її намаз буде дійсним і прийнятим. Але якщо в поклонінні присутній ширк, якщо поклоніння та богоугодне діяння позбавлені іхлясу й Тавхіду (хай врятує нас Аллаг від цього) – то воно стає даремним, марним. Якщо ж ідеться про великий ширк, то взагалі всі діяння людини стають даремними та марними – як минулі, так і майбутні, якщо тільки вона не повернеться до Аллага з Тавхідом та каяттям у багатобожжі.

“І СКВЕРНИ УНИКАЙ”: СКВЕРНОЮ НАЗВАНІ ІДОЛИ, А УНИКНЕННЯ ЇЇ – ЦЕ ВІДМОВА ВІД ІДОЛІВ ТА ІДОЛОПОКЛОННИКІВ.

Ось чому Ібрагім, мир йому, благав Аллага: “Відсторони мене і потомство моє від поклоніння ідолам”. Тобто, зроби ідолів і тих, хто їм поклоняється, в одній стороні, а нас – у зовсім іншій. Зречення від ширку і послідовників ширку, як ми вже говорили, буває за допомогою серця, язика і органів.

ДЕСЯТЬ РОКІВ ПРОРОК, ХАЙ БЛАГОСЛОВИТЬ ЙОГО АЛЛАГ І ВІТАЄ, ПРИСВЯТИВ ЦЬОМУ, ЗАКЛИКАЮЧИ ДО ТАВХІДУ.

Перші десять років своєї місії Пророк, хай благословить його Аллаг і вітає, присвятив заклику до Тавхіду та до зречення від ширку. Більше того, він робив це впродовж усіх двадцяти трьох років своєї місії й не переставав палко закликати людей до Тавхіду та застерігати їх від ширку навіть тоді, коли перебував на смертному одрі. Однак автор має на увазі, що цілих десять років Пророк, хай благословить його Аллаг і вітає, закликав тільки до Тавхіду, а вже потім, у роки, що залишилися, він закликав і до Тавхіду, і до решти встановлень Ісламу. Даний незаперечний факт є потужним спростуванням для тих, хто говорить: “Заклик людей до Тавхіду займає не більше п’яти хвилин. Більшого не потрібно. Немає потреби весь час навчати їх Єдинобожжя”. Заклик Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає, увесь являв собою заклик до Тавхіду – або до нього самого, або до застереження від того, що з ним несумісне, або до виконання тих прав та обов’язків, що їх накладає Тавхід (виконання наказів Аллага і відмова від забороненого), або до повідомлення людей про те, до чого призводить дотримання Тавхіду й прав Тавхіду, і до чого призводить їхнє порушення.

Попередня Лекція №11. Хадис Джибріля, мир йому
Наступна Лекція №13. Продовження вивчення третьої основи