О раби Аллага, бійтеся Всевишнього Аллага і закличте самих себе до розрахунку зараз, що ви зробили протягом цього благословенного місяця. Тому що цей благодатний гість приготувався до відходу. Він скоро покине нас, і він буде свідком за вас або свідком проти вас залежно від того, що ви робили з діянь протягом цього місяця. Тому в частині цього місяця, що залишилася, в дні, що залишилися, поспішіть з покаянням (таубой), поспішіть з проханням до Аллага про прощення (“істіг’фаром”), поспішіть з праведними діяннями та словами, поспішіть спрямуватися до Аллага (пречистий Він і піднесений) з гарячими благаннями. Можливо, ви якось ще встигнете виправити свої упущення, підправити свої помилки.
О раби Аллага! Коли приїжджає якийсь дорогий серцю гість, а потім наближається час його від’їзду, то серце починає сумувати, засмучуватися. Так, ці ночі й дні так швидко пролетіли: ще тільки нещодавно ми з вами зустрічали Рамадан, а зараз він уже готується до відходу.
Ми не знаємо, і ніхто з вас не знає, чи зустріне він наступний Рамадан; чи доживе він до наступного Рамадану, чи смерть прийде до нього раніше. Просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб Він дозволив нам дожити ще до багатьох місяців Рамадану і провести їх у поклонінні Йому.
Більша частина цього місяця вже минула. Кожна людина дізнається, чого коштували її діяння, які вона робила протягом цього місяця в Аллага (пречистий Він і піднесений).
Як втішно, як чудово бачити людей, які змагаються один з одним у наближенні до Аллага (пречистий Він і піднесений): бачиш людину, яка проводить ночі в молитвах, у намазах; бачиш, як інша людина залишила свій дім, сім’ю, пішла до мечеті та займається поклонінням Аллагу (пречистий Він і піднесений) і покаянням; бачиш, як інша людина витрачає, не жаліючи свого майна, цього місяця на шляху Аллага (пречистий Він і піднесений), годує тих, хто поститься, роздає милостиню (садака) і закят.
Зараз, коли цей місяць покидає нас із вами, дуже доречно нагадати про деякі речі.
Перше – це звернення до кожної людини, якій Аллаг (пречистий Він і піднесений) за Своєю великою милістю дозволив провести цей місяць у пості, у поклонінні, у намазах. До тих людей, які виявилися успішними торговцями, що отримали вигоду протягом цього місяця. Я звертаюся до себе і до вас.
Вихваляйте Аллага (пречистий Він і піднесений) за це, дякуйте Аллагу (пречистий Він і піднесений) за це, тому що це Він допоміг вам зробити все це. Це – Його допомога і Його сприяння. Якби не Аллаг, то не встали б ми з вами на прямий шлях: ми б не постилися, ми б не молилися. Тому Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
“Якби не щедрість Аллага і милість до вас, то не очистився б із вас жоден. Але Аллаг очищає, кого забажає, Він – той, хто чує і знає”.
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24:21.
Коли пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) брав участь у битві під ровом, коли він носив землю, і його живіт вкрився пилом, посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорив:
وَاللَّهِ لَوْلاَ اللَّهُ مَا اهْتَدَيْنَا وَلاَ تَصَدَّقْنَا وَلاَ صَلَّيْنَا
“Клянуся Аллагом, якби не Аллаг, то ми б не встали на прямий шлях, і ми б не давали садака (милостиню), ми б не здійснювали намаз”.
Аль-Бухарі (4104).
Тому все благо належить Аллагові (пречистий Він і піднесений). Це Він з милості Своєї наставив нас до віри (іману), Він надав нам милість. Ким би ми з вами були, якби не милість Аллага (пречистий Він і піднесений)? Тому за все, що ти робиш із діянь, дякуй Йому.
У жодному разі не смій думати про себе добре і приписувати це собі як заслугу. Ще гірше, якщо ти будеш десь у серці докоряти Аллага (пречистий Він і піднесений), начебто ти зробив послугу Аллагу (пречистий Він і піднесений) своїм постом, своїми молитвами, своїми милостинями. Ще гірше, якщо ти після цього блага відповідатимеш Аллагові (пречистий Він і піднесений) невдячністю і поганими вчинками.
О раби Аллага! Знайте, що насправді все оцінюється не кількістю діянь власне, а тим, що прийняті діяння Аллагом (пречистий Він і піднесений) чи ні. Тому я закликаю себе і вас: дуже старанно просіть Аллага (пречистий Він і піднесений) прийняти від нас наші діяння. Не переставайте просити Аллага (пречистий Він і піднесений) прийняти від вас, тому що успішна людина – та, яка старанно поклоняється Аллагу (пречистий Він і піднесений) і водночас вона боїться. Її серце тремтить, що її діяння буде відкинуте і не прийняте Аллагом (пречистий Він і піднесений).
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُون
“Ті, які дають те, що вони дають, здійснюють благі діяння, і при цьому їхні серця тремтять від того, що вони будуть повернуті до свого Господа”.
Коран, сура Аль-Мумінун (Віруючі), 23:60.
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ : قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ” الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آَتَوْا ، وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ” أَهُوَ الرَّجُلُ يَزْنِي وَيَسْرِقُ وَيَشْرَبُ الْخَمْرَ ؟ قَالَ : ” لَا يَا بِنْتَ أَبِي بَكْرٍ – ” أَوْ ” لَا يَا بِنْتَ الصِّدِّيقِ – ” وَلَكِنَّهُ ” الرَّجُلُ يَصُومُ وَيُصَلِّي وَيَتَصَدَّقُ ، وَهُوَ يَخَافُ أَنْ لَا يُقْبَلَ مِنْهُ
Аїша (нехай буде задоволений нею Аллаг) почула цей аят і каже Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає): “Це про кого йдеться? Про тих, які бояться, що вони будуть повернуті до Аллага, що вони повернуться до Аллага? Це йдеться про тих людей, які чинили перелюб, які крали, які пили вино? Про них? Вони бояться?” – “Ні, о дочко найправдивішого, це – людина, яка здійснювала намази, яка постила, яка давала садака (милостиню), і при цьому вона боїться, що від неї не буде прийнято”.
Алі ібн Абу Таліб (нехай буде задоволений ним Аллаг) сказав: “Переживайте про те, чи будуть прийняті від вас ваші діяння чи ні, більше, ніж за самі діяння, тому що Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав:
إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين
“Воістину Аллаг приймає тільки від богобоязливих”.
Коран, сура Аль-Ма’іда (Трапеза), 5:27.
Чи знаєте ви, що говоритимуть люди в Раю? Вони будуть говорити:
إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ
“Коли ми були у своїх сім’ях, ми боялися, тремтіли, а Аллаг виявив нам Свою милість і захистив нас від покарання, від муки – спекотного вітру, що в пеклі”.
Коран, сура Ат-Тур (Гора), 52:26-27.
Ібрагім ат-Теймі (нехай буде задоволений ним Аллаг) тому каже: “Людина, якщо вона не боїться, що від неї не буде прийнято, не тремтить, значить, ця людина – не з мешканців Раю. Тому що мешканці Раю бояться”. Це – перше.
Друге. Зараз – наприкінці цього місяця, наприкінці цього великого поклоніння – потрібно збільшити істіг’фар, тобто звернення до Аллага з проханням про прощення, щоб Аллаг (пречистий Він і піднесений) пробачив. Не думайте, що прощення просять за гріхи, – ні! Чисті раби Аллага просять в Аллага прощення тоді, коли завершують благі діяння, тому зараз потрібно збільшити істіг’фар. Не тільки коли робиш, а коли закінчуєш благі діяння. Скільки в тебе упущень? Хіба це те поклоніння, з яким тобі не соромно прийти до Аллага (пречистий Він і піднесений)? Проси в Аллага (пречистий Він і піднесений) прощення.
Третє. Ви знаєте, що Аллаг (пречистий Він і піднесений) всемилостивий, і Він установив наприкінці цього місяця деякі види поклоніння, що збільшують іман, що виправляють і доповнюють наші упущення. Ці поклоніння є милістю Аллага (пречистий Він і піднесений) до нас, і потрібно дякувати Йому за це.
Що це за види поклоніння? Їх три:
1) Закятуль-фітр (садакатуль-фітр);
2) Такбір (проголошення такбірів після закінчення місяця);
3) Святковий намаз.
Перше поклоніння – Закятуль-фітр
Аллаг (пречистий Він і піднесений) встановив закятуль-фітр (садакатуль-фітр) наприкінці Рамадану у вигляді одного са’ їжі. Са’ – це міра об’єму (тобто те, що зараз ми міряємо літрами, також міряли раніше й зараз са’). Якщо переводити це на кілограми, то залежно від продукту це може бути 2,5-3 кг основного продукту харчування. Встановлено один са’ садакатуль-фітр.
В обох “Сахіхах” у Бухарі та Мусліма передано хадис від Абдулли ібн Умара (нехай буде задоволений ним Аллаг):
فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم زَكَاةَ الْفِطْرِ صَاعًا مِنْ تَمْرٍ، أَوْ صَاعًا مِنْ شَعِيرٍ عَلَى الْعَبْدِ وَالْحُرِّ، وَالذَّكَرِ وَالأُنْثَى، وَالصَّغِيرِ وَالْكَبِيرِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ، وَأَمَرَ بِهَا أَنْ تُؤَدَّى قَبْلَ خُرُوجِ النَّاسِ إِلَى الصَّلاَة
“Установив посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), щоб видавався закятуль-фітр один са’ фініків або один са’ ячменю з раба та з вільного, з чоловіка та жінки, з малого та з дорослого з числа мусульман. І наказав пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), щоб видавався садакатуль-фітр до того, як люди вийдуть на намаз”.
Аль-Бухарі (1503), Муслім (986).
Від ібн Аббаса передані слова:
فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- زَكَاةَ الْفِطْرِ طُهْرَةً لِلصَّائِمِ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ وَطُعْمَةً لِلْمَسَاكِينِ مَنْ أَدَّاهَا قَبْلَ الصَّلاَةِ فَهِىَ زَكَاةٌ مَقْبُولَةٌ وَمَنْ أَدَّاهَا بَعْدَ الصَّلاَةِ فَهِىَ صَدَقَةٌ مِنَ الصَّدَقَات
“Установив пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) закятуль-фітр як очищення для того, хто постує, від марнослів’я і від гріхів, і для годування бідняків. Той, хто віддасть садакатуль-фітр до намазу, то це прийнято, а той, хто видасть садакатуль-фітр після намазу, то це – звичайна садака (милостиня)”.
Абу Дауд (1609), Ібн Маджах (1827).
О раби Аллага! Мусульманин зобов’язаний видавати наприкінці Рамадану садакатуль-фітр за себе і за всіх тих людей, які перебувають у нього на утриманні (نفقة).
Що стосується плоду, який перебуває в утробі у матері, то видавати за нього садакатуль-фітр не обов’язково, але якщо людина зробить це, то це бажано, це добре.
Людині бажано віддати садакатуль-фітр у тій землі, де захід Сонця застав її в останній день Рамадану. Якщо вона перебуває в одній країні, а ті люди, за яких вона має віддати садакатуль-фітр, перебувають в іншій країні, то вона може віддати за себе і за них у тому місці, де перебуває вона, або доручити їм віддати в тому місці, де перебувають вони, і за них, і за себе.
Коли видається садакатуль-фітр?
Це дуже важливо. Деякі люди кажуть: “Я видав садакатуль-фітр ще на початку місяця Рамадан”; деякі кажуть, що в середині. Ні, о раби Аллага: час настання видачі садакатуль-фітр – коли сідає сонце в останній день Рамадану. З цього часу починається виплата садакатуль-фітр і триває до того часу, коли почнеться святковий намаз.
Деякі вчені кажуть, що можна видати максимум за день або за два. Раніше цього ніяк не можна, о раби Аллага, заборонено. Насправді це час – від заходу сонця в останній день Рамадану до початку святкової молитви. Якщо людина не видала садакатуль-фітр до святкового намазу без поважної причини, на ній гріх, і вона однаково має дати цю садака як када́ (قَضَى).
والله تعالى أعلم
Кому дається садакатуль-фітр?
Садакатуль-фітр дають винятково біднякам, бідним людям з числа мусульман, тобто не всім категоріям людей, яким видають закят.
Можна одному бідняку дати кілька садакатуль-фітр? Так, немає проблеми в тому, якщо кілька людей дадуть або кілька садакатуль-фітр буде дано одному біднякові. Також можна, якщо одна садака буде розподілена між кількома бідняками. Можна також, якщо домочадці – мешканці одного будинку – відміряють від кожної людини по одному са’, покладуть усе це в один мішок або коробку і потім будуть це роздавати біднякам.
Видається, о раби Аллага, один са’ основного продукту харчування. За часів пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) це була пшениця, ячмінь, фініки, солоний сушений сир (أقط), родзинки. Сьогодні основними продуктами харчування можна назвати рис, гречку – залежно від того, що їдять люди в цій країні. Це має бути сипучий основний продукт харчування, який відміряється. Це не мають бути приправи – давати потрібно те, чим можна нагодувати сім’ю. Не дається і цукром, ним неможливо годувати сім’ю. Не дається і м’ясом, бо воно не відміряється, це не сипучий продукт харчування. Можна давати борошном і макаронними виробами.
والله تعالى أعلم
О раби Аллага, дуже важливо віддавати садакатуль-фітр від душі, не скупившись. Якщо ти скупишся, то скупишся проти самого себе. Давати потрібно найкраще, корисне для бідняка, не намагатися просто відбутися.
Один раз на рік усього лише один са’ потрібно дати наприкінці Рамадану, тому не скупіться. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ
“Не прагніть віддати кепське, погане як витрачання на шляху Аллага (пречистий Він і піднесений), таке, що ви самі взяли б, тільки заплющивши очі”.
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:267.
А чи можна давати грошима?
Поширена думка, що можна давати садакатуль-фітр грошима замість продуктів харчування. Правильна думка: ні, не можна. Бо це суперечить Сунні пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та його сподвижників. За часів пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) та сподвижників були гроші – динари, дирхеми, але вони ніколи не давали грошима. Тому садакатуль-фітр дається продуктом харчування. Інакше під загрозою буде прийняття цього поклоніння Аллагом. Бо пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
“Хто вчинить якесь діяння, на яке немає нашої вказівки, то це буде відкинуто”.
Муслім (1718).
Абу Саїд аль-Худрі (нехай буде задоволений ним Аллаг) каже:
كُنَّا نُخْرِجُ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَوْمَ الْفِطْرِ صَاعًا مِنْ طَعَامٍ. وَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ وَكَانَ طَعَامَنَا الشَّعِيرُ وَالزَّبِيبُ وَالأَقِطُ وَالتَّمْر
“Ми за часів пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) видавали садакатуль-фітр на день фітра один са’ їжі, а нашою їжею на той час був ячмінь, родзинки, сушений сир, фініки”.
Аль-Бухарі (1510) і Муслім (985).
Друге поклоніння – це такбір.
Такбір – це звеличення Аллага. Цей місяць слід закінчувати такбіром, тому що про це говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَلِتُكْمِلُواْ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون
“І щоб довели ви до кінця число днів (посту) і возвеличили Аллага такбіром за те, що Він вас наставив, можливо, ви будете вдячні”.
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:185.
Коли починати вимовляти такбіри?
Саляф (сподвижники) починали вимовляти такбіри, коли виходили з дому в день свята і йшли на намаз. І в тому місці, де відбувався святковий намаз, вимовляли такбіри, поки не приходив імам для здійснення намазу.
Деякі вчені на підставі вищенаведеного аяту кажуть, що, коли Сонце сіло в останній день Рамадану, вже з цього часу починається такбір.
Чоловікам бажано вимовляти такбір голосно, тим самим висловлюючи подяку Аллагу (пречистий Він і піднесений), звеличуючи Аллаха (пречистий Він і піднесений) за Його милості. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) починав вимовляти такбір голосно, виходячи з дому, вирушаючи на місце промовляння святкового намазу, і вимовляв такбір, доки не закінчувався святковий намаз.
Як вимовляється такбір?
Є різні варіанти такбіру. Передано від деяких сподвижників, що вони говорили:
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ
/Аллагу акбар, Аллагу акбар. Ля іляга ілля Лляг. Аллагу акбар уа ліЛлягіль хамд/
“Превеликий Аллаг! Превеликий Аллаг! Немає бога, гідного поклоніння, крім Аллага. Превеликий Аллаг, і Аллагу належить уся хвала!”
Жінкам такбір у присутності сторонніх потрібно вимовляти тихо, щоб не привертати до себе уваги.
Хочу вказати на одну помилку, яка дуже поширена: не вимовляти такбір хором. Кожен вимовляє голосно, але кожен вимовляє окремо, неправильно починати й закінчувати разом одним голосом, хором. А ще буває, що сидить людина і, наче диригуючи, в мікрофон починає ніби задавати людям тон: як вимовляти, як разом починати й разом закінчувати такбір; тим самим насправді заважаючи людям поклонятися. Отже, кожен має вимовляти такбір голосно, але окремо, бо сподвижники робили саме так.
Підготовка до святкового намазу і напуття в останні дні Рамадану. Частина друга