О раби Аллага, мечеті Аллага (аль-масаджид):
– це будинки, в яких згадується ім’я Аллага;
– це домівки, у яких закликають до покірності й слухняності Аллагові (пречистий Він і піднесений);
– це будинки, де серця спрямовуються вгору;
– будинки, в яких очищаються душі;
– будинки, в яких щільно стоять ряди в молитві, звернені до Аллага (пречистий Він і піднесений).
Благих діянь дуже багато. Аллаг (пречистий Він і піднесений) з милості Своєї зробив багато шляхів і дверей, що ведуть до блага. Але не всі діяння однакові за своїм ступенем у Аллага (пречистий Він і піднесений). І одним із найкращих діянь, що вирізняють віруючих богобоязливих людей, – це пожвавлення мечетей (‘імаратуль-масааджид), якщо люди роблять це, сподіваючись на нагороду Аллага і з вірою в Нього.
Мечеті – це Будинки Аллага (пречистий Він і піднесений) на цій землі. Тому віруюча людина вирізняється тим, що вона прагне допомогти звести й очистити мечеть, допомогти оживити й упорядкувати мечеть. Аллаг (пречистий Він і піднесений) у багатьох аятах Корану вказує на це велике діяння. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у сурі Ан-Нур (Світло):
فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ❋ رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَوٰةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَوٰةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ
“У будинках, які Аллаг дозволив звести, в яких поминається ім’я Його вранці та ввечері людьми, яких не відволікає торгівля, купівля-продаж від поминання Аллага й вистоювання намазу, і виплати закяту. Вони бояться Того дня, коли перевернуться серця і погляди”.
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24:36-37
І говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений) у сурі Ат-Тауба (Каяття):
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَوٰةَ وَآتَى الزَّكَوٰةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ
“Воістину, оживляють мечеті Аллага ті, що вірують в Аллага й в Останній день, і вистоюють намаз, і виплачують закят, і не бояться нікого, крім Аллага. І ці, можливо, йтимуть Прямим шляхом”.
Коран, сура Ат-Тауба (Каяття), 9:18
“Можливо – عَسَى” в Корані означає “обов’язково”.
Аллаг описав людей, які заповнюють мечеті Аллага, оживляють мечеті Аллага, такими якостями:
– віруючі в Аллага;
– ті, які вірять у Судний День і у відплату;
– ті, які вистоюють намаз і виплачують закят;
– ті, які не бояться нікого, крім Аллага.
Ось якості віруючих людей. І сказано, що тільки такі оживляють мечеті Аллага (пречистий Він і піднесений). Яка похвала ще потрібна на адресу людей, які оживляють, заповнюють і влаштовують мечеті Аллага (пречистий Він і піднесений)?
Пожвавлення мечеті Аллага буває двох видів:
1. фізичне пожвавлення;
2. духовне пожвавлення.
Обидва види пожвавлення угодні Аллагові (пречистий Він і піднесений).
Фізичне пожвавлення – це коли людина будує мечеть або бере участь у будівництві чи ремонті мечетей, якщо потрібен ремонт; бере участь у благоустрої мечеті, у налагодженні якихось пристосувань, які потрібні тим, хто молиться в мечеті, в очищенні, прибиранні мечетей тощо. Усе це фізичне пожвавлення мечеті.
Передає ‘Усман (нехай буде задоволений ним Аллаг), що він чув як Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
من بنى مسجدا لله تعالى – قال بكير: حسبت أنه قال يبتغي به وجه الله – بنى الله له بيتا في الجنة
مَن بَنَى مَسْجِدًا، قالَ بُكَيْرٌ: حَسِبْتُ أنَّه قالَ، يَبْتَغِي به وجْهَ اللهِ، بَنَى اللَّهُ له مِثْلَهُ في الجَنَّةِ
“Той, хто збудує мечеть, прагнучи до Лику Аллага (заради Аллага), для того Аллаг збудує дім у Раю”.
аль-Бухарі (450) і Муслім (533)
В іншому ріваяті сказано: “مِثْلَهُ فِي الْجَنَّةِ” “Такий самий дім у Раю”.
Також у хадисі сказано, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
مَنْ بَنَى مَسْجِدًا يُذْكَرُ فِيهِ اسْمُ اللَّهِ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ
“Хто побудує мечеть для поминання імені Аллага (намір людини, щоб у цих будинках поминалося ім’я Творця), тому Аллаг збудує дім у Раю”.
Ібн Маджа (735), Ахмад (126) та Ібн Хіббан (300)
В іншому хадисі сказано:
مَنْ بَنَى مَسْجِدًا لِلَّهِ كَمَفْحَصِ قَطَاةٍ أَوْ أَصْغَرَ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ
“Хто збудує дім Аллага (мечеть) заради Аллага таким розміром, який займає куріпка, коли сідає для висиджування яєць, то Аллаг за це зведе йому дім у Раю”.
Ібн Маджа (738), ат-Тахауї (1557) та Ібн Хузайма (1292)
Це не означає, що дім буде такий маленький, як місце, достатнє для куріпки, а йдеться про те, що навіть якщо це невеличка мечеть, що її людина побудувала за власним бажанням, однаково Аллаг (пречистий Він і височезний) відплачує їй за це тим, що зводить для неї дім у Раю.
Коли ми чуємо такі хадиси, це, звісно ж, спонукає кожну людину, в якої ще не вмерло серце і в цьому серці ще жевріє іман, і яку повністю не поглинули мирські турботи й захоплення, прагнути до пожвавлення домів Аллага (пречистий Він і піднесений) на цій землі. Візьми участь у пожвавленні домів Аллага! Нехай це буде невелика, посильна участь, хто чим може. Хтось коштами: якщо Аллаг (пречистий Він і піднесений) наділив тебе майном, дав тобі гроші, благословив твою справу, торгівлю, бізнес, то не годиться скупитися й не вкладати чогось у зведення та впорядкування будинків Його (пречистий Він і піднесений). Хто не може матеріально, той може фізично взяти участь, як, наприклад, люди з професіями штукатур, маляр або ще хтось – він також може застосувати свої сили в мечеті заради Аллага (пречистий Він і піднесений). Інша людина може допомогти тим, що прибиратиме мечеть, очищатиме її від сміття та бруду.
Що тобі ще треба, якщо за це Аллаг (пречистий Він і піднесений) дає тобі не якісь мирські блага у вигляді двохсот-трьохсот гривень чи доларів, за які ти готовий вночі встати і їхати далеко, а це дім у Раю, благі, прекрасні світлиці?! Це Рай, у якому одна п’ядь краща, ніж весь цей світ і все, що в ньому є. Але це тільки для тих, у кого живе серце, які прагнуть відплати у вічному житті (ахіра).
Тому говорили деякі попередники (саляф): “Якщо ти бачиш людину, яка оживляє мечеть, то думай про неї добре”. Якщо серце людини прив’язане до мечеті й вона любить мечеть, якщо вона допомагає впорядковувати мечеті (сюди входить і ремонт мечетей, якщо вони потребують ремонту), то думай про цю людину добре.
Не тільки фізичне пожвавлення важливе, але на першому плані заповнення й духовне пожвавлення мечетей через поклоніння Аллагові (пречистий Він і піднесений) у них або здобуття й поширення шаріатського знання в мечетях, бо це один із найкращих і найважливіших видів поклоніння. Не тільки фізичне пожвавлення мечеті, але передусім це пожвавлення мечеті через поклоніння, поминання і вивчення Книги Аллага і Сунни Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Бо мечеть – це маяк, який є світлом для мусульман. Якщо є мусульманське місто чи селище, то це центр, навколо якого обертається вся активність мусульман, душі мусульман прагнуть до мечетей.
Насправді мечеть – це втілення мети людини в цьому світі. Яка твоя мета? Для чого ти прийшов у цей світ? Для поклоніння Аллагові (пречистий Він і піднесений). Так ось мечеть – це уособлення цієї мети, і вона допомагає втілити цю мету. Той, хто допомагає будувати мечеть, допомагає мусульманам виконати свій обов’язок на землі – це поклонятися Аллагові (пречистий Він і піднесений). А хто руйнує або псує щось у мечеті, той робить зворотне.
Коли Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) здійснив переселення (хіджру) з Мекки до Медини, з перших його діянь було зведення двох мечетей – мечеті Куба та мечеть Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Анас (нехай буде задоволений ним Аллаг) повідомляє, що коли Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) прибув до Медини, він спершу оселився у верхніх частинах Медіни та прожив там чотирнадцять днів. Потім він звернувся до бану ан-наджжар (плем’я та сімейство Медини) і сказав їм:
يَا بَنِي النَّجَّارِ ثَامِنُونِي بِحَائِطِكُمْ هَذَا
“Продайте мені за певну плату сад для того, щоб збудувати там мечеть (мечеть Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) сьогодні в Медині)“.
Сподвижники не сказали: “Добре, продамо” або “Сад дуже цінний і коштує дорого”, або навіть “Продамо дешево”, а сказали:
لاَ وَاللَّهِ لاَ نَطْلُبُ ثَمَنَهُ إِلَّا إِلَى اللَّهِ
“Клянемося Аллагом, ми не хочемо ніякої плати, окрім як від Аллага”.
аль-Бухарі (428) і Муслім (524)
І надали цей сад під будівництво мечеті Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).
У кого є благі наміри і є богобоязливість, поспішайте надати свої послуги і свою допомогу для мечеті Аллага (пречистий Він і піднесений) на цій землі. Хтось може допомогти забезпечити мечеті мусхафами (книжками Корану) або якимись іншими корисними книжками (збірками хадисів, тафсирами), або можна іншими способами для того, щоб у мечеті розповсюджувалося шаріатське знання (‘ільм). Бо за часів сподвижників і попередників мечеті були університетами, в яких вивчали Іслам, і цю роль мечетям треба повернути.
Крім того, якщо ти допоможеш побудувати або упорядкувати мечеть, це означає, що в поселенні мусульман з’явиться центр заклику до порятунку. А отже, ці численні молоді люди або підростаюче покоління (діти, що скоро стануть дорослими) вже не підуть у місця, де шайтан їх схилить до забороненого, а підуть до мечеті до порятунку. Або люди, які мають складну життєву ситуацію, проблеми, знайдуть заспокоєння там, де згадується ім’я Аллага (пречистий Він і піднесений). Ось наскільки важливо допомагати мечетям Аллага (пречистий Він і піднесений).
І сподвижники дуже добре розуміли, усвідомлювали й прагнули всіма своїми силами оживляти мечеті Аллага (пречистий Він і піднесений). Насамперед оживляти не лише фізичним пожвавленням, а й пожвавленням духовним. Тобто приходити до мечеті Аллага (пречистий Він і піднесений) за будь-яку ціну і помолитися Аллагу (пречистий Він піднесений), і звершити намаз зі смиренням. Тому що багато людей сьогодні встають на намаз, і в цих лавах скільки знайдеться людей, які розуміють, перед Ким вони зараз стали, і смиренно згадують Аллага у своєму намазі. І, навпаки, скільки людей, які, щойно сказали: “Аллагу Акбар”, думають про бізнес, про магазин, про дрова, про дошки, про запчастини, про свою сім’ю, про дружину.
Як передає Абу ад-Дарда, що одного разу Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сидів разом зі сподвижниками в мечеті та, піднявши свій погляд до неба, сказав:
هَذَا أَوَانُ يُخْتَلَسُ الْعِـلْــمُ مِنْ النَّاسِ حَتَّى لَا يَقْدِرُوا مِنْهُ عَلَى شَيْءٍ
“Наближаються часи, коли втратять люди знання (відібрані будуть знання) і нічого вони не зможуть отримати з цього знання”.
Один чоловік, присутній там, якого звали Зіяд ібн Лябід аль-Ансарі, сказав:
يَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَيْفَ يُخْتَلَسُ مِنَّا وَقَدْ قَرَأْنَا الْقُرْآنَ فَوَاللَّهِ لَنَقْرَأَنَّهُ وَلَنُقْرِئَنَّهُ نِسَاءَنَا وَأَبْنَاءَنَا
“А як ми втратимо знання, о Посланець Аллага, хіба ми не читаємо Книгу Аллага, хіба ми не вчимо читання Книги Аллага наших дружин, наших дітей?”
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) йому сказав:
ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ يَا زِيَادُ إِنْ كُنْتُ لَأَعُدُّكَ مِنْ فُقَهَاءِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ هَذِهِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ عِنْدَ الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى فَمَاذَا يُغْنِي عَنْهُمْ
“О Зіяд, нехай позбудеться тебе твоя мати! (оборот в арабській мові, як здивування, а не побажання смерті) Я вважав, що ти один з найбільш обізнаних (тих, хто розуміє релігію) людей у Медині. Хіба немає Таурата та Інджиля в юдеїв і в християн, і як це їм принесло користь (від чого позбавило)?”
ат-Тірмізі (2653)
Тобто вони тільки читали без знання, без розуміння, без усвідомлення цього.
Джубейр, почувши цей хадис від Абу ад-Дарди, пішов і зустрів сподвижника ‘Убаду ібн Саміта, і сказав:
أَلاَ تَسْمَعُ إِلَى مَا يَقُولُ أَخُوكَ أَبُو الدَّرْدَاءِ؟
“Ти чув, що говорить твій брат Абу ад-Дарда?”
І потім розповів йому цей хадис, який він почув від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). І тоді сказав йому ‘Убада ібн Саміт:
صَدَقَ أَبُو الدَّرْدَاءِ إِنْ شِئْتَ لأُحَدِّثَنَّكَ بِأَوَّلِ عِلْمٍ يُرْفَعُ مِنَ النَّاسِ الْخُشُوعُ يُوشِكُ أَنْ تَدْخُلَ مَسْجِدَ جَمَاعَةٍ فَلاَ تَرَى فِيهِ رَجُلاً خَاشِعًا
“Абу Дарда сказав правду, якщо хочеш, я розповім тобі про те, яке знання втратять перші люди – це смиренність (у молитвах, у намазах) (аль-хушу’). Буде так, що зайдеш до мечеті, а там колектив людей (джамаат) звершує молитву, і не побачиш там людини, яка молиться зі смиренням”.
Призначення мечетей – це пожвавлення віри, релігії, сердець людей, поширення знань, це покірність Аллагові (пречистий Він і піднесений), ми повинні про це пам’ятати.
Отже, насамперед було згадано фізичне пожвавлення мечеті, бо праведне діяння, вчинивши яке, людина не просто отримує нагороду в цьому світі, а й, померши і лежачи в могилі, їй записуються діяння, начебто вона чинить добрий вчинок. Про це сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Коли тобі найбільше будуть потрібні благі діяння (хасанати), і те, що ти взяв участь у зведенні мечеті, увесь час тобі записуватиметься і приходитиме до тебе нагорода від Аллага (пречистий Він і піднесений).
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
إِنَّ مِمَّا يَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ مِنْ عَمَلِهِ وَحَسَنَاتِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ عِلْمًا عَلْمًا عَلَّمَهُ وَنَشَرَهُ، وَوَلَدًا صَالِحًا تَرَكَهُ، وَمُصْحَفًا وَرَّثَهُ، أَوْ مَسْجِدًا بَنَاهُ، أَوْ بَيْتًا لِابْنِ السَّبِيلِ بَنَاهُ، أَوْ نَهْرًا أَجْرَاهُ، أَوْ صَدَقَةً أَخْرَجَهَا مِنْ مَالِهَا مِنْ مَالِهَا مَالِهَّهِ فِي صِحَّهِ وَحَيَاتِهِ، يَلْحَقُهُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ
“Після смерті віруючого, ніщо з його благих діянь не записується йому, окрім знань, що він розповсюдив; праведної дитини, яку залишив на цій землі; мусхафа (Коран), що залишив по собі у спадок; і мечеть, що він побудував (звів); чи дім для мандрівників, де мандрівники знаходять собі притулок; або канал, що прорив; чи садака, що він дав зі свого майна, коли був здоровий. І після його смерті все це буде записуватися йому як благі діяння”.
Ібн Маджа (200)
Хочеться звернути увагу на важливу складову пожвавлення мечеті, як прибирання мечеті, усунення з мечетей поганих запахів, ароматизація, розповсюдження пахощів у мечетях (تطييب المساجد) – усе це з благих діянь.
Мати правовірних ‘Аїша (нехай буде задоволений нею Аллаг) передає, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наказав очищати мечеті (прибиратися в них) і умащувати їх пахощами. Цим самим ти виявляєш повагу до дому Аллага, чиниш добро тим людям, які моляться в мечеті та виявляєш гарне ставлення до ангелів, що перебувають у цих мечетях. Не треба забувати про те, що треба очищати мечеті й умащувати пахощами (تنظيف وتطيييب المساجد), а не так, що людина заходить до мечеті та відчуває погані запахи або від самих відвідувачів, або бруд і неакуратність у мечеті – це не з якостей мусульман.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), найкращий з людей, не вважав негожим для себе, побачивши якийсь плювок (слиз якийсь), стерти це своєю шляхетною рукою. Послідовники Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), люди іману, не вважають негожим прибирати в мечеті, не кажуть “чому я маю це робити?”, “нехай це роблять люди, хто не має більше справ”, адже сам Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) робив це.
Одного разу ‘Умар (нехай буде задоволений ним Аллаг) завітав до мечеті Куба в Медині, здійснив молитву у два ракаати, а потім подивився навколо і сказав людям: “Будь ласка, дайте мені пальмові гілки (або листя пальми)”. Він зробив з них віник і став підмітати мечеть Куба. Він – халіф і повелитель правовірних, підмів мечеть. Теж саме робив імам Бухарі та інші попередники. Передається від Бухарі, що він робив це, і від Шаабі, і від інших, що вони прибирали в мечеті і вважали для себе великим благом, побачивши смітинку в мечеті, обов’язково прибрати це, а не пройти повз, не звернувши на це увагу.
Усі ви знаєте історію, передану в достовірних хадисах, про те, що одна чорна жінка, що не мала якогось становища в суспільстві та популярності, прибирала в мечеті, підмітала мечеть. Коли вона померла, люди не сказали про це Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає). І коли він побачив, що її немає, то запитав про те, де вона. Йому сказали, що вона померла. Тоді він запитав:
أَفلا كُنْتُمْ آذَنْتُمُونِي
“Чому ви мені не повідомили про це?” А йому відповіли: “Ми не хотіли для тебе труднощів (ми не хотіли втягувати тебе і заважати тобі), вночі її поховали”. Тоді Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) попросив показати місце, де її могила, пішов на цю могилу та здійснив там поховальний намаз (салятуль-джаназа). На що це вказує? На те, яке місце посідає людина, що дбає про мечеть, зокрема про чистоту та благоустрій мечеті.
Ми згадали з вами про два види пожвавлення мечеті. Перше – це фізичне пожвавлення, але, як ми сказали, найголовніше – це духовне пожвавлення мечеті. Духовне пожвавлення мечеті – це колективний намаз у мечеті. Зайдіть під час намазу зухр, ‘аср, або під час магрибу, я вже не кажу про ‘іша та ранковий намаз (фаджр). Скільки ви знайдете людей у цій мечеті? Хіба стільки, скільки на джум’а? Чому люди нехтують цим? Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, що має бажання піти й спалити домівки тих людей, які не приходять на колективний намаз. Ібн Мас’уд каже, що це вважається ознакою лицемірства, коли людина не хоче відвідувати колективний намаз, позбавляючи себе великого блага й отримуючи гріх від Аллага.
Це є духовне пожвавлення мечеті. Скільки ти отримуєш, коли йдеш до мечеті й повертаєшся назад? За кожен твій крок стирається один твій гріх і підіймається твій ступінь у Аллага (пречистий Він і піднесений). А коли ти сидиш у мечеті, в гуртку поминання Аллага з навчання Корану і Сунни, подумай, скільки благого ти отримуєш. Подумай, що в цю мить сходить милість від Аллага (пречистий Він і піднесений), що оточують ангели, що накриває спокій (сакіна) від Аллага, що Аллаг поминає тебе в Себе серед вищих ангелів.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَا مِنْ ثَلاثَةٍ فِي قَرْيَةٍ، وَلا بَدْوٍ، لا تُقَامُ فِيهِمُ الصَّلاةُ، إِلا قَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ
“Якщо є три людини в якомусь поселенні (кочовищі або селі) і немає в них колективного намазу (не вистоюється колективний намаз), обов’язково ними оволодіває шайтан“.
Абу Дауд (547), ан-Насаї (847) та Ахмад (21710)
Хочу закликати себе та всіх братів до того, щоб не нехтувати колективними намазами і, за можливості, наскільки може людина, заповнювати мечеті на всі п’ять намазів.