О віруючі раби Аллага, бійтеся Аллага, і пам’ятайте про контроль Аллага, як людина, що знає, що Аллаг (пречистий Він і піднесений) бачить його, і чує його. І будьте з тих, хто згадує Аллага, і дякує Аллагові, і спрямований до покірності Аллагові.
О вірні раби Аллага, імам Муслім передає у своєму Сахіху хадис від Абдулла бну Масуда (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллага), від Посланця Аллага (нехай благословить його Аллага й вітає), який сказав:
لا يدخلُ الجنَّةَ من كانَ في قلبِه مثقالُ ذرَّةٍ مِن كِبرِ، فقال رجل: إن الرجل يحب أن يكون ثوبه حسنًا ونعله حسنة؟، قال: إن الله جميل يحب الجمال، الكبر بَطَر الحق وغمْط الناس رواه مسلم.
“Не увійде до Раю людина, у чиєму серці є хоча б на вагу порошинки зарозумілість“.
إنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أنْ يَكونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا ونَعْلُهُ حَسَنَةً
І один з присутніх людей сказав: “О Посланець Аллага, а якщо людина любить, щоб її одяг був красивим, і щоб її взуття було красивим?”
На це Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
إنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الجَمالَ، الكِبْرُ بَطَرُ الحَقِّ، وغَمْطُ النَّاسِ.
“Воістину, Аллаг – Красивий, Прекрасний, і любить красу. А зарозумілість – це відкидання істини і презирство до людей“.
Замисліться, о раби Аллага, над словами Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):
إنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الجَمالَ
“Воістину, Аллаг – Прекрасний і любить красу“.
Ці слова Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) об’єднують у собі два правила. Перше правило пов’язане зі знанням, з переконанням (акидою). Друге правило пов’язане з діями, вчинками, поведінкою. Спочатку, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
إنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ
“Воістину, Аллаг – Прекрасний“.
Отже, ми повинні з вами знати про нашого Господа, що Він – Прекрасний (Аль-Джаміль). Наш з вами Творець, Він прекрасний у своїй сутності, Він прекрасний у своїх діях, Він прекрасний у своїх іменах, Він прекрасний у своїх якостях, атрибутах, у нього досконалі дії. Сутність Аллага (пречистий Він і піднесений) настільки прекрасна, настільки велика, настільки досконала, що неможливо осягнути це розумами людськими. Тому, Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
“Немає нічого подібного Йому в досконалості. Воістину, Він – Чуючий, Бачачий“.
Коран, сура Аш-Шура (Рада), 42:11.
А друга частина цих слів Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) містить у собі вказівку до дії:
يُحِبُّ الجَمالَ
“Аллаг любить красу“.
Аллаг любить, щоб з боку рабів виходила краса: все красиве, все гарне, все прекрасне. А все хороше і красиве, де воно? Воно в мудрому шаріаті Аллага (пречистий Він і піднесений), у Його мудрій, прямій релігії, на прямій стежці. О раби Аллага (пречистий Він і піднесений), слова:
“Аллаг любить красу” (Юхіббуль джамаль) – ці слова містять у собі всю релігію, весь шаріат. Людина, яка виконує слова “Аллаг любить красу”, що вона повинна? Це означає, що вона повинна зробити красивими свої слова, свої справи, вона повинна зробити прекрасними своє серце, свої органи, свої вчинки. Насамперед це – краса серця. Людина повинна прикрасити своє серце красою іману, принадністю іману, праведністю серця, спокоєм серця. Найголовніше, за допомогою чого прикрашаються серця людей – це الإيمان بالله، وملائكته، وكتبه، ورسله، واليوم الْآخِرِ віра в Аллага, у Його ангелів, у Його писання, у Його Посланців, у вічне життя.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ
“Але Аллаг зробив улюбленою для вас віру (іман), і прикрасив її у ваших серцях“.
Коран, сура Аль-Худжурат (Кімнати), 49:7.
Є благання (ду’а), у якому сказано:
اللهم زيِّنَّا بزينَةِ الإيمانِ، واجعلنا هُداةً مهتدينَ
/Аллагумма зайінна бі-зінаті ль-іман, ва джа’аль-на гудатан мугтадін/
“О Аллаг, прикрась нас прикрасою іману і зроби нас такими, що ведуть прямим шляхом і йдуть прямим шляхом“.
Хадис передали Ан-Насаі (1305), Ахмад (18351)
Подивіться, яке чудове дуа!
Крім того, серця, крім ось цієї віри, мають бути прикрашені чистими, праведними діяннями, діяннями серця, бо в серця є свої діяння. Які це діяння?
Це – любов до Аллага (пречистий Він і піднесений), це – надія на Аллага (пречистий Він і піднесений), це – страх перед Аллагом, це – повне сподівання (тауаккуль) на Аллага (пречистий Він і піднесений) і звернення серця до нього по допомогу.
Серце має бути прикрашене віддаленням від усяких хвороб серця, бо в серця є страшні хвороби. Такі хвороби, як прихильність серця до творінь, надія серця на творіння крім Творця. Такі страшні хвороби серця, як гнів, злість, якась затаєна ворожнеча або ненависть, заздрість, зарозумілість – усе це хвороби серця. Якщо є в серці ось ці ось якості, і ось ці ось діяння, то це ніяк не узгоджується з красою (джамаль) серця, яку любить Аллаг (пречистий Він і піднесений).
Далі, о раби Аллага, краса, яку любить Аллаг (пречистий Він і піднесений), вона має на увазі красу нашої мови. Тобто, ті промови, які ми вимовляємо, мають бути прекрасними. Слова мають бути благими. Це – зікр. З цих вуст, ти дивишся на красивого раба Аллага (пречистий Він і піднесений), з його вуст ми чуємо тасбіх (СубханаЛлаг), такбір (Аллагу Акбар), тахліль (Ля іляга ілля Ллаг). Він читає слово Аллага (пречистий Він і піднесений), він наказує людям схвалюване, тобто, закликає їх до хорошого і, навпаки, утримує людей від поганого. Він кличе людей до Аллага (пречистий Він і піднесений), він любить навчати людей благому (хайру).
Далі, о раби Аллага, до краси належить краса органів наших, щоб органи наші здійснювали праведні діяння (амаляс саліха), чисті вчинки. Найвеличніший, найкрасивіший із вчинків, це що?
Це, коли людина оберігає те, що є стовпом, основою релігії. Отже: намаз – це краса (джамаль), піст – це краса, закят – це краса, хадж – це краса. І, взагалі, всяке богоугодне діяння, що наближає до Аллага, що його любить Аллаг, – це є краса, що її любить Аллаг (пречистий Він і піднесений) у своїх рабах. Крім того, о раби Аллага, дуже важливим аспектом краси є високі моральні якості (аль ахляк аль фадиля), досконала благопристойність людини (аль адаб аль каміля), її взаємовідносини з оточуючими людьми – вони мають бути благими. Це – краса.
Тому що, цей шаріат, брати – це шаріат прекрасної моральності, благопристойної поведінки, моральних норм. І людина, вона повинна охороняти свою моральність (ахляк), те як вона ставиться до людей. Лише в такому разі вона досягне краси, яка улюблена Аллагом (пречистий Він і піднесений).
З краси, яку любить Аллаг (пречистий Він і піднесений) – віддалення людини від гріхів і від забороненого (харама), від непослуху. Що більше людина чинить непослух, що більше вона вчинила гріхів – то далі й далі вона від тієї краси, що її любить Аллаг (пречистий Він і піднесений), то менш вона гарна, а отже – менш улюблена Аллагом (пречистий Він і піднесений).
З краси, яку любить Аллаг, о брати, дотримання людиною правил єства (фітри). Є такі правила, сунни, правила природності (фітри). Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) вказав на них у низці хадисів.
До них належить видалення якогось неприємного волосся на тілі. А саме: вищипування волосся з пахв, видалення, гоління волосся з лобка, підстригання вусів, видалення (підстригання) нігтів, це все – сунна аль фітра, це – правило фітри. Людина повинна прикрашатися цими правилами, це любить Аллаг (пречистий Він і піднесений) у своїх вірних рабах.
Ще що належить до краси, яку любить Аллаг?
Це, коли милості Аллага проявляються на людині. Це любить Аллаг. Цю красу, прояв Його милості. У Тірмізі та інших наводиться хадис від Абдулла бну Амра бнуль Аса, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
إنَّ اللَّهَ يُحبَّ أن يَرى أثرَ نعمتِه علَى عبدِه
“Воістину, Аллаг любить бачити сліди своєї милості на своєму рабі”.
Хадис передал Ат-Тірмізі (2819)
Що це означає?
Це розкривається в іншому хадисі, який у Тірмізі та інших, Малік бну Ауф каже:
“Одного разу мене побачив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) у старому одязі, і він сказав:
هل لك من مال؟
“У тебе є майно?”
قلتُ: نَعمْ، قال: مِن أيِّ المالِ؟ قال: قلتُ: مِن كلِّ المالِ
“Я сказав, – каже Малік бну Ауф, – у мене є всі види майна, все є в мене”.
فَإِذَا آتَاكَ اللَّهُ مَالًا فَلْيُرَ أَثَرُهُ عَلَيْكَ
“Якщо Аллаг дав тобі майно, нехай будуть видимі сліди цього майна на тобі“.
Тобто, о раби Аллага, раб повинен намагатися одягатися акуратно, гарно, щоб милість Аллага (пречистий Він і піднесений) у вигляді майна було видно на ньому. Але звісно, одягати гарний одяг у межах встановлених шаріатом. Щоб не було зарозумілості в одязі, не було прагнення до слави – привернути увагу людей своїм одягом. Щоб жінка дотримувалася правил хіджабу, щоб у чоловіка не були довгими його штани чи одяг, що не опускався нижче щиколоток, щоб одяг не був схожим на той одяг, який специфічний саме для невіруючих.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) дарував своїм рабам два види прикраси, направив їх до двох видів прикрас. Це зовнішня прикраса – одяг людини, добрий, гарний, красивий. А друга – це прикраса внутрішня, це справжня богобоязливість. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у сурі “Аль Араф”:
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ
“О раби Аллага, Ми послали вам вбрання (одяг), які прикривають ваш сором, і красивий для прикраси одяг. А вбрання богобоязливості – ось це є найблагородніше“.
Коран, сура Аль-Араф (Загорожі), 7:26
Якщо людина втратила вбрання богобоязливості внутрішнє, тоді який сенс у її зовнішній красі. Тому що справжня краса – це краса богобоязливості, прагнення до вдоволення Аллага (пречистий Він і піднесений).
Що відбувається іноді, о браття, коли в людини спотворюється, перекручується її єство (фітра), коли починається покірність шайтану, слідування за душею (нафсом), що наказує зле, тоді людина з цією спотвореною фітрою починає бачити те, що некрасиве, бачити це красивим. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про це:
أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا
“Невже людина, якій прикрашені її кепські діяння і вона бачить їх гарними, подібна до людини, що на прямому шляху“.
Коран, сура Фатир (Творець), 35:8
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про шайтана, що він, коли присягався збивати людину з прямого шляху і завести її в пекельний Вогонь, серед інших речей, які згадав шайтан, було що?
وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ
“…і буду наказувати я їм неодмінно, і будуть вони змінювати творіння Аллага“.
Коран, сура Ан-Ніса (Жінки), 4:119
Ось так от, коли спотворюється єство людини (фітра), спотворюється, підкоряється вона шайтану, підкоряється нафсу, починає чинити якісь речі, які не є гарними, а їй це бачиться гарним, бачиться це прекрасним. А насправді краса, прекрасне – воно не може суперечити релігії Аллага (пречистий Він і піднесений). Те, що суперечить настановам Аллага, і фітрі – немає в цьому ніякої краси. Тому, о раби Аллага, якщо щось заборонено в релігії Всевишнього Аллага, то це не може вважатися красою, нічого спільного не має з прекрасним. Тому, коли вищипують волосся, яке не можна вищипувати, наприклад, вищипують брови, або, коли підпилюють зуби, роблять щілини між ними для краси, або, коли малюють на тілі татуювання та інше – усе це заборонено, це харам, у релігії Аллага (пречистий Він і піднесений) це не може мати нічого спільного з красою. Але коли фітра спотворюється, тоді людям бачиться це красивим і прекрасним. А насправді це – зміна творіння Аллага, підпорядкування шайтану, це – підміна єства (фітри), це – слідування за нафсом, який наказує зле.
Ще, о раби Аллага, з краси для чоловіків – це відпускання бороди. Відпускання бороди – це краса, і, навпаки, гоління бороди – це те, що несумісне з красою. Для чоловіка краса, яку любить Аллаг – це коли він відпускає бороду. І, тому, мати правовірних Аїша (нехай буде задоволений нею Всевишній Аллаг), подивіться, коли вона клялася… Передано від неї, що однією з її клятв, яку вона вимовляла, були такі слова:
وَالَّذِي زَيَّنَ الرِّجَالَ بِاللِّحَى.
“Клянуся Тим [Аллагом], який прикрасив чоловіків бородами”.
Це – прикраса для чоловіка.
О раби Аллага, нічого спільного не має з красою, і навпаки, це – гидота, це – огидно, коли раб некрасивий зсередини, і проявляє зарозумілість, і звеличується над істиною, відкидаючи її, і звеличується над рабами Аллага. Тому в цьому хадисі, який ми згадали з вами на початку хутби, Пророк (нехай благословить його Аллаг і привітає) сказав, що не ввійде до Раю той, у чиєму серці є зарозумілість бодай на вагу порошинки, а потім пояснив, що таке зарозумілість: коли людина відкидає істину, і коли вона зневажливо зверхньо дивиться на творіння Аллага (пречистий Він і піднесений).
Яка велика краса, і яке велике наближення до Аллага (пречистий Він і піднесений) за допомогою краси! І ми робимо тауассуль, наближаємося до Аллага (пречистий Він і піднесений) за допомогою Його імені “Аль-Джаміль”, за допомогою Його атрибута любові до гарного, щоб Аллаг (пречистий Він і піднесений) прикрасив усіх нас із вами іманом, тим, що любимо Йому. Щоб Він прикрасив нас із вами вірними, красивими словами, праведними діяннями. Щоб прикрасив органи наші богоугодними вчинками. Щоб упорядкував усі наші справи, і щоб захистив нас, дав нам захист від наших власних нафсів, що кличуть до лихого, і від шайтана, що наказує людині те, що веде її в Пекло.