О віруючі раби Аллага, бійтеся Аллага й пам’ятайте про те, що одним із найвеличніших розділів знань, найвеличніших проявів Іману є знати Аллага (пречистий Він і піднесений) за Його прекрасними іменами та найвищими атрибутами. Як каже Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Корані:
وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا
“Аллагові належать найпрекрасніші імена, тож закликайте до Нього за цими іменами”
Коран, сура Аль-А’раф (Загорожі), 7:180.
І, раби Аллага, в наші дні особливо проявляється необхідність рабів Аллага знати про таке ім’я Аллага, як “Ар-Раззак’” (Той, Хто наділяє). Хоча, звісно, за всіх часів, завжди й скрізь люди повинні вивчати, осягати імена Аллага (пречистий Він і піднесений), усі Його імена, і міркувати над ними у світлі Книги Аллага та Сунни Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).
Отже, з найпрекрасніших і найвеличніших імен Аллага (пречистий Він і піднесений) ім’я Аллага “Ар-Раззак’” (Той, Хто наділяє). Аллаг (пречистий Він і піднесений) згадує це ім’я в Корані. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ
“Воістину, Аллаг – Він Той, Хто наділяє (Ар-Раззак’), Володар сили, Міцний”
Коран, сура Аз-Зарійят (Розсіюючі), 51:58
Говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
“І, воістину, Аллаг – Він найкращий з тих, хто наділяє”
Коран, сура Аль-Хаджж, 22:58.
Аллан – Він найкращий з тих, хто дає благо. І є багато інших аятів, які вказують на це велике ім’я Аллага (пречистий Він і піднесений). Ар-Раззак’ – Той, у Чиїй Долоні, у Чиїй Руці всі види блага, яких потребують творіння, всі засоби існування. Аллаг (пречистий Він і піднесений), Він розширює прожиток (ризк), кому забажає. І Аллаг (пречистий Він і піднесений) звужує, обмежує ризк, кому забажає. У Руках Аллага (пречистий Він і піднесений) важелі правління над усіма справами. І в Його Руках скарбниця небес і землі. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا
“І немає такої тварини, такої істоти на землі, прожиток якої не був би на Аллага (пречистий Він і піднесений). І знає Аллаг місце проживання цієї істоти і місце смерті цієї істоти”
Коран, сура “Гуд”, 11:6.
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَكَأَيِّن مِّن دَابَّةٍ لَّا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
“Скільки є живих істот, які не можуть забрати свій прожиток (ризк) і запастися своїм ризком“.
Наприклад, пташка прилітає, поїла, вона не може собі зробити якихось запасів надовго. “Скільки таких істот, – каже Аллаг (пречистий Він і піднесений), – які не можуть забрати свій ризк, щоб запастися ризком”.
اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
“Аллаг живить їх і живить вас. І Аллаг – Він Чуючий, Знаючий”
Коран, сура Аль-Анкабут (Павук), 29:60.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا
“Воістину, Аллаг розширює прожиток (ризк), кому забажає, й обмежує, кому забажає. Воістину, Аллаг про рабів Своїх Обізнаний, Знаючий”
Коран, сура Аль-Ісра (Нічна подорож), 17:30.
І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
“Аллаг наділяє, кого забажає, без ліку”
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:212.
Тому, о раби Аллага, усі блага в Руках Аллага (пречистий Він і піднесений). Наш засіб до існування, їжа рабів, питво рабів – усе, чого вони потребують, у Руках Аллага (пречистий Він і піднесений). Він Той, Хто дає і позбавляє, стискає і розширює, підносить і опускає, звеличує і принижує. Усі важелі правління в Його Руках. Буде те, що Він забажає. А тому, чого Він не побажає, не бути.
І немає сили і могутності, інакше як з Аллагом (пречистий Він і піднесений).
У Корані, о раби Аллага, дуже широко роз’яснюється це питання, питання ризка. Всі засоби до існування, всі блага в Руках Аллага (пречистий Він і піднесений). У Корані роз’яснюється це у двох формах, у двох контекстах.
Перше – коли Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про Свої милості, про благодійність Його до рабів. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про те, що Він робить честь рабам, посилаючи їм Свої дари. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у сурі Аль-Ісра (Нічна подорож):
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا
“Ми вшанували синів Адама (рід людський) і даємо їм пересуватися сушею та морем. І Ми наділили їх благами, і Ми віддали їм перевагу велику над багатьма з тих, що створені”
Коран, сура Аль-Ісра (Нічна подорож), 17:70.
Отже, перший аспект, де згадується, роз’яснюється це питання про ризку, це аяти, де Аллаг (пречистий Він і піднесений) згадує про Своє благодійництво до рабів.
А другий аспект – де Аллаг (пречистий Він і піднесений), нагадуючи нам про те, що Він Наділяючий (Раззак’), закликає до поклоніння Йому, до Таухіду, до покірності Йому. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у сурі Аль-Бакара (Корова):
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنَتُمْ تَعْلَمُونَ
“О люди, поклоняйтеся вашому Господу, Який створив вас і тих, які були до вас, – можливо, ви будете богобоязливі – Тому, Хто зробив для вас землю ложем і небо склепінням, послав з небес воду, вивів за допомогою цієї води плоди як прожиток (ризк) для вас. Тож не надавайте ж Аллагові співтоваришів, у той час, як ви знаєте”
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:21-22.
Не надавайте Аллагові співтоваришів, якщо ви знаєте, що немає Творця, окрім Нього, і немає Надільника (Раззак’а) для вас, окрім Нього. І Аллаг (пречистий Він і піднесений), коли спростовує ширк у Корані, теж згадує про те, що Він Раззак’, Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُم
“О люди, згадайте про милості Аллага до вас. Хіба є Творець, окрім Аллага, який наділяє вас, дає вам ризк?”
Коран, сура Фатір (Творець), 35:3.
Отже, ризк у Руках Аллага. А благо, яким наділяє Аллаг (ризк), ділиться на два види, о раби Аллаха. Перше – це загальне благо, загальний ризк, що дається всім: і віруючому, і невіруючому, грішникові й праведникові. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить, як в аяті, що ми з вами згадали:
وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا
“Немає живої істоти на землі, щоб прожиток цієї істоти не був би на Аллагові”
Коран, сура “Гуд”, 11:6.
Тобто Аллаг Сам Себе (пречистий Він і піднесений) зобов’язав давати прожиток усім: і віруючим, і невіруючим, і праведним, і неправедним. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا
“Усіх Ми забезпечуємо: і тих, і цих з дарів твого Господа, і ніщо не може перешкодити дарам твого Господа”
Коран, сура Аль-Ісра (Нічна подорож), 17:20.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані далі:
انظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ
“Подивися, як Ми одним віддаємо перевагу над іншими”.
Тобто деяким дається багатство, багато засобів до існування, достаток їхній широкий. У когось менше, у когось обмежений. Когось зробили багатими, когось бідними.
وَلَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلًا
“Але вічне життя, воно більш велике за ступенем, і воно більш велике за перевагою”
Коран, сура Аль-Ісра (Нічна подорож), 17:21.
Це загальний ризк, загальний дар від Аллага (пречистий Він і піднесений). Як ми сказали, дається всім їжа, питво, одяг, житло тощо. Усім дає це Аллаг (пречистий Він і піднесений). Але це, о раби Аллага, не вказує на любов Аллага і Його вдоволення (пречистий Він і піднесений), тому що мирське життя (дунья), його блага Аллаг (пречистий Він і піднесений) дає всім: і тим, яких любить, і тим, яких Він не любить.
А що стосується вічного життя (ахіра), то це дається тільки тим, кого любить Аллаг (пречистий Він і піднесений). Подивіться, Аллаг (пречистий Він і піднесений) роз’яснює це питання в сурі Аль-Фаджр (Зоря), яку багато хто з вас знає напам’ять. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ كَلَّا
“Але людина така, що якщо Аллаг вшанував її, дав їй блага (тобто мирські блага), то вона вважає: “Мій Господь вшанував мене” (тобто “Значить, я вшанований в Аллага”). А якщо Аллаг випробовує її й обмежує їй достаток, то вважає людина: “Господь мій принизив мене” (тобто “Отже, я нікчемний, не вшанований в Аллага”). Ні, не так!”
Коран, сура Аль-Фаджр (Зоря), 89:15-17.
Не так, як ви думаєте, що якщо Аллаг дав людині мирські блага, то це доказ того, що, значить, вшанований і улюблений в Аллага; а якщо навпаки, обмежив їй Його блага в цьому житті – значить, ця людина презирлива.
كَلَّا
“Ні! Зовсім не так”, – каже Аллаг (пречистий Він і піднесений).
Аллаг дає цей світ усім, кого любить і не любить. Одяг, питво, як ми сказали, це все не вказує на вдоволення Аллага (пречистий Він і піднесений). І, навпаки, якщо ризк обмежений, це не вказує на невдоволення Аллага (пречистий Він і піднесений). Це все випробування إِبْتِلَاءٌ (ібтіля) від Аллага (пречистий Він і піднесений). Когось Аллаг бажає випробувати багатством, когось бідністю, когось здоров’ям, когось хворобою, когось добробутом, когось бідою і нещастям. Усе це іспит, усе це випробування, усе це перевірка від Аллага. Комусь із рабів потрібно пройти випробування багатством, комусь бідністю. Все питання в тому, як людина пройде це випробування.
Перший вид ризка – загальний ризк, дається і віруючим, і невіруючим, і праведникам, і неправедникам.
А другий вид – особливий вид ризка, особливий прожиток від Аллага (пречистий Він і піднесений). Він дається тільки віруючим рабам Аллага (пречистий Він і піднесений).
Що це? Що це за особливий дар?
Це наставляння الْهِدَايَةُ (аль-хидайя) на прямий шлях, це Віра (Іман), це Єдинобожжя (Таухід), це коли Аллаг захищає людину від шайтана, захищає людину від її нафсу. Цей ризк, це благо дається Аллагом (пречистий Він і піднесений) тільки праведним Його рабам. Віруючій людині, що знає, що всі блага в Руках Аллага (пречистий Він і піднесений), обов’язок (ваджиб) спрямовуватися до Аллага й просити в Аллага (пречистий Він і піднесений) обидва види ризку: загальний ризк (харчування, житло, одяг) та особливо просити в Аллага (пречистий Він і піднесений) цей особливий ризк, ризк Іману, ризк Таухіда.
Кожен з нас хоче достаток, хоче ризк. Найвеликим засобом для отримання ризка від Аллага (пречистий Він і піднесений) є Іман і богобоязливість (таква). Аллаг (пречистий Він і піднесений) людям, які богобоязливі, дає ризк, розширює їм його. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
“Хто боїться Аллага, тому Аллаг дає вихід з будь-якого становища. І дає йому прожиток звідти, звідки він не очікує”
Коран, сура Ат-Таляк (Розлучення), 65:2-3.
Багато аятів, які вказують на це. Тож, підсумовуючи, що ми скажемо?
Обов’язок (ваджиб) кожного з нас у цьому питанні: у питанні “Як шукати ризк?”, “Як досягати достатку?”, “Як уникнути поневірянь у здобутті коштів для прожитку (ризк)?” – це, по-перше, звернутися до Аллага (пречистий Він і піднесений) зі справжнім, щирим благанням, спрямуватися з цим проханням, як Він навчає нас у Корані цьому ду’а:
وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
“Дай нам ризк, Ти найкращий з тих, хто дає ризк”
Коран, сура Аль-Ма’іда (Трапеза), 5:114.
Друге – потрібно віддалитися від гріхів і провин, тому що гріхи й провини, непослух Аллагові (пречистий Він і піднесений) – це причина, через яку ми втрачаємо блага, через які на нас сходять нещастя. Як сказав Алі (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг):
مَا نَزَلَ بَلَاءٌ إلاَّ بِذَنْبٍ، وَ مَا رُفِعَ إلاَّ بِتَوبَةٍ
“Нещастя сходить не інакше, як через гріх, а усувається не інакше, як за допомогою покаяння”.
Подивіться, народ Нуха, Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав про них:
مِّمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا
“Через гріхи їхні були потоплені та введені в пекельний вогонь”
Коран, сура “Нух”, 71:25.
Тому наш обов’язок каятися перед Аллагом (пречистий Він і піднесений) істинним каяттям, і це одна з причин отримання нами ризка від Аллага (пречистий Він і піднесений), і спрямуватися до Нього покірними, смиренними, віруючими, праведними.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) опікується праведниками й обдаровує їх дарами.
О раби Аллага, той, хто вірить, що Аллаг (пречистий Він і піднесений), Він Ар-Раззак’, що весь ризк у Його Руках, що душа не помре, доки не отримує весь свій ризк, що їй приписаний Аллагом (пречистий Він і піднесений), доки не візьме все, що призначено для неї, така людина ніколи не впадатиме у відчай у милості Аллага (пречистий Він і піднесений). Вона, навпаки, увесь час сподіватиметься на Аллага й прагнутиме до Аллага, довірятиме Аллагові (пречистий Він і піднесений). Вона знає, що Аллаг (пречистий Він і піднесений) не відкине раба, який піднімає до Нього руки з надією, просить Його прогодувати його, дарувати йому ризк. Аллаг (пречистий Він і піднесений) не розчарує раба, який звертається до Нього з проханням щирим, просить у Нього ризк. Тому, о раби Аллага, якнайкраще спрямуйтеся до Аллага (пречистий Він і піднесений), з надією, довірою до Аллага (пречистий Він і піднесений), з надією на великі блага, які є в Нього, тому що Аллаг великий у своїх дарах (пречистий Він і піднесений).
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَان
“А коли запитують тебе про Мене раби Мої, то, воістину, Я близький, відповідаю на благання того, хто закликає, коли він до Мене кличе”
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:186.
Це не означає, брати, що людина при цьому не повинна робити те, що від неї залежить. Так, вона вживає заходів, тобто зважає на причини, вона старається, працює для того, щоб отримати ризк від Аллага (пречистий Він і піднесений), бо Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ
“І ходіть по землі, по раменах її, і їжте з прожитку Аллага (пречистий Він і піднесений)”
Коран, сура Аль-Мульк (Влада), 67:15.
Тобто потрібно ходити, потрібно робити щось, але тільки, будь ласка, нехай ніхто не покладається на свої дії та заходи, яких він вживає, на свою працю, на причини зовнішні. Нехай покладається тільки на Аллага (пречистий Він і піднесений) і просить в Нього.
فَابْتَغُوا عِندَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ
“Просіть в Аллага ризк і поклоняйтеся Аллагові”
Коран, сура Аль-Анкабут (Павук), 29:17.
При цьому, звісно, вживаючи заходів, але тільки в тих напрямках, що дозволені Аллагом (пречистий Він і піднесений), щоб шляхи, якими ми намагаємося заробити свій ризк, були мубах, це був халял, це були дозволені шляхи.
І послухайте хадис Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) на закінчення цієї хутби. Говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
إنَّ رُوحَ الْقُدُسِ نَفَثَ فِي رُوعِي، أَنَّ نَفْسًا لَنْ تَمُوتَ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ أَجَلَهَا، وَتَسْتَوْعِبَ رِزْقَهَا، فَاتَّقُوا اللهَ، وَأَجْمِلُوا فِي الطَّلَبِ، وَلَا يَحْمِلَنَّ أَحَدَكُمْ اسْتِبْطَاءُ الرِّزقِ أَن يَطْلُبَهُ بِمَعْصِيَةِ اللهِ، فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى لَا يُنَالُ مَا عِنْدَهُ إلَّا بِطَاعَتِهِ
“Воістину, святий Дух (Джибріль, мир йому) вселив моєму серцю, що жодна душа не помре, доки не доживе до кінця свій термін і повністю не отримає той ризк, що їй призначений”.
І далі Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:
“Так бійтеся ж Аллага і найкращим чином шукайте свій ризк. І нехай нікого з вас не спонукає нетерпіння отримати ризк до того, що він буде шукати ризк за допомогою непослуху Аллагові. Тому що отримати те, що є в Нього, можна тільки через покірність Йому (не через непослух)“.
(Шейх аль-Альбані назвав хадис достовірним у “Сахіх аль-Джамі ас-Сагир” 2085).
Ми просимо в Аллага (пречистий Він і піднесений) прямого шляху, просимо Його наділити нас благами (ризком), пов’язаними з вічним життям (ахіра), і ризком, пов’язаним з цим нашим мирським життям.