Азан – знаковий обряд Ісламу

Share

О раби Аллага, імам Аль-Бухарі у своєму сахіху передає хадис від Абу Умами (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг), який каже: “Я чув, як Муавія (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг)…”.

Муавія, один із видатних сподвижників Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), – це брат дружини Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), людина, що стала халіфом мусульман після того, як пішли праведні халіфи.

Отже, він каже: “Я чув, як Муавія (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг) сидів на мінбарі [в день джуму’а], коли муаззін почав читати азан. І сказав муаззін:

الله أكبر الله أكبر

«Аллагу Акбар! Аллагу Акбар! (Великий Аллах! Великий Аллах!)»,

і Муавія сказав:

الله أكبر الله أكبر

«Аллагу Акбар! Аллагу Акбар! (Великий Аллах! Великий Аллах!)»

Муаззін сказав:

أشهد أن لا إله إلا الله

«Ашгаду ан ля іляга ілля Ллаг (Свідчу, що немає бога гідного поклоніння, окрім Аллага)!»,

і Муавія сказав:

وَ أنا

«Уа ана (І я)».

Потім муаззін сказав:

أشهد أن محمد رسول الله

«Ашгаду анна Мухаммадан Расулю Ллаг (Я свідчу, що Мухаммад – Посланець Аллага)»,

і Муавія сказав:

وَ أنا

«Уа ана (І я)».

Потім муаззін сказав інші слова, і Муавія повторював за ним. Коли закінчив муаззін азан, сказав Муавія (нехай буде задоволений ним Всевишній Аллаг):

يا أيُّها النَّاسُ، إنِّي سَمِعْتُ رَسولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسَّمَ علَى هذا المَجْلِسِ، حِينَ أذَّنَ المُؤَذِّنُ، يقولُ ما سَمِعْتُمْ مِنِّي مِن مَقالتِي

“О люди, я чув, як Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), сидячи ось так само, як я (сидячи на мінбарі), коли муаззін читав азан, вимовляв те, що вимовив я, ті самі слова”.
Передав аль-Бухарі.

Тобто вимовляв ті слова, які вимовляв муаззін.

Ось це велике повідомлення, що вказує нам на те, що дуже важливо людей навчати й спонукати з мінбару п’ятничного намазу (джуму’а) до цієї важливої речі – шанобливе ставлення до азану, яке включає в себе: слухання азану, мовчання, коли читається азан (якщо тільки немає потреби, сказати якесь слово), повторювати ті самі слова, що говорить муаззін, і дотримуватися дуже важливих видів Сунни, що пов’язані з азаном, тому що це, воістину, о раби Аллага, містить у собі велику благодать, веде до великої користі для нас.

О раби Аллага, الأذان аль-азан називається شِعار ши’ар, тобто знаковий обряд Ісламу. Це ознака іману, це вигнання шайтана, це спокій, радість у серці. І якщо людина дотримується Сунни, яка пов’язана з азаном, то, воістину, це дає їй велику нагороду Аллага (пречистий Він і піднесений).

Яку нагороду? Прощення гріхів. Уяви, яка велика нагорода, якщо ти дотримуєшся Сунни, пов’язаної з азаном! Перше, прощення гріхів. Друге, духовне входження в Рай. Третє – це те, що тобі буде дано شفاعة шафа’а, тобто заступництво (клопотання) Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) в Судний день.

Ібн Джурейдж (нехай змилується над ним Всевишній Аллаг) каже: “Мені розповідали люди, що раніше (тобто він розповідає про попередників, сподвижників та їхніх послідовників) вони дослухалися до азану, слухали його мовчки так, як слухають Коран, і що б муаззін не говорив, вони повторювали за муаззіном”.

Шейх уль Іслам бну Теймія (нехай змилується над ним Всевишній Аллаг) каже: “Не личить людині, що якщо читається азан, не відповідати муаззіну (тобто не робити ті Сунни, які пов’язані з азаном)”.

О раби Аллага, ця велика Сунна, але, на жаль, дуже багато людей нехтують нею. Дуже багато людей нехтують питанням азану, як поводитися, коли читається азан. А це потім призводить до того, що й намаз у тебе теж слабкий, бо якщо ти слухаєш азан, переймаєшся цими словами, вимовляєш те, що треба вимовляти, то це готує тебе до намазу, дає тобі смиренність у намазі. А якщо ні, то в тебе потім і в намазі не буде смирення та спокою. Якщо людина отримує від Аллага (пречистий Він і піднесений) сприяння, щоб слухати азан, мовчати, коли його читають, казати те, що говорить муаззін, здійснювати ті Сунни, що пов’язані з азаном, то тоді ця людина у великому благу.

Ми з вами згадаємо п’ять речей, п’ять великих Сунн, які пов’язані з азаном. Багато людей, можливо, не знають про них, а якщо знають, то багато хто не виконує.

Перша Сунна, о раби Аллага, казати те, що говорить муаззін, вимовляти те, що вимовляє муаззін, тому що сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

“Якщо муаззін каже:

الله أكبر الله أكبر

“Аллагу Акбар! Аллагу Акбар!”,

і один із вас (хтось із вас) скаже: “Аллагу Акбар! Аллагу Акбар!”; потім муаззін скаже:

أشهد أن لا إله إلا الله

“Ашгаду ан ля іляга ілля Ллаг”,

і один з вас скаже за ним: “Ашгаду ан ля іляга ілля Ллаг”;

أشهد أن محمد رسول الله

“Ашгаду анна Мухаммадан Расулю Ллаг”, –

скаже муаззін, і ви скажете: “Ашгаду анна Мухаммадан Расулю Ллаг”; потім муаззін скаже:

حيى على الصلاة

“Хаййя ‘аля саля (Ідіть до намазу)”,

один з вас скаже: 

لاحول و لا قوة إلا بالله

“Ля хауля уа ля кувата ілля біЛляг (Немає сили й могутності, інакше як з Аллагом)”,

а потім скаже муаззін:

حيى على الفلاح

“Хаййя ‘аляль фалях (Ідіть до щастя)!”,

і один з вас скаже:

لا حول و لا قوة إلا بالله

“Ля хауля уа ля кувата ілля біЛляг (Немає сили і могутності, інакше як з Аллагом)”;

потім скаже муаззін: “Аллагу Акбар! Аллагу Акбар!”, і він скаже: “Аллагу Акбар! Аллагу Акбар!”; а потім муаззін скаже: 

لا إله إلاّ الله

“Ля іляга ілля Ллаг”,

і він скаже: “Ля іляга ілля Ллаг”, від серця скаже, той увійде до Раю!”
Передав Муслім.

Аллагу Акбар!

Друга Сунна, о раби Аллага, коли ти чуєш, як муаззін виголосив два свідчення (шахади):

أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمد رسول الله

“Ашгаду ан ля іляга ілля Ллаг. Ашгаду анна Мухаммадан Расулю Ллаг”,

після цього сказати:

وأنا أشْهَدُ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وحْدَهُ لا شَرِيكَ له

“Уа ана ашгаду ан ля іляга ілля Ллаг уахдаху ля шарікяляг,

وأنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ ورَسولُهُ

уа анна Мухаммадан ‘абдугу уа Расулюг,

رَضِيتُ باللَّهِ رَبًّا وبِمُحَمَّدٍ رَسولًا، وبالإسْلَامِ دِينًا

Радийту біЛлягі Раббан, уа бі Мухаммадін Расулян, уа біль Ісламі діна (“І я свідчу, що нема бога гідного поклоніння, крім Аллага, Єдиного, у Якого немає співтоваришів, і що Мухаммад – раб Аллага і Його Посланець, і задоволений я Аллагом як Господом, і Мухаммадом як Посланцем, і Ісламом як релігією”.

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, що той, хто зробить це,

غُفِرَ له ذَنْبُهُ

будуть прощені йому його гріхи”.
Передав Муслім.

Аллагу Акбар!

Третя Сунна, о раби Аллага, каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

إذا سمعتم المؤذن؛ فقولوا مثل ما يقول، ثم صلوا علي

Коли ви чуєте муаззіна, то повторюйте те, що говорить муаззін, а потім просіть для мене салят“.

Що таке “салят”? Ми говоримо:

اللهُمَّ صَلِّ عَلَى رَسُولِ الله

“Аллагумма саллі ‘аля РасуліЛляг”.

Салят – це похвала Аллага Пророкові (нехай благословить його Аллаг і вітає) серед вищого сонму ангелів. Коли ти кажеш:

اللهُمَّ صَلِّ عَلَى رَسُولِ الله

“Аллагумма саллі ‘аля РасуліЛляг”, –

ти просиш, щоб Аллаг похвалив Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає) серед вищого сонму ангелів.

مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا

“Воістину, той, хто за мене один раз попросить благословення (салят), того Аллаг благословить десятикратно”.
Передав Муслім.

А після цього, каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

ثم سَلُوا اللهَ ليَ الوسيلةَ فإنَّها منزلةٌ في الجنةِ لا تنبغي إلا لعبدٍ من عبادِ اللهِ

“Просіть для мене аль-Васіля”. Що таке “аль-Васіля”? Васіля – це таке становище в Раю, яке буде дано тільки одній людині з усіх рабів Аллага (пречистий Він і піднесений). Говорить Посланець Аллага:

وأرجو أن أكونَ أنا هو

“Я сподіваюся, що я буду цією людиною”.

فمَن سَأَلَ لي الوَسِيلَةَ حَلَّتْ له الشَّفاعَةُ.

“І той, хто попросить для мене аль-Васіля, тому буде клопотання (шафа’а)”. Передав Муслім.

Клопотання Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) в Судний день. І тут ми бачимо четверту Сунну, о раби Аллага, пов’язану з азаном. А саме: після того, як було прочитано азан, і ти повторював за муаззіном, потім ти маєш попросити салят за Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), після цього попроси аль-Васіля для Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Найвище становище в Раю попроси для Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) і тоді тобі буде нагорода. Яка?

حلَّتْ له الشفاعةُ يومَ القيامةِ

“Такій людині буде шафа’а”. Клопотання та заступництво Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) в Судний день.

А як просити аль-Васіля? Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчив нас, сказавши:

“Просіть Його після того, як почули азан:

اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّّعْوَةِ التَّامَّةِ

/Аллагумма Рабба газігі да’ваті ттамматі/

О Аллаг, Господь цього досконалого заклику (азан)

وَالصَّلاةِ القَائِمَةِ

/уа ссалятіль к’аіматі/

і намазу, що звершується весь час,

آتِ مُحَمَّدًا الوَسِيلَةَ وَالفَضِيلَةَ

/аті Мухаммадан аль васілята уаль фадилята/

дай Мухаммаду найвище становище в Раю (аль-Васіля) і перевагу (аль-фадиля),

وَابْعَثْهُ مَقَاامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَهُ

/уа б’асгу мак’аман махмудан аллязі уа’адтаг/

і воскреси його в гідному становищі, яке Ти йому обіцяв).

Усе, тільки ці слова. Люди починають додавати до цих слів (والدرجة الرفيعة العالية) ще якісь слова. Ні, це все нововведення, це біда’, нічого цього не передано від Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає).

І нарешті, п’ята Сунна, о раби Аллага: коли ти все це зробив, звернися до Аллага (пречистий Він і піднесений) з благанням (ду’а), просіть в Аллага (пречистий Він і піднесений), що хочеш із благ цього світу і благ вічного світу. Бо передано в хадисі від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), що прийшла людина до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і сказала: “О Посланець Аллага, муаззіни перевершують нас, вони отримують більшу нагороду”. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав йому: “А ти кажи те, що вони кажуть, а коли закінчиш, проси і тобі буде дано”.

Є у вас потреби, пов’язані з цим світом і вічним життям, просіть в Аллага (пречистий Він і піднесений).

А в іншому хадисі сказано:

الدَّعْوةُ لا تُرَدُّ بيْن الأذانِ والإقامةِ؛ فادْعُوا

“Ду’а між азаном та ікамою не відкидається Аллагом. Так робіть же ду’а, так моліть же Аллага (пречистий Він і піднесений)”.

Тому, о раби Аллага, через велике становище, яке посідає азан у наших серцях, азан має посідати важливе місце. Звеличуймо його, і навіть якщо ми читаємо Коран або займаємося поминанням Аллага (пречистий Він і піднесений), зікром, або в нас урок релігійний, вивчаємо хадиси Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), не кажучи вже про те, що ми сидимо й розмовляємо про якісь свої мирські справи – давайте перервемося, слухатимемо азан слово за словом, фразу за фразою, переймаючись цими фразами, усвідомлюючи їх, кажучи те, що вимовляє муаззін і роблячи ті інші Сунни, про які ми сьогодні згадали.

І, воістину, в цьому, о раби Аллага, для вас велика нагорода. Всевишній Аллаг у Корані двічі згадав азан, сказавши один раз у сурі Аль-Ма’іда (Трапеза):

وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا

“А коли ви кличете до намазу, вони сприймають це, як забаву та гру”.
Коран, сура Аль-Ма’іда (Трапеза), 5:58

Друге місце в Корані – у сурі Аль-Джуму’а, де Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ

“О ви, що увірували, коли читається азан у день джуму’а, спрямуйтеся до поминання Аллага”.
Коран, сура Аль-Джуму’а, 62:9

Дивіться, два аяти. У першому аяті описано становище людей невіруючих, багатобожників, які знущаються з азану, ставляться до нього, як до забави та гри. Вони й до намазу так само ставляться, бо азан – це заклик до намазу. І взагалі до релігії Аллага, заради якої створив нас Всевишній Аллаг (пречистий Він і піднесений), вони так само ставляться, знущаючись з неї та сприймаючи її, як забаву та гру.

А в другому аяті описується становище віруючих: коли вони чують азан, вони звеличують азан і серця їхні приходять у рух, вони спрямовуються до поминання Аллага (пречистий Він і піднесений).

Насамперед собі самому, потім вам, о раби Аллага, даю цю настанову і нагадую про це. Коли чуємо азан, знайте: значить почалися вже великі обряди, пов’язані з намазом; значить, у міру своїх можливостей, залиш усе, зупини всяку справу і починай підготовку до намазу, починай здійснювати обмивання, готуй своє серце, возвеличуючи Аллага (пречистий Він і піднесений) до цього поклоніння. Ось тоді можна сказати, що азан якось впливає на твоє серце, бо азан і справді містить слова найвизначніші, якщо тільки про них замислитися. Азан – це звеличення Аллага (пречистий він і піднесений) у словах: “Аллагу Акбар! Аллагу Акбар!” Азан – це проголошення Єдинобожжя (Таухіду) “Ашгаду ан ля іляга ілля Ллаг”, що ми не поклоняємося нікому, крім нашого Творця. Азан – це проголошення слідування в усьому за Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає) “Ашгаду анна Мухаммадан Расулю Ллаг”. Азан – це віра в Рай, тому що “Хаййя ‘аля ль-фаля́х (ідіть до щастя)”, тобто йдіть до Раю. Ось що таке азан, о раби Аллага, і, воістину, це благословенний заклик! Як сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): “Це досконалий заклик”.

Нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробить нас із тих, що люблять, шанують азан, і дотримуються тих речей, на які вказує азан: звеличування Аллага, Таухід, наслідування Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), іман та покірність Аллагові (пречистий Він і піднесений).

اللهم اغفر لنا ولوالدينا وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الأحياء منهم والأموات

اللهم إنا نسألك الجنة ونعوذ بك من النار