Сьогодні ми поговоримо з вами про питання, яке ставлять і намагаються зрозуміти багато людей, у якому помиляються багато людей – це питання віри в передвизначення Аллага – الإيمان بالقدر.
Віра в передвизначення Аллага входить до числа шести стовпів віри, що їх поставив нам в обов’язок Всевишній Аллаг. Ця віра (Іман – الإيمان), заради якої нас створив Всевишній Аллаг, для здійснення якої привів нас у цей світ, ґрунтується на шести стовпах.
У відомому хадисі Джибріля (мир йому), коли він – найголовніший ангел, з’явився до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) і запитав: “Що таке віра (іман)?”. І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) відповів:
أَنْ تُؤْمِنَ بِاللهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ
“(Віра полягає в тому, що) ти повинен вірити в Аллага, вірити в ангелів, у писання, вірити в посланців, вірити в Останнє життя (життя після смерті) та вірити в передвизначення, наперед визначеність Аллагом як хорошого, так і поганого”
Муслім (8)
Отже, віра в напередвизначення це один із шести стовпів, на яких ґрунтується Іман, заради якого ми прийшли в цей світ. Всевишній Аллаг у багатьох місця в Корані говорить про приречення:
وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَّقْدُورًا
“І веління Аллага є рішенням передвизначеним”
Коран, сура Аль-Ахзаб (Військові загони), 33:38
І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений):
إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ
“Кожну річ ми створили за передвизначенням”
Коран, сура Аль-Камар (Місяць), 54:49
І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений):
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى * الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى * وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى
“Слав Господа Твого Найвищого, Який створив і співвизначив, і передвизначив, і направив”.
Коран, сура Аль-Аля (Всевишній), 87:1-3
І в Сунні Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає) є роз’яснення питання передвизначення (к’адар) і вказівка, яке високе місце посідає віра в передвизначення. Дуже багато хадисів передано від Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) з цього приводу, які вказують на те, що всі справи, всі події перебувають у Руках Аллага (пречистий Він і піднесений). Усе, що сталося, відбувається зараз і що станеться в майбутньому – усе це не інакше як за напередвизначенням Всевишнього Творця.
У Сахіху Мусліма є хадис, де Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
كُلُّ شَيْءٍ بِقَدَرٍ، حَتَّى الْعَجْزِ وَالْكَيْسِ
“Усе за передвизначенням, навіть слабкість (неміч), винахідливість (кмітливість, розсудливість)”
Муслім (2655)
Слабкість, немічність, якщо є в людини, – передвизначені Аллагом. Розсудливість, винахідливість, кмітливість, як каже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) наперед визначені Аллагом.
Тому в молитві (ду’а), якої навчив нас Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), з якою заповів звертатися до Аллага:
اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ العَجْزِ وَالكَسَلِ
“О Аллаг, я прибігаю до Тебе від слабкості, немочі та від ліні”
Аль-Бухарі (2893)
Уявіть, що і лінь, і слабкість – усе відбувається за напередвизначенням Того, у Чиїх руках важелі правління і ключі скарбниць небес і землі. І людина не може позбутися ні ліні, ні слабкості, якщо не позбавить її Аллаг, бо те, що бажає Аллаг, те буває, того чого не бажає Аллаг, тому не бути.
Аль-Уалід, син відомого сподвижника ‘Убада ібну Саміта (нехай буде задоволений ним Аллаг) розповідає:
“Я увійшов до свого батька, коли він був хворий. І мені було видно, що він, швидше за все, скоро помре, і я сказав: “О батьку, дай мені настанову і постарайся при цьому”. І сказав тоді батько: “Посадіть мене”. Посадили його і він сказав:
يَا بُنَىَّ إِنَّكَ لَنْ تَجِدَ طَعْمَ حَقِيقَةِ الإِيمَانِ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّ مَا أَصَابَكَ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَكَ وَمَا أَخْطَأَكَ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَكَ لَمَ
“О синку, ти не відчуєш солодощі віри (Іману) і ти не пізнаєш Аллага справжнім знанням доти, доки не віритимеш у передвизначення (напередвизначеність хорошого і поганого)“.
І тоді я запитав батька: “Що означає це передвизначення (напередвизначеність добра і зла)?” І тоді батько сказав: “Воно полягає в тому, що ти маєш твердо знати: те, що тебе оминуло, не могло тебе осягнути, а те, що тебе осягнуло, не могло тебе оминути. О мій синку, я чув як Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорив:
إِنَّ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْقَلَمَ فَقَالَ لَهُ اكْتُبْ
“Щойно Аллаг створив письмову тростину, одразу сказав їй: “Пиши”
يا ربِّ وما أكتبُ؟
Вона запитала: “О Господь, що писати?”
І Аллаг сказав їй:
قال: اكتب
“Пиши”
І сказано в хадисі:
فَجَرَى فِي تِلْكَ السَّاعَةِ بِمَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ القِيَامَةِ
“І в цей момент тростина записала все, що буде [за наказом Аллага (пречистий Він і піднесений)] відбуватися до Судного дня”
Абу Дауд (4700), ат-Тірмізі (3319) та Ахмад (22705)
О синку, якщо ти помреш не на цих переконаннях, ти ввійдеш у Пекельний вогонь”.
СубханаЛлаг! Великий заповіт батька синові. Без віри в приречення не може бути в порядку наша релігія, наше Єдинобожжя (Таухід). Подивіться, що говорить ‘Убада бну Саміт своєму синові: “Синку, ти не зможеш відчути смак Іману, ти не зможеш пізнати Аллага істинним знанням, доки не віритимеш у напередвизначення”.
Це нам роз’яснює наступне: якщо людина не вірить у передвизначення (القدر), отже, вона не знає, не звеличує, не цінує Аллага (пречистий Він і піднесений) належною ціною, отже, вона насправді не вірить в Аллага. Така людина не є єдинобожником (муваххід), віруючим, така людина належить до невірних, до мешканців Пекла, нехай врятує нас Аллаг!
Тому інший великий сподвижник, ‘Абдуллаг ібн ‘Аббас (нехай буде задоволений ним Аллаг), сказав такі слова:
القَدَرُ نِظَامُ التوحيدِ فمَن وَحَّدَ اللهَ وكَذَّبَ بالقَدَرِ نَقَضَ تكذيبُه توحيدَه
“Передвизначення – це основа (яка упорядковує) Єдинобожжя (Таухід). І хто вірить в Аллага, але спростовує напередвизначення, його спростування руйнує його Таухід”.
Див. “Шарх “Ат-Тахауійя”” (250)
Тобто якщо людина не вірить у передвизначення, відкидає віру в це, вона знищує своє Єдинобожжя і стає невіруючою у Всевишнього Аллага.
О раби Аллага, а що означає вірити в передвизначення? Багато людей кажуть: “Вірю в напередвизначення”, але не розуміють, що це означає. А це означає, ти маєш вірити в 4 речі (рівня), що становлять передвизначення:
1. Споконвічне, початкове знання Аллага (пречистий Він і піднесений) про все. Його Знання охоплює все суще: що було, що є, що буде.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) сказав:
وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Аллаг про кожну річ знає”
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24:64
Всевишній Аллаг від самого початку, передвічно знав, що відбуватиметься. Аллагу відомо те, що було, що є, що буде – все охоплює Його Знання. Тому Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۚ وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ * وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَأْتِينَا السَّاعَةُ ۖ قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّي لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَالِمِ الْغَيْبِ ۖ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
“Він знає, що входить у землю і що виходить із неї, і що сходить із небес, і що піднімається на небеса. І Він – Милостивий, Прощаючий. І кажуть ті, які не вірять: “Не настане Судний час”. Скажи (о Мухаммад): “Ні, клянуся моїм Господом, Який знає все сокровенне, неодмінно настане Судний час. Не вислизне від Нього на небесах і на землі щось навіть на вагу порошинки і не те, що менше за це, і не те, що більше. Усе це є в ясному Писанні (усе це відомо Аллагові)”
Коран, сура Саба (Савське царство) 34:2-3
Отже, перше, у що ти маєш вірити – Аллаг (пречистий Він і піднесений) знав від початку про все: все, що було, що є, що буде.
2) Це віра в запис, у те, що Всевишній Аллаг записав усе, що відбуватиметься до Судного дня, у Небесному Письмі, що має назву “اللوح المحفوظ” (ал-Ляух аль-Махфуз) – Збережена скрижаль.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
إِنَّ ذَٰلِكَ فِي كِتَابٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
“Воістину, це в Писанні (записано, визначено), воістину це для Аллага легко”
Коран, сура Аль-Хаджж, 22:70
І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ * وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ
“І все, що роблять вони, знаходиться в писаннях (визначено). Усе мале й велике визначено”
Коран, сура Аль-Камар (Місяць), 54:52-53
І говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Корані:
وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُّبِينٍ
“І кожну річ Ми врахували (зафіксували) в Ясному Писанні (Збереженій скрижалі)”
Коран, сура Йа. Сін, 36:12
“إِمَامٍ مُّبِينٍ”(Імам мубін), “اللوح المحفوظ”(аль-ляух аль-махфуз), “الزُّبُرِ”(аз-Зубур) – усе це назви цієї небесної Книги, де Аллаг (пречистий Він і піднесений) записав усе, що буде до Судного дня.
Про це передано Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає) у достовірному хадисі:
كَتَبَ اللهُ مَقَادِيرَ الْخَلَائِقِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِخَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ
“Аллаг записав долі творінь за 50 тисяч років до створення небес і землі”
Муслім (2653)
Ця наша хутба була записана Аллагом (пречистий Він і піднесений) у Збереженій скрижалі (аль-Ляух аль-Махфуз) за 50 тисяч років до створення небес і землі. Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) прийняти найкращим чином наше поклоніння.
‘Абдуллаг ібн ‘Аббас (нехай буде задоволений ним Аллаг) – подивіться на знання і розуміння цього імама – каже:
كُلُّ شَيْءٍ بِقَدَرٍ حتى وضعك كفك على ذقنك هكذا بقدر
كُلُّ شَيْءٍ بِقَدَرٍ، حَتّى وضْعُكَ يَدَكَ عَلى خَدِّكَ
“Усе за напередвизначенням: навіть коли ти кладеш свою долоню собі на підборіддя – і це за передвизначенням”
Аль-Бухарі (256)
Усе, що відбувається, абсолютно все приписано, визначено, записано в Збереженій скрижалі.
3) Це віра у Волю Аллага (пречистий Він і піднесений), яка неодмінно здійснюється. Те, що Всевишній Аллаг (пречистий Він і піднесений) забажав, неодмінно буде: будь-яка подія, що відбувається, тому що це забажав Аллаг (пречистий Він і піднесений).
Аллаг (пречистий Він і піднесений) знав від самого початку те, що буде, записав це в Збереженій скрижалі, а потім дав волю Свою, щоб це сталося, тому що Аллаг – Всемогутній. Аллаг (пречистий Він і піднесений) якщо побажав чогось, це станеться саме так, як Він побажав, у той час, який Він побажав, у той спосіб, у який Він побажав. Те, що побажав Аллаг, неодмінно трапляється, навіть якщо цього не хоче людина
Тому каже імам Шафі’і (нехай помилує його Аллаг):
مَا شِئْتَ كَانَ، وإنْ لم أشَأْ وَمَا شِئْتُ إن لَمْ تَشأْ لَمْ يكنْ
“Те, що Ти бажаєш, те відбувається, навіть якщо я цього не хочу. А те чого бажаю я, якщо Ти цього не бажаєш, цьому не бути”.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلاً * وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ
“Воістину, цей Коран – нагадування. Хто хоче, вибирає шлях до свого Господа. Але не побажаєте ви, якщо не побажає Аллаг”
Коран, сура Аль-Інсан (Людина), 76:29-30
4) І, нарешті, четверта складова, у яку ми повинні вірити – абсолютно все створено Всевишнім Аллагом.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ
“Аллаг – Творець усього сущого”
Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39:62
Те, що було, що існує й існуватиме – створено Аллагом (пречистий Він і піднесений).
Говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
“Уся хвала належить Аллагові, Господу (Творцеві) всіх світів”
Коран, сура Аль-Фатiха (Відкриваюча), 1:2
Аллаг створив особистості, сутності, якості, властивості, діяння. Так, наші діяння, добрі чи погані, створені Аллагом (пречистий Він і піднесений). Аллаг створив нас і значить наші діяння створені Аллагом.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُون
“Аллаг створив вас і те, що ви робите”
Коран, сура Ас-Саффат (Вишикувані), 37:96
Бо Аллаг – Творець кожної речі.
Раб створений, тому і рухи його створені, і бездіяльність теж створена Аллагом (пречистий Він і піднесений). Будь-які твої рухи, коли ти сідаєш, встаєш тощо. – всі рухи створені Всевишнім Аллагом. Так, ці дії ти чиниш сам, за своїм вибором, але творець їх – Всевишній Аллаг, тому що все, що в цій світобудові, в цьому Всесвіті, все, що є в царстві Господа Світів, – все це створено Аллагом. І не може бути в Його володіннях якогось іншого творця: тільки Він творить, тільки Він створює.
О раби Аллага, коли мусульманин чує про передвизначення, про те, що все створено Ним і відбувається за споконвічним знанням Аллага, за записом, з волі Його, виникає запитання: якщо все передбачено, визначено Аллагом (пречистий Він і піднесений), тоді навіщо ми чинимо діяння? Для чого тоді праведні вчинки? Це питання напрошується в людини саме собою. І сподвижники все, що потрібно, запитали у Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), і роз’яснив він не один раз.
У хадисі від ‘Алі (нехай буде задоволений ним Аллаг) передано, що одного разу сподвижники запитали Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):
يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنَعْمَلُ فِي أَمْرٍ مُسْتَأْنَفٍ أَوْ أَمْرٍ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ؟
“О Посланець Аллага, діяння, які ми чинимо, – це щось, що вирішується з плином часу, не визначене в минулому, чи це все передвизначено (визначено наперед)?”
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) відповів:
لَا بَلْ فِي أَمْرٍ قَدْ فُرِغَ مِنْهُ
“Усе вже передвизначено, визначено наперед”
Тоді вони запитали:
فَفِيمَ نَعْمَلُ إِذًا؟
“Навіщо тоді діяння?”
А в деяких версіях цього хадису передано, що сказали сподвижники:
أفَلا نَتَّكِلُ عَلى كِتابِنا ونَدَعُ العَمَلَ؟
“Може тоді нам покластися на (те, що нам уже приписано) передвизначення”
Тобто нічого не робити, якщо все вже визначено наперед (навіщо щось робити).
Що відповів на це Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає)? Замисліться, це одне з дуже важливих питань, щодо якого висловлювалося дуже багато різних думок, але жодна відповідь не є правильною, задовільною. Немає жодної задовільної відповіді на це велике питання, окрім цих коротких, лаконічних, але містких слів Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає), у яких виражена суть відповіді на цю дилему.
Два слова сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) своїм сподвижникам, але в них відповідь на це глобальне питання. І вони зрозуміли її, вони усвідомили це, почали діяти відповідно до цього, тому що немає щастя, інакше як через спрямування людини цією відповіддю.
І коли вони запитали: “Навіщо діяння?”, Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) відповів:
اعْمَلُوا فَكُلٌّ مُيَسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَهُ
“Здійснюйте діяння, дійте, і кожному буде полегшено те, для чого він створений”
Аль-Бухарі (4948) і Муслім (2647)
Той, хто є з людей щастя, тому буде полегшено діяння людей щастя, а той, хто є з людей нещастя, тому буде полегшено діяння людей нещастя.
Він замикається в цих двох словах:
1) “اعمل”– “здійснюй діяння” – одне слово, але скільки в ньому сенсу. Це наказ: не можна сподіватися на своє передвизначення, треба здійснювати діяння, неодмінно докладати всі свої сили. Скажіть, якщо говориться комусь: “اعمل” “здійснюй діяння”, то на що це вказує? Значить у того, кому це наказується, є своя воля, є свобода вибору і є сили здійснювати це. Тому що, якщо в когось немає волі, немає свободи вибору, як може бути спрямована до нього вимога щось робити? Вона не може робити, тому що примушена. Але ні, це не так! Людина у своїх рухах або у своїй бездіяльності, коли вона сідає або встає, коли вона чинить праведні діяння, до вподоби Аллагу, або, не дай Аллаг, коли чинить гріх, – вона робить це зі своєї волі, за своїм вибором. Не примусив Аллаг її до цього.
Тому Аллаг каже:
وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ
“І Ми надали їй (людині) два шляхи”
Коран, сура Аль-Баляд (Місто), 90:10
Вибирай, шлях зла або шлях добра. І той, хто встає на шлях добра, встає зі своєї волі, а той, хто встає на шлях зла, теж зі своєї волі, і не примушує її до цього Аллаг. Так, Аллаг напередвизначив усе, зокрема й наші діяння, але передвизначив – не означає, що примусив. Це значить, Він знав, хто і що робитиме, записав у Збереженій скрижалі й дав Свою волю, щоб це сталося. Але це наші діяння і відповідаємо за них ми з вами.
2) “فَكُلٌّ مُيَسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَهُ” – “але кожному полегшено те, для чого він створений”. Ці слова вказують на те, що в тебе є воля, тому дій, докладай усіх зусиль, але знай, що все перебуває в Руках Аллага (пречистий Він і піднесений), і буде лише те, на що є Воля Всевишнього. Воля раба перебуває під Волею Аллага (пречистий Він і піднесений), тому що в Його Царстві не може ніщо вийти за рамки Його Волі, буде лише те, чому Він дозволив бути. Те, що хочеш ти, здійсниться лише в тому випадку, якщо цього забажає Аллаг. Отже, дій, докладаючи всіх зусиль, але не покладайся на себе, бо все з Волі Аллага (пречистий Він і піднесений).
وَمَا تَشَاءُونَ إِلا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ
“Але ви не побажаєте цього, якщо не побажає Аллаг, Господь світів”
Коран, сура Ат-Таквір (Згортання), 81:29
Ось відповідь на цю глобальну дилему, на це глобальне питання. У двох речах: докладай, о раб Аллага, усіх своїх зусиль для того, щоб здійснювати праведні діяння (аль-‘амалю ас-саліх), щоб віддалитися від того, що заборонив Аллаг, але водночас проси Аллага (пречистий Він і піднесений) про допомогу, покладайся лише на Нього й не покладайся на твої сили, тому що буде лише те, на що дасть волю Він. Якщо ти захочеш зробити це, але Аллаг, за Своєю мудрістю і Своєю справедливістю, цього не побажає, то цього не буде. Дій, але в кінцевому підсумки все залежить від Аллага (пречистий Він і піднесений).
Тому Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
“Ми Тобі лише поклоняємося і Тебе лише просимо про допомогу”
Коран, сура Аль-Фатiха (Відкриваюча), 1:5
“إِيَّاكَ نَعْبُدُ” “Ми Тобі лише поклоняємося”, але ми не сподіваємося на свої сили.
“وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ” “І ми просимо лише Тебе про допомогу”. На Твою допомогу в поклонінні ми сподіваємося, тому що все в Твоїй Волі!
І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений):
فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ
“Поклоняйся Йому й покладайся на Нього”
Коран, сура “Гуд”, 11:123
Поклоняйся, тобто роби все, що від тебе залежить, і при цьому покладайся на Нього!
І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
احْرِصْ علَى ما يَنْفَعُكَ، وَاسْتَعِنْ باللَّهِ وَلَا تَعْجِزْ
“Прагни з усіх сил до того, що тобі корисно, але покладайся на Аллага (покладайся на Аллага) і не слабшай”.
Нам належить вживати міри, які нам до снаги, і діяти, але в той же час у жодному разі не покладатися на ці міри і ці причини, а покладатися на Того, Хто володіє всіма причинами – на Аллага, Господа світів. Аллаг – Мудрий і Всезнаючий, Аллаг – Справедливий знає хто і на що заслуговує, знає до чого потягнеться те чи інше серце. Людям Раю Він полегшує шлях до Раю, а людям Пекла полегшує шлях до Пекла.
Нехай Аллаг (пречистий Він і піднесений) дарує нам Рай і врятує від Пекла!