Найголовніший обов’язок. Чотири правила

Share

إنَّ الْحَمْدَ لِلهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِىَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ

О раби Аллага! Воістину, найголовнішим обов’язком, найвеличнішою метою, тією метою, заради якої споруджено сім небес, заради якої розпростерто землі, те, через що трапиться неминуче (аль-хакка), те, через що станеться лихо (аль-карі’а), те, через що здригнеться земля в Судний день, те, через що люди розділяться на мешканців Пекла й мешканців Раю, – це Єдинобожжя (Таухід), поклоніння тільки одному Аллагові (пречистий Він і піднесений), це “ля іляга ілля Ллаг”.

Перший наказ Аллага в Його Писанні, в Корані – це слова:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ

“О люди, поклоняйтеся вашому Господу”.
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2: 21.

Ібн Абу Хатім передає, що ібн Аббас сказав: «“Поклоняйтеся” означає: “Сповідуйте Таухід відносно вашого Господа, поклоняючись тільки Йому (уаххіду Раббакум)”».

І говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений) про ціль нашого створення:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
مَا أُرِيدُ مِنْهُم مِّن رِّزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَن يُطْعِمُونِ
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ

“Я створив джинів і людей тільки для того, щоб вони поклонялися Мені Одному. Я не хочу, щоб вони наділяли Мене, і не хочу, щоб живили. Воістину, Аллаг – Він Той, Хто наділяє, Він Володар сили, Міцний”.
Коран, сура Аз-Зарійят (Розсіюючі), 51: 56-58

О раби Аллага! Якщо вас запитають, який найголовніший обов’язок для людини, найголовніший ваджиб, фард, не поспішайте говорити намаз. З чого почав Аллаг (пречистий Він і піднесений), перераховуючи обов’язки людини? Він сказав:

وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

“І постановив Господь ваш, щоб ви не поклонялися нікому, окрім Нього, і чинили до батьків благодіяння”.
Коран, сура Аль-Ісра (Нічна подорож), 17: 23

Таухід, поклонятися Аллагові (пречистий Він і піднесений) – це і є перший обов’язок. А що найголовніше із заборонених речей? Хтось скаже, що це перелюб, злодійство, вживання спиртного, вбивство. Ні! Найголовніше із забороненого – це те, що протилежне Таухіду, а це надання Аллагові співтоваришів (ширк) у поклонінні. Аллаг (пречистий Він і піднесений), перераховуючи заборони, сказав:

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا

«Скажи їм: “Прийдіть, і я прочитаю вам, що заборонив вам ваш Господь: щоб ви не надавали Йому нічого в співтовариші (не робили ширк)”».
Коран, сура Аль-Ан’ам (Худоба), 6: 151

О раби Аллага! Чи знаєте ви, що з найсильніших хитрощів шайтана, з його найнебезпечніших хитрощів – це його пастка, що він починає навіювати людям, мусульманам, єдинобожникам те, що не треба вивчати Таухід, що не треба нагадувати один одному про Таухід. “Ми й так знаємо про Єдинобожжя. Скільки можна говорити з разу в раз?” – кажуть вони. Шайтан хоче ось так нас заспокоїти, для того, щоб непомітно підкрастися, потім затягнути нас у цю річ – у ширк – а це найулюбленіше для нього, бо немає страшніше лиха й страшнішого гріха для людини.

Як ти, єдинобожник (муваххід), мусульманин, можеш себе почувати в безпеці від ширку? Як ти смієш думати, що ти не здійсниш ширк, якщо улюблений Аллага (халілюЛлаг) Ібрагім – батько пророків, провідник єдинобожників, ханіф – звертався до Аллага (пречистий Він і піднесений) з таким благанням (дуа):

وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ

“Віддали мене і дітей моїх, і потомство моє від того, щоб поклонятися ідолам”.
Коран, сура Ібрагім, 14: 35

Ібн Джарір наводить від Ібрагіма ат-Теймі, який був видатним вченим, що він, почувши це благання Ібрагіма, сказав:

قال إبراهيم بن يزيد التيمي، تعليقاً على دعوة الخليل عليه السلام: ومن يأمن البلاء بعد إبراهيم؟

“Хто має право відчувати себе в безпеці від цього лиха (від цієї спокуси, від цього ширку) після Ібрагіма, мир йому?” О раби Аллага, якщо він боявся, то хто має право після нього не боятися?

І чи знаєте ви, що Мухаммаду (нехай благословить його Аллаг і вітає) – печаті пророків і посланців, кращому з посланців, що завершує цей ланцюг посланців, – сказав Аллаг (пречистий Він і піднесений):

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ

“Знай, що немає бога істинного, гідного поклоніння, окрім Аллага, і проси прощення за свій гріх”.
Коран, сура Мухаммад, 47: 19

Йому Він наказав знати і вивчати Таухід. Імам Ахмад передає, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) звернувся одного разу до сподвижників (сахабів). А чи знаєте ви хто такі сподвижники?! Він сказав їм:

أخْوَفَ ما أخافُ عَلَيْكُمُ الشِّرْكُ الأَصْغَرُ الرّياءُ

“Найбільше я боюся щодо вас малого багатобожжя (ширк аль-асг’ар) – здійснення благих діянь напоказ (рійя)”.

Якщо ти це зрозумів, о рабе Аллага, значить, ти зрозумів, наскільки ми потребуємо з вами того, щоб вивчати Таухід, щоб щоразу нагадувати один одному про Таухід. Яким би великим не було твоє знання, якими б великими не були твій іман і твоя богобоязливість, не втомлюйся вивчати Таухід, розповідати про Таухід, нагадувати про Таухід собі і людям.

Знай, що тобі допоможе знати Таухід і його сповідувати знання чотирьох правил. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про них у Своєму Писанні – в Корані. Знай ці чотири правила. Це тобі допоможе уникнути багатьох видів ширку, і це допоможе тобі зрозуміти, що таке Таухід.

Перше правило. О раби Аллага! Чи знаєте ви, що невіруючі з числа курайшитів, до яких прийшов Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), і вони відкинули його, вірили, що Аллаг – це єдиний Творець, Сотворитель, що Аллаг усім наділяє? Серед цих невіруючих були Абу Лягаб і Абу Джахль. І якби ви запитали Абу Лягаба, хто Творець, він би відповів вам: “Аллаг”. Якби запитали Абу Джахля, хто наділяє, хто посилає їжу, він відповів би: “Аллаг”. Але визнання того, що Аллаг – Господь, що Аллаг – Творець, що Аллаг – Сотворитель, що Він Наділяючий, хіба допомогло їм? Хіба від цього вони стали мусульманами? Ні, вони не стали мусульманами, тому що вони, визнаючи, що Аллаг єдиний Творець, поклонялися поряд з Аллагом іншим божествам. І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про це правило в Корані:

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ

«Якщо ти їх запитаєш (цих багатобожників, язичників): “Хто створив ці небеса й землі?” Вони неодмінно скажуть: “Аллаг”».
Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39: 38

Якщо ви дізналися це велике правило, о раби Аллага, тоді ви зрозумієте, що означає “ля іляга ілля Ллаг”. Повірте, маси мусульман не знають значення “ля іляга ілля Ллаг”. Кажуть “ля іляга ілля Ллаг”, але не розуміють його сенсу. Знайте, що багато людей думають, що “ля іляга ілля Ллаг” означає, що немає творця, окрім Аллага, немає того, хто здатен творити, окрім Аллага, немає того, хто керує Всесвітом, окрім Аллага.

Безперечно, це так. Немає творця, крім Аллага, немає того, хто управляє Всесвітом, крім Аллага. Але не в цьому сенс “ля іляга ілля Ллаг”. Якби це було значенням “ля іляга ілля Ллаг”, то Абу Лягаб, Абу Джахль та інші невіруючі не відмовлялися б вимовляти “ля іляга ілля Ллаг”. Але вони зрозуміли краще, ніж багато мусульман сьогодні, що таке “ля іляга ілля Ллаг”. Вони зрозуміли, що “ля іляга ілля Ллаг” означає поклоніння своє спрямувати тільки Аллагові, відмовившись від поклоніння комусь, окрім Аллаха. І тому вони сказали, як говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Корані:

أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَٰهًا وَاحِدًا ۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَيْءٌ عُجَابٌ

“Невже він (Мухаммад) зараз багатьох об’єктів поклоніння звів до одного об’єкта поклоніння? Це річ дивовижна!”
Коран, сура Сад, 38: 5

Вони зрозуміли, що потрібно відмовитися від поклоніння всьому, що крім Аллага (пречистий Він і піднесений), і всім, хто крім Аллага (пречистий Він і піднесений). Отже, “ля іляга ілля Ллаг” означає, що немає бога, гідного поклоніння, крім Аллага.

لا معبود حق إلا الله – Ніхто не гідний поклоніння, немає істинного бога, крім Нього. Усі інші, кому поклоняються крім Нього, – це помилкові божества. Це перше правило. Запам’ятай його, о раб Аллага!

Друге правило. О раби Аллага, чи знаєте ви, що невіруючі курайшити та інші невіруючі поклонялися лжебогам не тому, що думали, що ці лжебоги розпоряджаються у Всесвіті, що вони творці. Вони поклонялися їм тільки для того, щоб ці їхні божества були посередниками між ними й Аллагом, щоб вони робили за них клопотання, заступалися за них перед Аллагом (пречистий Він і піднесений). Вони міркували так: “Хто ми такі? Ми раби грішні. Ми раби, у яких багато упущень. Ми не можемо безпосередньо звертатися до Аллага, тому потрібні якісь праведники, особливо мертві праведники, які будуть посередниками між нами і Аллагом. Вони будуть нашими посередниками (شُفَعَاءُ), заступниками перед Аллагом”. Тому вони різали жертвоприношення (курбан) заради цих богів, присвячували їм обітниці (ан-назр), зверталися з благанням (ду’а) до цих праведних людей (саліхін), спрямовували до них різні види поклоніння, окрім Аллага (пречистий Він і піднесений). Для чого? Щоб вони їх наблизили до Аллага, як вони вважали.

І тому Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنَفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّهِ

«І поклоняються вони крім Аллага тому, що не приносить їм ні шкоди, ні користі. І кажуть: “Ці, кому ми поклоняємося, – це наші заступники перед Аллагом, які просять Аллага за нас”».
Коран, сура Юнус, 10: 18

مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى

«І говорили вони: “Ми поклоняємося їм тільки для того, щоб вони наблизили нас до Аллага наближенням”».
Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39: 3

Ось що робили невіруючі курайшити, і через це стали невіруючими і через це стали багатобожниками.

О раби Аллага! Задумайтеся, адже це якраз те ж саме, що багато мусульман роблять сьогодні. Багато мусульман сьогодні йдуть до гробниць, йдуть до могил і там ріжуть курбан. Вони присвячують обітниці. Вони просять у цих праведників допомоги. Вони думають, що ці праведники – це посередники між ними та Аллагом. Вони думають, що не можна безпосередньо звертатися до Аллага. Вони вважають, що якщо напряму звернутися до Аллага, то Аллаг не прийме, тому що ти грішний. Це і є той самий ширк. Хай врятує нас Аллаг (пречистий Він і піднесений). І це друге правило.

Третє правило. О раби Аллага! Кожен, запам’ятайте, кожен, хто хоч якесь поклоніння, чи то благання (ду’а), чи то обітниця (назр), чи то курбан, чи то звернення з проханням про допомогу та порятунок тощо, присвятить комусь, окрім Аллага, хоч би ким був той, кому вони поклоняються, той потрапляє у великий ширк (аш-шірк аль-акбар), який виводить людину з релігії. І тому говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений), звертаючись до Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає):

قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ

«Скажи (о Мухаммад): “Воістину намаз мій і жертвоприношення моє, і життя моє, і смерть моя належать Аллагові, Господу світів. Немає в Нього співтовариша. І це мені наказано. І я – перший з мусульман”».
Коран, сура Аль-Ан’ам (Худоба), 6: 162-163

І якщо ти присвятиш хоч якесь поклоніння хоч комусь, окрім Аллага, чи то каменю, чи то дереву, чи то ідолові, чи то іконі, чи то якомусь святому, чи то ангелу, чи то пророкові, то це буде наданням Аллагові співтовариша (ширком).

Тому Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ

“І Він не наказує вам брати ангелів і брати пророків богами, крім Аллага. Невже Він буде наказувати вам невір’я після того, як ви стали мусульманами?”
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3: 80

Не думайте, що невіруючі курайшити поклонялися тільки ідолам. Вони поклонялися і праведникам, і ангелам, і пророкам.

➤ І, нарешті, четверте правило, о раб Аллага, яке ти повинен знати. Чи знаєте ви, що ці перші невіруючі, які жили за часів Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), поклонялися своїм псевдобогам, коли в них усе було добре, тобто в благополуччі. Але коли траплялося лихо, коли вони опинялися в якомусь крайньому становищі, тоді вони забували про всіх, крім Аллага, тоді вони забували своїх богів, тоді вони просили тільки Аллага (пречистий Він і піднесений).

فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ

“Коли вони сідають на корабель, тоді вони взивають до Аллага, щиро присвячуючи Йому Одному своє поклоніння. А коли Він їх рятує, виводячи їх на сушу, тоді вони починають надавати Йому співтоваришів”.
Коран, сура Аль-Анкабут (Павук), 29: 65

Ось що вони робили. Коли все добре, вони поклонялися своїм псевдобогам, а коли приходило якесь лихо, вони поклонялися лише Аллагові. Це робили ось ті перші багатобожники. А сьогодні? О раби Аллага, подивіться, сьогодні багато людей, які себе називають мусульманами, коли в них усе добре, поклоняються різним святим: здійснюють заради них жертвопринесення (курбан), присвячують їм обітниці тощо. Коли трапляється в них біда, вони опиняються в крайніх обставинах, їхній ширк тоді стає ще гіршим, ніж коли вони бувають у благополуччі. Виходить, що ті перші в цьому плані навіть кращі, ніж вони. Хай урятує Аллаг (пречистий Він і піднесений)! І розповідають, що коли ці люди летять у літаку, і пілот оголошує про те, що літак у критичній ситуації, то вони починають звертатися не до Аллага (пречистий Він і піднесений), а починають звертатися до різних святих. Хтось каже: “О Хусейн, допоможи”, хтось каже: “Саїд Бадауї, допоможи”, хтось каже: “Саїда Зейнаб, допоможи”. Клянуся Аллагом, якби з ними в цю мить були Абу Лягаб або Абу Джахль, вони сказали б їм: “Ні, неправильно!” Вони б не погодилися! Вони сказали б їм: “Ні, в такій ситуації – тільки до Аллага, тому що в такій ситуації допомогти може тільки Він (пречистий Він і піднесений)”.

О раби Аллага! Якщо ви дізналися ці чотири правила, повірте, ви дізналися велике благо. Милість Аллага (пречистий Він і піднесений) вам, що ви дізналися ці правила – великі правила про Таухід Аллага (пречистий Він і піднесений). І ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), окрім Якого немає іншого істинного бога, щоб Він навчив нас Таухіду та Сунні, щоб Аллаг (пречистий Він і піднесений) дозволив нам жити на Таухіді та Сунні й померти в цьому, щоб Аллаг (пречистий Він і піднесений) дозволив нам зустріти Його в Судний день так, щоб Він був нами задоволений.

Ти не зможеш врятуватися від ширку, ти не зможеш триматися за Таухід, якщо ти не вивчатимеш одкровення (аль-уахі), не вивчатимеш Коран і Сунну, не звертатимешся до міцних у знанні вчених (уляма), які тримаються за Коран і за Сунну.

Ма’кіль ібн Ясар, нехай буде задоволений ним Аллаг, сказав: “Ми з Абу Бакром (а Абу Бакр ас-Сіддік – найкраща людина в цій уммі після Пророка, нехай благословить його Аллаг і вітає), пішли до Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). І він сказав:

يا أبا بكرٍ ، لَلشِّركُ فيكم أخْفى من دبيبِ النَّملِ

“О Абу Бакр, ширк серед вас менш помітний, ніж мураха, що повзе”. І тоді Абу Бакр сказав: “О посланник Аллага, а хіба ширк – це не тоді, коли беруть поряд з Аллагом іншого бога?” Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

والذي نفسي بيدِه، لَلشِّركُ أخْفى من دَبيبِ النَّملِ، ألا أدُلُّك على شيءٍ إذا فعلتَه ذهب عنك قليلهُ و كثيرهُ؟ قل:

«Клянуся Тим, у Чиїй руці моя душа, ширк менш помітний, ніж мураха, що повзе. Хочеш, я вкажу тобі на одні слова, і якщо ти скажеш їх, то піде від тебе і малий, і великий ширк. Говори:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُشْرِكَ بِكَ وَأَنَا أَعْلَمُ، وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لَا أَعْلَم

/Аллагумма інні а’узу бікя ан ушрікя бікя уа ана а’лям, уа астагфірукя ліма ля а’лям/

“О Аллах, я вдаюся до Тебе від того, щоб надати Тобі співтоваришів, знаючи про це, і прошу в Тебе прощення за те, про що я не знаю”».

Хадис приводить аль-Бухарі в “аль-Адабуль-муфрад” (716). Шейх аль-Альбані назвав хадис достовірним. Див. “Сахіх аль-Адабуль-муфрад” (551).

أقول هذا القول وأستغفر الله لي ولكم