7 поклонінь у перші 10 днів Зуль-Хіджа

Share

الحمدلله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده
أشهدأن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله
أما بعد
عباد الله

О раби Аллага! Ми з вами перебуваємо на порозі великих днів!

Великих днів, які належать до найкращих днів року. Більше того, багато вчених (‘уляма) кажуть, що ці дні – вони і є найкращі дні року. І що вони кращі, ніж останні дні Рамадану. Йдеться про десять перших днів місяця Зуль-хіджа, на порозі яких ми з вами й перебуваємо.

Аллаг (пречистий Він і піднесений) поклявся цими днями й ночами цих днів і сказав:

وَلَيَالٍ عَشْرٍ

«Клянуся десятьма ночами»
Коран, сура Аль-Фаджр (Зоря), 89:2

Ібн Джарір ат-Табарі, імам і тлумач Корану, каже: «Іджма, одностайність у вчених у тому, що тут ідеться про перші десять днів Зуль-хіджа».

І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ

«І поминають ім’я Аллага у відомі дні»
Коран, сура Аль-Хаджж, 22:28

Ібн Аббас каже: «Що це за відомі дні? Це десять днів Зуль-хіджа»

О раби Аллага!

Імам аль-Бухарі наводить хадис від Ібн ‘Аббаса (нехай буде задоволений ними Аллаг), що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

ما العَمَلُ في أيَّامٍ أفْضَلَ منها في هذه، قالوا: ولا الجِهادُ؟ قالَ: ولا الجِهادُ، إلَّا رَجُلٌ خَرَجَ يُخاطِرُ بنَفْسِه ومالِه، فلَمْ يَرْجِعْ بشَيءٍ

«Ні в які дні не здійснюються діяння кращі, ніж діяння, що здійснюються в ці дні»

Люди скажуть: «І навіть джихад, о посланник Аллага?»

Він сказав: «Навіть джихад. Крім людини, яка вирушила, ризикуючи своїм життям, своїм майном, і повернулася без нічого (тобто загинула)».
Приводить аль-Бухарі (969)

Дивіться, що ж це за діяння, яке краще, ніж джихад на шляху Аллага (пречистий Він і піднесений)? Крім якогось особливого випадку. Який же це важливий період у нашому житті! Попередники це розуміли, на відміну від нас.

Як передає ад-Дарімі, Са’ід ібн Джубейр, (нехай буде задоволений ним Аллага), коли наставали десять днів, таку старанність виявляв, що робив речі, які практично неможливі.

Тому, о раби Аллага, давайте постараємося. Давайте насамперед приведемо до ладу обов’язкові приписи релігії (фарди). Давайте побільше здійснювати додаткових намазів, давайте постійно читати Коран і розмірковувати над Кораном у ці дні. Не забувайте зікри вранці та ввечері, не забувайте зікри протягом дня. Старайтеся, давайте садака. Постіться, робіть різні всілякі діяння благочестя.

Але знайте, що є сім діянь таких, які призначені саме для цих днів, і вони зібрані в цих десяти днях.

О раб Аллага!

І перше діяння – те, що є стовпом (рукном) Ісламу – це хадж.

Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا

«На людях лежить обов’язок здійснення хаджу для Аллага, для тих, у кого є можливість для цього»
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:97

Аль-Байхакі передає, що аль-Фарук ‘Умар ібн аль-Хаттаб, повелитель правовірних, сказав:

ليمت يهودياً أو نصرانياً رجل مات ولم يحج ووجد لذلك سعة وخليت سبيله

«Нехай помре юдеєм або християнином людина, яка не здійснила хадж, хоча мала для цього можливості, шлях її був відкритий».

Це вказує на небезпеку цього. Людина, якщо може здійснити хадж, вона повинна це зробити, і повинна зробити це, щойно в неї з’являється можливість. І хадж є обов’язковим лише один раз у житті!

О раби Аллага!

Якщо в людини є можливість, а вона зволікає, то вона може потрапити в ті самі слова, які сказав ‘Умар ібн аль-Хаттаб.

Друге діяння – це жертвоприношення (уд’хія, курбан).

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) не пропускав це поклоніння. Як передає Анас, нехай буде задоволений ним Аллаг:

ضَحَّى النبيُّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ بكَبْشينِ أمْلَحَيْنِ أقْرَنَيْنِ، ذَبَحَهُما بيَدِهِ، وسَمَّى وكَبَّرَ، ووَضَعَ رِجْلَهُ علَى صِفَاحِهِمَا

«Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) зарізав як жертву двох білих баранчиків з чорними цятками. І я бачив, як він поклав свою ногу на боки цієї тварини, і як він вимовив “БісмілЛяг” і вимовив “Аллагу Акбар”, і своєю рукою зарізав цю тварину»
Приводять аль-Бухарі (5565) і Муслім (1966)

Тому людина повинна намагатися знайти можливість, щоб придбати тварину для курбану (аль-уд’хія). Якщо в когось є можливість, нехай не проґавить це велике поклоніння, яке не пропускав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає). Якщо в тебе є можливість це зробити вдома, якщо в тебе двір свій, то це краще зробити вдома, щоб діти твої були присутні при цьому, щоб цей обряд Ісламу практикувався і вони вчилися цьому.

А третє діяння – це заборона на видалення волосся та нігтів і чогось зі шкіри.

Не можна стригти нігті, не можна стригти волосся, не можна видаляти якесь волосся і щось зі шкіри людині, яка збирається зарізати курбан. Щойно настають десять днів Зуль-хіджа, настає перша ніч Зуль-хіджа – все, з цього моменту не можна! Не чіпай ні волосся, ні нігтів, нічого зі шкіри!

Про це сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

إذا دخَل العَشرُ الأوَلُ فأراد أحدُكم أن يُضَحِّيَ فلا يَمَسَّ من شعَرِه ولا من بشَرِه شيئًا

«Якщо настають десять днів і хтось із вас збирається різати курбан, нехай не чіпає нічого з волосся і шкіри»
Приводять Муслім (1977), Ібн Маджа (3149) і ат-Тахауї (5511)

Четверте діяння – це піст (сиям). Бажано постити перші дев’ять днів місяця Зуль-хіджа.

Передано від однієї з дружин Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ تِسْعَ ذِي الْحِجَّةِ

«Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) постив дев’ять днів місяця Зуль-хіджа»
Приводить Абу Дауд у своєму Сунані

Це передано і від сподвижників: від Абу Хурайри та від інших, що вони практикували це, вони постили дев’ять днів Зуль-хіджа.

Але не всі люди можуть постити всі дев’ять днів. Але хоча б зроби ось це:

П’яте діяння – це піст у день Арафа. Цей піст – він великий за нагородою. Тому що сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):

صِيامُ يومِ عَرَفَةَ، إِنِّي أحْتَسِبُ على اللهِ أنْ يُكَفِّرَ السنَةَ التي قَبلَهُ، والسنَةَ التي بَعدَهُ

«Піст у день Арафа, і я сподіваюся, що Аллаг за допомогою нього пробачить гріхи минулого року і майбутнього року»
Приводять Муслім (1162), Абу Дауд (2425), Ахмад (22650), ат-Тірмізі (749, 752), Ібн Маджа (1730, 1738) та Ібн Хіббан (3632)

СубханаЛлаг, гріхи двох років за один день щирого посту! О раб Аллага, не втрачай цю можливість!

Шосте діяння – це святковий намаз (салят аль-’Ід).

Цей намаз – він дуже важливий. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) спонукав і наказав бути присутнім на цьому намазі навіть жінкам, у яких місячні.

Умм Атия передає, що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

«يَخْرُجُ العَوَاتِقُ وَذَوَاتُ الخُدُورِ، أَوِ العَوَاتِقُ ذَوَاتُ الخُدُورِ، وَالحُيَّضُ، وَلْيَشْهَدْنَ الخَيْرَ، وَدَعْوَةَ المُؤْمِنِينَ، وَيَعْتَزِلُ الحُيَّضُ المُصَلَّى»

«Нехай виходять на святковий намаз молоденькі дівчата на виданні, яких зазвичай приховують удома. І нехай жінки, у яких місячні, теж ідуть. Нехай будуть присутні при цьому благу, нехай будуть присутні при цьому мольбі віруючих. Але жінка, що має місячні, нехай вона буде осторонь від того місця, де відбувається намаз»
Приводять аль-Бухарі (980) і Муслім (890)

Якщо жінкам, що мають місячні, наказано вирушати на святковий намаз, що тоді казати про інших, о раби Аллага!

Зібрання цього дня – це велике поклоніння, явне поклоніння Ісламу.

Сьоме діяння – це такбір (проголошення такбіру в ці десять днів) і підвищення голосу (проголошення такбіру гучним голосом). На жаль, це та Сунна, якою нехтують люди. Дехто соромиться, дехто забуває.

Аль-Бухарі передає, що Ібн ‘Умар, Абу Хурайра виходили в ці десять днів на ринки й гучно проголошували такбір. І люди, бачачи, що вони проголошують такбір, теж починали вимовляти такбір, Тому бажано вимовляти його голосно. Вимовляти такбір у ці десять днів, де можна: чи вдома, чи на дорозі, коли йдеш, коли повертаєшся – де можеш це робити – роби!

А як вимовляти такбір?

Різні форми є. Найбільш відома, яку ви знаєте, напевно:

اللهُ أكبر اللهُ أكبر، لا إلهَ إلَّا الله، واللهُ أكبر اللهُ أكبر، ولله الحَمْد

/Аллагу акбар, Аллагу акбар, ля іляга ілля Ллаг, уаЛлагу акбар, Аллагу акбар, уа ліЛлягіль хамд/

 

Деякі люди помиляються, думають: «Якщо я вже постриг нігті або щось із волосся, значить я вже не можу різати курбан».

Це помилка! Якщо ти, коли настали ці десять днів, збираєшся різати курбан, але ти щось постриг із волосся або нігтів – так, ти зробив помилку, ти вчинив неправильно. Але це не означає, що ти не можеш тепер різати курбан. Можеш, просто повернися до утримання від стрижки нігтів і волосся, і потім, коли буде день курбану, заріж жертовну тварину.

Далі, о раби Аллага, ще одне питання. Дехто каже: «А я не мав наміру різати курбан. І тільки на п’ятий або на шостий день Зуль-хіджа, або за два дні до курбану в мене назрів намір різати. Як мені бути?»

Ось із цього дня, як у тебе з’являється намір, почни утримуватися від видалення волосся і нігтів.

О раби Аллага! На закінчення я скажу вам. Згадайте, коли були десять останніх днів Рамадану, як ви старанно намагалися, як ви старалися, як ви вистоювали нічні намази, намагалися давати садака, поминати Аллага, читати Коран. Дивно, чому ж у ці дні в нас млявість? Чому в ці дні в нас лінощі? Чому нехтуємо поклонінням у ці дні? Адже ці дні ж кращі навіть, ніж останні десять днів місяця Рамадан.

Тому давайте не будемо нехтувати, о раби Аллага, давайте будемо боятися Аллага (пречистий Він і піднесений), нагадувати собі, нагадувати своїм братам, нагадувати своїм родичам, нагадувати своїм дружинам, нагадувати своїм дітям, щоб ці дні ми провели в найкращому поклонінні Аллагові (пречистий Він і піднесений), бо скільки ми з вами змарнували ось цих можливостей за минулі роки. Десять днів у минулі роки – скільки втрачено нами? Давайте не втратимо цю можливість.

Аллаг дозволив тобі дожити, Аллаг продовжив твоє життя до цього моменту. Не нехтуй, о раб Аллага.

Просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) з Його милості дарувати нам можливість здійснити поклоніння цими днями якнайкраще та прийняти їх від нас.

اللهم صل وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار
وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمين