إنَّ الْحَمْدَ لِلهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِىَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
Воістину, нагорода терплячим дається без ліку
О раби Аллаха! О мусульмани! Сьогодні найбільший день у році, за свідченням Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає). Тому що він сказав:
إنَّ أعظمَ الأيَّامِ عندَ اللَّهِ تبارَكَ وتعالَى يومُ النَّحرِ
«Воістину, найбільший день перед Аллагом (благословенний Він і піднесений) – це День Жертвопринесення (Йаум ан-Нахр)».
Хадис передав Абу Дауд (1765).
У цей великий день ми здійснюємо велике поклоніння – жертвопринесення. А початком цього великого поклоніння в цей великий день було велике терпіння (великий сабр), яке проявили два Пророки.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про те, що Ібрагім звернувся до Нього з благанням і сказав:
رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ. فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ. فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ
«О Господь мій, даруй мені праведну дитину. І Ми обрадували його хлопчиком стриманим (витриманим, розсудливим). А коли ця дитина (яка була дарована Ібрагіму, мир йому, в похилому віці. Це був його первісток, його єдина дитина, дарована, коли він був уже старим), сягнув віку, коли вже міг старанно трудитися разом із батьком, сказав Ібрагім: «О синку мій, я бачу уві сні, що я зарізаю тебе. Подивися, що ти думаєш?» Він сказав: «О батько мій, роби, що тобі наказано. Ти знайдеш мене, з дозволу Аллага, з терплячих».
Коран, сура Ас-Саффат (Вишикувані), 37:100-102.
Батько і син проявили велике терпіння.
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ. وَنَادَيْنَاهُ أَن يَا إِبْرَاهِيمُ. قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ. وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ. وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ. سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ. كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
«Коли вони віддалися волі Аллага (батько повинен був принести в жертву Всевишньому, повинен був зарізати свого сина, свого первістка, частку свого серця, і син повинен був підкоритися. Коли вони скорилися, він поклав його на лоб. Чому на чоло? Щоб не бачити його обличчя, щоб різати його ззаду, з боку шиї), і звернулися Ми до нього: «О Ібрагіме! Ти виконав те, що бачив у сновидінні». Ось так ось Ми віддаємо тим, які здійснюють блага. Воістину, це не інакше як явне випробування, і Ми спокутували його великою жертвою. І залишили ми в останніх поколіннях добру славу про Ібрагіма. Мир Ібрагіму! Ось так Ми віддаємо благодійникам».
Коран, сура Ас-Саффат (Вишикувані), 37:103-110.
Ось ця велика подія – вона вчить нас терпінню, вона нагадує нам про терпіння. Вона доводить нам, які плоди приносить терпіння.
О раби Аллага! Сьогодні я хочу звернути вашу увагу саме на це. І звернути погляди ваші саме на цю річ, яка є для віри тим самим, чим є голова для тіла – терпіння (сабр).
Я хочу закликати до терпіння себе і вас, о раби Аллага.
Наша тема сьогодні –
وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
«Терпіть. Воістину, Аллаг із терплячими».
Ці слова ми взяли зі слів Всевишнього Аллага. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
«Підкоряйтеся Аллагу і Посланцеві Його і не розбігайтеся (не роз’єднуйтеся), інакше впадете духом, і піде ваша сила. І терпіть. Воістину, Аллаг із терплячими».
Коран, сура Аль-Анфаль (Військова здобич), 8:46.
О раби Аллага! Людина створена в цьому світі для випробування. Це закон Аллага (пречистий Він і піднесений), неминущий щодо Його творінь. Аллаг (пречистий Він і піднесений) вказує на це в Корані й каже:
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ
«Воістину, Ми створили людину з краплі суміші для випробування…».
Коран, сура Аль-Інсан (Людина), 76:2.
О раби Аллага! Випробування в цьому світі буває: за допомогою добробуту і горя, за допомогою хорошого і поганого, за допомогою радості і печалі, за допомогою добра і зла.
وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
«І Ми випробуємо вас і злом, і добром як перевірку для вас. І до Нас ви будете повернуті».
Коран, сура Аль-Анбія (Пророки), 21:35.
Але, на жаль, багато людей не розуміють цього. І тому, коли Аллаг (пречистий Він і піднесений) дає людині багатство, коли дає їй майно, коли дає їй міцне здоров’я, вона сприймає це як доказ того, що Аллаг (пречистий Він і піднесений) любить її, що вона має особливе, високе становище в Аллага (пречистий Він і піднесений). Думає, що раз Аллаг дав йому гроші, дав багатство, дав силу і дав здоров’я – це не інакше як Він любить його. А якщо Аллаг (пречистий Він і піднесений) дає людині бідність і дає їй хворобу, та починає думати, що Аллаг не любить її. Ось таке розуміння у більшості людей.
Але це розуміння, воно докорінно суперечить тому, що сказано в Корані та Сунні. А Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ. وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ
«Але людина, вона така, що, коли Аллаг випробовує її, виявляє до неї щедрість і дає їй милості, вона каже: “Це Господь мій вшанував мене, значить, я на особливому рахунку в Аллага”. Але коли Аллаг випробовує його й обмежує йому його частку, він каже: «Господь мій принизив мене».
Коран, сура Аль-Фаджр (Зоря), 89:15-16.
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить після цього:
كَلَّا
«Не так».
Коран, сура Аль-Фаджр (Зоря), 89:17
Не так, як ви думаєте. Справа йде не так, як ви розумієте. Багатий – він не інакше як випробовується цим багатством, а бідняк випробовується бідністю; а здоровий випробовується здоров’ям, хворий випробовується хворобою.
Багатий випробовується багатством – буде він вдячний Аллагові (пречистий Він і піднесений) чи виявиться невдячним.
Бідняк випробовується Аллагом (пречистий Він і піднесений) – чи проявить він терпіння, чи буде нарікати й обурюватися.
Здорова людина випробовується здоров’ям – чи буде вдячна Аллагові (пречистий Він і піднесений) за цей дар – здоров’я.
Хвора людина випробовується Аллагом (пречистий Він і піднесений) – чи проявить терпіння, чи обуриться.
А якщо так, якщо весь час випробування, значить, людині, щоб пройти це випробування, потрібно в цьому світі терпіння (сабр).
▪ Потрібне терпіння в тому, щоб бути покірним Аллагові (пречистий Він і піднесений) і виконувати Його накази.
▪ Потрібне терпіння, щоб утриматися від забороненого і не чинити гріхи.
▪ Потрібне терпіння щодо тих нещасть і бід, які сходять на нас у цьому житті.
І тому Аллаг (пречистий Він і піднесений) наказав нам терпіння, і тому спонукав нас до терпіння, і тому обрадував нас тим, що Він з терплячими. Тобто особливий супровід від Аллага (пречистий Він і піднесений) тим, хто здійснює сабр, що виражається в захисті, у підтримці, у допомозі – у тому, що Аллаг оберігає, підтримує й спрямовує.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) звертається до вірних і каже:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
«О ви, які увірували, зверніться по допомогу до терпіння і намазу. Воістину, Аллаг, Він з терплячими».
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:153.
А потім говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
«І Ми неодмінно вас випробуємо чимось зі страху або голоду, або нестачі в майні, і в життях, і в плодах. І обрадуй терплячих!»
Коран, сура Аль-Бакара (Корова), 2:154.
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) у Своєму Писанні повідомляє нам, що всяке нещастя, що трапляється на землі або з кимось із створінь Аллага – воно трапляється неодмінно за визначенням, воно неодмінно трапляється за знанням Аллага (пречистий Він і піднесений).
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
«Жодне нещастя не спіткає ні на землі, ні у вас самих, щоб не було б цього записано в писанні, у книзі до того, як це було створено. І, воістину, це для Аллага легко».
Коран, сура Аль-Хадід (Залізо), 57:22.
لِكَيْ لا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتاكم
Щоб ви не журилися. (тобто знайте, що це вже визначено наперед). Щоб ви не журилися з приводу того, що вам не дісталося, і не раділи з приводу того, що дав вам Аллаг (пречистий Він і піднесений).
Коран, сура Аль-Хадід (Залізо), 57:23.
Нещастя, які сходять на когось із мусульман, – воно передвизначене в Аллага, воно визначено в Аллага за 50 тисяч років до створення небес і землі.
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) спонукає нас до терпіння і повідомляє, що для терплячих – щастя в цьому світі і щастя у вічному світі.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані про те, що для терплячих – щастя. І в чому воно виражається? А виражається воно в таких речах.
По-перше, Аллаг (пречистий Він і піднесений) терплячим дає таку річ, як «аль-імама» – провідництво.
Ти хочеш бути прикладом для людей? Ти хочеш бути ватажком? Ти хочеш бути імамом? Ти хочеш бути наставником для людей? Значить будь терплячим, а інакше ніяк. Без цього ніякого імама і ніякого наставника, ніякого ватажка з тебе не вийде, якщо в тебе не буде терпіння.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا
«І зробили Ми з них імамів, які ведуть за Нашим велінням».
Коли? О Аллаг, коли ти зробив їх імамами?
لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ
«Коли вони проявили сабр і були переконані в Наших аятах».
Коран, сура Ас-Саджда (Земний уклін), 32:24.
Друге, у чому виражається це щастя, – хайр, благо цього світу і благо вічного світу.
Хочеш отримати благо цього світу? Зобов’язаний мати сабр.
Хочеш отримати благо вічного світу? Зобов’язаний мати сабр.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَأَن تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
«А якщо ви проявите терпіння, то це для вас благо. А Аллаг, Він той, хто прощає і милує».
Коран, сура Ан-Ніса (Жінки), 4:25.
І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَن يَتَصَبَّرْ يُصَبِّرْهُ اللَّهُ
«Хто намагається проявити сабр, тому Аллаг дає сабр».
Хадис передали аль-Бухарі (1469) і ан-Насаї (2587)
Говорить Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
وَمَا أُعْطِيَ أَحَدٌ عَطَاءً خَيْرًا وَأَوْسَعَ مِنْ الصَّبْرِ
«Нікому не дано дарунок кращий, обширніший і щедріший, ніж терпіння».
Хадис передали аль-Бухарі (1469) і ан-Насаї (2587)
Тобто дару кращого, ніж терпіння, немає.
Подивіться, о раби Аллага, що відбувається сьогодні з ісламською уммою? Що відбувається з мусульманами? Хіба те, що трапляється з мусульманами зараз, хіба те, що відбувається з нашою уммою – це не через квапливість? Хіба це не через відсутність терпіння, небажання терпіти?
Третє, у чому полягає щастя – сабр. Якщо в людини є сабр – це причина прощення і великої нагороди від Аллага (пречистий Він і піднесений).
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالصَّابِرَاتِ
«Воістину, мусульмани і мусульманки, віруючі чоловіки і віруючі жінки, чоловіки, що старанно поклоняються, і старанно поклоняються жінки, правдиві чоловіки і правдиві жінки, терплячі чоловіки і терплячі жінки…».
Потім, наприкінці аяту Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
«…приготував Аллаг для них прощення і велику нагороду».
Коран, сура Аль-Ахзаб (Військові загони), 33:35.
А четверте, що отримаєш ти, якщо будеш проявляти сабр – це «фаузу біль-джанна» – процвітання у вигляді Раю.
Рай – він приготований тільки для терплячих.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ
«Я сьогодні винагородив їх за те, що вони терпіли, зробив їх успішними».
Коран, сура Аль-Мумінун (Віруючі), 23:111.
Успішними – значить такими, що увійшли до Раю й уникли Пекла.
І Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ. سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
«І ангели входять до них (до мешканців Раю) з усіх дверей і кажуть: »Мир вам за те, що ви терпіли. І яка прекрасна остання оселя».
Коран, сура Ар-Рад (Грім), 13:24
Так терпи ж, умма Ісламу! Будь терплячою! Будьте терплячі, о раби Аллага! Будьте терплячі в покірності Аллагові (пречистий Він і піднесений). Терпляче тримайтеся за вашу релігію, на якій вас залишив Мухаммад (нехай благословить його Аллаг і вітає). Тримайтеся за те, на чому вас залишив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), у жодному разі не відходьте від цього. Нічого не додавайте до цього, нічого не змінюйте в цьому. Остерігайтеся будь-якого нововведення у вашій релігії та будь-якого бід’ата. Остерігайтеся слідування шляхами шайтана. Остерігайтеся нововведень і людей нововведення. Проявляйте терпіння і стійкість перед оманами і бід’атами. І коли тебе заблудлі лають, коли вони тебе ганьблять за те, що ти дотримуєшся Сунни, за те, що ти дотримуєшся правильної акіди (манхаджа), коли знущаються над тобою, – проявляй сабр, терпи!
О мусульманська умма! О мусульмани! Терпіть! І тримайтеся за вашу релігію, не дивлячись на те, що доводиться вам чути образливі слова від невіруючих і багатобожників.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить про це:
وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
«І ви неодмінно почуєте від тих, кому даровано писання до вас, і від тих, що чинять ширк (від багатобожників) багато образливих слів, багато неприємних слів. Але якщо ви виявите терпіння і будете богобоязливі, то, воістину, це з діянь великої рішучості».
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3:186.
О муваххід! О єдинобожник! О той, хто сповідує Таухід! Будь стійким у Таухіді! І будь стійким у заклику до Таухіду! Хоч би що трапилося, за будь-яких обставин будь твердий у тому, що ти будеш поклонятися тільки Аллагові (пречистий Він і піднесений) і нічого Йому не надавати в співтовариші. Що ти будеш уникати ширку в будь-яких формах, проявляти терпіння в цьому.
Задумайтеся, чому людина робить ширк? А тому, що немає в неї терпіння. Через те, що в неї немає терпіння. Тому що вона звертається до Аллага і не отримує відразу того, чого вона хоче. У неї немає терпіння, і вона йде на могилу, щоб просити там у якогось святого. Або вирушає до чаклуна, або вирушає до віщуна, або поклоняється дияволам.
А показуха (рія)? Хіба це не через терпіння? Людині важко чекати на нагороду вічного життя. Коли там Рай? Терпіти треба, чекати цієї нагороди. Утримати свою душу в неї немає терпіння, і тому вона починає показувати свої діяння людям, вона шукає слави в людей. Починає займатися показухою, щоб зайняти якесь місце в серцях людей, розповідає про свої благодіяння.
О прихильник Сунни! О прихильник Сунни! Дотримання Сунни, як і Таухід, теж потребує міцного терпіння. Адже треба ж вивчити. А щоб вивчити, треба терпіння. А потім же треба виконати, а потім же треба закликати до цього інших, а потім же будуть на тебе тиснути з усіх боків, і тобі треба проявити терпіння під цим натиском.
О послідовник Сунни! Прояви сабр у цій прихильності Сунні! Не впадай у відчай через утиски! Не впадай у відчай через глузування і не піддавайся тим, які кажуть, намагаються тобі навіяти, що дотримуватися Сунни – це не так важливо. І кажуть вони, що це – речі неважливі, що формальності всі ці, це не головне. Будь стійким і будь терплячим! Не піддавайся цим намовлянням!
А далі, о раби Аллага! О послідовники Сунни й послідовники праведних попередників! Хіба Аллаг (пречистий Він і піднесений) не наказав нам бути разом? Хіба Аллаг не наказав нам усім триматися згуртовано за Його релігію і шукати захисту в Нього від смути (фітни)?
Так от, щоб зберегти ось цю єдність, потрібне терпіння. Чому ми розрізнені? Тому що немає в нас терпіння. Ми повинні навчитися терпіти один одного. Ми повинні навчитися прощати один одного. Ми повинні навчитися проявляти поблажливість один до одного.
وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ
«І одних із вас Ми зробили випробуванням для інших. Чи проявите ви сабр?»
Коран, сура Аль-Фуркан (Розрізнення), 25:20
О бідняк! О людина, яка випробувана бідністю! О людина, яку здолали борги, яку здолала скрута! Терпи! Від тебе вимагається сабр, тому що позбавлення, воно близько. Повір, що полегшення, воно близько. Нехай бідність у жодному разі не змусить тебе вдатися до якихось заборонених способів заробітку, хоч би якими спокусливими вони тобі здавалися.
Яким би важким не було твоє становище, остерігайся будь-яких заборонених шляхів! Остерігайся крадіжки, остерігайся обважування, остерігайся лихварства (ріба) – того, щоб давати під відсотки або брати під відсотки, або брати кредити під відсотки. Остерігайся нечесності, остерігайся шахрайства, остерігайся зазіхання на чиєсь майно, остерігайся торгівлі забороненим.
Краще потерпіти ось цю бідність і потерпіти злидні, ніж їсти заборонене майно і годувати харамом свою сім’ю. Бо сказав Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає):
كُلُّ جِسْمٍ نَبَتَ مَنْ سُحْتٍ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ
«Кожне тіло, вирощене забороненим, – Пекельний вогонь до нього ближче».
Хадис передали ат-Тірмізі (614) та Ахмад (14032), «Маджуму’а аль-Фатауа» (21/541)
О ти, який випробуваний хворобою, прояви терпіння! Потерпи, бо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
ما أنزل اللهُ داءً إلا أنزل له شفاءً عَلِمَهُ مَنْ عَلِمَهُ وَجَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ
«Якщо Аллаг послав якусь хворобу, обов’язково до цієї хвороби послав зцілення. Ті, хто знає – знає, ті, хто не знає – не знає».
Хадис передав аль-Бухарі (5678)
Тобто, ти хворієш, спіткала тебе недуга – сабр. О брате і сестро, терпи! Молися! Використовуй усі дозволені способи для лікування! Шукай дозволені способи лікування, і ти знайдеш, з дозволу Аллага (пречистий Він і піднесений), те лікування, яке відповідає твоїй хворобі. Не впадай у відчай і не поспішай! І знай одну річ: якщо тебе спіткала хвороба, значить Аллаг (пречистий Він і піднесений), ін шаа Ллаг, приготував для тебе велику нагороду. І про цю нагороду знає тільки Сам Аллаг. Тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:
إذا مرِضَ العَبدُ بعَث اللهُ إليه ملَكينِ فيقولُ : انظُروا ما يقولُ لعُوَّادِه، فإن هو إذا جاءوه حمِد اللهَ وأثْنَى عليه رَفَعا ذلك إلى اللهِ عز وجل وهو أعلَمُ، انظُروا ما يقولُ لعيه رَفَعا ذك إلى اللهِ عز وجل وهو أعلَمُ
«Коли хворіє раб, Аллаг посилає до нього двох ангелів. І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений) цим двом ангелам: «Подивіться, що ця людина говорить тим, які її відвідують».
І якщо ця людина (коли приходять до неї відвідувачі) вихваляє Аллага (пречистий Він і піднесений), добре говорить про Аллага, то ангели підносять ці її слова до Аллага (пречистий Він і піднесений). А Аллаг краще знає, що говорить ця людина і без цих ангелів».
Тобто, якщо з хворим трапляється недуга, і він вихваляє Аллага (пречистий Він і піднесений), проявляє терпіння, знає, що те, що спіткало його, – це визначено Аллагом, що це від Аллага, і він терпить і сподівається на нагороду від Аллага (пречистий Він і піднесений).
Що відбувається потім, коли підносять ангели його слова?
Говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений) з приводу цієї терплячої людини:
فيقولُ: لعبدي عليَّ إن تَوَفَّيتُه أن أُدخِلَه الجنَّةَ، ووإن شَفَيتُه عن أُبَدِّلَه لحمًا خَيرًا من لحمِه ودَمًا خيرًا من دَمِه وأن أُكَفِّرَ عنه سَيِّئاتِه
«На Мені лежить обов’язок щодо цього раба Мого, що якщо Я упокою його (якщо він помре від цієї хвороби), то Я його введу в Рай. А якщо Я зцілю його, то тоді Я заміню м’ясо його новим м’ясом, і тоді Я заміню кров його іншою кров’ю, і Я зітру з нього його гріхи».
Хадис передав Альбані в «Сахіх ат-Тарг’їб» (3431).
О той, що страждає на недугу, ти чув про цю нагороду? Терпи! Терпи, бо полегшення близько. І після печалі й тяготи неодмінно приходить полегшення і приходить просвіт. І зрадій! Аллаг знає про тебе. Аллаг любить тебе, коли ти говориш: «Йа Рабб», і звертаєшся до Нього. І Аллаг піднесе тебе через твою хворобу на ступені в цьому світі і в світі вічному.
Я прошу Аллага, Господа великого Престолу, щоб Він дарував нам терпіння, щоб Він дарував нам сабр. Тому що нагороду за сабр знає тільки Аллаг (пречистий Він і піднесений).
إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ
«Воістину, дається терплячим нагорода сповна, без ліку».
Коран, сура Аз-Зумар (Натовпи), 39:10.
Ми просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) дарувати нам благополуччя і дарувати нам безпеку. І просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) дозволити нам жити згідно з Його Книгою і згідно з Сунною Його Пророка, згідно з Сунною сподвижників Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає).
О раби Аллага! Ріжте ваших жертовних тварин заради Аллага (пречистий Він і піднесений). І нехай ніж ваш буде гострим, щоб тварина не мучилася. І буде краще, якщо ви покладете тварину на лівий бік і покладете її в бік кібли. І обов’язково під час різання скажіть бісміЛляг, згадайте ім’я Аллага (пречистий Він і піднесений). Ще краще, якщо ви додасте і скажете:
«БісміЛлягі уа Аллагу акбар». (З ім’ям Аллаг і великий Аллаг!)
Ще краще, якщо ви додасте до цього:
«Аллагумма мінка уа ляк». (О Аллаг, від Тебе і Тобі).
Ще краще, якщо ви додасте:
«Аллагумма такаббаль мін фулян уа фулян». (О Аллаг, прийми від такого-то (назвавши своє ім’я і тих, за кого ріжете).
І переріжте судини з двох боків шиї, стравохід і дихальні шляхи.
І не забувайте, о раби Аллага, що сунною є повертатися зі святкового намазу іншим шляхом, іншою дорогою, а не тією, якою ви прийшли.
І пам’ятайте, що піст цього дня – Йаум ан-Нахр – суворо заборонений! І що піст у наступні три дні, які називаються «айаму ташрік» – дні ташріка – він теж заборонений. Крім тих людей, які перебувають у Хаджі, і в них немає можливості зарізати жертовну тварину (хадій). Тоді вони можуть постити. Для всіх інших піст у ці три дні заборонений. Чотири дні не можна постити.
Тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
«Воістину, дні ташріка – це дні їжі та пиття і дні поминання Аллага».
І якнайбільше в ці дні не забувайте вимовляти такбір (Аллагу акбар), вимовляти тахгіль (ля іляга ілляЛлаг), вимовляти тахмід (альхамдуліЛляг). Робіть це і після намазів, робіть це і в інший час.
О раби Аллага! Сьогодні день радості, сьогодні день щастя, тому радійте й радуйте ваші родини: радуйте ваших дітей, радуйте ваших жінок. Радійте цьому вашому святу, яке дароване вам Всевишнім Аллагом. І нехай клопоти, пов’язані з різанням тварин, поділом м’яса, вас не змусять забути про радість, яку ми повинні відчувати цього дня, і про щастя цього дня.
О раби Аллага! Вітайте один одного так, як це робили сподвижники Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Вони говорили один одному:
«Нехай Аллаг прийме від нас і від вас».
О раби Аллага! Просимо Аллага (пречистий Він і піднесений) прийняти від нас і від вас.
І знайте, о раби Аллага, що найкраще слово – це Слово Аллага, а найкращий шлях – це шлях Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає), і найгірше зі справ – це релігійне нововведення, і кожне нововведення – це омана, а кожна омана веде до Пекельного вогню. Тому остерігайтеся, о раби Аллага, тих речей, які зіб’ють вас зі шляху вашого Господа і слідування за Пророком (нехай благословить його Аллаг і вітає).
І ми просимо Всевишнього Аллага, щоб Він зробив серцям нашим любимим віру й прикрасив віру в наших серцях, щоб зробив ненависним серцям нашим невір’я (куфр), нечестя (‘аль-фусук’) і непослух (‘іс’ян) Всевишнього. І ми просимо Всевишнього Аллага, щоб Він пробачив нам усі гріхи, великі й малі, явні та таємні, щоб Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробив останніми словами, що ми скажемо, йдучи з цього світу, слова «Ля іляга ілля Ллаг, Мухаммадун расулю Ллаг» і щоб зробив Всевишній Аллаг найкращим днем для нас той день, коли ми зустрінемо Його.