О раби Аллага! У Писанні Аллага (пречистий Він і піднесений) безліч аятів, які застерігають нас, які забороняють нам таку річ, як «аль-гава». Аль-гава – захоплення, пристрасть. Роз’яснює нам Аллаг (пречистий Він і піднесений) наскільки це небезпечно, до яких жалюгідних і страшних наслідків може призвести слідування пристрастям у цьому світі та у світі вічному.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить нам, що слідування пристрастям – це з головних причин омани, з головних причин, які ведуть людину до загибелі. Якщо ти йдеш за «гава» пристрастю, то знай, що в цьому неминуча загибель. Тому говорить Аллаг (пречистий Він і піднесений):
إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنفُسُ ۖ وَلَقَدْ جَاءَهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَىٰ
“Вони слідують лише припущенням і тому, чого бажають душі, хоча вірне керівництво від їхнього Господа вже з’явилося до них”.
Коран, сура Ан-Наджм (Зоря), 53:23
І каже Аллаг (пречистий Він і піднесений), звертаючись до Дауда (мир йому):
يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتّتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ
“О Дауд! Воістину, Ми призначили тебе намісником на землі. Суди ж людей по справедливості і не потурай порочним бажанням, а не то вони зіб’ють тебе зі шляху Аллага. Воістину, тим, хто збивається зі шляху Аллага, уготовані тяжкі муки за те, що вони забули День розрахунку”.
Коран, сура Сад, 38:26
О раб Аллага! Це важливо для кожного з нас. Що таке «Аль-гава»? «Аль-гава» – це всі слова, вчинки, цілі, що суперечать істині, до яких схиляється, прагне або знаходить якусь вигоду для себе твоя душа.
О раб Аллага! Якщо пристрасть проникне кудись, у щось – то обов’язково зіпсує це і нашкодить. Якщо пристрасть проникає в знання, то знання перетворюється на єресь «біда’ат», на оману. Якщо пристрасть проникає в діяння людини, в її поклоніння – це поклоніння перетворюється на «рія» – показуху, перетворюється на протиріччя Сунні.
Якщо пристрасть проникає в рішення або судження «хукм», то рішення перетворюється на «зульм» – несправедливість, беззаконня. Якщо пристрасть проникає в моральні якості людини, то це перетворюється на пошук вигод, мирських корисливих цілей. Вона посміхається, сміється, виявляє привітність уже не заради Аллага (пречистий Він і піднесений), а просто для якоїсь корисливої мети, вигоди.
«Аль-гава» – пристрасть – це зло, це неминуча біда. Тому говорили попередники такі слова: «Пристрасть – це недуга, а протиріччя пристрасті, опір – це зцілення».
Тому, якщо ти хочеш для себе щастя, спокою в цій «дуньї» і після смерті, то ти обов’язково маєш протистояти пристрасті. Ти маєш шукати вдоволення Аллага, а не потурання пристрастям твоєї душі.
Знай, що пристрасть така річ, яка тебе кличе до того, щоб отримати зараз щось, миттєве, що хочеться душі, не замислюючись над тим, до чого це потім призведе. Навіщо ця хвилинна насолода, задоволення, втіха, якщо вона потім зміниться на жаль?! Якщо вона потім зміниться гіркотою і болем?! Але дивно, людина все одно це робить. Тому що пристрасть робить людину сліпою і глухою. Пристрасть не дає людині думати про наслідки, до чого призведе слідування за пристрастю. Пристрасть засліплює.
Наприклад, чому ти в релігії, у «фікху» дотримуєшся тієї чи іншої думки? Завжди думай, чому я дотримуюся цієї думки, якщо є розбіжності серед учених з якогось питання? Чому ти тримаєшся за цю думку, подумай?! Якщо ти обираєш цю думку, бо бачиш, що відповідає істині, що це сунна Пророка (нехай благословить його Аллаг вітає) – це чудово, це те, що потрібно, але якщо з інших причин ти обираєш якусь думку з думки вчених, тому що це для тебе вигідно або зручно, або до цього тебе спонукає твоя жадібність чи скупість, або тому що твоє плем’я, твій народ дотримується цього, або твоя партія, батьки були на цьому, або посперечався з кимось, а потім виявилося, що істина на боці того, з ким ти сперечався. Тобі вже важко визнати свою поразку, побороти свою зарозумілість, і тому ти шукаєш і продовжуєш шукати докази на правильність твоєї точки зору. Це засуджувана пристрасть, згубна, о раб Аллага.
Скільки людей, які звертаються з одним і тим самим питанням одразу до кількох обізнаних людей, учених, муфтіїв, шейхів. Не тому, що хочуть дізнатися істину, знайти її. Тому що вони хочуть отримати для себе вигідну відповідь. Вони хочуть знайти зручну, відповідну їхній пристрасті фетву.
Слідування пристрасті – це згубна хвороба, це – прямий шлях до невір’я. Бо пристрасть – це ідол, лжебог. Людина підкоряється їй, її судженням і рішенням, ставлячи вище, ніж рішення Аллага (пречистий Він і піднесений).
Ось чому Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить у Корані:
أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا
“Чи бачив ти того, хто обожествив свою примху? Хіба ти є його опікуном і хранителем?”
Коран, сура Аль-Фуркан (Розрізнення), 25:43
Аллаг (пречистий Він і піднесений) засуджує лицемірів у Корані. Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
وَإِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُم مُّعْرِضُونَ * وَإِن يَكُن لَّهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ
“Коли їх кличуть до Аллага і Його Посланця, щоб він розсудив їх, частина з них відвертається”.
Коран, сура Ан-Нур (Світло), 24: 48-49
Аллаг говорить про лицемірів: «не будь подібний до них». Коли їх кличуть до Корану і Сунни, до суджень, до «хукму» Корану і Сунни, вони відвертаються. А якщо в судженнях, у шаріаті є для них вигода, тут вони приходять покірними, вони слухають. Але щойно рішення шаріату не відповідає їхнім інтересам, вони відвертаються, намагаються знайти рішення десь в іншому місці.
Наскільки слабкі серця багатьох людей. Дивишся на людину, вважаєш її роками, що це людина віруюча, послідовник сунни, істини, а виявляється, тільки до першого випробування її щирість. Щойно рішення релігії виявляється проти її інтересів, нахилів або істина в якомусь конфлікті не на її боці, не на боці родичів і близьких, наче в неї вселяється диявол. Починає з піною біля рота відстоювати щось, що проти істини.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) звертається до нас і каже:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ
“О ті, що увірували! Засвідчуючи перед Аллагом, відстоюйте справедливість, якщо навіть свідчення буде проти вас самих, або проти батьків, або проти близьких родичів…”
Коран, сура Ан-Ніса (Жінки), 4:135
Тобто навіть якщо істина не на боці твоїх родичів або твоїх батьків і близьких, то будь справедливий, визнавай істину.
О раб Аллага! Людина щодня в цій боротьбі. Знай, що це боротьба щоденна. Щойно ти прокидаєшся, все, одна за одною до тебе починають приходити пристрасті, бажання, бажання душі. І ти весь час перебуваєш у цій боротьбі. Тому Абу Дарда (нехай помилує його Аллаг) сказав: «Коли людина прокидається, зустрічаються відразу дві речі в неї: (аль-гава) пристрасть і розум. Якщо її розум іде за її пристрастю, то тоді весь цей день буде кепським. А якщо навпаки, пристрасть підкориться розуму, тоді це буде праведний день».
Як захиститися від пристрасті та врятуватися від неї?! Кожна людина, якщо хоче собі добра, якщо вона праведна, прагне захиститися від пристрасті:
- По-перше, знай, що в тебе має бути тверда, правдива рішучість, що ти будеш слідувати за тим, що правильно, вірно. І будеш чинити опір пристрасті.
- По-друге, це терпіння. Опиратися бажанням душі вимагає терпіння. Якщо немає терпіння, не зможеш чинити опір.
- Джихад, тобто боротьба зі своєю душею, нафсом увесь час.
- Думай, до чого призведе, слідування за пристрастю. До яких плачевних і страшних наслідків.
- Ніхто тобі в цьому не допоможе, крім Аллага. Тому проси Його смиренно і шукай у Нього притулок від пристрасті.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) навчив нас ду’а, прекрасному ду’а, що захищає з дозволу Аллага від наслідування пристрастей:
اللَّهمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِن منْكَرَاتِ الأَخلاقِ، والأعْمَالِ والأَهْواءِ
“О Аллаг, я прибігаю до Тебе, від засуджуваних моральних якостей і від засуджуваних діянь, і від засуджуваних пристрастей”.
Ат-Тірмізі (3591)
О раб Аллага! Пекельний вогонь, Геєна оточена пристрастями. Якщо ти будеш слідувати пристрастям, зрештою впадеш у пекельний Вогонь; а Рай оточений складнощами, речами неприємними, які потрібно долати, але якщо ти пройдеш їх, то з дозволу Аллага (пречистий Він і піднесений) опинишся в садах благодаті. Тут потерпи, якщо ти тут себе поставиш у вузькі рамки, значить там, у могилі, у вічному житті, ти отримаєш простір, а якщо тут даси волю своїм пристрастям, тоді там отримаєш вузьке життя: у могилі і у вічному житті.
Бо сказав Всевишній:
وَجَزَاهُم بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا
“А за те, що вони проявили терпіння, Він відплатить їм Райськими садами і шовками”.
Коран, сура Аль-Інсан (Людина), 76:12