Про прояв доброчесності в торгівлі. Частина друга

Share

Чотири якості, якими повинен володіти торговець-мусульманин. Ми поговорили про дві якості торговця, а третя якість – це добра вдача – حُسْنُ خَلِيقَةٍ, це краса моралі, щоб торговець поводився з людьми на основі чудових моральних якостей, за допомогою чудових благородних норм поведінки.

Людині, яка займається торгівлею доводиться дуже часто бачити різних людей, з різною моральністю, з різними характерами. І дуже часто вона стає свідком поганого поводження з ними (людьми). І цей постійний контакт з людьми різного ґатунку, різного вигляду і різною моральністю, в торгових взаєминах впливає на людину дуже погано, так, що вона не може зберегти цей важливий стовп, необхідний для порятунку, тобто красу моральності – حُسْنُ خَلِيقَةٍ.

Ні, ти зобов’язаний весь час тримати, якщо ти торговець, комерсант перед собою цей принцип прекрасної моральності. Якщо людина тримається за цей принцип, так, їй доведеться вступити в боротьбу, в дуже жорстоку боротьбу зі своїм «нафсом», зі своїм его, зі своєю душею, заради збереження цього принципу. Не продавай свою моральність, свій «ахляк» на ринку, стикаючись із людьми, бачачи від них погане поводження. Деякі люди через цей контакт із людьми, через те, що змушені займатися торгівлею і бізнесом, потрапляють під цей вплив, і ти бачиш, що людина була непогана, і як стала постійно проклинати. З вуст її вивергається лайка, погані слова. Вона кричить, лається. Вона стає грубою. Усе це він набуває в процесі торгівлі, в процесі контакту з людьми, і він втрачає ту велику якість через те, що ступив на терені торгівлі та не замислився над тим, що потрібно зберегти цей устій, цю опору.

Мусульманин-торговець повинен бути щирим щодо себе, бажати добра самому собі насамперед. Тому не роби торгівлю і бізнес причиною для позбавлення тобою прекрасної моральності. Ну що ти придбаєш, яку вигоду, якщо заробиш гроші, але при цьому втратиш свою моральність?! Який сенс від заробітку, якщо зіпсувалася твоя моральність, твій «ахляк»?!

Четверта опора, на яку вказав Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) – عِفَّةٌ فِي طُعْمَةٍ – чистота твого заробітку, чистота шматка хліба, твоєї їжі. Ти маєш дбати про те, щоб їжа, яку ти їси, була благою, щоб ти заробив її дозволеними Аллагом шляхами, віддалившись як від (харама) забороненого, так і від (муташабіх) сумнівного. Бо Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ، وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ

«Воістину, халяль ясний, харам ясний, але між ними є речі неясні, про які не знають багато людей.

فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ

Якщо людина відсторонюватиметься від сумнівного, то вона збереже в чистоті свою релігію та честь»
Аль-Бухарі (52).

Тому прагни, о торговець, зберегти свою релігію і честь через збереження чистоти тієї їжі, яку ти їси. Щоб не було в твоїй їжі, яку ти їси, «харама» і не було навіть домішок «харама», і не було нічого сумнівного. Якщо в торговельній угоді є лихварство (ріба) або є обман, або шахрайство, або окозамилювання, або якийсь вид із заборонених видів торгівлі, то віддалися від цього, повністю віддалися. Тому що це з принципів, які забезпечують спасіння. Не можна тут поступатися цими принципами. Ти мусиш шукати такі заробітки, щоб вони не порушили ці підвалини.

О раби Аллага, Аллаг (пречистий Він і піднесений) наказав нам шукати заробіток дозволеними шляхами. Аллаг (пречистий Він і піднесений) влаштував на землі багато шляхів для заробітку, відчинив багато дверей для отримання благого «ризка». Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:

وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ

«…І зробили для вас, на Землі, засіб для прожитку, а ви мало вдячні…»
Коран, сура аль-А’раф (Загорожі), 7:10

فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ

«…І поширюйтеся по Землі, ходіть по ній і шукайте милостей Аллага…»
Коран, сура аль-Джуму’а (П’ятниця), 62:10

Кожній людині Аллаг (пречистий Він і піднесений) дав її «ризк». Шукай його благим шляхом. «Ризк» так само прикріплений до тебе, як твій смертний час. Як ти не можеш звільнитися від призначеного свого часу, так і «ризк» буде завжди з тобою. Тому кожен мусульманин повинен отримувати майно по праву і витрачати його так, як завгодно Аллагу (пречистий Він і піднесений) і ніяк інакше.

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) говорить:

فمَن يَأْخُذْ مَالًا بحَقِّهِ يُبَارَكْ له فِيهِ، وَمَن يَأْخُذْ مَالًا بغيرِ حَقِّهِ فَمَثَلُهُ، كَمَثَلِ الذي يَأْكُلُ وَلَا يَشْبَعُ

«Той, хто отримує майно по праву (тобто дозволеним шляхом), то буде йому дано в цьому барака (благодать), а той, хто бере майно не по праву, то він подібний до того, хто їсть і не наїдається»,
Аль-Бухарі (6427), Муслім (1052).

«Їсть і не наїдається» – це означає, що Аллаг позбавить його заробіток благодаті (бараки). Може бути майна буде дуже багато, може це будуть мільярди, але не буде блага від майна. Яке благо ти чекаєш від майна, в якому немає блага, з якого Аллаг (пречистий Він і піднесений) вилучив «барака»?!

Джабір (нехай буде задоволений ним Аллаг) передає хадис Посланця Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає):

كُلُّ جَسَدٍ نَبَتَ مِنْ سُحْتٍ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ

«Будь-яке тіло, вирощене забороненим, пекельний вогонь ближче до нього»,
Ас-Сан’ані (8/170).

Хай урятує Аллаг (пречистий Він і піднесений) від цього!

О раби Аллага, кожен мусульманин, який веде торгівлю, щодо своєї торгівлі, майна, купівлі-продажу повинен боятися Аллага (пречистий Він і піднесений), повинен остерігатися всякої забороненої торгівлі, тому що заборонені види торгівлі ведуть до жалюгідного результату в цьому світі та у вічному світі, і вони позбавлені бараки. Насправді видів забороненої торгівлі дуже багато, якщо ти ступив на цей терен, то ти зобов’язаний вивчати торгівлю, зобов’язаний це зробити, щоб у тебе було розуміння в цій галузі.

О раби Аллага, насправді видів торгівлі дуже багато. Один із заборонених видів торгівлі – це торгувати забороненим товаром. Якщо Аллаг (пречистий Він і піднесений) зробив якийсь вид товару забороненим, то значить і заробіток від продажу цієї речі теж є забороненим.

سَمِعَ رَسولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ يقولُ عَامَ الفَتْحِ وهو بمَكَّةَ: إنَّ اللَّهَ ورَسولَه حَرَّمَ بَيْعَ الخَمْرِ والمَيْتَةِ، والخِنْزِيرِ والأصْنَام

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) заборонив продавати вино – الخَمْرِ, мертвечину – المَيْتَةِ, свиню – الخِنْزِيرِ, ідолів – الأصْنَام. Якщо людина продає мертвечину, тобто тварину, що не зарізана, згідно з вимогами шаріату, значить, вона продає заборонене, значить, вона використовує заборонені гроші. Так само, якщо людина продає м’ясо або продукти, що зіпсовані, що вже змінилися, у яких уже закінчився термін споживання, що можуть зашкодити людям, якщо вони візьмуть їх у їжу – це вже «харам».

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) заборонив продавати «хамр» – це все, що п’янить. Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

كُلُّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ، وَكُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ،

«Усе, що п’янить – це хамр, а всякий “хамр” – це харам».
Хадис передав Муслим (2003)

Не тільки, як кажуть деякі: «заборонено вино, але не заборонена горілка; де сказано, що горілка заборонена?». Є дурні, які кажуть таке.

Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав, що все, що п’янить, – це «хамр», а всякий «хамр» – це харам. Тим більше заборонені наркотики. Той, хто продає наркотики, то така людина належить до несправедливих, до злочинців. Це дуже мерзенний заробіток і той, хто поширює наркотики на землі, ця людина належить до тих, хто сіє порчу на землі – مُفْسِدُونَ فِي الأرْضِ.

Також до тих речей, які заборонено продавати відносяться тютюн, сигарети, а також такі речі як кальяни, які дехто встановлює у своїх кав’ярнях, якими намагається замінити цигарки. І те, і інше – заборонено. Як заборонено продавати цигарки, так і заборонені кальяни, бо ці речі шкодять здоров’ю. Вони роблять людину хворою. Тому що це посягання на здоров’я і злочин проти здоров’я. Жодної користі в цьому абсолютно немає. Насамперед це шкода для самої людини, яка вживає і для всього суспільства. І перший, хто знає про це, якщо й не зізнається в цьому, той хто вживає, він знає про колосальну шкоду, яку приносять ці речі. Тому такі речі, як цигарки, кальян – заборонені, і немає в цьому жодного сумніву. Немає сумніву, що це «харам».

Вони заборонені за кількома аспектами: це марнування майна (ісраф), це завдання шкоди твоєму здоров’ю та оточуючим, це втрата часу, гріховне проведення часу, це спотворення себе. Сигарети, тютюн, кальян – відбиваються на твоєму обличчі, забруднюють твій рот. Від нього виходить огидний запах, і багато інших небезпек і шкідливих наслідків від цього. Тому це належить до заборонених видів торгівлі.

До заборонених видів торгівлі належить також продаж музичних інструментів. Тому що Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِى أَقْوَامٌ يَسْتَحِلُّونَ الْحِرَ وَالْحَرِيرَ وَالْخَمْرَ وَالْمَعَازِفَ

«Будуть у моїй уммі люди, які називатимуть дозволеним перелюб, шовк, вино та музичні інструменти»,
Хадис, який передав імам Аль-Бухарі (5590)

З речей, які заборонено продавати – це ідоли та подібне до цього, тобто всі зображення живих істот, чи то зображення тварин, чи то зображення людей, чи то птахів. Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) прокляв тих, що займаються створенням зображень (тасвір). Ці люди з тих, які будуть піддані найжорсткішому покаранню в Судний день. І повідомив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає), що ангели не входять у дім, у якому зображення. Тим паче «харам», якщо людина продає якісь журнали або диски, де є зображення жінок і всього іншого, що веде до псування на землі, до розпусти.

У достовірному хадисі передано від Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає):

لا تزولُ قدَما عبدٍ يومَ القيامةِ حتَّى يُسألَ عن أربعٍ…

«Не зійдуть з місця стопи раба в Судний день, поки не буде запитаний про чотири речі…

І серед чотирьох речей Пророк (ﷺ) згадав:

وعن مالِهِ مِن أينَ اكتسبَهُ، وفيمَ أنفقَهُ

(Буде запитано) про майно: звідки він його заробив, і як він його витратив”
Сахіх ат-Таргіб (3592)

О раби Аллага, той, хто знає, що його запитає у Судний день Аллаг про це, той повинен приготувати свою відповідь, і вона повинна бути правильною. Деякі люди вступають на терені торгівлі й абсолютно не приділяють увагу питанню чистоти своєї їжі – عِفَّةٌ فِي طُعْمَةٍ. Не переймаються тим, звідки це заробили, чи це «харам», чи «халяль». У декого навіть є таке правило: «що мені потрапило до рук, то “халяль”, а що не потрапило, то “харам”». І люди живуть згідно з цим правилом.

Абу Хурайра (нехай буде задоволений ним Аллаг) передав, що Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав:

يأتي على الناس زمان ما يبالي الرجل من أين أصاب المال؛ من حلال أو حرام

«Прийде (настане) такий час для людей, коли людина не буде перейматися тим, звідки вона заробляє майно, яким шляхом: дозволеним чи забороненим»,
Сунан ан-Насаї (4454)

Усім відомий хадис про людину, що перебуває в дорозі тривалий час так, що голова її, волосся її кошлате, вкрилося пилом, і вона підносить свої руки до неба і каже: «О Господь, о Господь!» Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) каже:

،ومَطْعَمُهُ حَرامٌ، ومَشْرَبُهُ حَرامٌ، ومَلْبَسُهُ حَرامٌ، وغُذِيَ بالحَرامِ
فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ؟

«Але їжа його заборонена, пиття його заборонене і одяг його заборонений, і викормлений забороненим – як буде дана відповідь такому?»
Муслім (1015)

Як отримає він відповідь на своє благання в такому стані?

Деякі попередники говорили:

من سرّه أن يستجيب الله دعوته؛ فليطب طعمته

«Той, хто хоче, щоб Аллаг відповів на його благання, нехай робить благою свою їжу»
Джамі’ аль-‘Улюм уа аль-Хікам.

Тому кожен мусульманин повинен дізнаватися, повинен переживати про це питання, щоб до тебе на стіл не потрапило те, що є забороненим (харамом). Ти маєш досліджувати це питання. Якщо щось є благим, значить бери, якщо щось є забороненим або сумнівним, значить залиш це і віддалися від цього. І це дуже важливий принцип – عِفَّةٌ فِي طُعْمَةٍ.

О браття, особливо ті з вас, хто займається бізнесом, хочу закликати себе і вас наприкінці цієї хутби, щоб усі ми берегли ці чотири опори, що сказані в хадисі. Щоб нічого з цього ми не упустили.

І повинні ми остерігатися шайтана, остерігатися «нафса», який наказує нам зло. Щоб людина не говорила собі, не виправдовувалася: «Ось пішов я на ринок, вступив у бізнес і був я чесним, і був я правдивим, але залежався мій товар, тому що збути товар можуть тільки брехуни, тільки ошуканці, тільки шахраї, тільки шахраї, що навколо мене, і які присягаються і хвалять свій товар».

Запам’ятай, що цей терен – випробування для тебе, для очищення твоєї моральності. Не зашкодить тобі те, що ти втратиш із мирського, не переживай за це. Не переживай, скільки грошей ти втратиш, це не принесе тобі жодної шкоди, – це настанова (насіха) від твого Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає). Якщо ти виявиш терпіння на шляху його Сунни, якщо ти вхопишся за його настанови шляхетні, то тоді знай, що підсумок буде благословенним і благодатним, як у цьому світі, так і у вічному світі.

اللهمَّ آتِ أنفسنا تقواها، وزكِّهَا أنت خيرُ من زَكَّاهَا، أنت وَلِيُّهَا ومولاها، اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمؤمنين والمؤمنات يوم يقوم الحساب

Принципи, які не є предметом торгу. Частина перша