О раби Аллага! Не забувайте, що ви перебуваєте в обителі випробувань. Цей світ – тимчасовий притулок, у який ви прийшли для того, щоб бути випробуваними. Аллаг (пречистий Він і піднесений) помістив нас із вами в цей світ для того, щоб перевірити, хто з нас буде кращим за своїми діяннями. І по-справжньому щасливою є та людина, яка у відведений їй час – а його небагато, і як він швидко минає – заповнює діяннями, що наближають її до Аллага (пречистий Він і піднесений) і віддаляють від усього, що викликає гнів і ненависть Всевишнього Творця.
Знайте, о раби Аллага, що з найкращих діянь, які наближають нас до Аллага (пречистий Він і піднесений), до вашого Господа, – це піст (сиям). Це з найулюбленіших видів поклоніння для Аллага (пречистий Він і піднесений).
Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
مَا مِنْ حَسَنَةٍ عَمِلَهَا ابْنُ آدَمَ إِلَّا كُتِبَ لَهُ عَشْرُ حَسَنَاتٍ، إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ، َّ :
“Немає жодного діяння, яке здійснювала б людина, щоб їй за цю одну добру справу не було б записано десять благодіянь. А іноді за одне записується і до семисот благодіянь”.
Аллаг (пречистий Він і піднесений) говорить:
إِلَّا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي، وَأَنَا أَجْزِي بِهِ
“Крім посту, бо, воістину, піст – для Мене”.
Тобто це таке щире діяння, в якому не може бути показухи. Людина якщо постить, то постить.
“Воно заради Мене. І Я відплачу за нього”, – каже Аллаг (пречистий Він і піднесений).
Хадис передали аль-Бухарі (1761), Муслім (1946).
Яку саме нагороду дасть Аллаг, ми не знаємо. Це буде незліченна нагорода.
يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِي، ٌ
“Раб Мій залишає заради Мене пристрасть свою і їжу”.
الصِّيَامُ جُنَّةٌ
“Піст, – каже Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає), – це щит”.
Хадис передали аль-Бухарі (1894) і Муслім (1151).
Тобто така річ, яка захищає людину від гріхів, а отже захищає людину від Пекла.
لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ : فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ، وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ، وَلَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ
“І в того, хто поститься, дві радості: перша радість під час іфтару, а друга – коли він зустріне свого Господа в Судний день. А неприємний запах з рота того, хто поститься, приємніший для Аллага, ніж запах мускусу”.
Хадис передали аль-Бухарі, Муслім, ан-Насаї і це його версія.
О раби Аллага, чи знаєте ви, що в Раю є спеціальна ворота, спеціальні двері, які називаються ар-Райян, і ніхто не увійде в ці ворота, окрім тих, хто поститься? Тобто тих людей, які багато постили. І коли вони увійдуть у ці двері, вони зачиняться і більше ніхто не зможе увійти в них.
Не думайте, що ці чесноти стосуються тільки посту в місяць Рамадан. Вони стосуються не тільки обов’язкового, а й додаткових видів посту.
Абу Умама каже:
“Одного разу я сказав Пророку (хай благословить його Аллаг і вітає): “Накажи мені якесь діяння. Я хочу зробити щось особливе. Що мені робити?” І Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав йому:
عَلَيْكَ بِالصَّوْمِ ؛ فَإِنَّهُ لَا عَدْلَ لَهُ
“Ти повинен поститися, тому що немає нічого рівноцінного посту”. Абу Умама сказав вдруге: “Накажи мені діяння, о Посланець Аллага”. “Ти мусиш поститися, бо немає нічого рівноцінного посту”, – сказав йому Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) вдруге. “О Посланець Аллага, накажи мені якесь діяння”, – каже Абу Умама втретє. “Ти повинен поститися, тому що немає нічого подібного до посту”. І Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав, що хай би який раб постився один день на шляху Аллага (пречистий Він і піднесений), Всевишній віддалить його обличчя від пекельного Вогню на сімдесят років”.
Хадис передав ан-Насаї (2220).
І Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
“Який би раб не постив один день на шляху Аллага, Всевишній віддалить його обличчя від Пекельного вогню на сімдесят років”.
Подивіться, яке становище посідає це поклоніння – піст (сиям).
Знайте, о раби Аллага, що ми зараз з вами перебуваємо в такому часовому періоді, коли бажано багато поститися, тому що зараз місяць Шаабан.
Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) прагнув до посту в цей місяць. І ‘Аїша (хай буде задоволений нею Аллаг) – дружина Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає), мати правовірних – сказала:
فَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ إِلَّا رَمَضَانَ، وَمَا رَأَيْتُهُ أَكْثَرَ صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَانَ
“Я не бачила, щоб Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) в якийсь місяць постився б повністю, крім Рамадану. І я не бачила, щоб він у якийсь місяць постив так само багато, як у місяць Шаабан”.
Цей хадис передали аль-Бухарі (1969) і Муслім (1156).
Анас (хай буде задоволений ним Аллаг) каже:
أَحَبُّ الصَّوْمِ إِلَيْهِ فِي شَعْبَانَ
“Найулюбленішим постом для нього (Пророка, хай благословить його Аллаг і вітає) був піст у місяць Шаабан”.
І каже ‘Аїша (хай буде задоволений нею Аллаг):
كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ إِلَّا قَلِيلًا
“Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) постив увесь Шаабан, крім небагатьох його днів”.
Це означає, що в хадисах, у яких сказано, що Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) постив увесь місяць Шаабан, мається на увазі, що він постив майже увесь місяць, окрім небагатьох днів. А для нас із вами, о раби Аллага, у Посланці Аллага гарний приклад. Тому якщо в нас є можливість, ми повинні поспішити використати цей місяць для боротьби зі своєю душею (нафсом), щоб поститися.
По-перше, прагнучи нагороди Аллага (пречистий Він і піднесений) і Його вдоволення.
По-друге, наслідуючи приклад найкращого з людей – Посланця Аллага (хай благословить його Аллаг і вітає).
Учені багато досліджували питання, чому саме цього місяця Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) постив так багато. Вони називають різні причини, але правильна й головна причина – це та, що сказана в хадисі.
Усама ібн Зайд (хай буде задоволений ним Аллаг) запитав у Пророка (хай благословить його Аллаг і вітає):
يَا رَسُولَ اللَّهِ، لَمْ أَرَكَ تَصُومُ شَهْرًا مِنَ الشُّهُورِ مَا تَصُومُ مِنْ شَعْبَانَ.
“О посланець Аллага, чому я бачу, що в жодні інші місяці ти не постиш стільки, скільки постиш у цей місяць Шаабан?”
І Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає) сказав:
ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ، وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ، فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ
“Багато людей безтурботні щодо цього місяця між Раджабом і Рамаданом і забувають про нього. А це такий місяць, коли діяння людей піднімаються до Господа світів. І я хочу, щоб, коли мої діяння будуть підноситися до Аллага (пречистий Він і піднесений), я був у цей час тим, хто поститься”.
Цей хадис передав ан-Насаї (2357).
О, раби Аллага, хочу звернути вашу увагу на дві речі.
Перше. Якщо в когось є борг від минулого Рамадану, то потрібно поспішити. І цей борг, тобто ті дні, у які ви не дотримувалися посту минулого Рамадану, їх потрібно відшкодувати до настання наступного Рамадану, бо відкладати без поважної причини піст, якого мусульманин повинен дотримуватися й відшкодовувати – це заборонено (харам). Я хочу нагадати про це і чоловікам, і тим паче жінкам, бо жінка потребує нагадування: вона дуже часто буває зайнята турботою про чоловіка, про сім’ю. Вона може забути, що має відшкодувати дні посту минулого Рамадану. Це обов’язково, якщо, звісно, у людини немає поважної причини, щоб відкласти цей піст.
Друге, на що хочу звернути вашу увагу, о раби Аллага. Є хадис, щодо достовірності якого серед учених є розбіжності. Сказано в хадисі:
إِذَا انْتَصَفَ شَعْبَانُ فَلَا تَصُومُوا
“Коли настає середина Шаабана, то не постіть”.
Цей хадис передали Абу Дауд (2337), ат-Тірмізі (738), Ібн Маджах (1651).
Учені кажуть, що мається на увазі, що якщо людина не постила в першу половину Шаабана, то тоді їй небажано поститися в другу половину Шаабана. А якщо людина відшкодовує дні обов’язкового посту в другій половині Шаабана (здійснює к’ада) або якщо вона постила в першій половині місяця, дотримувалася чогось із посту, тоді немає жодних проблем, якщо вона поститиме в другій половині Шаабана.
Нарешті, є хадиси, які говорять нам про цінність середини Шаабана, серединної ночі Шаабана, тобто 15-ї ночі Шаабана. Сказано в хадисі:
إِنَّ اللَّهَ لَيَطَّلِعُ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
“Аллаг дивиться на всіх людей цієї ночі в середині Шаабана і прощає всіх рабів, окрім того, хто чинить багатобожжя (ширк), поклоняється комусь, окрім Всевишнього (мушріка), і окрім людини, яка має сварку з її братом (і розірвано стосунки через якісь мирські питання з її братом (мушахіна))”.
В іншій версії хадису сказано, що Аллаг (пречистий Він і піднесений) усіх прощає, крім невіруючого, поки він не прийме Іслам; і крім людини, яка має якусь ненависть до свого брата, поки вона не залишить цю ненависть.
Цей хадис передав Ібн Маджах (1390) і ще низка мухаддісів.
Так, є хадиси про переваги цієї ночі, але це не означає, що цієї ночі є якесь спеціальне поклоніння, що треба вистоювати якісь намази, робити якийсь особливий нічний намаз (к’їям) або постити наступного дня після цієї ночі. Нічого цього немає. Тим паче немає такої речі, щоб відзначати цю ніч – середину Шаабана, збиратися в мечетях усі разом, влаштовувати якусь урочистість, колективне поклоніння. Нічого цього не робив ані Пророк (хай благословить його Аллаг і вітає), ані його сподвижники. Усе, що сказано в хадисах, – що Аллаг (пречистий Він і піднесений) дивиться на рабів і прощає всіх, окрім тих, хто надає йому співтоваришів (робить ширк), і окрім тих, у кого є сварка з його братами. Примиріться з тим, з ким є сварка, але якісь спеціальні поклоніння або піст – це нововведення (бід’а).
І останнє. Часто мусульман вчать такому благанню (ду’а):
اللهم بارك لنا في رجب وشعبان و بلغنا رمضان
“О Аллаг, наділи нас благодаттю в Раджаб і в Шаабан і дозволь нам дожити до Рамадану”.
Це ду’а, хоч і передано в хадисі, але цей хадис слабкий, це ду’а недостовірне, тому звертатися до Аллага (пречистий Він і піднесений) з таким ду’а неправильно.
І потім, знайте, о раби Аллага, що найправдивіше слово – це Книга Аллага. Найкращий шлях – це шлях Мухаммада. Найгірше з діянь – це релігійне нововведення. Кожне нововведення – це єресь (бід’а), а кожне бід’а веде до Пекельного Вогню.
Просимо Аллага (пречистий Він і піднесений), щоб він пробачив нам наші гріхи, щоб він пробачив наших батьків, усіх віруючих, усіх мусульман і мусульманок.