Лихо, що підкрадається непомітно

Share

إنَّ الْحَمْدَ لِلهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوذُ بِاللهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِىَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ

ثم أَمَّا بَعْدُ

Абу Муса аль-Аш’арі Абдуллах ібн Кайс – сподвижник (сахабі) Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає), звернувся до людей із проповіддю (хутбою) і сказав у своїй проповіді: “О люди! Бійтеся цього багатобожжя (ширка), бо воно непомітніше, ніж мураха, що повзе”.

Так, о раби Аллага, ширк непомітніший за мураху, що повзе чорною гладкою і щільною скелею в непроглядній темряві ночі. Що ти почуєш? Чи почуєш ти хоч один звук від цієї мурахи? Чи побачиш ти хоч щось? Чорна мураха на чорній щільній скелі в мороці ночі. Ось так прокрадається цей ширк. Ось так дуже непомітно він проникає в серце і у вчинки.

І коли сказав це Абдуллах ібн Кайс Абу Муса аль-Аш’арі, раптом двоє встали та сказали: “Присягаємося Аллахом! Або ти обґрунтуєш зараз те, що ти сказав, або ми підемо до Умара. Дозволено нам буде чи не дозволено, але ми зайдемо до Умара (і розповімо йому те, що ти нам тут розповідаєш)”. А Умар насторожі, він не допускає всяких необґрунтованих слів про релігію Аллага (пречистий Він і піднесений).

Абу Муса сказав: “Я обґрунтую, що я сказав. Одного разу Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) звернувся до нас із проповіддю і сказав: “О люди, бійтеся цього ширка, тому що він більш прихований, ніж мураха, що повзе”. Тоді сказала одна людина, якій Аллаг побажав вимовити ці слова: “А як нам захиститися від нього, якщо він більше прихований, ніж мураха, що повзе, о Посланець Аллага?” На що Посланець Аллага (нехай благословить його Аллаг і вітає) відповів:

“Говоріть:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ نُشْرِكَ بِكَ شَيْئًا نَعْلَمُهُ ، وَنَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لَا نَعْلَمُه

/Аллагумма інна на’узу бікя мін ан нушрікя бікя шайан на’лямуг, уа наста’гфірукя ліма ля на’лямуг/

“О Аллаг, ми вдаємося до Тебе за захистом від того, щоб надати Тобі в співтовариші хоч щось, знаючи, і просимо в Тебе прощення за те, чого ми не знаємо”.
Хадис передали Ахмад і ат-Табарані. Шейх аль-Альбані назвав хадис добрим. Див. “Сахіх ат-таргіб уа-т-тархіб” (36).

О раби Аллага, остерігайтеся ширку! Ширк підступний, він набуває різних форм. Багато людей навіть не помічають його, не звертають на нього уваги, а він уже в них. І тому Абу Бакр (а це Абу Бакр!), коли почув ці слова, закричав і сказав: “Воістину, ми належимо Аллагові й до Нього повертаємося”. Сказав це, немов людина, яку спіткало велике горе і велике потрясіння. “Як же врятуватися, о Посланець Аллага? Що ж робити, о Посланець Аллага?” І Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) сказав: “Кажи: “О Аллаг, ми вдаємося до Тебе за захистом від того, щоб надати Тобі в співтовариші хоч щось, знаючи, і просимо в Тебе прощення за те, чого ми не знаємо”. Якщо найправдивіший (сиддік’) цієї громади (умми) боявся, якщо найправедніші в цій уммі боялися, то що тоді говорити про нас із вами? Про нас із вами, у яких велика частина діянь не вільна від ширку, у яких велика частина діянь не заради Аллага (пречистий Він і піднесений).

Якщо хтось із нас товаришує з якоюсь людиною, спілкується з нею, то скажіть, поклавши руку на серце, чи спілкуєтеся ви заради Аллага (пречистий Він і піднесений), чи спілкуєтеся заради якоїсь мирської вигоди, заради матеріальної зацікавленості, чи заради впливовості, авторитетності цієї людини, чи тому, що ця людина – одноплемінник, чи старий знайомий, чи тому, що ця людина має веселу, прихильну до себе вдачу, з нею легко, весело, чи тому, що ця людина щедра: завжди нагодує, напоїть, пригостить смачно або щось подарує. Ні! Значить, не заради Аллага. Бо якщо ця людина не дасть того, що давала раніше, ви побачите, яка відбудеться зміна, як на 180 градусів кардинально все зміниться. І той, хто вчора був із ним, сьогодні порочитиме його. Той, який був учора біля нього, стане лихословити про нього всюди, перестане з ним спілкуватися, відвідувати його.

Те ж саме стосується наших діянь, того поклоніння, яке ми здійснюємо. Чи часто те, що ми робимо, присвячене Аллагові або тільки заради Аллаха? Діяння заради Аллага (пречистий Він і піднесений) – річ рідкісна. Праведна людина завжди боїться, що в її діяння прокрався, немов якийсь вірус, цей ширк, якась форма ширку, яка зіпсує її діяння.

Бійтеся ширку, о раби Аллага! Якщо це великий ширк (аш-ширк уль-акбар), то всі ваші діяння він зведе на нуль, зробить їх марними, немовби ви взагалі нічого не робили у своєму житті з добрих діянь. А якщо це малий ширк (аш-ширк уль-асг’ар), то він проникне в діяння і зруйнує це діяння, що скоєно не чисто заради Аллага (пречистий Він і піднесений).

А як врятуватися від цієї біди, від цієї катастрофи? Найголовніший засіб – той, якого навчив нас Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає): найголовніший шлях – бігти до Аллага (пречистий Він і піднесений) і просити в Нього захисту. Проси в Аллага привести до ладу твої наміри, бо ти можеш навіть не підозрювати, що твої наміри нечисті: можливо, ти хочеш уваги людей, можливо, хочеш слави, можливо, хочеш мирського життя (дунья), можливо, хочеш влади над людьми, можливо, хочеш лідерства, можливо, хочеш ще чогось. Тому Абдуллах ібн Мас’уд (нехай буде задоволений ним Аллаг) сказав: “Я не думав, що хтось із мусульман хоче мирського життя (дунья), доки не був ниспосланий аят:

مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الْآخِرَة

“Серед вас є такі, що хочуть мирського життя (дунья), і є такі, що хочуть вічного життя (ахірат)”
Коран, сура Аль-Імран (Родина Імрана), 3: 152.

Абдуллах ібн Мас’уд був вражений: “Виходить, серед нас є ті, що хочуть дунья?!”

Алі (нехай буде задоволений ним Аллаг) підніс меч над ворогом, щоб відтяти йому голову під час битви, але ворог подивився на Алі й плюнув йому в обличчя. І Алі (нехай буде задоволений ним Аллаг) опустив свій меч і не вбив. Чому? Тому що коли він хотів убити його, він хотів зробити це заради Аллага (пречистий Він і піднесений), але після того, як той плюнув йому в обличчя, його наміри змінилися, і якщо тепер він вдарить мечем, то це вже не буде заради Аллага, це буде заради помсти за нанесену особисту образу.

Тож і ти, коли щось говориш чи робиш, подумай: а чи заради Аллага? Проси палко в Аллага (пречистий Він і піднесений) і кажи: “Аллагумма інна на’узу бікя мін ан нушрікя бікя шайан на’лямуг, уа наста’гфірукя ліма ля на’лямуг”.

І проси в Аллага (пречистий Він і піднесений) захисту від шайтана та його ширку вранці та ввечері, адже Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) вчив нас говорити вранці та ввечері:

َعوذُ بكَ من شَرِّ نفسي, وشرِّ الشَّيْطانِ وشِرْكِه

/А’узу бікя мін шаррі нафсі, уа шаррі-ш-шайтані уа ширкі-гі/

“(О Аллаг), прошу в тебе захисту від зла моєї душі (нафса) і від зла шайтана та ширка, який він навіює”.
Хадис передав аль-Бухарі в “аль-Адабуль-муфрад” (1202). Шейх аль-Албані назвали хадис достовірним. Див. “Сахіх аль-джамі’ ас-саґір” (4402).

І вчив Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) просити захисту від шайтана, читаючи сури “аль-Фаляк”, “ан-Нас” (аль-муаввізатайн) вранці та ввечері, і перед сном, і після кожного намазу. Тому звернення до Аллага – ось головний вихід.

А наостанок я згадаю тобі ще один важливий засіб для порятунку від цього лиха, для порятунку твоєї щирості (іхляса): витісняй із серця погані наміри хорошими намірами, і тоді в серці не залишиться місця для ширку. Як це так? Коли йдеш на п’ятничний намаз (джум’а), нехай у тебе буде одразу багато, багато, багато добрих намірів: “Я йду зараз заради Аллага, відповідаючи на заклик Аллага, щоби здійснити заради Аллага (пречистий Він і піднесений) цю велику молитву, щоби свідчили про мене ангели та свідчило про мене місце, де я здійснюватиму земний уклін (суджуд); я зайду, прослухаю муаззіна і повторю за ним, отримавши нагороду від Аллага (пречистий Він і піднесений); я привітаю рабів Аллага (пречистий Він і піднесений) миром; уважно послухаю хутбу, і це вплине на мене; я винесу користь з почутого, піду додому, розкажу це своїй сім’ї й отримаю за це нагороду”. Подивіться, скільки намірів! В одному діянні може бути дуже багато добрих намірів. І коли в тебе буде багато добрих намірів, у тебе не залишиться місця в серці для поганого наміру і для ширку. Займи своє серце. Це ще одна порада, о раби Аллага.

І знайте, що найкраще слово – це слово Аллага. І що найкращий шлях – це шлях Мухаммада (нехай благословить його Аллаг і вітає). І що найгірші з діянь – це релігійні нововведення (мухдасат), і кожне релігійне нововведення – це єресь (бід’а), а кожна єресь веде вас у пекельний Вогонь.

Нехай Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) зробить нас із тих, які слухають, повчаються і виконують.

اللهم صل وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين