Книга “Важливі уроки для всієї мусульманської громади”. Лекція 1

Share

Навчання, правильне читання і заучування сури Аль-Фатiха (Відкриваюча) і коротких сур, від сури Аз-Зальзаля (Землетрус) до сури Ан-Нас (Люди), у міру можливості з коментарями того, що необхідно зрозуміти з них.

З дозволу Аллага (Пречистий Він і Піднесений) ми сьогодні приступимо до вивчення нового тексту “Ад-Дурус аль-Мугімма лі-‘амматі-ль-Умма” – “Важливі уроки для всієї умми”, автором якого є видатний вчений, один з імамів нашого часу, шейх Абдуль-Азіз ібн Баз (нехай помилує його Аллаг).
Під час розгляду цього тексту ми повторимо, з дозволу Аллага (Пречистий Він і Піднесений), деякі моменти, пройдені нами при вивченні “Трьох основ” (Салясатуль-усуль), і торкнемося деяких нових речей, про які не було сказано при вивченні “Трьох основ”.

Зміст цієї книги:
1. Умови (шурут) свідчення “Ля іляга ілляЛлаг Мухаммадан расулюЛлаг”.
2. Умови намазу (шурут-ус-саля).
3. Стовпи намазу (аркану-с-саля).
4 Обов’язкові дії при здійсненні намазу (важибатуль-ссаля).
5. Бажані дії при здійсненні намазу (сунан-ас-саля).
6. Речі, які роблять намаз недійсним (мубтилят ас-саля).
7. Омовіння та його умови (шурут аль-вуду).
8. Обов’язкові приписи при здійсненні омовіння (фуруд аль-вуду).
9. Обставини, що порушують мале омовіння (науакид аль-вуду).

Чому ми зупинили свій вибір на вивченні цього тексту?
По-перше, це радять учені (насихат аль-уляма).
По-друге, відповідь міститься в самій назві тексту – “важливі уроки”.
Ми вивчаємо “важливі уроки”, тому що вони важливі. Хтось скаже: “Я згоден, що це дуже важливі уроки, але вони важливі для простих людей, для простих мусульман, для загальної частини умми, а не для таких шукачів знання (талібуль-‘ільм), як я. У самій назві автор вказує, що текст призначений для всієї громади, а я не належу до звичайних, простих членів цієї громади, до загальної маси. Я – шукач знання, у мене рівень не як у звичайних мусульман. Ця книга здебільшого призначена для простих мусульман (аль-аууам), тому що автор так говорить у назві цієї книги”.

Що ми скажемо у відповідь такій людині?
Якщо ці уроки важливі для простих мусульман, то шукач знання (талібуль-ільм) тим більше повинен твердо знати про те, що викладено в цій книзі. Якщо ти стверджуєш, що володієш більшим знанням, ніж прості мусульмани, тоді ми ставимо тобі прості запитання: перелічи умови намазу (шурут-ас-саля); перелічи стовпи намазу (арканус-саля); перелічи обов’язкові дії під час намазу (важибатуль-ссаля).
Якщо зможеш відповісти, тоді ми скажемо, що ти справді більш обізнаний шукач знання, а якщо не зможеш відповісти, тоді ми скажемо, що ти навіть нижчий за рівнем, ніж прості мусульмани. Простий мусульманин принаймні якщо не знає, то не хизується.
Справді, деякі люди, що вважають себе шукачами знання (талібуль-ільм), поводяться зарозуміло, проявляючи пихатість, зарозумілість щодо подібних книжок, щодо вчених, щодо знання. Вони кажуть: “Або ви проводите такі уроки, де вивчатимуть “аль-Акида аль-Уасітийя” або “аль-Хамауія”, або “Тадмурія”, або щось таке, ось тоді я відвідуватиму урок”.
Такій людині ми можемо сказати: “Хіба видатні вчені до нас не йшли таким шляхом, за такою програмою? Якщо хочеш досягти того, що досягли вони, тоді йди прокладеною ними дорогою”. І насправді вчені настійно рекомендують вивчати ці тексти, ці книжки, і, зокрема, книгу “Ад-Дурус аль-Мугімма лі-‘амматі-ль-Умма” – “Важливі уроки для умми”, бо в цих книжках міститься дуже багато користі. Можливо, ви вже навіть встигли зрозуміти це, коли скуштували деякі плоди цих книг, а в майбутньому ще сильніше зможете зрозуміти важливість і необхідність цих текстів, побачивши чудові плоди від їхнього вивчення. Клянуся Аллагом, ці уроки дуже важливі, і важливість цих уроків переоцінити дуже важко!

Давайте розглянемо зміст цієї книги. Автор розділив її на 18 уроків, а ці уроки можна розділити на 5 частин:
1-а частина присвячена вивченню таухіда й акиди;
2-а частина розповідає про намаз;
3-тя частина пов’язана з питаннями тахара: очищення, омовіння;
4-та частина, де автор згадує деякі моральні етичні норми ісламу;
5-та частина присвячена законоположенням, які пов’язані з похованням померлого.

Перший урок
Автор, шейх Абдуль-Азіз ібн Баз (нехай помилує його Аллаг) каже:

“سورة الفاتحة وقصار السور سورة الفاتحة وما أمكن من قصار السور، من سورة الزلزلة إلى سورة الناس، تلقينا، وتصحيحًا للقراءة، وتحفيظًا، وشرحًا لما يجب فهمه”

Перший урок присвячений сурі “Аль-Фатіха” і по можливості іншим коротким сурам, починаючи з сури “Аз-Зальзаля” – “Землетрус” і закінчуючи сурою “Ан-Нас” – “Люди”. Потрібно навчити читання цих сур, виправити помилки, яких вони припускаються під час читання, допомогти їм завчити ці сури напам’ять, роз’яснити те, що потрібно розуміти зі смислів, що містяться в них.
Отже, шейх ібн Баз говорить про важливість вивчення Корану, щонайменше, сури “Аль-Фатіха”, і, за можливості, ще якихось інших коротких сур, починаючи від сури “Аз-Зальзаля” і до останньої сури Корану – сури “Ан-Нас”. Він говорить про важливість правильного читання цих сур, виправлення помилок, заучування напам’ять і звертає увагу на те, що необхідно вивчати сенс того, що сказано в Корані.

Люди в питанні заучування Корану діляться на три групи:
1-ша група – це ті, хто заучують Коран напам’ять, але не звертають уваги на сенс того, що вони заучують, і не замислюються над сказаним у ньому.
Пророк (нехай благословить його Аллаг і вітає) застеріг від подібного роду людей, сказавши про них:

«يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ، كما يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ»

“Вони вилітають із цієї релігії подібно до стріли, що вилітає з пробитої мішені”
Приводить аль-Бухарі (6930) і Муслім (1066)

“يقرأونَ القرآنَ لا يُجاوزُ تَرَاقِيَهُمْ”

“Читають Коран, а Він не опускається нижче їхніх ключиць”
Приводить Ібн Маджа (168) та Ахмад (3831)

Тобто не опускається нижче ніж їхні ключиці або не доходить до їхніх сердець тільки читання Корану без усвідомлення смислів, без впливу цих смислів на серце, без їхнього розуміння та роздумів над цим, без наслідування цього. На превеликий жаль, такий стан сьогодні багатьох із тих, хто вчить Коран напам’ять: просиш пояснити, що сказано в сурі “Аль-Фатіха” або що означає “Інна шаніака гуваль абтар” – не знають, але водночас читають “Аль-Фатіху” в кожному намазі й дуже часто читають суру “Аль-Каусар”.

2-га група – люди, які не вважають, що потрібно вчити Коран і не вчать його. Деякі з них прикриваються нібито тим, що це якість харіджитів або якість партійців (хізбіїв). Коли вони бачать, що хтось вчить Коран, висловлюють осуд, що він уподібнився до харіджитів: читає і читає Коран. Аллагу Акбар!
У відповідь ми скажемо: “А хіба сподвижники відмовлялися від заучування Корану напам’ять? Ні! Вони заучували аяти напам’ять, але це було заучування, що супроводжувалося міркуванням над тим, що заучується, вивченням осягнення смислів того, що заучується, і за цим заучуванням слідувало діяння.
Отже: 1. вивчити напам’ять; 2. осягнути сенс того, що ти вивчив, роздуми над цим; 3. діяння – втілення того, що ти вивчив у твоїх діяннях, у діяннях серця, у діяннях органів.
Сподвижники заучували щодня по 10 аятів, вивчали сенс того, що вони заучували, і просили Аллага допомогти їм втілювати це в діяння, слідувати за тим, що вони вивчили, втілюючи це в дію. Це був шлях попередників, і ми неодмінно повинні йти цим шляхом.

3-тя група – ті, які йдуть шляхом праведних попередників, сподвижників, їхніх послідовників. Ми сказали, що це за шлях: сахаби щодня вчили по 10 аятів, не йшли далі, доки не розуміли, що вони вивчили, не вивчили зміст цього, не робили необхідних висновків і потім втілювали це у дії, просячи у Аллага (Пречистий Він і Піднесений) допомоги у виконанні того, що вони вивчили.
Дехто каже, що їм дуже складно вчити 10 аятів і ще при цьому встигати дізнаватися тлумачення цих аятів, бо читання книг з тлумачення буває часом дуже довгим: там розглядаються дуже багато різних хадисів, потім ступінь достовірності цих хадисів, різні думки вчених, перекази аль-ісраіліят, лінгвістичні тонкощі, питання про Усуль-аль-Фікх і т.д.
У відповідь ми скажемо, що не потрібно читати все це. Хто сказав, що необхідно читати неодмінно тафсир ат-Табарі, або аль-Куртубі? Запитайте у вчених, що читати. Вони скажуть: “Читайте короткі, доступні книги з тлумачення Корану, що не потребуватимуть багато часу, наприклад, тафсир Абдуррахмана ас-Сааді (нехай помилує його Аллаг)”. Тафсир цього імама відомий тим, що він короткий, лаконічний, зрозумілий, доступний – це тафсир ахлю с-Сунна уаль-джама’а. Читання тлумачення 10 аятів із цієї книги займе всього близько п’яти хвилин. Якщо в середньому вчити по 10 аятів на день і при цьому читати тлумачення ас-Сааді, ніхто тоді з розумних людей не зможе заперечити, не зможе дорікнути, що ви чините не відповідно до шляху сподвижників, до шляху попередників. Більше того, Абдуррахман ас-Сааді написав свій тафсир для спонукання людей до дії, щоб вони здійснювали свої діяння відповідно до Корану, щоб вони втілювали його в життя, у вчинки. Одна з особливостей тафсиру – спонукання до дії: Коран посланий не просто для того, щоб ми його читали, а щоб ми жили відповідно до нього.
Один із професорів, докторів шаріатських наук розповідав, що на початку його пошуку знань, коли він щойно почав вивчати шаріатське знання, він звертався здебільшого до тафсиру Абдурахмана ас-Сааді. Потім залишив цей тафсир і звернувся до вивчення великих книг з тафсиру: став читати й вивчати ат-Табарі, аль-Куртубі, Ібн Касіра тощо. Він досяг з милості Аллага великих висот у знанні тафсиру, але потім зізнавався: “Однак, коли зараз я читаю тафсир ас-Сааді, то виявляю в ньому в стислому викладі основну частину того, що сказано у великих книгах з тафсиру. О, якби на початку мого шляху я послухав повчання вчених і не відмовився від вивчення цього тафсира”.
Тому якщо ти почав вивчати тафсир ас-Сааді, то прочитай його до кінця, вивчи повністю, запам’ятай те, що сказано там – це буде твій перший етап. Потім потихеньку ти почнеш читати довші книги. Потім піднімайся щаблями знання, поступово, крок за кроком вивчаючи книги Ібн Касіра та інші. Ось така програма полегшить тобі шлях до знання.
Ібн Баз каже, що, щонайменше, подібним методом (правильне читання, заучування напам’ять, вивчення смислу, втілення в діях) треба вивчити суру “Аль-Фатіха” та короткі сури, що їх часто читають у намазі, повторюючи їх увесь час.

Закидання Корану
Не закидай Коран, не відкладай і не відмовляйся від Корану.

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить у Корані:

وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا

“І сказав Посланець: “О мій Господь! Мій народ закинув цей Коран”
Коран, сура Аль-Фуркан (Розрізнення), 25:30

Ми не повинні закидати Коран. Закидання Корану може бути різним:
– закидання читання: людина перестає читати Коран;
– закидання роздумів над сказаним у Корані, вивчення смислів того, що сказано в Корані;
– закидання діянь відповідно до Корану;
– закидання лікування за допомогою аятів Корану.
Це всі види закидання Корану, які не личать мусульманину. І не личить слідувати шляхом харіджитів (хаваріджи), які тільки читають і запам’ятовують аяти напам’ять, не міркуючи над ними і не втілюючи діяння серцем і діяння органами.
Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) сьогодні дав нам зі Своєї милості такі умови, такі засоби для здобуття знання, яких не було в імама Ахмада.
Подивіться, попередники для отримання знань були змушені здійснювати виснажливі довгі подорожі, книжок було мало, вони були дуже дорогі, малодоступні, вони записували на якихось сувоях, листочках, на пергаментах тощо. Сьогодні можна завантажити в телефон тафсир ас-Саад до того ж якщо ти не любиш читати або тобі важко читати, можеш слухати в аудіо варіанті, тобто вставиш навушники у вуха та слухатимеш дорогою, використовуючи час. А дехто нарікає і каже: “я погано читаю”, “важко мені читати”, “у мене дуже мало часу: здебільшого я на роботі або в дорозі проводжу час”. Чому тоді ти не використовуєш усі ці полегшення, даровані нам Аллагом (Пречистий Він і Піднесений)? Вивчай крок за кроком, прослухай тафсир ас-Сааді кілька разів, потім можеш слухати тафсир Ібн Усайміна, потім Ібн Касіра і т. д. – так, просуваючись щабель за щаблем, піднімешся на дуже високий рівень знань.
Сьогодні мусульмани закинули вивчення Корану, закинули осягнення його смислів, і це явно видно з того, що відбувається на таравіх намазах (саляту-таравіх). Імами багатьох мечетей читають у ці намази Коран від початку й до кінця протягом Рамадану, при цьому мало хто з людей реагує на читання, мало кого зворушує воно, мало побачиш тих, хто плаче, коли чує Коран. Але коли імам починає читати д’уа Кунут, тоді бачиш, як люди починають плакати, висловлювати свої емоції. Чому така різна поведінка під час читання Корану та д’уа? Так, тому що люди не вивчають Коран і не розуміють, що там сказано. Якби вони розуміли, вони б не змогли слухати Коран так байдуже.

Аллаг (Пречистий Він і Піднесений) говорить:

لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

“Якби Ми зіслали цей Коран горі, то ти побачив би, як вона смиренно розколюється від страху перед Аллагом. Такі притчі Ми наводимо людям для того, щоб вони поміркували”
Коран, сура Аль-Хашр (Зібрання), 59:21

А люди слухають Коран, і він їх не зачіпає, тому шейх Ібн Усаймін (нехай помилує його Аллаг) говорив:
“Якщо читається Коран, і його читання не чинить на тебе жодного впливу, значить ти в небезпеці! У небезпеці, що на тебе поширюються слова Пророка (нехай благословить його Аллаг і вітає): “Читають Коран, а Він не опускається нижче їхніх ключиць”. На тебе поширюються ці слова”.
Наша реальність така, що люди, які відносять себе до ахлю с-Сунна уаль-джама’а, кажуть: “Ми послідували за ас-саляфу саліх”, але зараховувати себе язиком недостатньо, потрібно підтверджувати слова діями. Багато хто каже, що вони послідовники праведних попередників (саляфу-саліх) ахлю с-Сунна уаль-джама’а”, але щодо Корану максимум збираються і читають його, не вивчаючи сенс того, що читають, не втілюючи це в діяннях, при цьому стверджуючи, що вони зрікаються шляху різних партійців тощо. А хіба те, що ви робите, це не шлях партійців? Чим ви відрізняєтеся від них? Це теж саме. Тому потрібно читати Коран, потрібно заучувати аяти Корану, вивчати їхній зміст, здійснювати діяння відповідно до аятів Корану. Виберіть короткий і ясний тафсир, що спонукатиме вас до діяння, як тафсир Абдуррахмана ас-Сааді, вивчайте його, хоча б короткі сури, читання яких завжди повторюються під час здійснення намазу.